Syg Rovfugl
Udateret – udstillet i 1912 på Den frie Udstilling hos De frie
Billedhuggere
19,5 x 10,3 x 19,4 cm
Statuetten er ikke signeret
Inventarnummer VKV 1555. Erhvervet på auktion i Svendborg den 10.
december 2005
En tilsvarende statuette findes i samlingen på J.F. Willumsens Museum,
inv. nr. GS 15
Selv om billedhugger Niels Hansen Jacobsens private papirer blev brændt
ved hans død, dukker fortællinger om hans liv og virke op på forskellig
vis. Da denne keramiske statuette blev købt, fulgte der et brev med den.
Det er stilet til hr. Thomsen, der efter sigende en tid var tilknyttet
det lokale dagblad i Vejen og siden havde sit virke ved avisen i
Svendborg. Tilmed var han tilknyttet Zoologisk Museum i Svendborg.
Brevet er ikke dateret, men må være fra slutningen af 1920’erne. Ordret
gengives det i sin helhed, da det fortæller statuettens historie og
tegner et fint billede af kunstneren:
Kjære Hr. Redaktør Thomsen
og Frue,
Glædelig Jul og godt nytår
ønskes Dem og frue
NOTER:
Hytten var frem til 1924
billedhuggerens hjem og arbejdsplads i den nordlige ende af Vejen.
Gaarden var navnet på
billedhuggerens barndomshjem, der lå lige ved Hytten. Den store
firlængede gård gik i arv til hans søster.
Villumsen er kunstneren JF
Willumsen og hans eksemplar af statuetten tilhører i dag hans museum i
Frederikssund. Skulpturforeningen
blev grundlagt af sagfører C.L. David, grundlæggeren af Davids Samling.
Han købte flere værker af Niels Hansen Jacobsen, heriblandt adskillige
krukker, der kan ses i hans museum i Dronningens Tværgade i København,
og en portrætbuste af ”Berthe”. Den kom i 1998 på auktion og blev købt
til Vejen Kunstmuseum, inv. VKV 1187.
Springvand i Svendborg
hentyder til den opgave, der i 1928 endte med opstilling på Torvet i
Svendborg af Niels Hansen Jacobsens kumme med skulpturgruppen af fire
havfruer, der laver malstrøm.
Klik her
for at læse mere om springvandet i Svendborg
Ortografien –
billedhuggerens egen skrivemåde
Stave- og skrivemåden er ordret billedhuggerens egen. Det er tydeligt,
at han skriver, som han ville have genfortalt historien. Frem til
Retskrivningsreformen i 1948 var den vedtagne standart, at man skrev
navneord med stort begyndelsesbogstav. Bolle-å blev først godkendt ved
reformen. Vekselvis bruger Niels Hansen Jacobsen store og små bogstaver
til navneordene og i flæng bruger han aa og å. Brevet fortæller, at han
hørte til i en særlig kreds, der indførte den moderne retskrivning længe
før den blev officielt godkendt. Det skete i højskolekredse allerede fra
slutningen af 1800-tallet. Sammen med andre af hans breve er dette med
til at slå fast, at billedhuggeren var grundtvigianer. Formodentlig
allerede under sin opvækst i Vejen har familien været tæt knyttet til
højskolen i Askov. Livet igennem viser eksempelvis bestillingerne på
grav- og mindesten landet over, at han var knyttet til de
grundtvigianske kredse.
Klik her
for at gå til Vejen Kunstmuseums
database med over 200 af billedhuggerens grav- og mindesten.
Højskolens mulige
indflydelse på familien – at skrive på jysk
Billedhuggerens bror, forfatteren Jacob Jacobsen (1856-1901), gik et
skridt videre og insisterede på at skrive på jysk. Det skete længe før
billedhuggerens nære ven, forfatteren Jeppe Aakjær, en kort tid forsøgte
sig med udgivelser på jysk – men opgav, da det viste sig, at markedet
var for lille! En af Jacob Jacobsens vigtige påskønnelser i arbejdet ser
ud til at have været den kendsgerning, at H.F. Feilberg sad i Askov
fordybet i arbejdet med ordbogen over det jyske sprog, hvor han ligefrem
inddrager passager af Jacob Jacobsens tekster.
Jacob Jacobsen efterlod sig en overskuelig litterær produktion. Han
debuterede i 1885 med 3-akts skuespillet ”Falske Vexler”. I 1891 udkom
”Kassemangel – Nutids-Skuespil i 2 Akter” og i 1892 øjensynlig hans to
sidste tryksager; ”Bønder og Arbejdere” samt ”Tæjelownsjow –
Øjebliksbilleder i jysk Mundart.” I 1895 redigerede han et ugeblad i
Esbjerg.
I samarbejde med Birthe Hansen og Selma Jensen udgav Vejen Kunstmuseum i
forbindelse med Niels Hansen Jacobsens 150-års dag i 2011 Jacob
Jacobsens ”Tæjelownsjow” i en specialversion med tekst på jysk og i
”oversættelse” til rigsdansk.
Klik her
for at høre skuespilleren Bodil Jørgensen læse nogle kapitler op
på den lokale dialekt, som hun er fortrolig med fra sin opvækst i Vejen.
Optagelserne stammer fra hendes oplæsning på Museumspladsen i Vejen ved
Niels Hansen Jacobsens 150-årsdag i 2011.
Syg Rovfugl på
gammelt foto
Selv om billedhuggerens private papirer blev brændt ved hans død er der
heldigvis bevaret et stort billedmateriale. Han havde ingen egne børn,
men især niecen Henny og hendes mand, boghandler H.P. Bruun-Møller kom
til at stå ham nært.
Klik her
for at læse om billedhuggerens udsmykning af boghandlen. I deres
private album findes billedet, der ses her, af Henny, der sidder ved
klaveret med en af sønnerne – enten Anders eller Poul. Til højre for
drengen ses en version af Syg Rovfugl. Den videre skæbne kendes ikke,
men den kom ikke til samlingen i Vejen. Til gengæld havde museet en tid
i deponering den udgave af statuetten, der havde tilhørt J.F. Willumsen,
og på auktion lykkedes det at erhvervede denne udgave.
Statuetten ”Syg Rovfugl” er ikke dateret, men optræder for første gang i
et udstillingskatalog i 1912. Selv nævner han i brevet ovenfor, at det
er et værk, han har solgt i flere eksemplarer. Rovfuglene er flere gange
dukket op på auktion og kendes i mindst to eksemplarer i private
samlinger. |
|