Anna Elisabeth
Munch (1876-1960)
Hjem
fra Kirke 1904 Olie
på lærred. 48,5 x 94 cm. Inv. 81.Under sit ti år lange
ophold i Paris traf billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen mange interessante
mennesker - ikke mindst kolleger på visit fra Danmark. Nogle bekendtskaber
udviklede sig til livslange forbindelser, som mødet med den unge Anna
E. Munch. Hun havde fra 1892 været på dannelsesrejse over Tyskland, Schweiz,
Sydfrankrig, Italien, atter over Sydfrankrig og via Bretagne til Paris,
hvor hun i 1894 en tid var elev på Akademie Julian og siden hos Hansen
Jacobsens nabo på Boulevard Arago 65, den store historiemaler Jean-Paul
Laurens. 1895-97 var hun hjemme i Danmark elev hos Julius Paulsen. Året
efter var hun atter på rejse til Bretagne, hvorfra hun hjembragte motivet
til sit debutarbejde »Dobbeltportræt. Bretagne« - en skildring af værtsparret
på den kro, hvor hun og hendes familie havde boet.
Noget af det samme
enkle, nøjsomme og gudsfrygtige liv, som familien Munch havde mødt i Bretagne,
genfandt de somrene 1898-1904 i det nordvestlige Jylland ved Vester Svenstrup.
På disse kanter slog Anna E. Munchs søster Helga sig ned efter moderens
død sammen med veninden, kunstneren Johanne Frimodt (1861-1920).
Til to af egnens
kirker, Sejlstrup og Hjortdal har Anna E. Munch i henholdsvis 1931 og
1942 udført altertavler. Den største af dem er i den lille, men meget
smukt beliggende Hjortdal Kirke. Selvom værket er dateret 1942, er arbejdet
baseret på skitser fra århundredeskiftet. En af de centrale skikkelser
er Maren Kathrine, som Anna E. Munch dengang lærte godt at kende, og flere
gange brugte som model, bl.a. til sit store billede »Livsaldre«, 1905,
til Højskoleforeningens sal på Forhåbningsholms Allé (kendes i dag ikke
længere) og til højre i »Hjem fra Kirke«, 1904, som hun højst sandsynligt
har foræret Niels Hansen Jacobsen.
Billedet kan ses
som en hyldest til en egn og en udvalgt gruppe mennesker, som Anna E.
Munch holdt meget af. Vel var de socialt meget forskelligt stillet, men
deres grundlæggende menneske- og trossyn var nært beslægtet. I det enkle,
vindblæste landskab lader hun kirkegængerne drage hver til sit med de
to markante kvindeskikkelser i forgrunden. Oppe i det øverste højre hjørne
skimtes Hjortdal kirke, som hun mange år senere fik lov til at lave altertavle
til.
Teresa Nielsen
Litteratur
Karl Christensen
»Anna E. Munch«, bind 26 i serien Danske Kunstnere, 1938.
Anna E. Munch »Et nordisk Digterhjem - Andreas og Amalia Munch, 1862-1884,
Breve og Erindringer«, 1954 (giver et indtryk af det hjem Anna E. Munch
kom fra).
17. juni 1956 i »Fyns Tidende« længere 60-års interview.
»Anna E. Munch, 1876-1960«, udstillingskatalog Vejen Kunstmuseum 1997
(udstillingen vistes efterfølgende i Hjørring og Kerteminde). På baggrund
af et omfattende materiale, som eksekutor i Anna E. Munchs bo, Niels Ehrenreich
havde bevaret, sammensattes et katalog med samtidige fotografier taget
af søsteren Helga Munch og med levende tidsbilleder i form af Amalia Munchs
breve fra deres dannelsesrejse gennem 1890'ernes Europa.
|