Erhvervelser 2010

Øverst står den nyeste tilvækst til samlingen.
God fornøjelse med at læse ned gennem linjerne til årets tidligere erhvervelser. 

Med venlig hilsen

Teresa Nielsen, museumsleder 

Inv. VKV 2403
Mogens Ballins Værksted – Elise Konstantin-Hansen
Proptrækker. Udateret
Tin. Tinfisken: H 5,5 x 8,2 x 1,8 cm
Stemplet under bugen HPH
Købt fra privateje december 2010

I forlængelse af Vejen Kunstmuseums 2010-udstilling om Mogens Ballins Værksted fik museet mulighed for at erhverve en del værker både for egen midler og med støtte fra Kulturarvsstyrelsen. Der er i løbet af 2010-2011 opbygget en repræsentativ samling på baggrund af opsamlet viden om produktionen i forbindelse med de omfattende forberedelser til udstillingen.

Denne proptrækker er erhvervet på grund af værkstedsbøgernes oplysning om, at den skulle være udført af ”Frk. Constantin Hansen”. Navnet kan næppe dække over andre end Elise Konstantin-Hansen, der allerede er velrepræsenteret på Vejen Kunstmuseum, hvor den første museumsseparatudstilling af hendes værker blev vist i 2007. Hun var på flere måder knyttet til Vejen-egnen. Eksempelvis var hendes bror gift med en datter af forstander på Askov Højskole, Ludvig Schrøder og hun var selv i størsteparten af sit liv knyttet til Aagaard ved Kolding og især højskolen dér. Fiskeformen knytter fint an til et par af hendes keramiske arbejder fra 1889, hvor hun indarbejder kalkunernes voluminøse kroppe i henholdsvis en kande- og en vaseform. I efteråret 2011 modtog Vejen Kunstmuseum som gave fra Birgitte og Henrik Wivel kunstnerens tidlige hovedværk, den monumentale 1893-tegning af en Grib.
 

Inv. VKV 2402
Mogens Ballins Værksted
Tallerken. 1900-1908
Tin. H 2 cm, dia. 20,5 cm
Stemplet bagpå utydeligt MB
Købt fra handlende december 2010

I forlængelse af Vejen Kunstmuseums 2010-udstilling om Mogens Ballins Værksted fik museet mulighed for at erhverve en del værker både for egen midler og med støtte fra Kulturarvsstyrelsen. Der er i løbet af 2010-2011 opbygget en repræsentativ samling på baggrund af opsamlet viden om produktionen i forbindelse med de omfattende forberedelser til udstillingen.

Denne beskedne tallerken er stemplet MB, og må derfor være fra den tidlige produktion. Den er købt for at vise en interessant måde værkstedet arbejdede med de dekorative elementer. Motivet midt på tallerknen går igen på låget af en lille messingkrukke, som museet erhvervede fra privateje i 2011, inv. VKV 2461a+b. Den er under bunden stemplet med det sene, sammenslyngede HPH-mærke. Det vil sige, at det dekorative motiv blev taget op igen i den senere produktion. Lågkrukken ses ikke gengivet i værkstedsmapperne.
 


 

Inv. VKV 2401
Denbac
Vase. Udateret
Blå og brunglaseret stentøj.
H 19,3 cm, dia. 10,2 cm
Stemplet Denbac.
Indridset (?) 26

Ikke gengivet i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 


 

Inv. VKV 2400.
Denbac
Kande. Udateret
Brunglaseret stentøj. H 20 x 11,2 x 9,8 cm
Stemplet 124 / 3e. Stemplet med sort: Denbac

Gengivet som nr. 105 side 84 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillings-publikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 41 og 112.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 


 

Inv. VKV 2399.
Denbac
Vase med to høje hanke. Udateret
Brunglaseret stentøj. H 21,2 x 13,7 x 12,1 cm
Stemplet Denbac / 58

Gengivet som nr. 104 side 84 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillings-publikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 41 og 112.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 


 

Inv. VKV 2398.
Labrec
Højhalset vase. Udateret
Stentøj med flydeglasurer.
H 19,5 cm, dia. 11,2 cm
Stemplet Labrec / DEPOSÉ.
Indridset 824.

Gengivet som nr. 121 side 94 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillings-publikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 43.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 


 

Inv. VKV 2397.
Måske Joseph Mougin (1876-1961)
Bredskuldret vase med fjerlignende relief. Udateret
Stentøj med blågrå glasur. H 19 cm, dia. 17,7 cm
I bunden stemplet: 421

Gengivet som nr. 140 side 96 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillings-publikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 46 og 116.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.

 


 

Inv. VKV 2396.
Jean-Baptiste Cythère (1861-1941)
Kande. Udateret
Stentøj med grønlig lustre. H 20,3 cm, dia. 12,5 cm
I bunden stemplet: UNIS / FRANCE og derunder utyrdeligt stemplet Cytère? Og derunder Ramberviller

Gengivet som nr. 87 side 82 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 38 og 111.

 Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 

Inv. VKV 2395.
Jean-Baptiste Cythère (1861-1941)
Vase med høj hank. Udateret
Stentøj med blå lustre. H 16,9 cm, dia. 7,5 cm
I bunden stemplet: GRÈS DE CYTHÈRE / RAMBERVILLERS

Gengivet som nr. 87 side 82 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 39 og 111.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 

Inv. VKV 2394.
Jean-Baptiste Cythère (1861-1941)
Firkantet bæger. Udateret
Stentøj med blå lustre. H 5,1 x 4,9 x 5,1 cm
I bunden stemplet: UNIS / FRANCE og i cirkulær formation: GRÈS DE CYTHÈRE

Gengivet som nr. 87 side 82 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 38 og 111.

 Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 

Inv. VKV 2393a+b.
Charles Greber (1853-1935)
Lågkrukke. Udateret
Brun, rosa og blåglaseret stentøj. Samlet H 12,8 cm. Bund 7,5 cm, dia. 12,3 cm. Låg H 6,2 cm, dia. 10,1 cm
Stemplet C. Greber

Gengivet side 85 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 42 og 113.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 

Inv. VKV 2392.
Charles Greber (1853-1935)
Vase med fire hanke. Udateret
Brun, rosa og blåglaseret stentøj. H 13,4 x 15,1 x 15,3 cm
Stemplet C. Greber / France

Gengivet side 85 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 42 og 113.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 

Inv. VKV 2391.
Charles Greber (1853-1935)
Vase. Udateret
Brun og blåglaseret stentøj. H 13,7 cm, dia. 11 cm
Stemplet C. Greber

Gengivet side 85 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 42 og 113.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 

Inv. VKV 2390.
Villeroy & Boch
Tohanket vase. Udateret
Blåglaseret stentøj. H 19,8 cm, dia. 19,6 cm
Stemplet V&B / 276 / skrevet med sort: 113. / Made in Luxembourg

Ikke gengivet i 1999 publikationen.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 

Inv. VKV 2389.
Villeroy & Boch
Vase med lille munding. Udateret
h. 11,9 cm, dia. 13,8 cm
Brun og grønglaseret stentøj.
Stemplet V&B / 321 / skrevet med sort: 5640

Ikke gengivet i 1999 publikationen.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386. 

 

Inv. VKV 2388.
Villeroy & Boch
Kugleformet vase med kort hals. Udateret
h. 16 cm, dia. 16,6 cm.
Stentøj med blå og grønbrun glasur
Stemplet V&B / 282 / Made in Luxembourg og enkelte ulæselige stempler.

Ikke gengivet i 1999 publikationen.

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 

Inv. VKV 2387.
Revernay – fransk keramik
Skål på fod. Udateret
Stentøj med glaseret med marmoreringsagtig hvid, blå og terrakottafarvet glasur. H 11,8 cm, dia. 21,6 cm
I bunden indridset Revernay / 160 / 3
Gengivet side 99 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 47 og 117.

Tilsvarende skål gengivet side 43 i bogen Les grés de Revernay 1896-1930, Manufacture de Digoin, Edition Les Amis des Musées et des Arts, Sarreguemines

Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010. Se tekst om inv. VKV 2386.
 

Inv. VKV 2386.
Revernay – fransk keramik
Vase. Udateret
Blåglaseret stentøj. H 11,6 cm, dia. 11,2 cm
I bunden indridset Revernay / 73 / 43
Gengivet side 87 i Vejen Kunstmuseums 1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 48 og 117.

Tilsvarende vase gengivet side 53 i bogen Les grés de Revernay 1896-1930, Manufacture de Digoin, Edition Les Amis des Musées et des Arts, Sarreguemines

 Egentlig del af testamentarisk gave, men overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.

Den 22. maj til 26. september 1999 viste Vejen Kunstmuseum udstillingen ”Fransk Art Nouveau Keramik i Danmark” med tilhørende bog, der for længst er udsolgt. Afsættet var to danske samlinger – den ene i offentlig eje på Kunstindustrimuseet (Designmuseum Danmark) og den anden i privateje opbygget af samleren John Hunov. Udstillingen satte et tankevækkende perspektiv på museets store samling af stentøjsværker udført af billedhugger Niels Hansen Jacobsen. Denne var autodidakt i arbejdet med glaseret stentøj, som han mødte og blev fascineret af i 1890’ernes Paris. Fra 1898 udstillede han dér på lige fod med de største franske kunstnerkeramikere. Han fortsatte sit keramiske virke og med årene fortrængte stentøjet hans arbejde med de store skulpturer. Det rige opbud på 1999-udstillingen viste mange aspekter af fransk keramik i tiden omkring 1900 – og viste klart, hvor danskeren skilte sig ud. Hansen Jacobsens værker har en anden vildskab en grænsesøgende karakter, der ikke ses i de formfuldendte franske kreationer … med mindre man ser til den danskgifte kunstner Paul Gauguin, men det er en helt egen historie!

I forlængelse af udstillingen fortalte samleren John Hunov, at han havde besluttet, at hans samling af fransk keramik på sigt ved hans død skulle overgå som testamentarisk gave til Vejen Kunstmuseum. Fremover kunne den være med til at vise perspektivet ind i Hansen Jacobsens franske samtid – og være til glæde for keramiksamlingens specialinteresserede gæster. Under en oprydning i efteråret 2010 fik samleren behov for mere plads, og ønskede at overdrage museet den portion af samlingen, der var blevet pakket ned. Det er inv. VKV 2386-2401. I de mellemliggende år fra udstillingen i 1999 har museet på anden vis udbygget samlingen med en lille håndfuld franske værker af bl.a. Clement Massier og stykker fra Pierrefonds, Gréber og Denbac værkstederne, se side 388-393 i Vejen Kunstmuseums 2009-bog ”Keramik i lange baner”.
 

Inv. VKV 2385.
Gudmund Hentze
Puderdåse. Udateret
Tin. Samlet H 6,4 cm. Låg: H 3 cm, dia. 8,9 cm Bund: 3,5 cm, dia. 8,9 cm
I bunden stemplet MB
T109 i værkstedsbogen

Gave oktober 2010 fra tysk samler

Se tekst om inv. VKV 2384.
 

Inv. VKV 2384.
Gudmund Hentze
Haarnaaleskaal. Udateret
Tin. H 1 x 15,2 x 6,2 cm
Stemplet med lille MB
T107 i værkstedsbogen

Gave oktober 2010 fra tysk samler

Inv. VKV 2384 og 2385 er kommet til samlingen som gaver fra en tysk samler, der over årene har fulgt museets virke, har bidraget med viden og lejlighedsvis også værker til museets udstillinger. I forbindelse med besøg på Ballin-udstillingen blev disse to værker overdraget som gaver – tak for den fine udvidelse med stykker af en kunstner, hvis værker Vejen Kunstmuseum har gjort en særlig indsats for at få skrevet ind i værkstedets historie. 
 

 

Inv. VKV 2383.
Mogens Ballins Efterfølger
Nakkekam med Sølvbeslag og Ametyster. Udateret
Skildpaddeskjold med sølv og stene. 26 x 113 x 109 mm
Bagpå stemplet på lille sølvplade: BALLINS EFT. / HPH S826
S215 i værkstedsmapperne, denne med små variationer

Gave fra privat udlåner til Vejen Kunstmuseums 2010-udstilling om Mogens Ballins Værksted.

