Samlingens tilvækst 2013
Øverst står her de værker, der senest er kommet til samlingen
Registrering og tekster: Museumsleder Teresa Nielsen
Fotografering, hvor ikke andet er nævnt: Museets forvalter Frederik Madsen
|
|
|
Elise Konstantin-Hansen (1858-1946)
Kalke til kanintæppe. Udateret (1900)
Blyant på tyndt kalkerpapir. H 298, B
456 mm
Papirer et let krøllet for neden og i højre side, men i god
stand.
Inv. VKV 2666. Overdraget som gave sensommeren 2013 fra en
af kunstnerens efterkommere.
Motivet svarer til højre side af det aflange tæppet, der
findes på Designmuseum Danmark, (inv. 2550) – vist på Vejen
Kunstmuseums Elise Konstantin-Hansen-udstilling i 2007.
Tæppet er gengivet på side 51 i Charlotte Paludans
bestandskatalog ”Vævekunst – dansk håndvævning i det 20.
århundrede”, udgivet af museet i 2003. Motivet er en flok
rødøjede, hvide kaniner, der gnaver løs mellem kålstokke.
Kompositionen er i det store hele spejlet omkring
midteraksen, men der er minimale afvigelser, som måden
kaninerne holder deres ører og poter. Tæppet menes at være
fremstillet på bestilling fra Kunstindustrimuseet til dets
stand på Verdensudstillingen i Paris 1900. Tæppet blev
formodentlig vævet af kunstnerens søster, Kristiane
Konstantin-Hansen, der med M.G. Bindesbølls datter, Johanne,
i årene 1873-1903 drev ”Den Konstantin-Hansen-Bindesbøllske
Broderiforretning”, kaldet ”Boden”.
Kalken er kommet til som gave fra samme giver som inv.
2653A-L og 2654. Se også inv. VKV 2635.
|
|
|
Erik Heide (født 1934)
Udkast til rundkørsler. 2003
Rundkørsel 1.
Model af pap, gips og stenfragmenter. H 7, dia.
42,5 cm
Under bunden med tuds(?): Erik Heide / 2003 / ”Vejen”
Påklæbet tekst: ”Rundkørsel nr. 1. Placeres i rundkørsel ved
Esbjergvej. Grøn natursten som brydes i Lapland. De højeste
tre sten er ca. 3 meter høje. Bund i
rundkørslen er græsbelægning. Stenopsætningen giver
associationer til gamle tingsteder og markerer samtidig
indgangen til et samlingssted, byen Vejen. Modellen er
udarbejdet af Erik Heide.”
På den let krummede høj går tre spiralbevægelser ind mod
midten i form af rækker af hugne steler - fra små yderst til
høje inderst.
Inv. VKV 2665A. Modellerne er i sommeren 2013 overdraget til
Vejen Kunstmuseum fra UdviklingVejens kontor i Rødding.
De fire rundkørselmodeller 2665A-D er et projekt, der blev
til i 2003 på initiativ af erhvervschef Tove Gæmelke i
dialog med Vejen Kunstmuseum, der pegede på billedhugger
Erik Heide. Ideen var at skabe skulpturer i rundkørslerne
med tilknytning til områdets gamle vejhistorie, tagpap- og
asfaltproduktionen. Tanken var at interessere det lokale
tagpap og asfalt firma Phønix i at gå ind som sponsor.
Firmaet blev dog opkøbt af udenlandske investorer og havde
ikke længere den lokale tilknytning, der kunne tale for et
særligt engagement i Vejen.
|
|
|
Rundkørsel 2.
Model af pap, gips, flamingo, tagpap og stenfragmenter. H 6,
dia. 42,5
cm
Påklæbet tekst: ”Rundkørsel nr. 2. Placeres i de 2
rundkørsler ved motorvejsafkørslerne 67 og 68. Ved at vælge
den samme skulptur i de 2 rundkørsler skabes et
genkendelsesmoment. Der anvendes asfalt sammen med grønne
natursten. Her er det relationerne til asfalt produktione i
Vejen, der er inspirationskilden. Selve formen symboliserer
vækst og grøde med vulkanagtig kraft. 4 x 4 meter.”
På den let krummede høj ligger midt for fire mod midten let
kippede kvadrater med grønne natursten hobet op i midten.
Inv. VKV 2665B. Modellerne er i sommeren 2013 overdraget til
Vejen Kunstmuseum fra UdviklingVejens kontor i Rødding – se
omtale ved inv. VKV 2665A.
|
|
|
Rundkørsel 3.
Model af pap, gips, flamingo og tagpap. H 4,5, dia.
