Øverst står den nyeste tilvækst til samlingen.
God fornøjelse med at læse ned gennem linjerne til årets tidligere
erhvervelser.
Med venlig hilsen
Teresa Nielsen, museumsleder |
|
Inv. VKV
2403 Mogens Ballins Værksted – Elise Konstantin-Hansen Proptrækker. Udateret Tin. Tinfisken: H 5,5 x 8,2 x 1,8 cm
Stemplet under bugen HPH Købt fra privateje december 2010
I forlængelse af Vejen Kunstmuseums
2010-udstilling om Mogens Ballins Værksted fik museet mulighed
for at erhverve en del værker både for egen midler og med støtte
fra Kulturarvsstyrelsen. Der er i løbet af 2010-2011 opbygget en
repræsentativ samling på baggrund af opsamlet viden om
produktionen i forbindelse med de omfattende forberedelser til
udstillingen.
Denne proptrækker er erhvervet på grund af
værkstedsbøgernes oplysning om, at den skulle være udført af
”Frk. Constantin Hansen”. Navnet kan næppe dække over andre end
Elise Konstantin-Hansen, der allerede er velrepræsenteret på
Vejen Kunstmuseum, hvor den første museumsseparatudstilling af
hendes værker blev vist i 2007. Hun var på flere måder knyttet
til Vejen-egnen. Eksempelvis var hendes bror gift med en datter
af forstander på Askov Højskole, Ludvig Schrøder og hun var selv
i størsteparten af sit liv knyttet til Aagaard ved Kolding og
især højskolen dér. Fiskeformen knytter fint an til et par af
hendes keramiske arbejder fra 1889, hvor hun indarbejder
kalkunernes voluminøse kroppe i henholdsvis en kande- og en
vaseform. I efteråret 2011 modtog Vejen Kunstmuseum som gave fra
Birgitte og Henrik Wivel kunstnerens tidlige hovedværk, den
monumentale 1893-tegning af en Grib. |
|
Inv. VKV
2402 Mogens Ballins Værksted Tallerken. 1900-1908 Tin. H 2 cm, dia. 20,5 cm Stemplet bagpå utydeligt MB Købt fra handlende december 2010
I forlængelse af Vejen Kunstmuseums
2010-udstilling om Mogens Ballins Værksted fik museet mulighed
for at erhverve en del værker både for egen midler og med støtte
fra Kulturarvsstyrelsen. Der er i løbet af 2010-2011 opbygget en
repræsentativ samling på baggrund af opsamlet viden om
produktionen i forbindelse med de omfattende forberedelser til
udstillingen.
Denne beskedne tallerken er stemplet MB, og må
derfor være fra den tidlige produktion. Den er købt for at vise
en interessant måde værkstedet arbejdede med de dekorative
elementer. Motivet midt på tallerknen går igen på låget af en
lille messingkrukke, som museet erhvervede fra privateje i 2011,
inv. VKV 2461a+b. Den er under bunden stemplet med det
sene, sammenslyngede HPH-mærke. Det vil
sige, at det dekorative motiv blev taget op igen i den
senere produktion. Lågkrukken ses ikke gengivet i
værkstedsmapperne. |
|
Inv. VKV
2401 Denbac Vase. Udateret Blå og brunglaseret stentøj.
H 19,3 cm, dia. 10,2 cm Stemplet Denbac.
Indridset (?) 26
Ikke gengivet i Vejen Kunstmuseums 1999
udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark –
fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv. VKV
2400. Denbac Kande. Udateret Brunglaseret stentøj. H 20 x 11,2 x 9,8 cm Stemplet 124 / 3e. Stemplet med sort: Denbac
Gengivet som nr. 105 side 84 i Vejen Kunstmuseums
1999 udstillings-publikation ”Fransk Art Nouveau keramik i
Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger,
omtalt side 41 og 112.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv. VKV
2399. Denbac Vase med to høje hanke. Udateret Brunglaseret stentøj. H 21,2 x 13,7 x 12,1 cm Stemplet Denbac / 58
Gengivet som nr. 104 side 84 i Vejen Kunstmuseums
1999 udstillings-publikation ”Fransk Art Nouveau keramik i
Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger,
omtalt side 41 og 112.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv. VKV
2398. Labrec Højhalset vase. Udateret Stentøj med flydeglasurer.
H 19,5 cm, dia. 11,2 cm Stemplet Labrec / DEPOSÉ.
Indridset
824.
Gengivet som nr. 121 side 94 i Vejen Kunstmuseums
1999 udstillings-publikation ”Fransk Art Nouveau keramik i
Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger,
omtalt side 43.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv.
VKV
2397. Måske Joseph Mougin (1876-1961) Bredskuldret vase med fjerlignende relief. Udateret Stentøj med blågrå glasur. H 19 cm, dia. 17,7 cm I bunden stemplet: 421
Gengivet som nr. 140 side 96 i Vejen Kunstmuseums
1999 udstillings-publikation ”Fransk Art Nouveau keramik i
Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger,
omtalt side 46 og 116.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386.
|
|
Inv. VKV
2396. Jean-Baptiste Cythère (1861-1941) Kande. Udateret Stentøj med grønlig lustre. H 20,3 cm, dia. 12,5 cm I bunden stemplet: UNIS / FRANCE og derunder utyrdeligt stemplet
Cytère? Og derunder Ramberviller
Gengivet som nr. 87 side 82 i Vejen Kunstmuseums
1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i
Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger,
omtalt side 38 og 111.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv. VKV
2395. Jean-Baptiste Cythère (1861-1941) Vase med høj hank. Udateret Stentøj med blå lustre. H 16,9 cm, dia. 7,5 cm I bunden stemplet: GRÈS DE CYTHÈRE / RAMBERVILLERS
Gengivet som nr. 87 side 82 i Vejen Kunstmuseums
1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i
Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger,
omtalt side 39 og 111.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv. VKV 2394. Jean-Baptiste Cythère (1861-1941) Firkantet bæger. Udateret Stentøj med blå lustre. H 5,1 x 4,9 x 5,1 cm I bunden stemplet: UNIS / FRANCE og i cirkulær formation: GRÈS
DE CYTHÈRE
Gengivet som nr. 87 side 82 i Vejen Kunstmuseums
1999 udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i
Danmark – fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger,
omtalt side 38 og 111.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv.
VKV 2393a+b.