Vejen Kunstmuseums 2010-udstilling om Mogens Ballins Værksted blev i høj grad til på indlån fra private, slægtninge, samlere og handlende. Rygtet om udstillingen gik fra den ene til den anden, og en privatperson ringede for at fortælle, at hun havde nogle smykker og en skål fra værkstedet. Lånene var et fint supplement til de øvrige indlån, og nakkekammen kom til at ligge sammen med en fra Kunstindustrimuseet (nu Designmuseum Danmark) og en anden fra privateje. I forlængelse af udstillingen sagde udlåneren, at hun ikke kunne se, at hun nogensinde ville bruge nakkekammen, men gerne ville overdrage den som gave til museet, hvor den ville kunne komme mange til glæde. Sammen med de efterfølgende erhvervelser kan museet nu også fremover vise udvalgte eksempler på værkstedets mere eksklusive produktion som denne udsøgte nakkekam i et flot samspil mellem skildpaddeskjold, de slyngede sølvvækster og de indsatte ametyster. Mange tak for den fine gave!

 

Inv. VKV 2382
Ejnar Nielsen (1872-1956)
Sandvaaner. 1920
Blyant og akvarel på papir. 329 x 330 mm
Betegnet f.o.t.v. meget utydeligt med sammenslynget monografm EN og derunder 19 20.
Betegnet med blyant f.n.t.h. 19 sammenslynget EN 20 og derunder Sandvaaner. Samme ord står i det nederste venstre hjørne med blyant.
Bagpå med blæk: Hønsetarm. / Cerastium Vulgare / nordens flora 347

Købt fra privateje december 2010

Blandt Niels Hansen Jacobsens nære venner var maleren Ejnar Nielsen. Løbende udvides museet samling af Ejnar Nielsens værker, der har rod i udvekslinger de to kunstnere imellem. Senest i 1927 indlemmedes de første Ejnar Nielsen værker, de fire tegninger til Karl Larsens fortælling ”Den gamle Mands Barn” og i 1931 modtog Hansen Jacobsen som gave monumentalportrættet af Marie Thaarup, Ejnar Nielsens første hustru, der i 1902 vendte hjem fra bryllupsrejse til det store møblement, der i dag står midt i museets røde Malerisal. Det er tegnet af P.V. Jensen Klint med broderede sæder efter malerens forlæg. Han har dekoreret med stiliserede blomstermotiver. Mange år senere var det naturnære plantestudier i slægt med denne skildring, som Ejnar Nielsen benyttede til sin udsmykning af Lyngby Rådhus’ vielsessal, 1943.
 


 

Inv. VKV 2381a
Ursula Munch-Petersen (født 1937)
Køkkenhaven. 2006
Skitse til reliefudsmykning til Vejen Gymnasium
Glaseret stentøj monteret på træplade. 11,5 x 56,4 cm
Gave fra kunstneren efteråret 2007 i forlængelse af relieffets indvielse
 

Ursula Munch-Petersen har en særlig tilknytning til Vejen, hvor hen­des første retrospektive separatudstilling vistes på kunstmuseet i 1997, samme år som hun udførte Vejen-urtepotten. I samlingen er hun repræsenteret med en del værker, heriblandt dukkestellet i dukkehuset, der er blevet en meget afholdt og helt integreret del af museets Publikumsrum.

Op til markeringen af Vejen Gymnasium og HFs 25 års jubilæum, som­meren 2005, indledtes processen, der i efteråret 2007 endte med en stor reliefudsmykning. Skolen ønskede et kunstværk, der skulle markere jubilæet. Med afsæt i det berømte bysbarn, billedhuggeren og keramikeren Hansen Jacobsens virke var det oplagt at tænke på en keramisk udsmykning. Ursula Munch-Petersen besøgte skolen i februar 2005 og besluttede, at hun ville arbejde med de neutrale vægflader omkring kantinelugen, skolens ”hjerte”, hvor eleverne samles i frikvartererne. Med god støtte fra især Ribe Amts Kunstudvalg og Ny Carlsbergfondet blev arbejdet sat i gang.

Om relieffets tilblivelse mindes rektor Asger Dyhrmann: ”Ursula tilbragte mange timer på gymnasiet med mange kopper kaffe, inden hun besluttede sig. Hun sad og fornemmede atmosfæren, skolens rytme og fulgte med i elevers og læreres kommen og gåen. Kantinen repræsenterer på mange måder et særdeles konkret fælles mødepunkt, så vi er glade for, at hun valgte at placere udsmykningen uden om den. Da jeg fortalte eleverne om det planlagte kunstværk var den umiddelbare reaktion: Det var mange penge, der er da meget andet vi hellere vil ha’. Nu var det en jubilæumsgave, vi fik af sponsorer, så eleverne blev ikke snydt for noget andet. Elevernes opfattelse blev for alvor flyttet, da Ursula stillede sig op foran det færdige kunstværk og fortalte om, hvad ideen var. Efter klapsalverne at dømme blev eleverne her klar over, at de havde mødt ægte kunst og en ægte kunstner. Det er ikke mange besøgende, vi har haft på skolen, der ikke er stoppet op ved Køkkenhaven, som Ursula har kaldt det. Man får hele tiden øje på noget nyt, selv om det nu er blevet en del af dagligdagen. Ligeledes bruges det i undervisningen, sikkert mest i billedkunst, og her har vi stor fornøjelse af en video med Ursula, hvor hun står foran kunstværket og fortæller om dets detaljer.”

Resultatet blev et kunstværk, der samtidig står som et politisk state­ment i en aktuel klima- og miljødebat. Om udgangspunktet fortæller Ursula Munch-Petersen: ”Alt hvad vi spiser kommer fra jorden – nogen kalder det derfor Guds gaver, og planteverdenen er først i fødekæden. … Til højre for kantinelugen vises jorden lagdelt. Det betyder tiden, som har lagret sig i historisk orden med forsteninger og andre spor af levet liv. … Til venstre for lugen ses en bunke jord med brudstykker af det, som vi kender fra den kulturelle verden. Her er alt blandet sammen...”

