SØREN KONGSTRAND
(1872-1951)
Teresa
Nielsen
I
forlængelse af museets hastigt voksende keramiksamling, har Esbjerg
Museum og Esbjerg Kunstmuseum i år 2000 imødekommet Vejen Kunstmuseums
anmodning om fra deres magasiner at få deponeret udvalgte keramiske
værker af Søren Kongstrand.
Fra en baggrund som isenkræmmer, var Kongstrand i årene 1907 til
slutningen af 1920'erne virksom med stentøjsarbejde. I 1913 var han på
en studietur til Tyskland og Paris. Men allerede to år forinden, i 1911,
viste han for første gang offentligheden sine værker. Siden turnerede
han rundt i Danmark med store keramiske 'shows'. Eksempelvis præsenterede
han i 1914 i Odense henved 800
værker, der dagligt blev beset af 700-800 gæster!
Det har endnu ikke været muligt at fastslå de nøjagtige forbindelser
mellem Kongstrand og Niels Hansen Jacobsen (for begges vedkommende er der
kun efterladt ringe samlinger af private optegnelser o.l.). Det vides dog,
at de havde fælles
venner som litteraterne Jeppe Aakjær og Johan Skjoldborg.
Der kan næppe være tvivl om, at Hansen Jacobsens 'leg' med de
nyopdagede muligheder i stentøjet må have spillet en stor rolle for
Kongstrand. Han benyttede sit økonomiske overskud til at skabe nye
resultater, og af uvisse årsager valgte han efter første verdenskrig at
trække sig tilbage til en tilværelse som rentier.
»Gud skabte isblomsten på vore ruder, de skønneste
af alle isblomster.
Den kongelige Porcelains-
fabrikskabte sine og jeg mine.«
Søren Kongstrand
|
Først i marts 2002 fik Vejen
Kunstmuseum som gave fra en privatperson i byen tre vaser og en figur af
keramikeren Jens Pedersen.
Jens Pedersen har stået i skyggen
af Søren Kongstand, hvis produktion han delvist fortsatte (skabt i form).
Dertil skabte han sine egne værker, der ofte er karakteriseret ved en
lidt kantet form. De viste værker adskiller sig i glasurbehandlingen
meget fra den kemi-ekvilibristiske onkels resultater. Krukkerne er prægede
af en fin, nubret overflade, som om farven var blæst på i 1000-vis af
bitte små dråber. Den matte vase minder lidt om Hansen Jacobsens virke.
På den enkle form, der oprindelig har været en lampefod, træder
drejesporene tydeligt frem. Den har fået lov til at synke lidt skævt
sammen ved bunden, og den matte overflade virker ganske særpræget. Den
lille skulptur har Jens Pedersen muligvis selv modelleret.
De fire Jens Pedersen værker er gaver fra samme privatperson, der i
december 2001 forærede museet seks stykker Hansen Jacobsen keramik. Som
andre storsindede givere har han ræsonneret: »I mine stuer får kun jeg
glæde af dem, mens de på museet kan ses af tusindvis af entusiaster«.
Ofte fremhæver giverne også, at det ville have glædet den pågældende
kunstner at blive synlig blandt de øvrige værker her på museet. Takket
være den glade giver kan ialtfald nu også Jens Pedersens keramiske
indsats bedømmes her på Vejen Kunstmuseum, og ses i lyset af værker
skabt af Niels Hansen Jacobsen og andre samtidige.
|