Charles Greber (1853-1935) Lågkrukke. Udateret Brun, rosa og blåglaseret stentøj. Samlet H 12,8 cm. Bund 7,5
cm, dia. 12,3 cm. Låg H 6,2 cm, dia. 10,1 cm Stemplet C. Greber
Gengivet side 85 i Vejen Kunstmuseums 1999
udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark –
fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger,
omtalt side 42
og 113.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv.
VKV
2392.
Charles Greber (1853-1935) Vase med fire hanke. Udateret Brun, rosa og blåglaseret stentøj. H 13,4 x 15,1 x 15,3 cm Stemplet C. Greber / France
Gengivet side 85 i Vejen Kunstmuseums 1999
udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark –
fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger,
omtalt side 42
og 113.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv.
VKV
2391.
Charles Greber (1853-1935) Vase. Udateret Brun og blåglaseret stentøj. H 13,7 cm, dia. 11 cm Stemplet C. Greber
Gengivet side 85 i Vejen Kunstmuseums 1999
udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark –
fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger,
omtalt side 42
og 113.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv.
VKV 2390.
Villeroy & Boch Tohanket vase. Udateret Blåglaseret stentøj. H 19,8 cm, dia. 19,6 cm Stemplet V&B / 276 / skrevet med sort: 113. / Made in Luxembourg
Ikke gengivet i
1999 publikationen.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv.
VKV
2389.
Villeroy & Boch Vase med lille munding. Udateret h. 11,9 cm, dia. 13,8 cm Brun og grønglaseret stentøj.
Stemplet V&B / 321 / skrevet med sort: 5640
Ikke gengivet i 1999 publikationen.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386.
|
|
Inv.
VKV 2388.
Villeroy & Boch Kugleformet vase med kort hals. Udateret h. 16 cm, dia. 16,6 cm. Stentøj med blå og grønbrun glasur Stemplet V&B / 282 / Made in Luxembourg og enkelte ulæselige
stempler.
Ikke gengivet i
1999 publikationen.
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
|
Inv.
VKV 2387. Revernay – fransk keramik Skål på fod. Udateret Stentøj med glaseret med marmoreringsagtig hvid, blå og
terrakottafarvet glasur. H 11,8 cm, dia. 21,6 cm I bunden indridset Revernay / 160 / 3 Gengivet side 99 i Vejen Kunstmuseums 1999
udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark –
fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 47
og 117.
Tilsvarende skål gengivet side 43
i bogen Les grés de Revernay 1896-1930, Manufacture de Digoin,
Edition Les Amis des Musées et des Arts, Sarreguemines
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Se tekst om inv. VKV 2386. |
|
Inv.
VKV 2386. Revernay – fransk keramik Vase. Udateret Blåglaseret stentøj. H 11,6 cm, dia. 11,2 cm I bunden indridset Revernay / 73 / 43 Gengivet side 87 i Vejen Kunstmuseums 1999
udstillingspublikation ”Fransk Art Nouveau keramik i Danmark –
fra Kunstindustrimuseet og John Hunov Samlinger, omtalt side 48
og 117.
Tilsvarende vase gengivet side 53
i bogen Les grés de Revernay 1896-1930, Manufacture de Digoin,
Edition Les Amis des Musées et des Arts, Sarreguemines
Egentlig del af testamentarisk gave, men
overdraget på forhånd af samleren John Hunov, november 2010.
Den 22. maj til
26. september 1999 viste Vejen Kunstmuseum udstillingen ”Fransk
Art Nouveau Keramik i Danmark” med tilhørende bog, der for
længst er udsolgt. Afsættet var to danske samlinger – den ene i
offentlig eje på Kunstindustrimuseet (Designmuseum Danmark) og
den anden i privateje opbygget af samleren John Hunov.
Udstillingen satte et tankevækkende perspektiv på museets store
samling af stentøjsværker udført af billedhugger Niels Hansen
Jacobsen. Denne var autodidakt i arbejdet med glaseret stentøj,
som han mødte og blev fascineret af i 1890’ernes Paris. Fra 1898
udstillede han dér på lige fod med de største franske
kunstnerkeramikere. Han fortsatte sit keramiske virke og med
årene fortrængte stentøjet hans arbejde med de store skulpturer.
Det rige opbud på 1999-udstillingen viste mange aspekter af
fransk keramik i tiden omkring 1900 – og viste klart, hvor
danskeren skilte sig ud. Hansen Jacobsens værker har en anden
vildskab en grænsesøgende karakter, der ikke ses i de
formfuldendte franske kreationer … med mindre man ser til den
danskgifte kunstner Paul Gauguin, men det er en helt egen
historie!
I forlængelse af
udstillingen fortalte samleren John Hunov, at han havde
besluttet, at hans samling af fransk keramik på sigt ved hans
død skulle overgå som testamentarisk gave til Vejen Kunstmuseum.
Fremover kunne den være med til at vise perspektivet ind i
Hansen Jacobsens franske samtid – og være til glæde for
keramiksamlingens specialinteresserede gæster. Under en
oprydning i efteråret 2010 fik samleren behov for mere plads, og
ønskede at overdrage museet den portion af samlingen, der var
blevet pakket ned. Det er inv. VKV 2386-2401. I de
mellemliggende år fra udstillingen i 1999 har museet på anden
vis udbygget samlingen med en lille håndfuld franske værker af
bl.a. Clement Massier og stykker fra Pierrefonds, Gréber og
Denbac værkstederne, se side 388-393 i Vejen Kunstmuseums
2009-bog ”Keramik i lange baner”. |
|
Inv.
VKV 2385. Gudmund Hentze Puderdåse. Udateret Tin. Samlet H 6,4 cm. Låg: H 3 cm, dia. 8,9 cm Bund: 3,5 cm,
dia. 8,9 cm I bunden stemplet MB T109 i værkstedsbogen
Gave
oktober 2010 fra tysk samler
Se
tekst om inv. VKV 2384. |
|
Inv.
VKV 2384. Gudmund Hentze Haarnaaleskaal. Udateret Tin. H 1 x 15,2 x 6,2 cm Stemplet med lille MB T107 i værkstedsbogen
Gave
oktober 2010 fra tysk samler
Inv. VKV 2384 og
2385 er kommet til samlingen som gaver fra en tysk samler, der
over årene har fulgt museets virke, har bidraget med viden og
lejlighedsvis også værker til museets udstillinger. I
forbindelse med besøg på Ballin-udstillingen blev disse to
værker overdraget som gaver – tak for den fine udvidelse med
stykker af en kunstner, hvis værker Vejen Kunstmuseum har gjort
en særlig indsats for at få skrevet ind i værkstedets historie.
|
|
Inv.