Indledningsvis havde kunstneren skitseret en frise over kantinelugen. Den endte i stedet under, og blev som den første del af projektet afsluttet op til sommerferien 2006. Modellering og brænding af denne del af det store relief er foregået på det velfungerende keramikværksted i kælderen i Statens Værksteder på Gammel Dok, København. I arbejdet med relieffet har hun brugt sine mange erfaringer i spillet i kontrasten mellem den rå stentøjsflade og de glaserede reliefbilleder. Ind imellem er der tekniske raffinementer som ”vandlommerne” - små fordybnin­ger, hvor Ursula Munch-Petersen har arbejdet med et dybt lag klar, vandig glasur; nøjagtig som i de to reliefværker Dråbe og Klat fra 2004, der indgår i Vejen Kunstmuseums samling. Med botanisk nøjagtighed har hun modelleret og glaseret grøntsager - nytteplanter som tomater og kartofler - fra rod over stængel til blade og blomster. Bogstav for bogstav er deres navne præget med gamle metalstempler. Mellem dem har hun indflettet det smukke ukrudt forsynet med sirlige prentninger af de poetiske navne. Yderst til venstre har hun modelleret en ophobning af dunke med ukrudtsmiddel - en kommentar til en disharmonisk del af vores forhold til naturen: ”I køkkenhaven manipulerer vi med plan­terne, som vi spiser. Vi bestemmer helt diskriminerende, hvad som får lov til at blive og lov til at vokse, mens de mindre spiselige planter, de såkaldte ukrudtsplanter, rives op. Vi er blevet så dygtige, at vi kan slå alt det ihjel, som vi ikke kan spise eller sælge. Samtidig med at vi forgifter Ærenpris og Tusindfryd, kører store lastbiler over landegrænser med sejlivet kontorbeplantning - planter uden navn, som skal bringe natu­ren ind på arbejdspladser og skoler. Men vores forfædre gav ukrudtet navne som Hyrdetaske, Forglemmigej og Grine til Middag – de må trods alt have holdt af det besværlige skidt.”

De store relieffelter til højre og venstre for kantinelugen er udført ved Tommerup på Fyn i det keramiske værksted hos Esben Lyngså Madsen og Gunhild Rudjord – det fantastiske sted, hvor landets billedkunstnere har mulighed for at udføre store og små værker i en levende dialog med dygtige keramikkyndige fagfolk. I venstre side har Ursula Munch-Pedersen modelleret den lagdelte jords modsætning; en høj der rummer vilde, sammenfiltrede spor fra mange kulturer – en skattekiste, der kunne være en alternativ kulturkanon for nysgerrige elever og andre gæster. Kulturdyngen fremtræder med en mat, mørk overflade brudt af enkeltfigurer fra fjern fortid til nutid. Om elementerne skriver hun: ”Mange af de ældste guder var frugtbarheds- og jordgudinder, som Venus fra Willendorf, 27.000 år før Kristus, slangegudinden fra Kreta 1600 år før Kristus og vandgudinden Anahita, mor til alle andre guder ifølge ældgammel iransk folkereligion. … Den keltiske kristendom, blev dyrket i Norden i 3-400 år inden Ansgar omvendte os til den pavelige katolske kristendom. Kelternes kultur var mundtlig, så jeg har ikke kunnet modellere Brigid. Den keltiske tro kunne integrere Jesus - ligesom man mange steder i Indien med glæde sætter endnu en ny gud på alteret, for dermed at blive rigere end før. Jesus peger på himlens fugle og markens liljer. End ikke Salomon i al sin pragt er klædt som de. … Der er en hilsen fra Kina i form af en blå stentøjskrukke - fra araberne en stump af et maurisk flisemønster - en indiansk dansende abe - og en etruskisk husformet urne. Jeg har modelleret disse forskellige kulturrester ind i jordbunken. De ældste nederst - og øverst i jordbunken sidder et barn ovenpå menneskehedens historie og tænker over livet - og fremtiden. Kulturerne ligger begravet i jorden. Når vi finder resterne, snakker de til os om mennesker, der har levet, elsket, drømt og sørget - akkurat som os selv.”

Efter opsætningen af udsmykningens tre hovedfelter tilførte Ursula Munch-Petersen den i 11. time nogle nye elementer. Hun var ikke helt tilfreds med afslutningen af højre side. I sit værksted på Møn model­lerede hun tre krager. For oven mildner de overgangen til de stramme vandrette lag ved at hun har tilført en stribe grønsvær, som to af dem står på, mens den tredje kommer flyvende lidt længere borte på væg­gen.

I Vejen Gymnasiums store, åbne centralrum med det rare ovenlys går det keramiske relief perfekt i samspil med de mægtige røde murstensflader. Her har elever og lærere fået et værk, der med sin billedrigdom, farver og stoflighed taler til mange sanser. Mens de står i kø ved kantinelugen, kan de lade hånden stryge over de keramiske overflader og mærke den bearbejdede jord. Centralrummet træder man ind i direkte fra skolens hoveddøre, og i hverdagen er rummet også tilgængeligt for udefrakommende, der måtte have lyst til at se relieffet – husk blot at vise hensyn, om undervisningen er i gang…

Denne tekst stod trykt i museets blad, Kunst omkring Trolden, i marts 2010 fulgt af billeder af den endelige udsmykning. En pdf ligger på museets hjemmeside, klik her

 

Inv. VKV 2381b
Ursula Munch-Petersen (født 1937)
Køkkenhaven. 2006
Skitse til grøntsagsfrise til reliefudsmykning til Vejen Gymnasium
Glaseret stentøj monteret på træplade
Træplade: 14 x 87,3 cm. Derpå 6 rodfrugter og 9 græstoppe
Gave fra kunstneren efteråret 2007 i forlængelse af relieffets indvielse

Se tekst om inv. VKV 2381a.
 

Inv. VKV 2381c
Ursula Munch-Petersen (født 1937)
Køkkenhaven. 2006
Skitse omkring kantinelugen til reliefudsmykning til Vejen Gymnasium
Glaseret stentøj monteret på træplade. Træplade 21 x 103 tv 7 stk., 6 th og 5 over frisen
Gave fra kunstneren efteråret 2007 i forlængelse af relieffets indvielse

Se tekst om inv. VKV 2381a.
 


 

Inv. VKV 2381d.
Ursula Munch-Petersen (født 1937)
Køkkenhaven. 2006
Skitse til jorddynge til reliefudsmykning til Vejen Gymnasium
Glaseret stentøj monteret på træplade. Træplade 17 x 29 cm
Gave fra kunstneren efteråret 2007 i forlængelse af relieffets indvielse

Se tekst om inv. VKV 2381a.
 


 

Inv. VKV 2381e.
Ursula Munch-Petersen (født 1937)
Køkkenhaven. 2006
Skitse til jordlagsrelief til udsmykning til Vejen Gymnasium
Glaseret stentøj monteret på træplade. Træplade 23 x 22,5 cm
Gave fra kunstneren efteråret 2007 i forlængelse af relieffets indvielse

Se tekst om inv. VKV 2381a.