42,5 cm
Under bunden med tuds(?): Erik Heide / 2003 / ”Vejen”
Påklæbet tekst: ”Rundkørsel nr. 3. Placeres ved rundkørsler
Sdr. Ringvej. Underlaget er græsbelægning. Skulpturen
etableres som en ren asfaltkonstruktion i form af en
spiralfigur. Højde
1 m, bredde
3 m. 80 løbende meter. Asfalten er et
symbol på Vejen’s eksistensgrundlag gennem flere
generationer. Modellen er udarbejdet af Erik Heide.”
På den let krummede høj snor en spiral sig ind til/ud fra
midten ved udkanten en asfaltcirkel.
Inv. VKV 2665C.
Modellerne er i sommeren 2013 overdraget til Vejen
Kunstmuseum fra UdviklingVejens kontor i Rødding – se omtale
ved inv. VKV 2665A. |
|
|
Rundkørsel 4.
Model af pap, gips, flamingo og grønt stenstykke. H 6, dia.
42,5 cm
Her er hverken påklæbet tekst eller tekst under bunden. Midt
på den let krummede høj er der en skråt afskåret cirkulær
form i grøn sten omgivet af 11 sort blomsterbladsformer, der
var tænkt udført i asfalt.
Inv. VKV 2665D. Modellerne er i sommeren 2013 overdraget til
Vejen Kunstmuseum fra UdviklingVejens kontor i Rødding
– se omtale ved inv. VKV 2665A.
|
|
|
Valdemar Petersen (1899-1991)
Studie af to kysebagstykker. 1915
Blyant og gouache på papir. H 35,1, B
43,1 cm
F.n.t.h. med blyant: Valdemar Petersen / 1915
F.o.t.v. stemplet: Kolding / tekniske Selskabs / Skole
Inv. VKV 2664. Gave fra Martha Larsen forsommeren 2013
Se omtale af inv. VKV 2660
|
|
|
Valdemar Petersen (1899-1991)
Studie af en kyses bagstykke. 1915
Blyant og gouache på papir. H 34, B
26,8 cm
F.n.t.h. med blyant: Valdemar Petersen / 1915
En del tegnestiftshuller og afrevne hjørner for oven
Inv. VKV 2663. Gave fra Martha Larsen forsommeren 2013
Se omtale af inv. VKV 2660
|
|
|
Valdemar Petersen (1899-1991)
Studie af en kyses bagstykke. 1915
Blyant og gouache på papir. H 32, B
24,8 cm
F.n.t.h. med blyant: Valdemar Petersen / 1915
F.n.t.v. stemplet: Kolding / tekniske Selskabs / Skole
Tegnestiftshuller i de to øverste hjørner
Inv. VKV 2662. Gave fra Martha Larsen forsommeren 2013
Se omtale af inv. VKV 2660
|
|
|
Valdemar Petersen (1899-1991)
Studie af en stær. 1916
Blyant og gouache på papir. H 37, B
26,8 cm
Med blyant under gren: Valdemar Petersen / 1916
F.n.t.v. stemplet: Kolding / tekniske Selskabs / Skole
Inv. VKV 2661. Gave fra Martha Larsen forsommeren 2013
Se omtale af inv. VKV 2660
|
|
|
Valdemar Petersen (1899-1991)
Registreringsstudie af almuefad. 1915
Gouache på papir. H 31,9 B
30,5 cm
Med blyant f.n.t.h.: Valdemar Petersen 15
F.n.t.v. stemplet: Kolding / tekniske Selskabs / Skole
Inv. VKV 2660. Gave fra Martha Larsen forsommeren 2013
I midten tydeligt spor efter brug af en passer. I tre
hjørner spor efter tegnestifter samt nede til venstre for
midten.
Inv. VKV 2660-2664 er alle fem eksempler på den type
kopieringsopgaver, som Valdemar Petersen udførte under sin
uddannelsestid på Teknisk Skole i Kolding, hvorfra han fik
sit svendebrev som maler. Han boede en tid i København,
siden Århus og de sidste 25 år af sit liv i Kolding. Han
levede af at undervise og udstillede lejlighedsvis sine
malerier.
Valdemar Petersen var født og opvokset i Holsted og knyttede
sidst i livet nære kontakter til Vejen Kunstmuseum og den
daværende leder Svend Holm Larsen (1926-2004, giverens
ægtefælle, se inv. VKV 2645). Da Valdemar og Esther Petersen
var barnløse, besluttede de, at deres midler skulle gå til
oprettelse af et legat, der fortsat er knyttet til museet og
uddeles hvert andet år.
|
|
|
Anna E. Munch
Exlibris A. Munch.
Udateret
Blyant og dækhvidt på grågrønt papir klæbet på hvid karton.