VKV 2383. Mogens Ballins Efterfølger Nakkekam med Sølvbeslag og Ametyster. Udateret Skildpaddeskjold med sølv og stene. 26 x 113 x 109 mm Bagpå stemplet på lille sølvplade: BALLINS EFT. / HPH S826 S215 i værkstedsmapperne, denne med små variationer
Gave fra privat udlåner til Vejen Kunstmuseums
2010-udstilling om Mogens Ballins Værksted.
Vejen
Kunstmuseums 2010-udstilling om Mogens Ballins Værksted blev i
høj grad til på indlån fra private, slægtninge, samlere og
handlende. Rygtet om udstillingen gik fra den ene til den anden,
og en privatperson ringede for at fortælle, at hun havde nogle
smykker og en skål fra værkstedet. Lånene var et fint supplement
til de øvrige indlån, og nakkekammen kom til at ligge sammen med
en fra Kunstindustrimuseet (nu Designmuseum Danmark) og en anden
fra privateje. I forlængelse af udstillingen sagde udlåneren, at
hun ikke kunne se, at hun nogensinde ville bruge nakkekammen,
men gerne ville overdrage den som gave til museet, hvor den
ville kunne komme mange til glæde. Sammen med de efterfølgende
erhvervelser kan museet nu også fremover vise udvalgte eksempler
på værkstedets mere eksklusive produktion som denne udsøgte
nakkekam i et flot samspil mellem skildpaddeskjold, de slyngede
sølvvækster og de indsatte ametyster. Mange tak for den fine
gave!
|
|
Inv.
VKV 2382 Ejnar Nielsen (1872-1956) Sandvaaner. 1920 Blyant og akvarel på papir. 329 x 330 mm Betegnet f.o.t.v. meget utydeligt med sammenslynget monografm EN
og derunder 19 20. Betegnet med blyant f.n.t.h. 19 sammenslynget EN 20 og derunder
Sandvaaner. Samme ord står i det nederste venstre hjørne med
blyant. Bagpå med blæk: Hønsetarm. / Cerastium Vulgare / nordens flora
347
Købt fra privateje december 2010
Blandt Niels
Hansen Jacobsens nære venner var maleren Ejnar Nielsen. Løbende
udvides museet samling af Ejnar Nielsens værker, der har rod i
udvekslinger de to kunstnere imellem. Senest i 1927 indlemmedes
de første Ejnar Nielsen værker, de fire tegninger til Karl
Larsens fortælling ”Den gamle Mands Barn” og i 1931 modtog
Hansen Jacobsen som gave monumentalportrættet af Marie Thaarup,
Ejnar Nielsens første hustru, der i 1902 vendte hjem fra
bryllupsrejse til det store møblement, der i dag står midt i
museets røde Malerisal. Det er tegnet af P.V. Jensen Klint med
broderede sæder efter malerens forlæg. Han har dekoreret med
stiliserede blomstermotiver. Mange år senere var det naturnære
plantestudier i slægt med denne skildring, som Ejnar Nielsen
benyttede til sin udsmykning af Lyngby Rådhus’ vielsessal, 1943. |
|
Inv.
VKV 2381a Ursula Munch-Petersen (født 1937) Køkkenhaven. 2006 Skitse til reliefudsmykning til Vejen Gymnasium Glaseret stentøj monteret på træplade. 11,5 x 56,4 cm Gave fra kunstneren efteråret 2007 i forlængelse af relieffets
indvielse
|
Ursula
Munch-Petersen har en særlig tilknytning til Vejen, hvor hendes
første retrospektive separatudstilling vistes på kunstmuseet i
1997, samme år som hun udførte Vejen-urtepotten. I samlingen er
hun repræsenteret med en del værker, heriblandt dukkestellet i
dukkehuset, der er blevet en meget afholdt og helt integreret
del af museets Publikumsrum.
Op til
markeringen af Vejen Gymnasium og HFs 25 års jubilæum, sommeren
2005, indledtes processen, der i efteråret 2007 endte med en
stor reliefudsmykning. Skolen ønskede et kunstværk, der skulle
markere jubilæet. Med afsæt i det berømte bysbarn,
billedhuggeren og keramikeren Hansen Jacobsens virke var det
oplagt at tænke på en keramisk udsmykning. Ursula Munch-Petersen
besøgte skolen i februar 2005 og besluttede, at hun ville
arbejde med de neutrale vægflader omkring kantinelugen, skolens
”hjerte”, hvor eleverne samles i frikvartererne. Med god støtte
fra især Ribe Amts Kunstudvalg og Ny Carlsbergfondet blev
arbejdet sat i gang.
Om relieffets
tilblivelse mindes rektor Asger Dyhrmann: ”Ursula tilbragte
mange timer på gymnasiet med mange kopper kaffe, inden hun
besluttede sig. Hun sad og fornemmede atmosfæren, skolens rytme
og fulgte med i elevers og læreres kommen og gåen. Kantinen
repræsenterer på mange måder et særdeles konkret fælles
mødepunkt, så vi er glade for, at hun valgte at placere
udsmykningen uden om den. Da jeg fortalte eleverne om det
planlagte kunstværk var den umiddelbare reaktion: Det var mange
penge, der er da meget andet vi hellere vil ha’. Nu var det en
jubilæumsgave, vi fik af sponsorer, så eleverne blev ikke snydt
for noget andet. Elevernes opfattelse blev for alvor flyttet, da
Ursula stillede sig op foran det færdige kunstværk og fortalte
om, hvad ideen var. Efter klapsalverne at dømme blev eleverne
her klar over, at de havde mødt ægte kunst og en ægte kunstner.
Det er ikke mange besøgende, vi har haft på skolen, der ikke er
stoppet op ved Køkkenhaven, som Ursula har kaldt det. Man får
hele tiden øje på noget nyt, selv om det nu er blevet en del af
dagligdagen. Ligeledes bruges det i undervisningen, sikkert mest
i billedkunst, og her har vi stor fornøjelse af en video med
Ursula, hvor hun står foran kunstværket og fortæller om dets
detaljer.”
Resultatet blev et kunstværk, der samtidig står
som et politisk statement i en aktuel klima- og miljødebat. Om
udgangspunktet fortæller Ursula Munch-Petersen: ”Alt hvad vi
spiser kommer fra jorden – nogen kalder det derfor Guds gaver,
og planteverdenen er først i fødekæden. … Til højre for
kantinelugen vises jorden lagdelt. Det betyder tiden, som har
lagret sig i historisk orden med forsteninger og andre spor af
levet liv. … Til venstre for lugen ses en bunke jord med
brudstykker af det, som vi kender fra den kulturelle verden. Her
er alt blandet sammen...”
