HALLOWEEN med Skelet-jagt,
billedskole-fernisering og
kreative værksteder
Af Teresa Nielsen,
museumsleder
Lørdag den 31.
oktober blev en af de rigtig livlige dage på Vejen Kunstmuseum. Hele
dagen myldrede det ind og ud af huset. Fra museet åbnede kl. 11 stod
børnefamilierne klar til at løse dagens Skelet-jagt opgaver.
Netop denne lørdag var det Halloween, og hvad var mere nærliggende end
at arrangere Skelet-jagt gennem en samling, som viser sig at
rumme ret mange knoglefremstillinger. Vejen Kunstmuseum er
specialsamling for dansk kunst omkring 1900, og særligt for
symbolisterne, der var optaget af livets store spørgsmål, og ganske
særligt af sorgen og døden.
Som optakt til
dagen havde billedhugger Sophus Ejler Jepsen lavet en flot plakat i
sort, orange og gul med et skelet, der titter frem. Den blev ophængt i
bymidten og dannede sammen med omtale i Vejen Avis og Ny Tirsdag optakt
til dagen – suppleret med en omtale i Radio Syd hos Torben Ølholm. |
|
Skelet-jagten
Inde i museets Skulptursal tog en af husets gode
hjælpere, Grethe, imod og udleverede opgaveark. Hun havde fået selskab
af et rigtig flot skelet i 1:1, som museet havde fået lov til at låne
fra Østerbyskolen. Det var en flot og dramatisk optakt til
Skelet-jagten! Under forberedelserne til dagen var sætningen
”Skeletter i skabet” flere gange dukket op. I den røde Malerisal står i
hjørnet P.V. Jensen-Klints skab. En låge blev åbnet, og på hylden
dansede et lille plastikskelet, så ordlyden for alvor fik mening!
|
|
Der var 13 punkter på Skelet-jagten. For at lette
vejen til opgaverne havde Sophus Ejler Jepsen (assisteret af Stefan fra
efterskolen i Andst) fremstillet 13 papirsskeletter, der var hængt op
ved de respektive opgaver. Da Skelet-jagten startede udenfor ved
tre af Niels Hansen Jacobsens skulpturer, havde Heidi Müller fået den
gode idé, at vi dér kunne beskytte papirsskeletterne ved at sætte dem
indeni en plasticpose, og ophænge den på skulpturerne. Tænk, i løbet af
natten mellem lørdag og søndag lykkedes det skelettet i en af poserne at
slippe fri! Søndag morgen var posen revet op og skelettet borte!
Den første post
var ved Militarismen oppe i hovedgaden. Den er billedhuggerens
største skulptur. I årene 1898-99 modellerede han i en kantet, aggressiv
formgivning krigens grufulde væsen og plantede krigeren i en pyramide af
hoveder, der gradvist forgår til tomme kranier. Moralen kan læses som:
Lige meget hvor forskellige vi måtte synes på ansigternes ydre træk, er
vi alle i bund og grund blot skeletter inden under. Opgaven rettede
fokus mod krigeren, der midt på brystet har en markant korsform – måske
et billede på troen i al almindelighed, der ofte har været årsag til
krig.
Anden post var
ved Døden og Moderen. Her modellerede Hansen Jacobsen i 1892 med
afsæt i H. C. Andersens Historien om en Moder kvinden, der i
afmagt er sunket sammen mens døden stille og varsomt udfører sin opgave
med at bringe hendes barn ind i de ukendtes land. I forlængelse af
fortællingen har billedhuggeren gjort den traditionelle knokkelmand til
en handlingens mand. Men for at gøre klart for os, at han ikke er noget
helt almindeligt menneske, har Hansen Jacobsen modelleret ansigtet i en
overgangsfase gradvist på vej til opløsning, hvor næsen er ved at blive
et hul.
Samme modellering
ses i billedhuggerens absolutte hovedværk, Skyggen, der var
tredje post på ruten. Her er det lykkedes Hansen Jacobsen at give en
overbevisende 3D form til den ellers ganske flade skygge – vi er atter i
skyggelandet hos H.C. Andersen. Skulpturen er ikke en direkte
illustration til den berømte forfatters fortælling om Skyggen,
men kan næppe tænkes uden denne. Hansen Jacobsen bruger skyggen som et
billede på vores egen forgængelighed, og udstyrer ham med en af de bedst
kendte påmindelser om vores eget livs flygtighed, timeglasset, hvor
sandet - som vores afmålte tid på jorden - løber igennem.
|
|
Så gik turen ind
på museet og gennem Skulptursalen til den røde Malerisal, hvor der står
en lille udgave af Døden og Moderen. Bagved hænger på væggen Axel
Hous 1892 portræt af Niels Hansen Jacobsen. Raffineret har maleren gjort
det til et dobbeltportræt ved bag kunstneren at male den nederste del af
Døden og Moderen, kvindefiguren, som Hansen Jacobsens egen
hustru, Anna Gabriele, lå model til. Så her ses de faktisk begge sammen! |
I den næste sal, den store, grønne Skibelundsal, var der fyldt godt op med Billedskolens
semesterudstilling, men på en sokkel ude ved væggen står Hansen
Jacobsens blystatuette Havhexen. Her var ophængt Sophus Ejler
Jepsens havfrueskelet – en ganske overbevisende figur! Ifølge H.C.