H. 12,5, B 8,8 cm
For oven skrevet med gotiske typer: : Ex Libris :
For oven skrevet med gotiske typer: : A: Munch :
Inv. VKV 2659. Dukkede i august 2013 op i materiale fra
Vejen Kunstmuseums 1997-Anna E. Munch-udstilling.
Dette exlibris har Anna E. Munch udført til sin mor Amalia
Munch, der var gift med den norske digter og forfatter
Andreas Munch. Moderens rejsebreve fra den dannelsesrejse,
som hun i 1890’erne drog på med sine to døtre – Helga, der
skulle være fotograf, og Anna, der skulle uddannes til maler
– har været vigtige bidrag til at forstå Anna E. Munchs
baggrund og giver et levende tidsbillede. I forlængelse af
udstillingen er der på museet opbygget en samling af
kunstnerens værker. Familien kom under ophold i Paris i nær
kontakt med Niels Hansen Jacobsen og dennes første hustru
Anna Gabriele.
|
|
|
Christopher Dresser (1834-1904) / Linthorpe Pottery
Drejet og deformeret vase. Udateret
Glaseret lertøj. H 9, dia.
9,3 cm
I bunden stemplet sammenslynget
HT (Henry Tooth)
samt Chr. Dresser
Inv. VKV 2658. Erhvervet på Blairmann & Sons stand på
TEFAF-messen i Maastricht den 17. marts 2013.
Krukken er erhvervet for at illustrere, at Niels Hansen
Jacobsens afsøgning af lerets muligheder i fordrejning af
formerne – se eksempelvis inv. VKV 320 og 1251 – hører til i
en større sammenhæng. Som Christopher Dresser til Linthorpe
Pottery tegnede oplæg til disse virtuost udførte foldninger
af leret, drejede og deformerede George E. Ohr (1857-1918),
kaldet ”The Mad Potter of Biloxi Mississippi” mængder af i
dag ubetalelige krukker. Dresser-krukken er erhvervet i
forlængelse af at en fordrejet krukke fra Royal Doulton
(inv. VKV 2530) i 2012 kom til museet og illustrerer samme
tendens til at afsøge materialets muligheder.
|
|
|
Thomas L. Jørgensen (1913-1977)
Kvinde i landskab. (1973)
Olie på groft lærred. 70 x
90 cm
Signeret f.n.t.h. sammenslynget TJ.
Bag på lærredet malt med sort: KVINDE I LANDSKAB – 73. TJ.
Inv. VKV 2657. Købt hos auktionshuset i Hørsholm den 21.
sept. aukt.nr. 427.
Se omtale af inv. VKV 2656
|
|
|
Thomas L. Jørgensen (1913-1977)
Kappekvinde mellem mure VII. 1971
Olie på groft lærred. 100 x
60 cm
Signeret f.n.t.h. sammenslynget TJ.
Bag på lærredet malt med sort: KAPPEKVINDE MELLEM MÜRE VII –
71. TJ.
Nyere skade på lærredet t.h. midtfor
Inv. VKV 2656. Købt hos auktionshuset i Hørsholm den 21.
sept. aukt.nr. 415.
Kolding maleren Thomas L. Jørgensen er på initiativ af
museumsleder Svend Holm Larsen repræsenteret med en række
værker på Vejen Kunstmuseum. Han var en tid bosat i Vejen,
hvor han boede i ”Hytten”, der tilhørte billedhugger Niels
Hansen Jacobsen, og havde været hans hjem til han i 1924
flyttede ind i sin bolig på museet. Th. L. Jørgensen var
uddannet møbelpolstrer og selvlært som maler. Han kom til at
leve af sin kunst suppleret med andre ansættelser i
formidling af kunstens verden – som
rejseinspektør for
Sammenslutningen af danske Kunstforeninger, og 1968-1977
som leder af Kolding Kunstforenings kunstsamling. og
udstillede for første gang i Vejen i 1936 – formodentlig på
initiativ af Museums- og Kunstforeningen for Vejen og Omegn.
Året efter hans død vistes på Vejen Kunstmuseum en
retrospektiv udstilling af hans værker.
Thomas L. Jørgensen er repræsenteret med en række værker på
Trapholt i Kolding i Vejen Kunstmuseums samling med bl.a.
det tredelte maleri ”Strandvaskeren I-III” fra 1956 – måske
et motiv han havde fundet under sin rejse til Portugal. De
sortklædte enker synes at have passet godt ind i hans
univers at monumentalt enkle skildringer af tunge, mørke
alvorlige skikkelser i, som dem, der også ses på inv. VKV
2656 og 2657, der pludselig dukkede op på auktion. For
beskedne summer er de kommet til samlingen til dokumentation
af denne usædvanlige kunstner, der virkede her på egnen.