Indledningsvis havde kunstneren skitseret en
frise over kantinelugen. Den endte i stedet under, og blev som
den første del af projektet afsluttet op til sommerferien 2006.
Modellering og brænding af denne del af det store relief er
foregået på det velfungerende keramikværksted i kælderen i
Statens Værksteder på Gammel Dok, København. I arbejdet med
relieffet har hun brugt sine mange erfaringer i spillet i
kontrasten mellem den rå stentøjsflade og de glaserede
reliefbilleder. Ind imellem er der tekniske raffinementer som
”vandlommerne” - små fordybninger, hvor Ursula Munch-Petersen
har arbejdet med et dybt lag klar, vandig glasur; nøjagtig som i
de to reliefværker Dråbe og Klat fra 2004, der indgår i Vejen
Kunstmuseums samling. Med botanisk nøjagtighed har hun
modelleret og glaseret grøntsager - nytteplanter som tomater og
kartofler - fra rod over stængel til blade og blomster. Bogstav
for bogstav er deres navne præget med gamle metalstempler.
Mellem dem har hun indflettet det smukke ukrudt forsynet med
sirlige prentninger af de poetiske navne. Yderst til venstre har
hun modelleret en ophobning af dunke med ukrudtsmiddel - en
kommentar til en disharmonisk del af vores forhold til naturen:
”I køkkenhaven manipulerer vi med planterne, som vi spiser. Vi
bestemmer helt diskriminerende, hvad som får lov til at blive og
lov til at vokse, mens de mindre spiselige planter, de såkaldte
ukrudtsplanter, rives op. Vi er blevet så dygtige, at vi kan slå
alt det ihjel, som vi ikke kan spise eller sælge. Samtidig med
at vi forgifter Ærenpris og Tusindfryd, kører store lastbiler
over landegrænser med sejlivet kontorbeplantning - planter uden
navn, som skal bringe naturen ind på arbejdspladser og skoler.
Men vores forfædre gav ukrudtet navne som Hyrdetaske,
Forglemmigej og Grine til Middag – de må trods alt have holdt af
det besværlige skidt.”
De store relieffelter til højre og venstre for
kantinelugen er udført ved Tommerup på Fyn i det keramiske
værksted hos Esben Lyngså Madsen og Gunhild Rudjord – det
fantastiske sted, hvor landets billedkunstnere har mulighed for
at udføre store og små værker i en levende dialog med dygtige
keramikkyndige fagfolk. I venstre side har Ursula Munch-Pedersen
modelleret den lagdelte jords modsætning; en høj der rummer
vilde, sammenfiltrede spor fra mange kulturer – en skattekiste,
der kunne være en alternativ kulturkanon for nysgerrige elever
og andre gæster. Kulturdyngen fremtræder med en mat, mørk
overflade brudt af enkeltfigurer fra fjern fortid til nutid. Om
elementerne skriver hun: ”Mange af de ældste guder var
frugtbarheds- og jordgudinder, som Venus fra Willendorf, 27.000
år før Kristus, slangegudinden fra Kreta 1600 år før Kristus og
vandgudinden Anahita, mor til alle andre guder ifølge ældgammel
iransk folkereligion. … Den keltiske kristendom, blev dyrket i
Norden i 3-400 år inden Ansgar omvendte os til den pavelige
katolske kristendom. Kelternes kultur var mundtlig, så jeg har
ikke kunnet modellere Brigid. Den keltiske tro kunne integrere
Jesus - ligesom man mange steder i Indien med glæde sætter endnu
en ny gud på alteret, for dermed at blive rigere end før. Jesus
peger på himlens fugle og markens liljer. End ikke Salomon i al
sin pragt er klædt som de. … Der er en hilsen fra Kina i form af
en blå stentøjskrukke - fra araberne en stump af et maurisk
flisemønster - en indiansk dansende abe - og en etruskisk
husformet urne. Jeg har modelleret disse forskellige
kulturrester ind i jordbunken. De ældste nederst - og øverst i
jordbunken sidder et barn ovenpå menneskehedens historie og
tænker over livet - og fremtiden. Kulturerne ligger begravet i
jorden. Når vi finder resterne, snakker de til os om mennesker,
der har levet, elsket, drømt og sørget - akkurat som os selv.”
Efter opsætningen af udsmykningens tre
hovedfelter tilførte Ursula Munch-Petersen den i 11. time nogle
nye elementer. Hun var ikke helt tilfreds med afslutningen af
højre side. I sit værksted på Møn modellerede hun tre krager.
For oven mildner de overgangen til de stramme vandrette lag ved
at hun har tilført en stribe grønsvær, som to af dem står på,
mens den tredje kommer flyvende lidt længere borte på væggen.
I Vejen Gymnasiums store, åbne centralrum med det
rare ovenlys går det keramiske relief perfekt i samspil med de
mægtige røde murstensflader. Her har elever og lærere fået et
værk, der med sin billedrigdom, farver og stoflighed taler til
mange sanser. Mens de står i kø ved kantinelugen, kan de lade
hånden stryge over de keramiske overflader og mærke den
bearbejdede jord. Centralrummet træder man ind i direkte fra
skolens hoveddøre, og i hverdagen er rummet også tilgængeligt
for udefrakommende, der måtte have lyst til at se relieffet –
husk blot at vise hensyn, om undervisningen er i gang…
Denne tekst stod trykt i museets blad,
Kunst
omkring Trolden, i marts 2010 fulgt af billeder af den
endelige udsmykning. En pdf ligger på museets hjemmeside,
klik her
|
|
Inv.
VKV 2381b Ursula Munch-Petersen (født 1937) Køkkenhaven. 2006 Skitse til grøntsagsfrise til reliefudsmykning til Vejen
Gymnasium Glaseret stentøj monteret på træplade Træplade: 14 x 87,3 cm. Derpå 6 rodfrugter og 9 græstoppe Gave fra kunstneren efteråret 2007 i forlængelse af relieffets
indvielse
Se
tekst om inv. VKV 2381a.
|
|
Inv.
VKV 2381c Ursula Munch-Petersen (født 1937) Køkkenhaven. 2006 Skitse omkring kantinelugen til reliefudsmykning til Vejen
Gymnasium Glaseret stentøj monteret på træplade. Træplade 21 x 103 tv 7
stk., 6 th og 5 over frisen Gave fra kunstneren efteråret 2007 i forlængelse af relieffets
indvielse
Se
tekst om inv. VKV 2381a.
|
|
Inv.
