Vejen den 29 Juni 1925
Kjære fru Bregendahl.
Mange tak for Deres elskværdige og rare brev, og den række af
Deres værker, De sendte mig, for længst skulde De have haft en
hjertelig tak for bøgerne, men jeg hører til Dem, som ikke med
min gode vilje griber til pennen, som man i gamle dage begyndte
et brev med; jeg laver hellere en byste, men min egentlige grund
var dog nok den, at jeg gjerne vilde have læst nogle af Deres
bøger.[1]
Jeg har nu læst Peder Guldgraver, 3 gamle Kvinder og ”mens
Aarene gaar”.[2]
De er alle bøger med levende skildringer af mennesker fra
landet, navnlig synes jeg bogen 3 gamle kvinder mig en meget
betydelig bog, som kommer op i højde med en en Dødsnat.
Den første ”Christense” er en ypperlig skildring af en type som
nu snart er forsvunden, hun er haard og stejl til det yderste
udad, men kan tøes op ved alvorlige begivenheder og er da blød
som voks.
Hun minder mig ikke så lidt om min fader, han var streng og
moder blid, så de balangserede hinanden af, jeg husker jeg som
barn blev så forbavset over så mild fader var mod mig engang jeg
var syg.[3]
Hanne ved Højen er ogsaa en smuk skildring af en almuekvinde
levende og godhjertet som ogsa findes herude på landet.
Skildringen af Hanne fra Blidegaarden glimrende, hvorledes et
menneske kan forstenes mere og mere under fremmede forhold og
ved siden af den ækle mand hun bliver gift med.
Peder Guldgraver er en smuk skildring af en naiv og godtroende
sjæl, som landsbyen misbruger, og først savner når han er død.
Hvad jeg (snarere jo?) også hjælper til at gjøre Deres figurer
så sandru er at de er så godt indvævet i natur skildringerne, ja
hvor De kjender de jyske bakker og udsyn godt.
Ja når jeg nu engang kommer til at brænde igjen, skal De få
sendt en ting fra mig, det var alt for ringe en byttehandel De
gjorde med mig. ja nu til slutning tak fordi De kom ned hos os
den aften.
Med venlig hilsen
Deres
N. Hansen Jacobsen
Ja! Hjertelig Tak for Bögerne, kære Fru Bregendahl, vi er
lykkelig for dem – og tager dem med os, naar vi nu snart skal op
i det lille Hedehus. –
[4]
Deres hengivne
Kaja Hansen Jacobsen[5]
Vedlagt brevet sendte ægteparret et foto af mindestenen for Per
Odgaard. Den huggede Niels Hansen Jacobsen til indvielse i
Tastum Plantage den 25. maj 1925. Både Jeppe Aakjær og Marie
Bregendahl har nok haft en finger med i spillet omkring denne
bestilling. Læs meget mere her på hjemmesiden ved at vælge NHJ
midt i øverste tværmenu > NHJ grav- og mindesten.
[1]
I reolerne i billedhuggerens stue i den nordlige ende af
Vejen Kunstmuseum står ”Peter Guldgraver” med dedikation
fra Marie Bregendahl den 18.5.1925 – den tidligste af
bogsamlingens dedikationer.
[2]
”Peter Guldgraver” udkom i 1917, ”Tre gamle Kvinder” i
1918 og ”mens Aarene gaar” i 1922.
[3]
I et brev af 4.1.1931 til maler-vennen Axel Hou mindedes
Hansen Jacobsen faderens reaktion tilbage i 1903-04 på
et portræt, som han var ved at modellere af ham: ”Den
bliver jo længer jo ringer”, hvorefter den gamle mand
gik ud og flyttede sine får (citeret fra side 154 i
Niels Th. Mortensens 1945-biografi om billedhuggeren).
Moderen derimod samlede, hvad hun havde af småindtægter
på gården, så hun kunne støtte ham mens han gik på
Kunstakademiet.
[4]
”det lille Hedehus” dækker over Kaja og Niels Hansen
Jacobsens sommerhus i Hammer Bakker, ”Højhuset”, som
Marie Bregendahl lånte, da hun i sensommeren 1926 skulle
have fred og ro til at skrive. Det er uvist præcist,
hvornår det blev erhvervet, men omkring 1924 omtales det
i bevarede breve. Her nævner Kaja Hansen Jacobsen det
endnu heller ikke med det navn, som de gav stedet, fordi
det lå relativt højt i det bakkede landskab nord for
Ålborg.
[5]
Bemærk forskellen i ægtefællernes retskrivning. Niels
Hansen Jacobsen gjorde allerede meget tidligt –og til
tider ret inkonsekvent – brug af højskolens og
grundtvigianernes moderne retskrivning, mens Kaja Hansen
Jacobsen holdt sig til tidens brug af fx aa for å og
store bogstaver ved navneord samt ö i stedet for ø.
Se originalbrevet her
|