I den ene af Niels Hansen Jacobsens stuer hænger Th. L. Jørgensens lyse,
lette maleri udført nede ved Hytten, hvor man ser
billedhuggerens i dag forsvundne ”Huggehus”, hvor han i læ
for vejr og vind kunne stå og hugge sine grav- og mindesten.
|
|
|
Bjørn Wiinblad (1918-2006)
Kalabasformet vase. Udateret
Glaseret lertøj med bemalet dekoration. H 17,9, dia. 11,4 cm
I bunden stemplet Nymølle med krukkemærke. Med brun pensel
W Et lille afslag ved mundingen
Inv. VKV 2655. Købt hos auktionshuset i Hørsholm den 21.
sept. aukt.nr. 160.
Vasen er erhvervet som et godt eksempel på, hvad Wiinblads
producerede hos Nymølle. Værkstedet er endnu kun ringe
belyst, men værker herfra er dukket op i forbindelse med
Vejen Kunstmuseums dokumentation af Arne Bangs virke. Dennes
bror, Jacob E. Bang, var en tid leder hos Nymølle, hvortil
han i 1946 knyttede Bjørn Wiinblad, hvis dekorative talent
han havde øje for. Wiinblad oprettede siden også eget
keramisk værksted og fik siden en enorm produktion især til
det tyske marked gennem Rosenthal-fabrikken.
Vasen er det første Wiinblad-værk i samlingen. Han var i
2001 udlåner til museets Gutte Eriksen-udstilling og i
kataloget er gengivet et stel med taljeret kande – lidt i
slægt med denne vase – som han lavede sammen med Gutte
Eriksen.
Museet købte i 2014 Gutte Eriksens udgave af den omtalte kande - se inv. VKV 2672 a+b under samlingstilvækst 2014.
Vasens mønsterdekoration er lagt på en tyk, hvid bund med
grønt optegnede ovaler med mindre ovaler indeni og gul
udfyldningsfarve. Indimellem er der små dekorative former og
for neden en slag ”kvaster”.
Skulle der være besøgende på hjemmesiden her, der ved noget
om keramikproduktionen hos Nymølle, hvor bl.a. også Gunnar
Nylund og Axel Brüel havde deres virke, må de meget gerne
kontakte Vejen Kunstmuseum på: museum@vejenkom.dk. På
forhånd tak.
|
|
|
Sigurd Konstantin-Hansen (1850-1938)
Broderimønster med nisse. 1894
Malet med rødbrun på milimeterpapir. H 16,9, B 23,9 cm
I nederste venstre hjørne er trykt: No 1.
På bagsiden f.n.t.v. håndskrift i sort blæk: S.
Constantin-Hansen / Jernved 1894.
Inv. VKV 2654. Gave fra Konstantin-Hansen efterkommer,
fredag den 4. oktober 2013
Mønsteret er kommet til museet som gave sammen med inv. VKV
2653A-L. Sigurd Konstantin-Hansen var søn af
guldaldermaleren Constantin Hansen og bror til Elise
Konstantin-Hansen. Indledningsvis søgte han kunstnervejen
som maler, men blev uddannet teolog og virkede som præst,
blandt andet på Venø, som blev en af søsterens yndede steder
at male fugle. Slægtens dekorative evner ses klart i
broderimønsteret. Om motivet har været tænkt til søsteren
Kristianes broderiforretning ”Boden” er uvist. Se også inv.
VKV 2635.
|
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
|
|
Boden
Broderimønstre. Udaterede
2653A Mønsterbort. Udateret
Akvarel på millimeterpapir opklæbet på karton
Karton: H 100, B
149 mm.
Millimeterpapir: H 72, B 118 mm
På kartonens forside under mønster med blyant: Dukagang(?)
På bagsiden med blyant: 1 Kr / Det halve godtgøres ved
Tilbagelevering
Stemplet: K. Konstantin-Hansen & I. Bindesbøll / Østergade
501. Kjøbenhavn K
2653B Mønsterbort (løbende hund). 1896 (?)
Akvarel på millimeterpapir opklæbet på karton
Karton: H 69, B 91 mm. Millimeterpapir: H 71,
B 49 mm
På bagsiden med blæk: 80 ore / Det halve godtgøres ved
Tilbage. / levering
Stemplet: K. Konstantin-Hansen & I. Bindesbøll / Østergade
501. Kjøbenhavn K /
f.n.t.h. med blyant: 16/10 96 – formodentlig en datering
2653C Studie til mønsterhjørne. Udateret
Akvarel på millimeterpapir. H 273, B
280 mm
På forsiden for oven med blyant: 2 Figurer paa den ene Led 4
paa den anden
I margin t.h. noteret 160 / 240
2653D Studie til mønsterhjørne. Udateret
Akvarel og blyant på millimeterpapir. H 177, B 437 mm
På forsiden for neden med blækt: Den blaa Stjerne er vist
ikke saa god som den anden. / sort Frynse
På arket er der en del talnotater og en angivelse af
mønsterets midte og alternative løsninger på
blomsterelementet.