VKV 2381d. Ursula Munch-Petersen (født 1937) Køkkenhaven. 2006 Skitse til jorddynge til reliefudsmykning til Vejen Gymnasium Glaseret stentøj monteret på træplade. Træplade 17 x 29 cm Gave fra kunstneren efteråret 2007 i forlængelse af relieffets
indvielse
Se
tekst om inv. VKV 2381a.
|
|
Inv.
VKV 2381e. Ursula Munch-Petersen (født 1937) Køkkenhaven. 2006 Skitse til jordlagsrelief til udsmykning til Vejen Gymnasium Glaseret stentøj monteret på træplade. Træplade 23 x 22,5 cm Gave fra kunstneren efteråret 2007 i forlængelse af relieffets
indvielse
Se
tekst om inv. VKV 2381a.
|
|
Inv. VKV 2380. Axel Hou (1860-1948) Kvinde med barn. 1899 Radering. Trykplade 136 x 87 mm, motivet: 122 x 74 Betegnet f.n.tv. under motivet: A. Hou. 1899. Ydert til højre:
Eget Tryk f: F: Sammenslynget monogram AH f.n.t.h. i billedfelt. På bag papiret skrevet m.f. i hånden: Jørgen – måske opr.
tiltænkt AHs søn Jørgen? Købt fra privat samler primo november 2010
Raderingen er endnu en brik i det store puslespil om opbygning
af en oversigt over Niels Hansen Jacobsens ven Axel Hous grafik.
De mødtes som unge på Kunstakademiet og fulgtes gennem livet.
Oversigten opbygges som en database på museets hjemmeside, hvor
man fra øverste tværbjælkemenuens VÆRKER kan vælge Axel
Hou-afsnittet. Opbygningen foregår i nært samspil mellem
samleren Karl Erik Hansen og museets forvalter, Frederik Madsen.
Skulle gæster have værker af Axel Hou, der ikke er med i
databasen, vil museet meget gerne høre nærmere, da en stor
udstilling er under opbygning med åbning i slutningen af april
2012.
|
|
Inv. VKV 2379 Anders Bruun Møller (1911-1989) Collage. 1979 Træplade, finerstykker, søm, rustne jernlapper og sært krympet
materiale. 94,5 x 89,5 cm Bagpå med svært læselig tusch: Collage 1979 / Anders Bruun
Møller / Ø Allé 4 / 6600 Vejen Gave fra Elin Steffensen, Vejen, den 5. nov. 2010
Anders Bruun Møller var barnebarn af Niels Hansen Jacobsens
yndlingssøster, Maren, der til det sidste levede i deres
barndomshjem, ”Gaarden” i Vejen. Hendes efterkommere var de
slægtninge, der stod billedhuggeren nærmest. Anders Bruun Møller
skulle overtage faderens boghandlerbutik i Vejen (storleverandør
til bl.a. de mange elever på Askov Højskole), men ville helst
være gået kunstnervejen. I sin fritid og særligt sidst i livet
arbejdede han eksperimenterende med et væld af materialer ud
over mere traditionelt maleri, oliekridtbilleder, akvarel og
pastel.
|
|
Inv.
VKV 2378 Jens Lund (1873-1946) Portræt af Ole Schlichtkrull. 1931 Stentøj. 41,5 x 21 x 23 cm Bagpå indridset: Jens Lund 1931 / Bakkehus Gave fra en slægtning, 3. nov. 2010
Modellen var søn af maleren Johan Schlichtkrull, der var en nær
bekendt af billedhugger Niels Hansen Jacobsen. Schlichtkrull er
repræsenteret med et par malerier i Vejen Kunstmuseums samling.
De hænger i Niels Hansen Jacobsens stuer i den nordlige ende af
museet. Billedhuggeren og maleren havde begge sommerhus i Hammer
Bakker nord for Ålborg.
|
|
Inv.
VKV 2377 Harald Slott Møller (1864-1937) Dybbøl Møller. Juleske. 1920 Sølv med forgyldt laf og enkelte detaljer. 152 x 38 x 25 mm
Udført hos Anton Michelsen Købt hos Tage Henriksen, Vejen, den 29. okt. 2010
Se
tekst om inv. VKV 2376.
|
|
Inv.
VKV 2376 Harald Slott Møller (1864-1937) De hellige Trekonger. Juleske. 1915 Sølv med forgyldt laf og enkelte detaljer. 157 x 38 x 25 mm
Udført hos Anton Michelsen Købt hos Tage Henriksen, Vejen, den 29. okt. 2010
Inv. VKV 2376-2377. I forlængelse af Harald Slott Møllers
repræsentation i samlingen både som maler og keramisk formgiver
for fajancefabrikken Aluminia er nu erhvervet et par af de
juleskeer, som han har givet forlæg til hos a. Michelsen. På
sigt skal et udvalg af Slott-Møllers dekorative arbejder
præsenteres i den faste udstilling som supplement til de
ophængte malerier.
|
|
Inv.
VKV 2375 Gudmund Hentze (1875-1948) Fred paa Jord. Juleske. 1919 Sølv med forgyldt laf og enkelte detaljer. 147 x 35 x 26 mm
Udført hos Anton Michelsen Købt hos Tage Henriksen, Vejen, den 29. okt. 2010
Se
tekst om inv. VKV 2375.
|
|
Inv. VKV 2374. Gudmund Hentze (1875-1948) Et Barn er født i Betlehem. Juleske. 1911 Sølv med forgyldt laf og enkelte detaljer. 157 x 35 x 23 mm
Udført hos Anton Michelsen Købt hos Tage Henriksen, Vejen, den 29. okt. 2010
Inv. VKV 2374-2375. I forlængelse af Vejen
Kunstmuseums 2010-Mogens-Ballin-udstilling og Gudmund Hentze
repræsentationen i museets samling har det nu været muligt at
erhverve eksemplarer af de to juleskeer, som han gav forlæg til.
Begge skeer er fra tiden inden Michelsen begyndte at arbejde med
emaljedekorationer på juleskeerne. Hentzes arbejde med
juleskeerne berøres kort i bogen til Ballin udstillingen – se
side 138. På sigt skal et udvalg af Hentzes dekorative arbejder
have plads i museets faste udstilling, hvor han er repræsenteret
med et udkast til et vægtæppe.
|
|
Inv. VKV 2373 Arne Bang (1901-1983) Liggende rådyr med gevir. Udateret Glaseret stentøj. H 15,7 x 14,3 x 13,6 cm I bunden indridset med sammenslynget AB
Anonym gave den 10.9.2010 til minde om Per Kiwi
Statuetten er kommet til som gave for at supplere de to liggende
rådyr (inv. VKV 1810 og 1811), der i 2008 kom til samlingen som
testamentarisk gave fra Per Andersen, der drev Kiwi Antik i Ndr.
