Mennesker lytter til klokkerne, som ringer dagen ned

Ejnar Nielsen
1899-1900 (olie på lærred. 229 x 320 cm)

Museets mørkeste billede må være "Mennesker lytter til klokkerne, som ringer dagen ned". Står vi foran det, reflekterer oliefarven lyste, så det er svært at skelne, hvad vi ser. Giver man sig tid, vil der dog snart dukke figurer frem - der er i alt fem gamle mennesker, siddende og stående på kanten af en bakke. Under dem flyder en flod, livets flod - bag dem en tæt skov, og helt i det fjerne øverst på billedfladen ses en smal stribe af himlen.

Billedet er holdt i grønne, brune og sorte nuancer - dystre farver, som kan skræmme eller tiltrække, alt efter beskuerens temperament. Menneskene er fint og nøjagtigt malet, særligt ansigter og hænder er nøjagtigt bearbejdede. Menneskene står lige foran os, helt tæt på billedfladen, samtidigt tilhørende naturen og dog så uendelig fjernt fra den. Tre mænd og to kvinder uden øjen- eller kropskontakt, sidder de sammen og dog isolerede i hvert sit univers. De er placeret, så de danner en trekant med den stående mand, som toppunkt, og som kontakt til os, idet han ser ud på os. Han ser, ligesom den siddende kone, spørgende ud på os med et blik, der ønsker svar på store eksistentielle spørgsmål om meningen med livet og døden.

Landskabet bag dem ser ud som var det et kort over menneskenes indre sjælstilstand. Ikke en vind rører sig over de furede bakker eller de dystre skove, kun kirkeklokkerne, som ringer dagen ned. Det er livets tusmørkeaften, ligesom det er slutningen af et århundrede, der ringes ud. Et levet livs ekko genlyder fra billedfladen.

 

Undervisningsforslag til "Mennesker, der lytter til klokkerne, som ringer dagen ned"

I klassen

1. Læreren forelægger en bunke kunstbilleder og fotografier med motiver af gamle mennesker (f.eks. Krass Clements foografier).

2. Eleverne inddeler billederne i positiv/negativ skildring af emnet.

3. Eleverne skal individuelt væge et par billeder og fremlægge dem for klassen med kommentarer. Brug transparent/overheadprojektor.

4. Find billeder, der illustrerer alderdom i forskellige kulturer og tidsaldre. Lav en collage.

5. Find fem billeder, der illustrerer følgende tre emner. Monteres på plancher med overskrift:

  • gammel og ensom

  • gamle sammen med andre generationer

  • gamle i fællesskab

På museet

Snak med klassen ud fra disse spørgsmål:

  • Beskriv landskabet bag den lille gruppe

  • Hvilken årstid er det?

  • Hvor gamle er de fem mennesker på billedet?

  • Beskriv deres ansigtsudtryk og deres hænder. Hvad viser hænderne om deres liv?

  • Er de fem menneske i kontakt med hinanden? Begrund svaret.

  • Hvad betyder farverne for stemningen i billedet?

  • Hvad betyder titlen for vores forståelse af billedet?

I klassen

1. Tegn skitser af gamle mennesker i helfigur. Den bedste skitse farvelægges.

2. Linoleumstryk: lav et gammelt ansigt.

3. Tekstarbejde: Beskriv en ideel alderdom.

 

Arbejd med musik

  • Hvilke følelser kan en kirkeklokke fremkalde hos dig?

  • Giv eksempler på lyde, som kan stemme dig alvorlig.

  • Find musik som i stemning/indhold harmonerer med billedet.

Eksempler:
Händel: Messer
Bach: Lobet Gott in seinen Reichen
Beethoven: Skæbnesymfoni
Missa Criolla
Grieg: Åses død

Tilbage