18 – 1 – 27[1]
Kære Frue - Ikke jeg kan blive fri for den Tanke at netop De maa
kunne skrive om Ejnar Nielsens skönne og gribende Kunst[2]
– og allerhelst i Grunden til ”Höjskolebladet – bliver ”HB” ikke
holdt af den intelligenteste Del af Landbefolkningen? – jeg
synes det – og er der ikke Ejnar Nielsen et ukendt Navn –
og hvor er da det urimeligt; – hans modeller[3]
– hans blide Landskaber = Naturfölelse – siger da, hvor hans
Hjerte er, – helst skulde Artiklen være forsynet med Billeder –
Clichéer maa Bladet vel kunne faa hos Kunstforeningen. – Ja!
Undskyld, jeg saadan kommer igen – det er saa meget, fordi jeg
husker Deres Omtale af ”Borgerne fra Calais”[4].
”E.N.” Kunst maa da gribe Dem, som den Gruppe har gjort – skriv
og henled Landets Opmærksomhed paa den stolte monumentale Kunst
der nu saa let er at faa at se – og vel for eneste Gang samlet –
og jo dog – saa meget har jeg da været paa Siden af Kunstnere,
at jeg ogsaa kan forstaa, at det kan De nu da ikke, fordi
en anden synes det, – og saa bærer De da nok ogsaa over med mig,
der saadan vover at skrive saadan til Dem –
Tak for Mörkningsstunden hos Dem – og nu stikker vi saa snart
til Jylland[5]
–
Med venlig Hilsen
Kaja Hansen Jacobsen
Kataloget önskes ikke tilbage –
[1]
Datoen er tilføjet i en anden håndskrift, formodentlig
Marie Bregendahls?
[2]
Maleren Ejnar Nielsen (1872-1956) var en nær ven af
Niels Hansen Jacobsen. Vejen Kunstmuseum har en stor
samling af hans værker samt det møblement, som P.V.
Jensen-Klint i 1902 udførte til den nygifte, og hvor de
broderede sæder er udført af den professionelle brodeuse
Marta From efter forlæg af Ejnar Nielsen. På museet
hænger Ejnar Nielsens monumentalportræt af sin første
hustru, Marie født Thaarup. Det fik billedhuggeren som
gave i 1931 ved sin 70-års fødselsdag. Få år tidligere
var Ejnar Nielsen i 1927 aktuel med en stor
separatudstilling i Kunstforeningen, Gammelstrand i
København – netop den, som Kaja Hansen Jacobsen her
opfordrer Marie Bregendahl til at skrive om.
Udstillingen blev i Højskolebladet omtalt af Elise
Konstantin-Hansen, hvor hun bl.a. bemærkede, at Ejnar
Nielsens fire tegninger, der er illustrationer til Karl
Larsens fortælling ”Den gamle Mands Barn” (trykt i
”Juleroser” 1900) netop på udstillingen blev erhvervet
til kunstmuseet i Vejen.
[3]
Det er som om Kaja Hansen Jacobsen allerede anede,
hvordan Ejnar Nielsen-samlingen ville vokse frem på
Vejen Kunstmuseum. Takket være Ny Carlsbergfondet kom
Ejnar Nielsens monumentale, men stærkt eftermørknet
maleri, ”Mennesker lytter til Klokkerne, der ringer
Dagen ned” (1899-1900) i 1976 til samlingen. Her ses en
gruppe Gjern-borgere i deres livsaften – landfolk, der
har stået malerens hjerte nær.
[4]
Skulpturgruppe udført af den franske billedhugger
Auguste Rodin i årene 1885 – 1895. Den består af seks
borgere fra Calais, der i 1397 ofrede sig selv til
englænderne mod, at byen måtte gå fri af belejring. Et
stemningsbeslægtet kunstværk er ”Livets Spil”, som Niels
Hansen Jacobsen i foråret 1934 viste på Den frie
Udstilling. Denne skulpturgruppe står i gips på Vejen
Kunstmuseum.
[5]
Den afsluttende bemærkning viser, at Kaja og Niels
Hansen Jacobsen i lange perioder var bosat i København i
deres lejlighed på det dengang yderste Østerbro omkring
Nygårdsvej. Dér var primært deres vinterbolig, mens de
om sommeren boede i Vejen – frem til 1924 i
aftægtsboligen til hans fædrene hjem, ”Hytten”, og
derefter i boligen på museet. |
|