Andersen boede Havhexen på bunden af havet i et hus bygget af
strandede søfolks hvide knogler. Med kunstnerisk frihed har Hansen
Jacobsen placeret det ækle væsen på en ”trone” opbygget af fire
sammenkrøbne skeletter med slanger, der ormer sig ind og ud omkring
skeletterne og Havhexen.
|
|
Allerførst i Gallerigangen var de to næste
opgaver. På en sokkel står Carl Johan Bonnesens skulptur af
Døden og Amor med den stærke kontrast mellem ungdommens stærke,
kække Amor og Dødens sammensunkne figur med leen over ryggen.
Ovenover hænger det keramiske relief af Thor på besøg hos Hel i Helheim. Kold og gusten sidder hun halvt blå, halvt hvid på en trone
opbygget af skeletter og kranier. Allerøverst på tronen knejser en ugle.
I baggrunden ses, hvordan væggene er beklædt med kranier, og skeletter
står vagt som søjler, mens flagermusene flyver omkring. |
|
Lidt længere fremme i gangen hænger på højre hånd
Ejnar Nielsens tegning af
Dødedansen. Nederst går en trist procession, og for oven er der et
omhyggeligt tegnet smedejernsrækværk. De dekorative elementer er
sammenslyngede skeletter. Inklusiv de to, der er sat i mønsteret i begge
ender, er der 14 kranier. |
|
|
For enden af gangen står Peter Carlsens skulptur af Bellerophone i kamp
med kimæren. Nederst ligger et flot knoglemat kranie – en af de
uheldige, der ikke klarede uhyret, der består af en kombination af en
løve med guldmanke og gedehoved i ryggen samt en slangehale! |
|
Helt for enden af
gangen før en trappe op og en ned i Keramikkælderen.Dér var den næste
post ved Hans Adolph Hjorths to lysestager – den ene med flot, broget
glasur, den anden i sort terrakotta.
Den stod vendt med bagsiden udad,
så man kunne se kraniet, der grinede nederst. Stearinlys er som
timeglasset et ældgammelt billede på livets forgængelighed, så her har
kunstneren med kraniet blot understreget symbolikken.
|
|
|
|
|
Den 11. post var
i dagens anledning sat frem i Publikumsrummet: Peter Callesens papirklip
kaldet Closet, det engelske ord for skab. Og se, her var ikke kun
skeletter i skabet, men også et spøgelse, en slange, en vred sørøver og
en ulv! Her vælder alle eventyrenes fæle skikkelser ud af skabet.
Papirklippet købte museet i forlængelse af julekalender-udstillingen
2007-2008, Snowfall. Det viser sig, at Vejen Kunstmuseum er det første
museum, der har erhvervet en af Peter Callesens raffinerede papirklip,
der næsten alle i sig bærer tanker om det forgængelige, hvad papiret i
høj grad også er. Kunstneren har dog garanteret, at klippet så vidt
muligt er fremtidssikret ved at være udført i syrefrit papir – det vil
sige papir, der ikke er fremstillet af træ. |
|
|
|
|
Til den tolvte og
trettende post skulle man en sal tilbage, til den første særudstillingssal, hvor Elof Risebye er leveringsdygtig i masser af
skeletter. Den næstsidste post var ved et lille maleri, der er lånt fra
privateje. I 1928 gjorde maleren studier i Lund, hvor man formodentlig
har været i gang med at udgrave en kirkegård. Side ved side har han
malet skeletterne, og i dette ene studie er han gået ganske tæt på et
par kranier, der med hængende kæber synes at ligge og grine. Tænk hjemme
på stuevæggen at have et maleri af et par kranier, der skraldler! |
|
|
Det
var oplagt, at målet for Skelet-jagten blev ved Elof Risebyes
fantastiske mosaik Dødedansen fra 1923. Det er udført efter
Michael Wolgemuts træsnit, der i 1493 i Nürnberg blev trykt i Schedels
Historie mundi. Omhyggeligt er de små stenstykker, tesseræ,
passet til og efterfølgende poleret på overfladen med et levende spil,
dér hvor nogle sten ikke når helt op til den fælles blanke, kolde
overflade. Yderst til højre står en dansende figur med et rødt
båndornament, der viser sig at være hans slyngede tarme!