 

Inv. VKV 2380.
Axel Hou (1860-1948)
Kvinde med barn. 1899
Radering. Trykplade 136 x 87 mm, motivet: 122 x 74
Betegnet f.n.tv. under motivet: A. Hou. 1899. Ydert til højre: Eget Tryk f: F:
Sammenslynget monogram AH f.n.t.h. i billedfelt.
På bag papiret skrevet m.f. i hånden: Jørgen – måske opr. tiltænkt AHs søn Jørgen?
Købt fra privat samler primo november 2010

Raderingen er endnu en brik i det store puslespil om opbygning af en oversigt over Niels Hansen Jacobsens ven Axel Hous grafik. De mødtes som unge på Kunstakademiet og fulgtes gennem livet. Oversigten opbygges som en database på museets hjemmeside, hvor man fra øverste tværbjælkemenuens VÆRKER kan vælge Axel Hou-afsnittet. Opbygningen foregår i nært samspil mellem samleren Karl Erik Hansen og museets forvalter, Frederik Madsen. Skulle gæster have værker af Axel Hou, der ikke er med i databasen, vil museet meget gerne høre nærmere, da en stor udstilling er under opbygning med åbning i slutningen af april 2012.
 


 

Inv. VKV 2379
Anders Bruun Møller (1911-1989)
Collage. 1979
Træplade, finerstykker, søm, rustne jernlapper og sært krympet materiale. 94,5 x 89,5 cm
Bagpå med svært læselig tusch: Collage 1979 / Anders Bruun Møller / Ø Allé 4 / 6600 Vejen
Gave fra Elin Steffensen, Vejen, den 5. nov. 2010

Anders Bruun Møller var barnebarn af Niels Hansen Jacobsens yndlingssøster, Maren, der til det sidste levede i deres barndomshjem, ”Gaarden” i Vejen. Hendes efterkommere var de slægtninge, der stod billedhuggeren nærmest. Anders Bruun Møller skulle overtage faderens boghandlerbutik i Vejen (storleverandør til bl.a. de mange elever på Askov Højskole), men ville helst være gået kunstnervejen. I sin fritid og særligt sidst i livet arbejdede han eksperimenterende med et væld af materialer ud over mere traditionelt maleri, oliekridtbilleder, akvarel og pastel.

 


 

Inv. VKV 2378
Jens Lund (1873-1946)
Portræt af Ole Schlichtkrull. 1931
Stentøj. 41,5 x 21 x 23 cm
Bagpå indridset: Jens Lund 1931 / Bakkehus
Gave fra en slægtning, 3. nov. 2010

Modellen var søn af maleren Johan Schlichtkrull, der var en nær bekendt af billedhugger Niels Hansen Jacobsen. Schlichtkrull er repræsenteret med et par malerier i Vejen Kunstmuseums samling. De hænger i Niels Hansen Jacobsens stuer i den nordlige ende af museet. Billedhuggeren og maleren havde begge sommerhus i Hammer Bakker nord for Ålborg.

 


 

Inv. VKV 2377
Harald Slott Møller (1864-1937)
Dybbøl Møller. Juleske. 1920
Sølv med forgyldt laf og enkelte detaljer. 152 x 38 x 25 mm
Udført hos Anton Michelsen
Købt hos Tage Henriksen, Vejen, den 29. okt. 2010

Se tekst om inv. VKV 2376.

 

 


 

Inv. VKV 2376
Harald Slott Møller (1864-1937)
De hellige Trekonger. Juleske. 1915
Sølv med forgyldt laf og enkelte detaljer. 157 x 38 x 25 mm
Udført hos Anton Michelsen
Købt hos Tage Henriksen, Vejen, den 29. okt. 2010

Inv. VKV 2376-2377. I forlængelse af Harald Slott Møllers repræsentation i samlingen både som maler og keramisk formgiver for fajancefabrikken Aluminia er nu erhvervet et par af de juleskeer, som han har givet forlæg til hos a. Michelsen. På sigt skal et udvalg af Slott-Møllers dekorative arbejder præsenteres i den faste udstilling som supplement til de ophængte malerier.
 


 

Inv. VKV 2375
Gudmund Hentze (1875-1948)
Fred paa Jord. Juleske. 1919
Sølv med forgyldt laf og enkelte detaljer. 147 x 35 x 26 mm
Udført hos Anton Michelsen
Købt hos Tage Henriksen, Vejen, den 29. okt. 2010

Se tekst om inv. VKV 2375.

 

 


 

Inv. VKV 2374.
Gudmund Hentze (1875-1948)
Et Barn er født i Betlehem. Juleske. 1911
Sølv med forgyldt laf og enkelte detaljer. 157 x 35 x 23 mm
Udført hos Anton Michelsen
Købt hos Tage Henriksen, Vejen, den 29. okt. 2010
 

Inv. VKV 2374-2375. I forlængelse af Vejen Kunstmuseums 2010-Mogens-Ballin-udstilling og Gudmund Hentze repræsentationen i museets samling har det nu været muligt at erhverve eksemplarer af de to juleskeer, som han gav forlæg til. Begge skeer er fra tiden inden Michelsen begyndte at arbejde med emaljedekorationer på juleskeerne. Hentzes arbejde med juleskeerne berøres kort i bogen til Ballin udstillingen – se side 138. På sigt skal et udvalg af Hentzes dekorative arbejder have plads i museets faste udstilling, hvor han er repræsenteret med et udkast til et vægtæppe.
 

Inv. VKV 2373
Arne Bang (1901-1983)
Liggende rådyr med gevir. Udateret
Glaseret stentøj. H 15,7 x 14,3 x 13,6 cm
I bunden indridset med sammenslynget AB

Anonym gave den 10.9.2010 til minde om Per Kiwi

Statuetten er kommet til som gave for at supplere de to liggende rådyr (inv. VKV 1810 og 1811), der i 2008 kom til samlingen som testamentarisk gave fra Per Andersen, der drev Kiwi Antik i Ndr. Frihavnsgade, Kbh. De to er af den type, som man hyppigst ser fra Arne Bangs værksted. Bambi-agtige har de begge fortegnede store øjne og skulpturelle opadstrittende ører, men ingen gevir.
 