Frihavnsgade, Kbh. De to er af den type, som man hyppigst ser
fra Arne Bangs værksted. Bambi-agtige har de begge fortegnede
store øjne og skulpturelle opadstrittende ører, men ingen gevir. |
|
Inv. VKV 2372 Poul Kiærskou (1900-1933) ”Raa”. 1931 – udført i produktion oktober 1942 Terrakotta. H 26 x 32 x 21,2 cm Bag på basen indridset: PK 7/10 20525 I bunden indridset 20525 og derunder 7/10, men inden angivelse
af Den kgl. Porcelainsfabrik, der udførte produktionen, og hvis
mærke er sat under dens pendant, ”Buk”, inv. VKV 1603.
Anonym gave den 10.9.2010 til minde om Per Kiwi
Op til Vejen Kunstmuseums store Riesebye+Kiærskou udstilling i
2009 erhvervede museet sommeren 2007 pendanten til denne
skulptur, Poul Kiærskous ”Buk”, inv. VKV 1603. Modsat den netop
modtagne gave, er ”Buk” tydeligt mærket Den kgl.
Porcelainsfabrik, der stod for produktionen knap et tiår efter
Kiærskous død. Er det muligt, at Risebye eller andre har presset
på for at få skulpturerne ud, så de kunne bære Kiærskous minde
videre? Produktionen er i terrakotta, da denne brænding i
krigsårenes ressourceknappe tid krævede langt mindre end fx
stentøj og porcelæn. |
|
Inv. VKV 2371
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) Portræt af H. V. Nielsen. 1941
Uglaseret lertøjsrelief. 7,7 x 24 x 23,8 cm
Gave fra H. V. Nielsen
Portrættet er en pendant til inv. VKV 1463, der kom til
samlingen i marts 2004 som gave fra modellen, Villy Nielsen. De
to portrætrelieffer blev til allersidst i Hansen Jacobsens liv.
De to drenge var på besøg hos deres faster, Martha Nielsen, der
var husbestyrerinde for Hansen Jacobsen. Ved synet af de søde
små drenge spurgte billedhuggeren, om han måtte modellere dem.
Portrætterne lå ubrændte ved Hansen Jacobsens død, men blev
siden brændt hos pottemager Jensen i den nordlige ende af Vejen
(i hovedgaden lidt syd for Vejen Kirke). Portrættet er ikke
signeret, men har på bagsiden et for Hansen Jacobsens
karakteristisk ophængningsfelt. |
|
Inv. VKV 2370 Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) Kvindestatuette. Formodentlig fra tiden omkring 1905-15
Glaseret stentøj på træplint. 16,3 x 6,1 x 5,8 cm. I bunden indridset NHJ.
Købt fra privateje august 2010
Statuetten synes at høre til en serie af Hansen Jacobsens unika
arbejder, hvor han tog afsæt i Shakespeare figurer og
modellerede bl.a. Kong Lear og Lady Macbeth. Hos
sammenslutningen De frie Billedhuggere udstillede han i 1905 sin
store Kong Lear skulptur. Modelleringen af denne kvindefigur
antyder, at den er blevet til i tiden hvor han arbejdede med
Kong Lear. Statuetten kunne ligne en skrøbelig Ofelia. I
samlingen supplerer hun de øvrige Shakespeare statuetter, hvor
der er en anden figur, der minder om denne, men med
tilbagekastet hoved og en lidt anderledes dragt (skænket som
gave). Fra andre efterkommere erhvervedes for 10 år siden en
Lady Macbeth og den nuværende sælger har tidligere foræret
museet Kong Lears nar, der var brækket af den keramiske skitse
til Kong Lear og narren. Figurerne ser ud til at være den første
serie værker, som Hansen Jacobsen udførte efter sin hustrus død
og på vej mod et nyt kunstnerisk udtryk efter 1890’ernes
symbolistiske hovedværker. |
|
Inv. VKV 2369 Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) Relief med to drenge. Udateret Stentøj i specialfremstillet træramme. 4,6 x 32,3 x 23 cm
Købt fra privateje august 2010
Dette er Hansen Jacobsens skitse til det ene af de to relieffer,
som han udførte til niecen Hennys mands butik: Bruun-Møllers
Boghandel i Vejen. Det var stedet, der forsynede eleverne fra
Askov Højskole, men også dér, hvor man i december kunne købe
Hansen Jacobsens keramik fra ”Jule-bagningen”. Som dørstykker
blev de endelige relieffer (63x97 cm rødlig cement) indmuret
over indgangen til boghandlen og nabobutikken, en barber. Da
bygningen i 1973 blev revet ned, kom de som gave på museets
magasin. 2000 blev de opsat i museets Publikumsrum. På det ene
relief ses et par flittige piger (skitsen har været indmuret i
en efterkommers hus), mens det andet, som dette relief er et
forarbejde til, viser et par ihærdige drenge. Modellerne er nok
Henny Bruun-Møllers sønner, som Hansen Jacobsen har modelleret
som keramiske buster. Af gamle fotos fremgår det, at reliefferne
må være udført efter 1924, da de inden opsætningen blev
fotograferet i museets Skulptursal. Keramikrelieffet har sin
intakte træramme. Der er kun få tilsvarende rammer. Et par
hænger i Hansen Jacobsens stue. |
|
Inv. VKV 2368 Ludvig Find (1869-1945) I Slotsparken. Udateret Tryk på papir. 129 x 113 mm, papir: 239 x 169 mm Under trykket t.v: L. FIND pinx. T.h: V. Winkel & Magnussen / J
SLOTSPARKEN / nederst t.v.: NATIONALT GALLERI No 78 Motivet er fra 1890’erne, men trykket senere Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2367 Ludvig Find (1869-1945) Læsende pige. Udateret Tusch på papir. 222 x 175 mm Signeret med Blyant f.n.t.v. med blyant: Find Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2366 Ludvig Find (1869-1945) Rygvendt ung pige. Udateret Blyant på papir. 227 x 171 mm Signeret f.n.th: Find Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2365 Ludvig Find (1869-1945) Pige og hund kigger efter dame, der går. Udateret Tusch på papir. 339 x 216 mm Verso f.o.t.v. med blå farveblyant: Ik. til slg Med blyant har John Hunov skrevet: L. Find Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2364 Ludvig Find (1869-1945) Studie af en maler med palet og stok. Udateret Tusch på turkis papir/violet verso. 149 x 143 mm Signeret f.n.t.v: L. Find Verso har John Hunov med blyant skrevet: L. Find Formodentlig et meget tidligt studie – selvportræt eller portræt
af en anden? Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov
|
|