2653E Studie til mønsterhjørne. Udateret
Sort og rødbrun akvarel og blyant på millimeterpapir. H 185,
B 209 mm
Med blyant antydet Midte
2653F Studie til mønster – vævning(?).
Udateret
Akvarel og blyant på millimeterpapir. H 350, B 217 mm
2653G Studie til mønstre. Udateret
Afrevet blåtonet akvarel og gouache på millimeterpapir. H
135, B 215 mm
Til venstre bånd med mønster. I højre hjørne mønster med
granatæble og blomst
2653H Studie til mønstre. Udateret
Afrevet blåtonet akvarel, gouache og blyant på
millimeterpapir. H 165, B 173 mm
Et hjørne af et større kantet mønster
Verso blyantstegning af en stjerneform og et blad
2653I Studie til mønstre. Udateret
Afrevne blåtonede mønstre samt et blå-rød-hvidtonet mønster
i akvarel, gouache og blyant på millimeterpapir. H 179, B 188 mm
En mængde mindre mønsterfragmenter bl.a. med stjernemotiv
Verso løs blyantstegning af et hjørne med krydsende bort
2653J Studie til mønstre. Udateret
Afklippet og delvist afrevet hjørne med blåtonede mønstre
samt et blå-rød-hvidtonet mønster i akvarel, gouache og
blyant på millimeterpapir. H 162, B 198 mm
I venstre side to blå mønstre i hjørnet til højre rødt og
blåt mønster på den hvide bund
2653K Studie til mønstre. Udateret
Afklippet og delvist afrevet hjørne med rødtonede mønstre
samt et blå-rød-hvidtonet mønster i gouache på
millimeterpapir. H 148, B 330 mm
I venstre hjørnet mønster i blå-rød-hvid. Mod højre røde
mønstre og yderst til højre stjerneblomster i rød og blå.
2653L Studie til mønstre. Udateret
Afklippet og delvist afrevet hjørne med blå-rød-hvidtonede
mønstre i gouache på millimeterpapir. H 162, B
276 mm
Stjerne og korsformede mønstre.
Inv. VKV 2653A-L. Gave fra en Konstantin-Hansen efterkommer,
fredag den 4. oktober 2013
Samlingen af mønstre er kommet til Vejen Kunstmuseum som
gave, da giveren hørte om museets ønske om at forfølge
kunstbroderiet i forlængelse af Elise Konstantin-Hansen og
Susette Holtens indsats på feltet og arbejdet med at
forfølge de historiske tråde tilbage til den
broderiforretning, som Kristiane Konstantin-Hansen skabte
sammen med Johanne Bindesbøll (Thorvald Bindesbølls søster)
og Anna Sarauw
Kunstbroderiforretningen Konstantin-Hansen, Bindesbøll &
Sarauw i daglig tale kaldet
Boden i København (1873-1903). Se også inv. VKV 2635.
|
|
|
Elisabeth Feveile (1869-1949)
Vase. Udateret
Glaseret lertøj. H
18,2 cm, dia.
11,8 cm
I bunden stemplet i krukkeform:
JPD – Jysk
Pottermageri, Dalbyover. Indridset
34 og
g
Små afslag på mundingen og et enkelt sted på maven.
Inv.
VKV 2652. Gave den 6. oktober fra Marie Hagedorn.
Krukken er kommet til museet som gave fra et barnebarn af
kaptajn Jeppe Th. Hagedorn (1851-1929) og hustru Marie, der
omkring 1905 opførte Villa Rødsten i Hellerup tegnet af P.V.
Jensen-Klint. Både arkitekten og bygherren stod som Niels
Hansen Jacobsen højskolen nær.
Elisabeth Feveile var stort set ubeskrevet, da Vejen
Kunstmuseum omkring 2003 på et tip fra Mogens Bencard
begyndte at samle viden om hendes værk og fik kontakt til en
af hendes efterkommere, der har foræret museet en samling af
hendes værker samt et keramisk fad af arkitekten Carl
Petersen. En tid sigtede han mod et samarbejde med Feveile.
Hun startede sit værksted i Dalbyover ved Hadsund, men
flyttede siden til Skagen med din mand, der blev læge i
byen. Dér fortsatte hun produktionen og en del af hendes
keramik findes rundt om i Anna og Michael Anchers Hus.
