|
Maske
Egill Jacobsen
1949 (Olie på lærred - 150x 101)
|
Fra sin tidlige ungdom
har Egill Jacobsen været optaget af masken som motiv. Inspirationen fik
han, da han som 24-årig tog til Paris og så billeder af Picasso, Matisse
og Braque. Han gik, ligesom de, på de etnografiske samlinger og studerede
naturfolkenes kunst. Selv siger han:
Man kan godt sige,
at jeg indførte masken som inspirationskilde i kunsten, men inspirationen
kom dels fra min interesse for den "primitive" kunst - Stillehavets og
Afrikas kunst, eskimoernes og vikingernes kunst - dels fra børnekunsten,
det oprindelige.
Masken kender vi
alle fra fastelavn, hvor vi bruger masken og bliver ukendelige, hvorfor
vi kan opføre os anderledes end i det daglige. Vi kender også masken fra
klovene i cirkus, fra damebladenes reklamer for kosmetiske ansigtsmasker
og Ku-Klux-Klans kutter.
Naturfolk over hele
verden har brugt masken i livets overgangssituationer - ved fødsel, pubertetsriter,
død, sygdom, for at få en god høst osv. Man brugte masker ved de store
fester og fik derved del i maskens magiske kraft. Maskens funktion er
at skjule det dagligdags almene for derved at gøre det specielle og særegne
synligt. Den guddommelige kraft der er lagt i masken overføres til mennesket,
som derved får styrke til at overvinde dagliglivets vanskeligheder. I
vores tid gør vi ikke længere brug af maskens forvandlende kraft ved livets
overgangsriter.
Egill Jacobsens maske
giver mange associationer. Måske er vi stillet overfor en maske, der græder
over den 2. verdenskrigs uhyrligheder - eller er vi stillet overfor et
skjold, - skjoldet, der blev brugt både til forsvar og til at gøre fjenderne
bange. Tænk blot på vikingernes og naturfolkenes bemalede skjolde. Helt
samme form for skjold findes i øvrigt på døbefonten i Malt Kirke.
Undervisningsforslag
til "Maske"
I klassen
1. Lav
en collage ved at klippe ansigter ud af ugeblade. Bladene må gerne være
ens, så du kan lime to ens ansigter op ved siden af hinanden.
2. Prøv så at lime
en sort streg hen over øjnene på det ene ansigt og en sort strimmel over
munden på det andet.
3. Hvilket ansigt
synes du nu fortæller dig mest?
4. Hvor mange slags
masker kender du? - fastelavnsmasker - halvmasker - stangmasker - religiøse
masker - kult-masker osv.
5. Lav selv masker.
6. Hvad tror du det
betyder, når man siger, at alle mennesker går med masker i hverdagen?
7. Går du somme tider
med maske?
8. Lav en drage og
mal den som en maske.
På museet
Diskuter billeden
med klassen ud fra følgende spørgsmål:
- Er der brugt lyse
eller mørke farver?
- Hvad er billedet
malet med?
- Hvordan er penselstrøgene?
(Store, små, kraftige, jævne..)
- Består billedet
af runde eller skarpe former?
- Hvilken figur
får du først øje på i billedet?
- Hvordan er den
store maske placeret i billedet?
- Den store maske
træder frem i billedet. Er det blot fordi, den er stor, eller har det
også noget at gøre med farven?
- Hvilken sindsstemning
udtrykker masken?
- Er der flere masker
eller andre figurer i billedet?
- Er billedet symmetrisk?
- Kan du lide billedet?
- Billedet er abstrakt.
Abstrakt kunst er enten helt non-figurativ eller omdanner ting fra virkeligheden
til mønstre.
I klassen
På skolen kan du lave
et abstrakt billede, efter du først har lavet ornamenter på dit papir.
Find figurer i billedet og fremhæv enkelte af disse. Husk på hvordan Egill
Jacobsen har gjort det.
Tilbage
|