|
|
|
Billedskolens fernisering
og efterfølgende værksteder
Klokken 15 var der indbudt til fernisering på et udvalg
af dette semesters resultater. Da vi gik i gang kl. 15.15 var salen
propfyldt med spændte børn samt lyttende forældre og bedsteforældre. Det
var dejligt at se, at omkring halvdelen af billedskolens aktuelle 80
ugentlige elever havde haft mulighed for at sætte eftermiddagen af til
at være med.
|
|
|
Som noget helt nyt blev der denne eftermiddag for første
gang uddelt diplomer til alle de elever, der har været med til at
gennemføre billedskolens 9. halvår. Idéen kom fra en af billedskolens
lærere, Jette Löwén Dall, og den blev straks grebet af alle i
lærerflokken og bestyrelsen. Tanken blev også straks videreudviklet til,
at diplomet skulle følges af en særlig bagde. Billedhugger Sophus Ejler
Jepsen, der de sidste mange år har tegnet skolens grafiske linie, har
stået for diplomet – et rundt felt, der går igen på badgen. I suset af
en strøm af efterårsblade står den lyserøde
Magenta figur sammen med det lille, strittende pindsvin kaldet
Graf. Sammen symboliserer de henholdsvis farvernes og stregernes
verden, og tænkes på sigt at føre os på vej ind i en forståelse af
teknikkerne og materialerne i en del af kunstværkerne på Vejen
Kunstmuseum.
Lene Kersting
præsenterede sine mandagselever
Sophus Ejler
Jepsen og Beata Fabricius præsenterede deres tirsdagselever
Sophus Ejler
Jepsen præsenterede sine to onsdagshold
Jette Löwén Dall
præsenterede sine torsdagselever
Beata Fabricius
præsenterede sine fredagselever
Sophus Ejler
Jepsen præsenterede sine lørdagselever
Så blev der
mulighed for at komme rundt mellem skillevægge og staværer og få set på
et udvalg af alt det, som børnene i de forgangne uger har lavet. Her var
tegninger, tryk, flotte keramiske blomster glaseret med knust, smeltet
glas, tegninger med opstillinger af slik, vandfarvebilleder,
drømmehus/slotte og skeletter.
Efterfølgende var
der mulighed for at fortsætte ud på Museumspladsen, hvor der under
Henning Ranums kyndige ledelse blev lavet avispapirsbrænding og var
tændt op i bålbækkener, hvor små konservesdåser fyldt med savsmuld og
perler blev varmet op til glødende temperaturer – ca. 800-900 grader!
Dåserne var klemt sammen for oven og bukket en gang, så de var
lufttætte. Efterhånden som savsmulden forglødede fjernedes ilten fra
leret – og på forunderlig vis ændrede perlerne farve fra hvid til sort.
På samme måde som jydepottekonerne fremstillede deres sorte lertøj.
Samtidigt blev der
lavet et stort bål over en omvendt gryde. Under gryden var der anbragt
savsmuld, perler og amuletter. Her skete det samme. Varmen trængte fra
bålet ind gennem gryden til perler og savsmuld. Savsmulden forglødede og
brugte ilten, leret blev reduceret og fik sin sorte farve. I løbet af
ca. 2 timer brændte avisovnen (bestående af ca 120 sammenrullede aviser)
ned og perlerne, der var anbragt inde i midten kunne fiskes ud med
tænger. Deres farve var mere grålig – her var der ilt hele tiden. Det
var fascinerende at se de ”brændte dåser” blive åbnet og afsløre de
dybsorte perler og amuletter.
Alternativt kunne
man gå op på billedskoleloftet, hvor Sophus Ejler Jepsen havde gjort
klar med skabeloner, så man kunne skære og folde flotte æsker til at
lægge sine bålbrændte perler i. Sjovt var det at se, hvordan deltagerne
i det uendelige varierede mulighederne for at klippe gennem æskens form
og skabe figurer, der trådte frem, når karton af en anden farve blev sat
på bagsiden. I skyggen af Halloween-dagen blev en del af de orange æsker
til græskarformer med skæve øjne og munde med hugtænder!
Takket være gode
hjælpere, der var trådt til med dejlig kage, kunne man under teltet på
Museumspladsen købe kaffe, te, saft og kage for beskedne summer – alt
overskud går til Billedskolens arbejde
Tak til alle
billedskolens dygtige lærere og vores gode hjælpere for en rigtig fin
dag!
Tilbage |