Inv. VKV 2363 Ludvig Find (1869-1945) Foroverbøjet barn set bagfra. Udateret Blyant på papir. 179 x 136 mm Signeret f.n.t.h: Find Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2362 Ludvig Find (1869-1945) Dreng i lænestol. Udateret Blyant på papir. 169 x 100 mm Signeret f.n.t.h: Find Med lim monteret på genbrugt gråbrunt pap Verso med blyant f.n.t.v: W1194
Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov
|
|
Inv. VKV 2361 Ludvig Find (1869-1945) To siddende piger. Udateret Blyant på papir. 196 x 178 mm Verso: Siddende tænksom dreng, blyantstegning Signeret f.n.t.v: Find Monteret med hængsler på grønt genbrugspapir Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2360 Ludvig Find (1869-1945) Dibber. Udateret Blyant på papir. 289 x 208 mm Betegnet med blyant f.n.: Dibber
Verso har John Hunov med blyant skrevet: L. Find Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2359 Ludvig Find (1869-1945) Lille pige i mønstret kjole Tusch på papir. 300 x 222 mm Ikke signeret Verso har John Hunov med blyant skrevet: L. Find Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2358 Ludvig Find (1869-1945) Barn ser på læsende kvinde. Udateret Blyant og tusch på papir. 212 x 339 mm Ikke signeret. Verso af John Hunov betegnet med blyant: L. Find Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2357 Ludvig Find (1869-1945) Frydensberg og Carl V. Petersen Tusch på papir. 202 x 284 mm Betegnet med blyant og tusch under portrætterne: Frydensberg og
Carl V. Petersen Signeret f.n.t.h: Find Verso har John Hunov med blyant skrevet: Ludvig Find Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2356 Ludvig Find (1869-1945) Carl V. Petersen siddende. Udateret Blyant på papir. 362 x 226 mm Verso betegnet f.o.t.v. med blå farveblyant:
Ik. til slg. / med blyant (John Hunovs skrift): Carl V. Petersen
/ af L. Find ca. 1905 Verso studie af kvinde f.n.t.v. betegnet: Grete Alkjær Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2355 Ludvig Find (1869-1945) Pige med fletning. Udateret Træsnit på papir. 202 x 145 mm Bagpå med blyant: hoc opus laudat auctorem / hic auctor opus
Et bud er, at den eneste måde at få mening i den sidste sætning
er at antage, at der er et underforstået laudat. Så bliver
oversættelsen: Dette værk roser (eller snarere er til ære for)
ophavsmanden / denne ophavsmand roser værket. Efter sigende skulle modellen være Mogens Ballins næstældste
barn, datteren Esther, gift Bredholt. I givet fald vil det sige,
at Esther var tilfreds med portrætligheden! Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov
Det er tankevækkende, at Ludvig Finds skolegang har gjort ham så
stærk i latin, at han uden videre har kunnet tilføje en
hyldesthilsen på dette sprog – en almendannelse, der ikke
længere eksisterer! |
|
Inv. VKV 2354 Ludvig Find (1869-1945) Far. Udateret Blyant på papir. 238 x 141 mm Betegnet t.v: Far. T.h. signeret: Find For neden streger, der kunne ligne skitser til en konstruktion Verso: Skitse af en lysestage Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov
|
|
Inv. VKV 2353 Ludvig Find (1869-1945) Siddende pige med dukke. 1907 Akvarel på papir. 137 x 102 mm Signeret f.n.t.h: Find / 1907 Gave foråret 2010 fra John Hunov Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov |
|
Inv. VKV 2352 Ludvig Find (1869-1945) Pige leger med kat ved bordet. 1906 Akvarel og tusch på papir. 265 x 231 mm Verso: Tuschstudie af pige i ternet kjole Signeret f.n.t.v. Find 06 Købt af familien Alkjær
Gave foråret 2010 fra John Hunov
Inventarnumrene 2352-2368 er kommet til samlingen som gaver fra
samleren John Hunov. Under et besøg, hvor talen faldt på Ludvig
Find, som museet har et par malerier af, fandt han tegningerne
frem og besluttede, at de forhåbentlig gjorde bedre nytte på
museet end i hans gemmer. Helt konkret faldt et par af dem flot
ind i udstillingen om Mogens Ballins værksted. Studierne af
datteren i en ternet kjole synes som ret direkte forarbejder til
det ene emaljebillede på den Find-lågkrukke, der var med på
udstillingen. |
|
Inv. VKV 2351 Hans og Birgitte Börjeson Kuglekrukke. 2008 Blå saltglaseret stentøj. H 12,5 dia. 15,2 cm Stemplet FULDBY på siden nede ved standring
Købt 14.5.2010 i værkstedet i Fuldby
|
|
Inv. VKV 2350 Hans og Birgitte Börjeson Kuglekrukke. 2008 Gul og rosa saltglaseret stentøj. H 14,8 dia. 16,5 cm Stemplet FULDBY på siden nede ved standring
Købt 14.5.2010 i værkstedet i Fuldby
Ved Hans og Birgitte Börjesons forårsmarked, hvor de solgte ud
af alt det, der stod tilbage efter den store værkstedsbrand i
2007, købte museet disse to prik-krukker. De er dog blevet til i
vinteren 2008 i et interimistisk værksted, og hører til en
serie, der blev fremstillet med henblik på en udstilling i
Frankrig. Den ene vase er blåtonet og koger sammen i saltbrændingen på en
måde, der minder om ægteparrets
keramiske-brostens-skatte-jagts-pile fra Vejen Station til
kunstmuseet. Den anden, den største krukke, har i bunden en lys
gullig flade, hvorpå Birgitte tålmodigt har sat hundredvis af
små runde klistermærker, hvorefter det øverste lag glasur er
hældt over. Den sætter sig kun på fladen omkring mærkerne, der
forsvinder i brændingen. Tilbage står et gitternet med en
fascinerende ru, rynket overflade, der skitser fra rose til
beige afhængig af, hvordan trækken har været i ovnen. Er man nysgerrig, kan man se flere af deres værker i
keramiksamlingen på Vejen Kunstmuseum, i en montre til venstre
for hovedindgangen til Vejen Rådhus (store krukker fra 1993 og
1995) og dertil kan man fra stationen følge deres keramiske
skiltning, og går man nordpå i Nørregade passerer man på den
vestlige side over en indgangsdør deres buede mosaikfelt, hvor
de har fortolket duerne fra mosaikkerne i Gala Placidias
Mausoleum i Ravenna. |
|
Inv. VKV 2349a+b Karen Hannover (1872-1943) Lågkrukke. 1912 Delvist bemalet fajance. Samlet H 26,2 cm Bund: H 16 cm, dia. 22 cm Låg: H 11,5 cm, dia. 21 cm I bunden indridset sammenslynget KH / 1912 En kvist og enkelte bladstykker er brækket af låget.
