1882-85
elev på Kunsthåndværkerskolen. Mødte der bl.a. Lambertus Zijl
(1866-1947). Sammen med billedhuggerne Th. Nieuwenhuis og Gerrit
Willem Dijsselhof dannede de kredsen Labor et Ars (LEA),
som mødtes hver lørdag i Mendes’ atelier for at tale om deres
værker, om litteratur og andet, som de var optaget af. Kom i
berøring med kredsen omkring det litterære tidsskrift De Nieuwe
Gids med tilknyttede digtere, grafikere, malere og dér også
arkitekten H. P. Berlage.
1885,
24. april færdig som billedhugger.
1887
på studierejse bl.a. for at se Puvis de Chavannes. I 14 dage i Paris
for bl.a. at assistere ved opsætning af den hollandske stand på
Verdensudstillingen. Etablerede sammen med Lambertus Zijl et firma,
der udførte skulpturelle og dekorative billedhuggerarbejder.
1888
og ca. 13 år frem lærer med aftenundervisning på den tekniske skole.
1891
gift med Anna Jessurun de Mesquita, søster til hans gode ven,
grafikeren S. Jussurun de Mesquita.
1897-98
omtalt af Julius Meier-Graefe i tidsskriftet Dekorative Kunst
med gengivelse af keramiske statuetter og brugsgenstande. De
omtales som ”dekorierten Fayencen” og illustrationerne antyder et
omhyggeligt begitningsarbejde. Dog ses her også den lille abe, som
kendes i stentøj, og hvoraf Kunstindustrimuseet i 1902 erhvervede et
eksemplar (deponeret på Vejen Kunstmuseum).
1898
fik Mendes tilladelse til at opføre en keramikovn. Havde til da
arbejdet med begittet lertøj, som han fik brændt på forskellige
værksteder. Studerede på den etnografiske udstilling, Insulinde,
i Haag, de indfødte fra Hollandsk Ostindien for ham så fascinerende
træk. Udførte gravmæle over professor P. J. Veth, Dodrecht.
1898-1903
leverede Mendes relieffer til H. P. Berlages børs i Amsterdam.
1898-1910
udførte og brændte selv stentøjsarbejder.
1899
gravmæle over David van Mozes Henriques de Castro og hustru, den
jødiske begravelsesplads, Ouderkerk. Før 1900 udførte han i en ret
naturalistisk udformning pelikanrelieffet (opofrelse) over porten
til den portugisisk-isrealitiske synagoge i Amsterdam.
1901
skabte Mendes to store sphinx-lignende dyr til en kontorbygning, som
H. P. Berlage havde tegnet til opførelse i Surabaya, Indonesien.
1902
udmærkelse på den store udstilling i Torino, hvor
Kunstindustrimuseet må have købt den samling Mendes værker, som
museet venligst har deponeret på Vejen Kunstmuseum.
Separatudstilling i kunsthandelen E. J. van Wisselingh & Co.
På forsiden fremgår klart, at det handler om grès cérame, en
direkte henvisning til datidens keramikcentrum, Paris. Men ikke
tidens moderne, asiatisk inspireret keramik, snarere i den
midteuropæiske tradition med få farver og saltglaseringen som
finish. Der var udstillet i alt 117 værker, hvoraf de 27 var
skulpturer. De mange følgende katalognumre var brugsgenstande som
testel, frugtskål, lysestage, blækhus, askebæger, sparebøsse, og
blomstervaser.
1903
to store relieffer (Ceres i kalksten, Retskaffenhed i
bronze) til 1. sal i Berlages børsbygning i Amsterdam. Modtog
udmærkelser både i Amsterdam og Groeningen
1904
med på St. Louis udstillingen.
1904-06
skulpturer til arkitekt A. J. Krophollers kontorbygning til
forsikringsselskabet Utrecht, Damrak 28-30 i Amsterdam.
1911-12
flyttede hen over årsskiftet med sin hustru til Laren. Arkitekt A.
J. Kropholler tegnede deres nye hjem. Flytningen skete formentlig
under indflydelse af kunstformidleren og kritikeren H. P. Bremmer.
Denne bestilte i 1909 hos Mendes en serie på 12 statuetter, hvoraf
de fire gennemføres: Spinoza, Jan Steen, van Gogh
og Frans af Assisi. Bremmer ville sælge statuetterne til sine
mange kursister. Blandt dem han rådgav og varmt anbefalede Mendes’
værker var Helene Kröller-Möller. Det er årsagen til at så mange af
Mendes’ værker er samlet på museet ved Otterloo.
1912
modtog udmærkelse i Neijmingen. Udførte dekorative relieffer til
kontorbygning, Konigslaan 32-36.
1913
relief til Rotterdam.
1914
æresdoktor i Groningen.
1920-26
udførte i syanit karyatiderne Insulinde og Europa til
kontorbygning, Vijzelstraat 32.
1923
viedes et nummer af tidsskriftet Wendingen til Mendes og hans
værker.
1925-26
flyttede Mendes og hans hustru tilbage til Amsterdam.
1927-29
udførte Mendes til den romersk katolske De hellige martyrers
kirke, Linnaeushof, en art-deco præget version af relieffet med
pelikanen, der nærer sine unger (jfr. det før 1900 til synagogen i
Amsterdam. Samme relief lavede han til en kirke i Delftshaven
(nedrevet).
1928
døde Mendes’ hustru.
1939
døde Mendes den 20. juli, begravet på den portugisisk-israelitisk
begravelsesplads i Ouderkerk.
1946
på en udstilling på Stedelijk Museum, Amsterdam, vistes over 200 af
hans værker sammen med grafik af svogeren, S. Jessurun de Mesquita
(1868-1939).
1976
stod H. L. C. Jaffé og det jødiske museum bag udstillingen
Joseph Mendes da Costa – 1863-1939 – beeldhouwer, i
Synagogencomplex, Amsterdam.
LITTERATUR om MENDES da COSTA
T.B. Roorda Dr, J.Mendes da
Costa, bind 4 i serien Nieuwe Beeldhouwkunst in
Nederland, 1928
A.M. Hammacher Mendes da Costa, Rotterdam, 1941
Joseph Mendes da Costa –
1863-1939 – beeldhouwer,
katalog, Synagogencomplex, Amsterdam 1976
F. de Miranda Mendes
da Costa – Jessurun de Mesquita, Wassenaar, 1978
E. N. Meier Joseph
Mendes da Costa (1863-1939) Beeldhouwer, upubliceret
doktorafhandling, Rijksuniversiteit, Leiden, 1990
”Joseph Mendes da Costa – ’en
prachtig mens’”, i det hollandske tidsskrift Kunstschrift,
nr. 1, 1997