Krukken er et fint supplement til museets samling. Den er
jævnt gulglaseret og der er enkelte blomsterformede
indridsede dekorationer med lette begittede forhøjninger og
en grøn tone, der er løbet en del.
|
|
|
Johannes C. Bjerg (1886-1955)
Rosseherre. 1915
Bronze på stensokkel. Sokkel: 6,1 x 10,5 x 10,5. Skulpturen:
33,5 x 11,5 x 9,3 cm
Indridset på hendes ståflade: J. Bjerg 1915
Skulpturen bærer ikke støbemærke
Hendes venstre arm har været brækket og er limet. Under
bunden klistermærke fra Hellerup Flytteforretning med
angivelse af ejeren: Per Lindqvist, Strandvejen 140,
Hellerup
Inv. VKV 2651. Erhvervet den 24. september 2013 på Bruun
Rasmussen aukt. 842, kat. nr. 680 med støtte fra
Augustinusfonden
I 1991 afholdt Vejen Kunstmuseum sammen med Kunstmuseet Køge
Skitsesamling den første udstilling med fokus på
billedhuggeren Johannes Bjergs ungdomsværk fra 1910’erne.
Den blev vist i Vejen fordi Bjerg var født og opvokset i
Ødis, mellem Vejen og Kolding og fordi venskabet var tæt
mellem ham og Niels Hansen Jacobsen. Denne var Bjerg
slægtsmæssigt forbundet med i sit første ægteskab med
Sigrid.
I 1998 erhvervede Vejen Kunstmuseum fra en af Bjergs døtre
en samling af hans statuetter og portrætter især fra
1910’erne. Disse værker er alle i gips og blev med
erhvervelsen af ”Rosseherre” for første gang suppleret med
et værk i bronze. Vejen Kunstmuseum har 16 af de 88
Bjerg-værker, der er registreret i Kunstindex Danmark
(www.kid.dk). I begyndelsen af 1910’erne var Bjerg en tid
bosat i 13, rue Ravignon som nabo til bl.a. Picasso og den
spanske billedhuggere Agero. Statuetten er blandt de bedste
eksempler på, hvordan Johannes Bjerg i de strømlinede former
ramte tidsånden som andre af hans samtidige kolleger såsom
den polsk-amerikanske billedhugger Elie Nadelmann
(1882-1946).
|
|
|
Holger Wederkinch (1886-1959)
Okse og ulv. 1931
Lueforgyldt bronze. H. 51,7 x 40,5 x
28,5 cm
På den indbyggede sokkel/plint er der i en indridset
kasseform ridset: Wederkinch / 1931. Under kasseformen
indridset: Expl. No. 2
Skulpturen bærer umiddelbart intet støbemærke – måske
fjernet tekst ved nederste kant?
Inv. VKV 2650. Erhvervet den 24. september 2013 på Bruun
Rasmussen aukt. 842, kat. nr. 828
Skulpturgruppen er købt på auktion og delvist finansieret
med frivillige bidrag fra museets gæster lagt i
indsamlingsbøssen i Skulptursalen. Holger Wederkinch er som
Johannes Bjerg, Einar Utzon-Frank og Jean René Gauguin
blandt Danmarks mest virtuose art-deco billedhuggere, men er
aldrig blevet skrevet ind i den danske skulpturhistorie. Som
en persona non grata har Wederkinch hidtil kun været
repræsenteret med et enkelt værk i dansk museumseje,
statuetten ”Sokrates”, som Vejen Kunstmuseum i 2009 købte på
auktion. I det offentlige rum står på Langelinie-kajen i
København hans skulpturgruppe af en isbjørn med sine unger
og på Bir-Hakeim-broen i Paris kan man se hans store
stiliserede skulpturgruppe af Jean d’Arc til hest. Om Holger
Wederkinch er der endnu hverken lavet en udstilling eller
skrevet en bog. Vejen Kunstmuseum har 13 af søsteren Erna
Wederkinchs skulpturer og malerier. De kom i 1975 til
samlingen som en testamentarisk gave.
|
|
|
Elise Konstantin-Hansen
Fra Naxos Grækenland. (1895)
Olie på lærred. H 34 B
48,5 cm
Signeret f.n.t.v. EKH – en af de mange sent påførte
signaturer
På blændrammen med blæk: fra Naxos Grækenland. Med blå
kuglepen: 1895. Med blyant bag på lærredet: fra Naxos
Grækenland. På blændrammen med sprittusch: Elise
Konstantin-Hansen. Med sprittusch på rammen: Lars P. Lund,
Egtved
Inv. VKV 2649. Erhvervet på EK-H-udstillingen i
Det Gamle Borgerhus, Helligkorsgade, Kolding
(16.8.-8.9.2013) kat. nr. 32
Maleriet er ifølge en tekst på blændrammen udført på den
græske ø Naxos, hvor Elise Konstantin-Hansen var i 1895
sammen med Niels og Ingeborg Skovgaard. De var blevet gift
den 24. oktober 1894 og var på en længere bryllupsrejse.