Krukken er kommet til samlingen som gave, og supplerer på bedste
vis den lille samling af kunstnerens værker, som museet for år
tilbage erhvervet på auktion. Karen Hannover er et fint eksempel
på en talentfuld kvinde fra Niels Hansen Jacobsens samtid – en,
der specialiserede sig i arbejdet med en anden del af keramikken
– den lavere brændt fajance med de anderledes farvestærke
muligheder.Gave fra Danske
Bank – overdraget af afdelingsleder i Vejen, Ferdinand Jepsen,
april 2010 |
|
Inv. VKV 2348 Ingrid Vang Nyman (1916-1959) Japansk kvinde efter Hokusei. Udateret
Tusch på papir. 116 x 49 mm Udtaget af ramme, monteret på syreholdigt papir, hvorpå der t.v.
står med tusch: Hokusei og t.h. Nyman.
Denne tegning bekræfter formodningen om, at inv. 2171-2173 fra
den testamentariske 208 donation efter Kirsten Vang Lauridsen,
også er kunstnerens øvelsesstykker i at gøre de japanske mestre
kunsten efter. Disse vanskelige øvelser har skærpet hendes sans
for arbejde med tusch. Sønnen Peder Nyman fortalte, at hun holdt
af og dyrkede alt, hvad der var japansk, hvilket også afspejles
i fx hendes litografi af de asiatiske børn eller i hendes mange
farvelagte studier af japanske børn. Her lykkedes det hende
bl.a. at få børnene til den japanske ambassadør i Stockholm som
modeller.
Overdraget den 8. februar af Niels og Anette Thorsen fra boet
efter Kirsten Vang Lauridsen. |
|
Inv. VKV 2347 Mogens Bøggild (1901-1987) Ørnerelief. Udateret Stentøj. L 14 x B 7,6 x D 1,6 cm Indridset på bagsiden: III. Groft pålimet ophængsmetal
Købt i kunsthandel i København, 26. januar 2010
|
|
Inv. VKV 2346 Mogens Ballins værksted Bæger. Den jydske indusri- og landbrugsudstilling i Horsens.
1905 Tin. H 10,3 cm, dia. 8,4 cm Betegnet med stempler: MB T 24 / 8
Gave fra samleren John Hunov den 25. januar 2010
|
|
Inv. VKV 2345 Mogens Ballins værksted Kniv med blomst for enden af skaft. Udateret Tin. L 17,8, B 2 Tykkelse: 1,3 cm Betegnet med stempler: HB DANMARK 1919 Knivsbladet er stemplet RAADVAD med en krone over
Gave fra samleren John Hunov den 25. januar 2010
|
|
Inv. VKV 2344 Mogens Ballins værksted Lille ske. Udateret Sølv. L 10, B 0,9 H 0.9 cm Betegnet med stempler: HB S 826
Gave fra samleren John Hunov den 25. januar 2010
Inv. VKV 2343 Mogens Ballins værksted Teske. Udateret Sølv. L 11,1 B 2,2 H 0,5 cm Betegnet med stempler: MB BALLIN 826.S
Gave fra samleren John Hunov den 25. januar 2010 |
|
Inv. VKV 2342 Peter Carlsen (født 1955) Ikke en fisk, ikke en frø, ikke en fugl. November 2009 Relieffet er udført på Esben Lyngså Madsens keramikværksted ved
Tommerup. Glaseringen er udført i dialog med Gunhild Rudjord.
Værket stod i museets julekalendermontre til den 13. december
2009
Gave fra C. L. Davids Legat for Slægt og Venner januar 2010
|
|
Inv. VKV 2341 Peter Carlsen (født 1955) Ælde. November 2009 Glaseret stentøjsrelief. Relieffet er udført på Esben Lyngså Madsens keramikværksted ved
Tommerup. Glaseringen er udført i dialog med Gunhild Rudjord.
Værket stod i museets julekalendermontre til den 11. december
2009.
Gave fra C. L. Davids Legat for Slægt og Venner januar 2010
|
|
Inv. VKV 2340 Hans og Birgitte Börjeson Lys vase. 1995
Overdraget fra Statens Kunstfond. Modtaget i Vejen den 20.
januar 2010. SKFK 1995/009
Inv. VKV 2339 Hans og Birgitte Börjeson Saltglaseret krukke. 1993
Overdraget fra Statens Kunstfond. Modtaget i Vejen den 20.
januar 2010. SKFK 1993/030
|
|
Inv. VKV 2338 a-d Peter Behrens
Forsølvet kobberkedel til AEG. 1906-1910 Forsølvet kobber.
H incl. hank 19,7 x 19,4 x 15 cm cm b) låg: H 4,2 cm, dia. 7,5
cm c) fatning ved stik, messing(?): H 1,3 cm, dia. 2,8 cm d)
bakalit stik: H 5 cm, dia. 2,8 cm I bunden stemplet: 3581 og med mindre tal: 0,75
Købt sammen med inv. VKV 2337 fra dansk privateje januar 2010
Inv. VKV 2337a-c Peter Behrens Kobberkogekedel til AEG. 1906-1910 Kobber. a) H incl. hank 19,8 x 18,9 x 15 cm b) låg: H 4 cm, dia.
7,4 cm c) fatning ved stik: H 1,5 cm, dia. 2,8 cm I bunden stemplet: 3582 og med mindre tal: 0,75
Købt sammen med inv. VKV 2338 fra dansk privateje januar 2010 |
|
Inv. VKV 2336 Torben Hardenberg (født 1949) ”Objekt”. 1987 Livsur – Objekt urne udført i 1987 Metal. H. 25 cm
Overdraget fra Statens Kunstfond januar 2010, SKFK 1987/013 |
|