Niels Hansen
Jacobsen, Skyggen og H. C. Andersen
Hvordan
modellerer man noget så flygtigt som en skygge? Lettest ville det være blot
at male den på gulvet, men som billedhugger skal den stå tredimensionelt i
det fugtige ler. Hansen Jacobsen vælger at tage afsæt i den, der kaster
skyggen, mennesket. Han gengiver kroppen så langt nede mod jorden som
muligt, lige før den blot bliver til en uformelig klat. Han ser bort fra
anatomisk nøjagtighed, og trækker alle legemsdele til det yderste. Hovedet
bliver ovenfra set til en oval, hagen til en spydspids, albuerne til flammer.
Skulpturens højdepunkt bliver den bageste fod, der står som en anatomisk
umulig spændt bue. Fjedringen kommer til at understrege bevægelse, for der
er ingen tvivl om, at det næste øjebliksbillede vil være, at foden lettes,
så skyggen kan stryge videre i sin evige bevægelse i sin herres fodspor.
Mekaniske,
bevægelige skulpturer bliver først i 1960’erne og 70’erne for alvor en del
af den moderne kunst, men Hansen Jacobsen har forsøgt at lægge dynamik ind i
skulpturen. Noget så stationært som en tegneseriefigur kan nemt angives at
være i bevægelse – det aflæses på antallet af fartstriber. På Skyggen
angives bevægelse ved en blødt organisk svungen bue, der smyger sig om
figurens ben. ”Et løst draperi” siger den meget konkrete beskuer. Men her er
netop tale om forsøget på at gengive luften, der strømmer omkring figuren.
I hånden
holder Skyggen et timeglas, et ældgammelt forgængelighedssymbol – en
antydning af, at vores levetid rinder ud. Ser man på Skyggens ansigt ligger
det i et overgangsstadie mellem kranie og åsyn. Til skulpturen har Hansen
Jacobsen føjet nogle ord, der gør budskabet helt tydeligt:
Døden, snart er den
usynlig
gjemmer sig i Vejens Støv
men indhenter og dukker op igen
naar vi mindst venter det
snigende sig stadig i vort Fodspor
umulig at undfly.
Skulpturen står som et memento mori – et minde om, at døden er alle
vegne. I hånden kunne han alligevel have holdt en sommerfugl, blomster eller
et stearinlys. Alle er de i tidens løb blevet brugt som billeder på livets
forgængelighed. Om skulpturen skriver Hansen Jacobsen i 1901 til brygger Carl
Jacobsen:
”At jeg i »Skyggen« har naaet min opgave at fremstille den
plastisk, haaber jeg maa have Deres Anerkendelse. Jeg har villet fremstille
Døden ved Skyggens fantastiske og jordbundne Udseende, dette forekommer mig
mere berettiget end at ville benytte den absolut menneskelige Form; det er
jo ikke alene Mennesket, men alt i Universet, der er underkastet
Forgængelighed”.
Skyggens forening af to af
1890’ernes strømninger – symbolismen og den dekorative stil, art nouveau’en,
gjorde den år 2000 selvskreven til en plads på den store udstilling ”Europa
1900”, som Musée d’Orsay arrangerede i Grand Palais i hjertet af Paris. Dér
stod den omgivet af materiale om Antonio Gaudis huse i Barcelona og Hector
Guimards organiske Pariserbyggerier. På tværs af de tre kunstneres meget
forskellige resultater var en klar fælles forståelse af tidsånden.
Kigger man i registeret
til en samling af H. C. Andersens eventyr støder man på titlen Skyggen.
Den dækker over en uhyggelig beretning, hvor skyggen tager herrens plads, og
til slut sender skyggen sin herre i graven uden sin rigtige skygge! Mon ikke
denne uhyggelige fortælling har været en vigtig inspiration for Niels Hansen
Jacobsen? |