Dyr har altid været nogle af Elise Konstantin-Hansens yndede
motiver – senere i livet blev hun særlig kendt for sine
skildringer af fugle. Skildpadderne må have syntes hende ret
eksotiske og er her gengivet næsten svævende i det klare
vand.
Maleriet er et godt supplement til museets præsentation af
værker af kvindelige kunstnere fra Niels Hansen Jacobsens
tid. Elise Konstantin-Hansen er endvidere repræsenteret i
samlingen med nogle keramiske værker og et par broderede
puder, der har fået plads i billedhuggerens sofa i den
nordlige ende af museet.
|
|
|
Elise Konstantin-Hansen
Landskab. Udateret
Olie på lærred på finerplade. H 29, B 33,6 cm
Signeret f.n.t.v. EKH – en af de mange sent påførte
signaturer
Inv. VKV 2648. Erhvervet på EK-H-udstillingen i
Det Gamle Borgerhus, Helligkorsgade, Kolding
(16.8.-8.9.2013), kat. nr. 52
I forbindelse med Kolding Kunstforenings 2013-udstilling af Elise
Konstantin-Hansens værker fik Vejen Kunstmuseum mulighed for
at erhverve det lille landskab, der desværre er udateret. I
sin enkelhed minder det om nogle af Ejnar Nielsens
landskaber. Ham skrev Elise Konstantin-Hansen i 1927 om til
Højskolebladet i anledning af hans store separatudstilling
på Charlottenborg. Det var muligvis Hansen Jacobsens anden
hustru, Kaja, der bad hende skrive. Kaja havde ved samme
lejlighed forgæves opfordret Marie Bregendahl til at skrive
om Ejnar Nielsen – læs brevene i afsnittet ”NHJ og
litteraturen” under den røde NHJ-fane i den øvre tværmenu
her på museets hjemmeside.
|
|
Niels Hansen Jacobsens keramiske portræt af Gudrun
Lauridsen, inv. VKV 0833.
|
|
|
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Kvindeportræt. 1914
Gips. H 37,3 B 43,2 D
24 cm
For neden på bagsiden rester af datering 914
Portrættet er i dårlig stand. Afslag over hendes venstre øje
+ hendes venstre kind længere nede end mundvigen. Vandskadet
i bunden. Afslag på hendes baghoved/i håret. Der mangler et
stort stykke på bagsiden for neden og en kraftig revne går
op i nakken/halsen.
Inv. VKV 2647. Hentet i NHJs tidligere hjem, ”Hytten” den
19. sept. 2013, hvor portrættet til da havde stået i
vinduesnichen i den tilbyggede entré mod øst, der efter
planen skal fjernes.
Det er uvist hvem modellen er og hvorfor portrættet for år
tilbage har fået sin plads i ”Hytten”, hvor billedhuggeren
boede frem til han i 1924 fik sin bolig i den nordlige ende
af museet. Portrættet er særligt ved at Hansen Jacobsen midt
for har modelleret en række knapper og til siderne
folder/flæser. Detaljerigdommen er tydeligere her i gipsen
end på Hansen Jacobsens keramiske skulderportrætter, hvor
glasuren giver farve og mindre skarphed i detaljen. Der
findes dog også andre portrætter, hvor han har gjort en del
ud af detaljen – eksempelvis portrættet af Gudrun Lauridsen
(VKV 0833), hvor billedhuggeren ganske nøje har gjort rede
for bærestykket og modellens pufærmer.
|
|
Niels Hansen Jacobsens skildring af ”Springer op og spænder Bælte” – en
linje i Grundtvigs sang om Bjarkemålet, inv. VKV
0241. |
|
|
Karl Schrøder (1870-1943)
DAG OG DÅD. 1906
Uglaseret, begittet brændtler. H
37,5 cm, dia.
20,5 cm
En del mindre afskalninger i de hvide partier
Indridset i bunden KS samt 1906
Inv. VKV 2646. Gave fra en af Ludvig Schrøders efterkommere
den 1. august 2013
Krukken er lavet til kunstnerens farbror, Ludvig Schrøder (1836-1908),
den legendariske grundlægger af Askov
Højskole, i anledning af dennes 70-års fødselsdag. Ordene
”DAG OG DÅD” er hentet fra første vers af N.F.S. Grundtvigs
1817-sang, som han kaldte ”Bjarkemålets Efterklang”, men i dag bærer titlen ”Sol
er oppe, skovens toppe”.