Inv. VKV 2372
Poul Kiærskou (1900-1933)
”Raa”. 1931 – udført i produktion oktober 1942
Terrakotta. H 26 x 32 x 21,2 cm
Bag på basen indridset: PK 7/10 20525
I bunden indridset 20525 og derunder 7/10, men inden angivelse af Den kgl. Porcelainsfabrik, der udførte produktionen, og hvis mærke er sat under dens pendant, ”Buk”, inv. VKV 1603.

Anonym gave den 10.9.2010 til minde om Per Kiwi

Op til Vejen Kunstmuseums store Riesebye+Kiærskou udstilling i 2009 erhvervede museet sommeren 2007 pendanten til denne skulptur, Poul Kiærskous ”Buk”, inv. VKV 1603. Modsat den netop modtagne gave, er ”Buk” tydeligt mærket Den kgl. Porcelainsfabrik, der stod for produktionen knap et tiår efter Kiærskous død. Er det muligt, at Risebye eller andre har presset på for at få skulpturerne ud, så de kunne bære Kiærskous minde videre? Produktionen er i terrakotta, da denne brænding i krigsårenes ressourceknappe tid krævede langt mindre end fx stentøj og porcelæn.
 

Inv. VKV 2371
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Portræt af H. V. Nielsen. 1941
Uglaseret lertøjsrelief. 7,7 x 24 x 23,8 cm

Gave fra H. V. Nielsen

Portrættet er en pendant til inv. VKV 1463, der kom til samlingen i marts 2004 som gave fra modellen, Villy Nielsen. De to portrætrelieffer blev til allersidst i Hansen Jacobsens liv. De to drenge var på besøg hos deres faster, Martha Nielsen, der var husbestyrerinde for Hansen Jacobsen. Ved synet af de søde små drenge spurgte billedhuggeren, om han måtte modellere dem. Portrætterne lå ubrændte ved Hansen Jacobsens død, men blev siden brændt hos pottemager Jensen i den nordlige ende af Vejen (i hovedgaden lidt syd for Vejen Kirke). Portrættet er ikke signeret, men har på bagsiden et for Hansen Jacobsens karakteristisk ophængningsfelt.
 

Inv. VKV 2370
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Kvindestatuette. Formodentlig fra tiden omkring 1905-15
Glaseret stentøj på træplint. 16,3 x 6,1 x 5,8 cm.
I bunden indridset NHJ.

Købt fra privateje august 2010

Statuetten synes at høre til en serie af Hansen Jacobsens unika arbejder, hvor han tog afsæt i Shakespeare figurer og modellerede bl.a. Kong Lear og Lady Macbeth. Hos sammenslutningen De frie Billedhuggere udstillede han i 1905 sin store Kong Lear skulptur. Modelleringen af denne kvindefigur antyder, at den er blevet til i tiden hvor han arbejdede med Kong Lear. Statuetten kunne ligne en skrøbelig Ofelia. I samlingen supplerer hun de øvrige Shakespeare statuetter, hvor der er en anden figur, der minder om denne, men med tilbagekastet hoved og en lidt anderledes dragt (skænket som gave). Fra andre efterkommere erhvervedes for 10 år siden en Lady Macbeth og den nuværende sælger har tidligere foræret museet Kong Lears nar, der var brækket af den keramiske skitse til Kong Lear og narren. Figurerne ser ud til at være den første serie værker, som Hansen Jacobsen udførte efter sin hustrus død og på vej mod et nyt kunstnerisk udtryk efter 1890’ernes symbolistiske hovedværker.

 

Inv. VKV 2369
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Relief med to drenge. Udateret
Stentøj i specialfremstillet træramme. 4,6 x 32,3 x 23 cm

Købt fra privateje august 2010

Dette er Hansen Jacobsens skitse til det ene af de to relieffer, som han udførte til niecen Hennys mands butik: Bruun-Møllers Boghandel i Vejen. Det var stedet, der forsynede eleverne fra Askov Højskole, men også dér, hvor man i december kunne købe Hansen Jacobsens keramik fra ”Jule-bagningen”. Som dørstykker blev de endelige relieffer (63x97 cm rødlig cement) indmuret over indgangen til boghandlen og nabobutikken, en barber. Da bygningen i 1973 blev revet ned, kom de som gave på museets magasin. 2000 blev de opsat i museets Publikumsrum. På det ene relief ses et par flittige piger (skitsen har været indmuret i en efterkommers hus), mens det andet, som dette relief er et forarbejde til, viser et par ihærdige drenge. Modellerne er nok Henny Bruun-Møllers sønner, som Hansen Jacobsen har modelleret som keramiske buster. Af gamle fotos fremgår det, at reliefferne må være udført efter 1924, da de inden opsætningen blev fotograferet i museets Skulptursal. Keramikrelieffet har sin intakte træramme. Der er kun få tilsvarende rammer. Et par hænger i Hansen Jacobsens stue.
 


 
Inv. VKV 2368
Ludvig Find (1869-1945)
I Slotsparken. Udateret
Tryk på papir. 129 x 113 mm, papir: 239 x 169 mm
Under trykket t.v: L. FIND pinx. T.h: V. Winkel & Magnussen / J SLOTSPARKEN / nederst t.v.: NATIONALT GALLERI No 78
Motivet er fra 1890’erne, men trykket senere
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 

 
Inv. VKV 2367
Ludvig Find (1869-1945)
Læsende pige. Udateret
Tusch på papir. 222 x 175 mm
Signeret med Blyant f.n.t.v. med blyant: Find
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 

 
Inv. VKV 2366
Ludvig Find (1869-1945)
Rygvendt ung pige. Udateret
Blyant på papir. 227 x 171 mm
Signeret f.n.th: Find
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 

 
Inv. VKV 2365
Ludvig Find (1869-1945)
Pige og hund kigger efter dame, der går. Udateret
Tusch på papir. 339 x 216 mm
Verso f.o.t.v. med blå farveblyant: Ik. til slg
Med blyant har John Hunov skrevet: L. Find
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 

 
Inv. VKV 2364
Ludvig Find (1869-1945)
Studie af en maler med palet og stok. Udateret
Tusch på turkis papir/violet verso. 149 x 143 mm
Signeret f.n.t.v: L. Find
Verso har John Hunov med blyant skrevet: L. Find
Formodentlig et meget tidligt studie – selvportræt eller portræt af en anden?
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 

