Hvilket indtryk får vi af en person, når vi ikke kan se personens ansigt? Når personen vender os ryggen og forbliver stående med ryggen mod os…Det er tilfældet med kvinden i bagerbutikken på Pileallé. Hun står bag en skranke, vendt mod hylderne uden at vi kan iagttage hendes gøremål. Billedet er holdt i gråtoneskalaen og lader rummet fremstå uden megen lys og liv. Kun et enkelt hvidt genskær kastes ind på flisevæggen som et genskær fra verden udenfor. Det lyser dog hele rummets toneskala op og spiller sammen med forklædets hvide snipper og kvindens blødt bøjede nakke. Billedet ligger langt fra de flestes forestilling om en bagerbutiks udseende med søde sager og smilende "bagerjomfruer". Ikke en enkelt kage kan vi øjne, og det bugner slet ikke med brød. Måske er vi uforvarende kommet ind efter lukketid og bliver derfor uindbudte gæster til kvindens private gøremål. Hammershøi er forelsket i den tyste verden, hvor de dagligdags ting er skåret væk. Blottet for alt overflødigt og uden handling bliver billedet mystisk dragende, og vi aner mere end vi ser. Den tilsyneladende så dagligdags scene handler ikke om noget. Eller rettere sagt - det handler om væren. Tæt på og dog så uhåndgribeligt.
Undervisningsforslag til "Studie (Bagerbutik)" I klassen Tegn en bagerbutik med disk og bagerjomfru (ekspeditrice). På museet 1. Nævn de ting, man ser på billedet. 2. Sammenlign med dit eget billede. Hvorfor har maleren valgt at vise os så lidt i sit billede? 3. Hvorfor har maleren valgt at vise personen med ryggen til? 4. Hvordan er stemningen i billedet? 5. Tegn ansigtet. 6. Nedskriv de tanker, som personen gør sig på billedet. I klassen Find andre eksempler med rygvendte personer. Beskriv forskellen på at se et billede af en person forfra og bagfra. Og forskellen på at se hele personen og kun et udsnit af personen.
|