Niels Hansen
Jacobsen, Døden og moderen og H. C. Andersen
I kataloget til Charlottenborgs forårsudstilling 1894
kunne man ved Hansen Jacobsens skulptur Døden
og Moderen læse teksten: Hun bøjede sit
Hoved ned i sit Skjød, og Døden gik med hendes Barn ind i det ubekjendte
Land. Det er en let omskrivning af den sidste linie i H. C. Andersens
stærke eventyr for voksne om kærlighed, sorg, savn og erkendelse. Konkret
handler det om moderen, der mister sit barn. Da døden henter det, sætter hun
efter for at vriste det fra ham. Alt vil hun give for at få sit barn igen,
men til sidst erkender hun, at Guds vilje er den største - større end hendes
egen smerte.
Ved som
billedhugger at vælge at gengive det øjeblik, da Døden drager af sted, har
Hansen Jacobsen lagt vægt på moderens smerte frem for hendes religiøse
trøst. Han viser hende sammensunket på gulvet mens Døden stryger af sted bag
hende. Skulpturen var første gang udstillet i 1893 i Paris på Société
Nationale des Beaux-Arts udstilling. Den indbragte straks billedhuggeren
fast medlemskab af udstillingsfællesskabet og samtidig den fine anerkendelse
hvert år at måtte vise et værk af eget valg ’hors concours’ (uden censur).
Men
hvad var det, der fængede hos udstillingskomitéen? Hansen Jacobsen havde
kort og godt ramt centralt ned i tidens behov for andet og mere end den
skinbarlige virkelighed, som naturalismen havde præsenteret. Nu skulle
man ind til følelserne og stemningerne. Her viste han for alvor, at han
kunne tage livtag med noget så uhåndgribeligt som Døden. Fænomenet blev
bragt i 3-dimensionel form ved at trække på den ældgamle tradition for
knokkelmanden – her forfinet ved at spille i krydsfeltet mellem død og
levende. Benene er senede men stærke, kroppen udslidt, men kunne have
levet. Ved ansigtet sker der for alvor noget: Her står vi midt mellem
liv og død – fra ansigt til kranie. Se, Døden han gør sin pligt, ikke
brutalt men med en varsomhed, så barnet trygt kan sove videre.
Det sker, at folk tror, at leen er hans våben, men nej. Den er sin tids
plæneklipper, og viser ham som medarbejder i Vorherres Urtegaard.
Tænk, om Hansen Jacobsen i dag skulle modellere en gartner på flugt med
plæneklipperen på ryggen!
Det
fortælles, at modellen til Moderen var Hansen Jacobsens egen hustru, Gabriele. Hun var uddannet malerinde, men efter ægteskabet valgte hun at vie
sin tid til at hjælpe sin mand. Hun blev en slags manager for ham. Hun fik
dog også mulighed for at udfolde sig som keramiker. De to portrætrelieffer
af Hansen Jacobsen, som hænger i stuerne på museet, er modelleret af Gabriele
men formodentlig glaseret af hendes mand, der også har signeret værkerne. Hun omtales som en kvinde med udsøgt
smag og var en stor støtte for Hansen Jacobsen som arbejdskammerat og
kritiker. Han sørgede dybt over hende, da hun døde allerede som 40-årig i
1902. På skulpturen er hun gengivet i samtidens dragt. I lighed med
plæneklipperen, der har afløst leen, kunne en moderne version af skulpturen
i dag være en ung mor i lårkort nederdel, gamacher og et par udslidte Converse sportssko!
Bag H. C. Andersens skildring af
moderens livtag med døden fortælles det, at arbejdet kan have været påvirket
af samtaler med vennerne Eduard og Henriette Collin, der i 1843 mistede
deres datter Mimi. På samme måde kan man med historiens bagklogskab gætte
på, at Historien om en Moder måske har haft særlige toner for Gabriele og
hendes mand. Hansen Jacobsen fik ingen børn, hverken i
første eller andet ægteskab.
Døden
og Moderen købt af brygger Jacobsen
Efter Hansen Jacobsens store separatudstilling i 1901 tilbød billedhuggeren
brygger Carl Jacobsen, at han kunne købe alle skulpturerne til halv pris,
hvis han ville lade dem udstille offentligt. Carl Jacobsen købte dog i
stedet to markante værker: En
Trold, der vejrer Kristenkød som blev opstillet ved Jesuskirken, samt Døden og Moderen. Resten af værkerne
blev opmagasineret i kældrene under Christiansborg Slot, København. Døden
og Moderen blev støbt i bronze med midler fra Albertinalegatet og opstillet
ved Helligåndskirken. I 1966 måtte skulpturen flyttes, fordi Menighedsrådet
ved kirken fandt den »dybt deprimerende«, og den blev i stedet opstillet i
urtegården ved Petri Kirke.
|