Kontrakt mellem
billedhugger Niels Hansen Jacobsen og Vejen Kommune
Denne tekst er
scannet fra et fotokopieret, håndskrevet dokument, der opbevares i Vejen
Kunstmuseums arkiv. Håndskriften er umiskendeligt Niels Hansen
Jacobsens. Her ses hans brug af den moderne retskrivning, som de
progressive folk i kredsene omkring højskolerne tog til sig allerede før
år 1900. Dog er han noget inkonsekvent ved navneordene og der er både å
og aa i teksten. Det 6. punkt er tilføjet i Kaja Hansen Jacobsens
håndskrift.
Det håndskrevne
dokument ser ud til at være kladden til en maskinskreven version, der må
være samtidig (side 1 opbevares i museets arkiv i en fotokopi – fremgår,
at den blev forelagt Ribe Amtsraad den 24. juli 1923). Dog er
retskrivningen tilpasset og har konsekvent store begyndelsesbogstaver
ved navneordene.
Kontrakten må
formodes at være fra omkring samme tid som gavebrevet af 27. juni 1923 –
altså en lille måneds tid inden indvielsen af Troldespringvandet, den
13. juli. Den 1. juli året efter indviedes Vejen Kunstmuseum.
Klik her for at læse
scanning af den håndskrevne kontrakt
Kontrakt mellem
Billedhugger
Hansen Jacobsen og
Vejen Kommune
Foranlediget af
vedlagte gavebrev hvorved Billedhugger N Hansen Jacobsen skjænker Vejen
Kommune sine kunstværker, er efterfølgende Overenskomst indgaaet mellem
de pågjældende parter …
(Tilføjet i senere
maskinskrevet afskrift: ”for Sogneraadets vedkommende dog under
Forbehold af Amtsraadets Godkendelse:”)
-
Til at rumme de
i gavebrevet anførte kunstværker m.m. opfører Vejen Kommune på den i
sin tid af Gaardejer C.P. Jacobsen (skænkede - står der i
maskinskrevet afskrift) Plads Matr Nr (11cn - er tilføjet i
maskinskrevet afskrift) i Vejen en bygning i henhold til
foreliggende tegninger. Bygningen bestaar af 3 Afdelinger: A
Arbejdslokale for Hansen Jacobsen, B Kunsthallen og C Privatbolig
for Hansen Jacobsen og Hustru. Byggesummen er for Afdeling A.
og B. i overslaget kalkuleret til en 21000 Kr. og for C til ca.
15000 Kr. Disse Summer tilvejebringes på den maade, at
omkostningerne ved opførelsen af afdeling C. alene afholdes af
Hansen Jacobsen, medens den nødvendige sum til Opførelse af Afdeling
A. og B. tilvejebringes ved at Kommunen hertil skænker
den tilbageværende del af den såkaldte Lundgaards fond c1500 Kr.
Resten fremskaffes som gaver og er der på den måde i øjeblikket
sikret et beløb på ca 15000 Kr. Saafremt det nødvendige beløb
imidlertid ikke indkommer ad den vej fremskaffes den resterende del
af Hansen Jacobsen.
-
Administrationen
og vedligeholdelse samt alle øvrige påhvilende Udgifter på over
nævnte Bygning med de i den værende Samlinger overtages af Hansen
Jacobsen og Hustru ligesom alle heraf flydende Indtægter tilfalder
dem.
-
Museets forhold
varetages iøvrigt af en Bestyrelse på 5 medlemmer, der påser at alle
Bestemmelser i gavebrevet samt i nærværende Kontrakt overholdes, den
forestaar enten som helhed eller ved et udvalg eventuelle indkjøb af
kunstværker og hjemles iøvrigt bemyndigelse i henhold til den for
Sognerådet af Amtsrådet til enhver tid stadfæstede Forretningsorden.
-
Til bestyrelsen
vælger Sognerådet af sin midte 3 medlemmer Hansen Jacobsen eller
hans hustru er til Deres død eller sålænge de måtte ønske det fødte
medlemmer og har ret til at vælge det 5te Medlem. Efter Deres død
vælges de 2 medlemmer af Kunstakademiet. 1 maler 1 Billedhugger. De
uden for Sogneraadet valgte medlemmer er selvskrevne medlemmer af
eventuelle udvalg for indkjøb af Kunstværker.
-
Efter Hansen
Jacobsen og hustrus død eller naar andre omstændigheder foranlediger
dem til at fratræde overtager Vejen Kommune de af Hansen Jacob (sic)
og Hustru benyttede lokaler samt iøvrige påhvilende pligter som
anført i punkt 2 og er kommunen samtidig forpligtet til at refundere
Hansen Jacobsen eller hans arvinger de af ham afholdte udgifter ved
Bygningens opførelse, således som de fremkommer ifølge bestemmelsen
i Punkt 1.
-
Billedhugger N.
Hansen-Jacobsen og Hustru har saalænge de bebor Lejligheden ret til
at benytte Anlæget (sic) omkring Musæet som deres Have.
|