Niels
Hansen Jacobsens keramik Billedhugger Niels
Hansen Jacobsen var fra 1892-1902 bosat i Paris som nabo til bl.a. den
berømte franske keramiker og billedhugger Jean Carriès samt keramikeren
og storsamleren af asiatisk keramik, Paul Jeannneney. Datidens franske
begejstring for asiatisk raku og stentøj - affødt af de store opvisninger
i forbindelse med Verdensudstillingerne i Paris i 1878 og 1889 - samt
den dekorative kunsts - og i særdeleshed keramikkens - voksende rolle på de
årlige udstillinger (salon'erne) fik livslang indflydelse på Hansen Jacobsens
virke. Fra omkring 1894 arbejde han med keramik, og fra 1898 udstillede
han sine resultater på Salon National des Beaux Arts i Paris. Anmelderne
var opmærksomme på hans arbejder og han nævntes dengang på linie med de
store franske navne som Delaherche, Taxile Doat, Bigot og Moreau Nélaton.
Som for Carriès blev
keramikken for den danske kunstner en slags besættelse - i den grad, at
den store skulpturproduktion til tider trådte i anden række. Det var da
også den velsælgende keramik samt grav- og mindestensproduktionen han
levede af - ikke sine skulpturer.
Hansen Jacobsens keramik
er vanskelig for en kunsthistoriker at arbejde med. Kunstneren har kun
yderst sjældent dateret sine værker (max. én ud af 100), og hvor nogle
af de tidligste arbejder har talkoder, står vi desværre uden 'nøgler'
til deres afkodning. Ved sin død bad han nemlig om at få brændt alle sine efterladtde papirer - et ønske, som en efterkommer opfyldte. Der er indledt
en systematisk registrering af Hansen Jacobsens keramik (alle oplysninger
modtages gerne - send en e-mail),
men det vil vare længe inden der kan etableres en tilnærmelsesvis sikker
kronologisering.
Hansen
Jacobsens keramik kan inddeles i to hovedgrupper - de brugsprægede
former (såsom skåle, vaser og kander - et eksempel ses her) samt de
skulpturelle værker, hvad enten de er skitser og udkast eller statuetter
lavet i et større oplag i form.
Som Jeanneney og andre
af de franske keramikere i kredsen omkring Jean Carriès, bearbejdede Hansen
Jacobsen materialet på mange forskellige måder. Nogle gange drejede han
formerne op, andre blev pølset op, og andre igen blev støbt. Den asiatiske
inspiration førte til en forkærlighed for det unikke, der blev understreget
ved håndens tryk på den for 'perfekte' form. Krukkerne blev trukket, skubbet
og skåret på uventede måder. Har man dem i hænderne er det tydeligt, hvordan
han har 'klemt' det enkelte værk.
Efter
endt brænding tilføjedes sokler i tin, bronze og træ, eller bly fattedes
direkte om formen. Soklerne er med stor præcision skabt til det enkelte
værk. Ved hjemkomsten til Vejen indledte Hansen Jacobsen et nært samarbejde
med Snedker Jørgensen, der har skabt træsokler i mange forskellige
træsorter og i en rig variation af former.
At Hansen Jacobsen var autodidakt i arbejdet med keramikken gav ham en
frihed, hvis resultat blev værker, der selv i dag betragtes som
eksperimenterende og anderledes. Sammenlignet med den samtidige
europæiske keramik virker hans værker fortsat rå og grænseoverskridende - måske særligt nordiske? Karakteristisk er
det, at de med tiden fortsat virker nutidige og vedkommende.
|