 
Inv. VKV 2363
Ludvig Find (1869-1945)
Foroverbøjet barn set bagfra. Udateret
Blyant på papir. 179 x 136 mm
Signeret f.n.t.h: Find
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 

 
Inv. VKV 2362
Ludvig Find (1869-1945)
Dreng i lænestol. Udateret
Blyant på papir. 169 x 100 mm
Signeret f.n.t.h: Find
Med lim monteret på genbrugt gråbrunt pap
Verso med blyant f.n.t.v: W1194
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 



 
Inv. VKV 2361
Ludvig Find (1869-1945)
To siddende piger. Udateret
Blyant på papir. 196 x 178 mm
Verso: Siddende tænksom dreng, blyantstegning
Signeret f.n.t.v: Find
Monteret med hængsler på grønt genbrugspapir
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 

 
Inv. VKV 2360
Ludvig Find (1869-1945)
Dibber. Udateret
Blyant på papir. 289 x 208 mm
Betegnet med blyant f.n.: Dibber
Verso har John Hunov med blyant skrevet: L. Find
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 

 
Inv. VKV 2359
Ludvig Find (1869-1945)
Lille pige i mønstret kjole
Tusch på papir. 300 x 222 mm
Ikke signeret
Verso har John Hunov med blyant skrevet: L. Find
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 

 
Inv. VKV 2358
Ludvig Find (1869-1945)
Barn ser på læsende kvinde. Udateret
Blyant og tusch på papir. 212 x 339 mm
Ikke signeret. Verso af John Hunov betegnet med blyant: L. Find
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 
Inv. VKV 2357
Ludvig Find (1869-1945)
Frydensberg og Carl V. Petersen
Tusch på papir. 202 x 284 mm
Betegnet med blyant og tusch under portrætterne: Frydensberg og Carl V. Petersen
Signeret f.n.t.h: Find
Verso har John Hunov med blyant skrevet: Ludvig Find
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 
Inv. VKV 2356
Ludvig Find (1869-1945)
Carl V. Petersen siddende. Udateret
Blyant på papir. 362 x 226 mm
Verso betegnet f.o.t.v. med blå farveblyant:
Ik. til slg. / med blyant (John Hunovs skrift): Carl V. Petersen / af L. Find ca. 1905
Verso studie af kvinde f.n.t.v. betegnet: Grete Alkjær
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 

 
Inv. VKV 2355
Ludvig Find (1869-1945)
Pige med fletning. Udateret
Træsnit på papir. 202 x 145 mm
Bagpå med blyant: hoc opus laudat auctorem / hic auctor opus

Et bud er, at den eneste måde at få mening i den sidste sætning er at antage, at der er et underforstået laudat. Så bliver oversættelsen: Dette værk roser (eller snarere er til ære for) ophavsmanden / denne ophavsmand roser værket.
Efter sigende skulle modellen være Mogens Ballins næstældste barn, datteren Esther, gift Bredholt. I givet fald vil det sige, at Esther var tilfreds med portrætligheden!
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov

Det er tankevækkende, at Ludvig Finds skolegang har gjort ham så stærk i latin, at han uden videre har kunnet tilføje en hyldesthilsen på dette sprog – en almendannelse, der ikke længere eksisterer!
 

 
Inv. VKV 2354
Ludvig Find (1869-1945)
Far. Udateret
Blyant på papir. 238 x 141 mm
Betegnet t.v: Far. T.h. signeret: Find
For neden streger, der kunne ligne skitser til en konstruktion
Verso: Skitse af en lysestage
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov

 

 
Inv. VKV 2353
Ludvig Find (1869-1945)
Siddende pige med dukke. 1907
Akvarel på papir. 137 x 102 mm
Signeret f.n.t.h: Find / 1907
Gave foråret 2010 fra John Hunov
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov
 



 
Inv. VKV 2352
Ludvig Find (1869-1945)
Pige leger med kat ved bordet. 1906
Akvarel og tusch på papir. 265 x 231 mm
Verso: Tuschstudie af pige i ternet kjole
Signeret f.n.t.v. Find 06
Købt af familien Alkjær

Gave foråret 2010 fra John Hunov






Inventarnumrene 2352-2368 er kommet til samlingen som gaver fra samleren John Hunov. Under et besøg, hvor talen faldt på Ludvig Find, som museet har et par malerier af, fandt han tegningerne frem og besluttede, at de forhåbentlig gjorde bedre nytte på museet end i hans gemmer. Helt konkret faldt et par af dem flot ind i udstillingen om Mogens Ballins værksted. Studierne af datteren i en ternet kjole synes som ret direkte forarbejder til det ene emaljebillede på den Find-lågkrukke, der var med på udstillingen.
 

 
Inv. VKV 2351
Hans og Birgitte Börjeson
Kuglekrukke. 2008
Blå saltglaseret stentøj. H 12,5 dia. 15,2 cm
Stemplet FULDBY på siden nede ved standring

Købt 14.5.2010 i værkstedet i Fuldby


 
Inv. VKV 2350
Hans og Birgitte Börjeson
Kuglekrukke. 2008
Gul og rosa saltglaseret stentøj. H 14,8 dia. 16,5 cm
Stemplet FULDBY på siden nede ved standring

Købt 14.5.2010 i værkstedet i Fuldby

Ved Hans og Birgitte Börjesons forårsmarked, hvor de solgte ud af alt det, der stod tilbage efter den store værkstedsbrand i 2007, købte museet disse to prik-krukker. De er dog blevet til i vinteren 2008 i et interimistisk værksted, og hører til en serie, der blev fremstillet med henblik på en udstilling i Frankrig.
Den ene vase er blåtonet og koger sammen i saltbrændingen på en måde, der minder om ægteparrets keramiske-brostens-skatte-jagts-pile fra Vejen Station til kunstmuseet. Den anden, den største krukke, har i bunden en lys gullig flade, hvorpå Birgitte tålmodigt har sat hundredvis af små runde klistermærker, hvorefter det øverste lag glasur er hældt over. Den sætter sig kun på fladen omkring mærkerne, der forsvinder i brændingen. Tilbage står et gitternet med en fascinerende ru, rynket overflade, der skitser fra rose til beige afhængig af, hvordan trækken har været i ovnen.
Er man nysgerrig, kan man se flere af deres værker i keramiksamlingen på Vejen Kunstmuseum, i en montre til venstre for hovedindgangen til Vejen Rådhus (store krukker fra 1993 og 1995) og dertil kan man fra stationen følge deres keramiske skiltning, og går man nordpå i Nørregade passerer man på den vestlige side over en indgangsdør deres buede mosaikfelt, hvor de har fortolket duerne fra mosaikkerne i Gala Placidias Mausoleum i Ravenna.
 
