Modellervoksfilm og
computerspil Lad os straks slå fast: Børn er vilde med computere og det er vildt, hvad det udstyr kan bruges til! Væbnet med tid og tålmodighed opdagede både unge og ældre gæster i Vejen Kunstmuseums efterårsferieværksted 2011, hvordan man ret let kan lave sin egen modellervoksfilm. Og hvorfor modellervoksfilm på Vejen Kunstmuseum? Der er mindst to svar: 1) Fordi alle – uden overhovedet at tænke over det – bliver kastet ud i at lave relieffer – denne gang af den type, der teknisk kaldes basrelieffer, ganske lave relieffer. 2) Fordi modellervoksfilm giver mulighed for på en legende let måde at lære at udnytte nogle af computerens store kreative potentialer. Spændende er det – både i museets formidling til skolerne og i ferieværkstedet – at se, at denne kreative tilgang til computeren i høj grad også appellerer til pigerne, der får lyst til at arbejde med både små film og spil m.m. Under ledelse af billedhugger Sophus Ejler Jepsen og billedskolelærer Beata Fabricius startede deltagerne med at modellere deres filmfigurer. Her skulle tænkes i en fortælling og de figurer, der skal til for at gøre historien levende. Med fastmonteret kamera skulle motiverne være flade, så de kunne fotograferes ovenfra. Hvert foto ville udgøre en del af fortællingen og jo flere enkeltfotos, jo mere hel kunne filmen blive. Opgaven blev taklet på meget forskellig vis. Nogle lavede små film på ganske få billeder, mens andre var oppe på film med over 200 enkeltbilleder.
Med et fremmøde på knap 70 børn og voksne onsdag og 50 om torsdagen var der rigtig mange i gang på billedskoleloftet. Opgaven syntes indledningsvis ret uoverskueligt, men snart kunne viden gives videre efterhånden som manualerne blev prøvet af og flere og flere fik styr på det, der viste sig at være en ganske enkel proces – blot man fik klikket de rigtige steder, når man nåede frem til at få filmen lagt ind på computeren. Længst tid tog det at modellere figurerne og få opbygget en god historie. Når gæsterne havde alle delene klar til deres film, gik de videre til en af de fire arbejdspladser med computer og kamera – hvert sted et ganske enkelt webcamera til lidt over 100 kr. Dernæst lavede hver sin film med optagelser gennem programmet MonkeyJam, der kan hentes gratis på nettet. Væbnet med endnu en portion tålmodighed – og billeder afslører, at der også var både stor koncentration og en smule ængstelse – kunne det betale sig at være omhyggelig og få lavet masser af fotos. Et sammendrag af fotos af hvert lille ryk med de modellerede figurer blev i programmet forvandlet til en film. Ved denne optimale udnyttelse af hurtigt samspil mellem kamera og computer kan den konkrete indspilning af filmen, der for 20 år siden tog et par uger med film til fremkaldelse, nu klares på under ½ time!
Rigtig mange havde sat tid af til at være med i værksteds fulde fire timer. En særlig ihærdig gruppe på tre piger og deres bedstemor sad længe fordybet i fremstilling af deres figur, opbygningen af en fælles fortælling, prøver på, hvordan filmen skulle tage sig ud og omhyggelig nummerering af de mange enkeltdele, så det hele kunne gå op. Tålmodigheden lønnede sig. De fire med forbogstaverne STAV og kunstnernavnet trylle-STAV fik lavet en fin lille film om en pingvin, hvis hus blev blæst omkuld af vinden, hvorefter alle dyrevennerne kom og hjalp med at bygge det op igen. Indlagt er også en lille historie om en mariehøne, der taber et frø, der undervejs bliver til en lille blomst. Computerspil Allerede nu kan vi med sikkerhed varsle, at konceptet videreudvikles til Vinterferien 2012. Sæt allerede nu kryds i kalenderen, og kom og lav din egen film m.m. |
|
|