Inv. VKV 2349a+b
Karen Hannover (1872-1943)
Lågkrukke. 1912
Delvist bemalet fajance. Samlet H 26,2 cm
Bund: H 16 cm, dia. 22 cm
Låg: H 11,5 cm, dia. 21 cm
I bunden indridset sammenslynget KH / 1912
En kvist og enkelte bladstykker er brækket af låget.

Krukken er kommet til samlingen som gave, og supplerer på bedste vis den lille samling af kunstnerens værker, som museet for år tilbage erhvervet på auktion. Karen Hannover er et fint eksempel på en talentfuld kvinde fra Niels Hansen Jacobsens samtid – en, der specialiserede sig i arbejdet med en anden del af keramikken – den lavere brændt fajance med de anderledes farvestærke muligheder.

Gave fra Danske Bank – overdraget af afdelingsleder i Vejen, Ferdinand Jepsen, april 2010

Inv. VKV 2348
Ingrid Vang Nyman (1916-1959)
Japansk kvinde efter Hokusei. Udateret
Tusch på papir. 116 x 49 mm
Udtaget af ramme, monteret på syreholdigt papir, hvorpå der t.v. står med tusch: Hokusei og t.h. Nyman.

Denne tegning bekræfter formodningen om, at inv. 2171-2173 fra den testamentariske 208 donation efter Kirsten Vang Lauridsen, også er kunstnerens øvelsesstykker i at gøre de japanske mestre kunsten efter. Disse vanskelige øvelser har skærpet hendes sans for arbejde med tusch. Sønnen Peder Nyman fortalte, at hun holdt af og dyrkede alt, hvad der var japansk, hvilket også afspejles i fx hendes litografi af de asiatiske børn eller i hendes mange farvelagte studier af japanske børn. Her lykkedes det hende bl.a. at få børnene til den japanske ambassadør i Stockholm som modeller.

Overdraget den 8. februar af Niels og Anette Thorsen fra boet efter Kirsten Vang Lauridsen.


Inv. VKV 2347
Mogens Bøggild (1901-1987)
Ørnerelief. Udateret
Stentøj. L 14 x B 7,6 x D 1,6 cm
Indridset på bagsiden: III. Groft pålimet ophængsmetal

Købt i kunsthandel i København, 26. januar 2010


 


 




Inv. VKV 2346
Mogens Ballins værksted
Bæger. Den jydske indusri- og landbrugsudstilling i Horsens. 1905
Tin. H 10,3 cm, dia. 8,4 cm
Betegnet med stempler: MB T 24 / 8

Gave fra samleren John Hunov den 25. januar 2010

 



Inv. VKV 2345
Mogens Ballins værksted
Kniv med blomst for enden af skaft. Udateret
Tin. L 17,8, B 2 Tykkelse: 1,3 cm
Betegnet med stempler: HB DANMARK 1919
Knivsbladet er stemplet RAADVAD med en krone over

Gave fra samleren John Hunov den 25. januar 2010


 


Inv. VKV 2344
Mogens Ballins værksted
Lille ske. Udateret
Sølv. L 10, B 0,9 H 0.9 cm
Betegnet med stempler: HB S 826

Gave fra samleren John Hunov den 25. januar 2010

Inv. VKV 2343
Mogens Ballins værksted
Teske. Udateret
Sølv. L 11,1 B 2,2 H 0,5 cm
Betegnet med stempler: MB BALLIN 826.S

Gave fra samleren John Hunov den 25. januar 2010



Inv. VKV 2342
Peter Carlsen (født 1955)
Ikke en fisk, ikke en frø, ikke en fugl. November 2009
Relieffet er udført på Esben Lyngså Madsens keramikværksted ved Tommerup. Glaseringen er udført i dialog med Gunhild Rudjord. Værket stod i museets julekalendermontre til den 13. december 2009

Gave fra C. L. Davids Legat for Slægt og Venner januar 2010

 

Inv. VKV 2341
Peter Carlsen (født 1955)
Ælde. November 2009
Glaseret stentøjsrelief.
Relieffet er udført på Esben Lyngså Madsens keramikværksted ved Tommerup. Glaseringen er udført i dialog med Gunhild Rudjord. Værket stod i museets julekalendermontre til den 11. december 2009.

Gave fra C. L. Davids Legat for Slægt og Venner januar 2010

 


Inv. VKV 2340
Hans og Birgitte Börjeson
Lys vase. 1995

Overdraget fra Statens Kunstfond. Modtaget i Vejen den 20. januar 2010. SKFK 1995/009


Inv. VKV 2339
Hans og Birgitte Börjeson
Saltglaseret krukke. 1993

Overdraget fra Statens Kunstfond. Modtaget i Vejen den 20. januar 2010. SKFK 1993/030





Inv. VKV 2338 a-d
Peter Behrens
Forsølvet kobberkedel til AEG. 1906-1910
Forsølvet kobber.
H incl. hank 19,7 x 19,4 x 15 cm cm b) låg: H 4,2 cm, dia. 7,5 cm c) fatning ved stik, messing(?): H 1,3 cm, dia. 2,8 cm d) bakalit stik: H 5 cm, dia. 2,8 cm
I bunden stemplet: 3581 og med mindre tal: 0,75

Købt sammen med inv. VKV 2337 fra dansk privateje januar 2010

Inv. VKV 2337a-c
Peter Behrens
Kobberkogekedel til AEG. 1906-1910
Kobber. a) H incl. hank 19,8 x 18,9 x 15 cm b) låg: H 4 cm, dia. 7,4 cm c) fatning ved stik: H 1,5 cm, dia. 2,8 cm
I bunden stemplet: 3582 og med mindre tal: 0,75

Købt sammen med inv. VKV 2338 fra dansk privateje januar 2010


Inv. VKV 2336
Torben Hardenberg (født 1949)
”Objekt”. 1987 Livsur – Objekt urne udført i 1987
Metal. H. 25 cm

Overdraget fra Statens Kunstfond januar 2010, SKFK 1987/013