At dekorationens motiv er hentet fra den nordiske mytologi
var oplagt, da Ludvig Schrøder ofte øste af den, når han
talte til højskolens elever. Bjarkemål er sangen om Rolf
Krakes og hans mænds nederlag i Lejre, da de ved list blev
overmandet af Hjartvar fra Skåne. Denne blev kort efter
slået ihjel af Vigge, den eneste af Rolf Krakes mænd, der
overlevede. Måske krukkens kampscene mellem en rytter og en
drage er en symbolsk skildring af deres opgør – kampen
mellem det gode og det onde, der også kendes i kristen form
som
Skt. Georgs kamp med Dragen.
”Dag og dåd” følges i Grundtvigs sang af linjen ”er
Kæmperim”. De var Schrøders valgsprog og står mejslet på
bagsiden af den sten, som Joakim Skovgaard udførte til minde
om Charlotte og Ludvig Schrøder til opstilling i Skibelund
Krat.
At Karl Schrøder i 1906 har indridset Å, som de fleste
forbinder med den moderne retskrivning fra 1940’erne viser,
at han var en del af højskolens inderkreds, hvor brug af å
var helt almindelig fra slutningen af 1800-tallet. Denne
kreds hørte Niels Hansen Jacobsen også til, og
Keramiksamlingen på Vejen Kunstmuseum kan man se hans
statuette, der illustrerer linjen ”Springer op og spænder
Bælte” (VKV 0241), der i samme Grundtvig-sang er linjen før
den ovenfor citerede.
|
|
|
Svend Holm Larsen (1926-2004)
Kold aften, tørvemose. Udateret
Olie på lærred. Blændramme: 80 x
99,7 cm, ramme: 85 x 95 cm
Signeret f.n.t.h. Sv.H.L.
På blændrammen udstillingsetiket: Sv. Holm Larsen / 4. Kold
aften, tørvemose / Kr. 2700. Med sort tusch er skrevet: 4
Inv. VKV 2645. Gave den 17. juli 2013
Maleriet er kommet til samlingen som gave for at komplettere
udvalget af den lokale maler Svend Holm Larsens værker. Han
var i årene frem til 1994 leder af Vejen Kunstmuseum og
formand for Museums- og Kunstforeningen for Vejen og Omegn.
|
|
|
Esben Klemann (født 1972)
Keramisk element. 2012
Hvidglaseret stentøjsler. H
10,3 L
23,5 B
10,5 cm
Ikke signeret – har været udstillet i 2013 hos Copenhagen
Ceramics, Smallegade, København.
Inv. VKV 2644. Købet af kunstneren juli 2013
Værket er et godt eksempel på Esben Klemanns tilgang til
materialer. Det består ganske enkelt af en rektangulær
lerklods, hvor han i den ene side med jævne mellemrum har
skåret lige dybe ridser. Dernæst har han trukket
mellemstykkerne henholdsvis til den ene og den anden side.
Grebet er nærmest ingenting og samtidig opstår der en meget
præcis, stram arkitektonisk form, der kunne være den stærke
bund imellem et par hvælvinger.
Esben Klemann er uddannet billedhugger fra Kunstakademiet i
København og har for Vejen Kunstmuseum lavet Egnsbeton-2013,
hvor han på samme ved første øjekast meget enkle måde har
lavet en række betonskulpturer til opstilling 15 steder i
Vejen Kommune – læs meget mere om dem andetsteds på museets
hjemmeside.
|
|
|
Kirsten Weeke (født 1932)
Fisk. 1958
Glaseret stentøjsrelief. 10,8 x 18,2, tykkelse 1 cm
Bagpå stemplet med krebens tegn med cirkel omkring SAXBO /
DxxNMARK og indridset KW / 58
Inv. VKV 2643. Gave fra privateje den 8. juni 2013
Fiskerelief er indridset med tallet 58, som enten er et
serienummer, men nok snarere dateringen 1958. Det er lavet
af Kirsten Weeke, der var niece til SAXBO-værkstedets leder,
Nathalie Krebs, og arbejdede hos hende i årene 1956-60.
Krebs kaldte Weeke en udpræget eksperimentator og
mindedes: ”Hun forsøgte alt, navnlig med grovere Masser med
Begitning, Undermaling og Afskrabning af Glasurer, saa
Skærven kom frem.” Relieffet kan siges at være et godt
eksempel på hendes nysgerrige materialeafsøgning.
|
|
|
Elise Konstantin-Hansen (1858-1946)
To harer i en kålmark. 1903
Olie på lærred med støttelærred. 43 x 73,5 cm. Efter endt konservering okt. 2013 på ny
blændramme: 42,5 x
73 cm. Rammemål: 54,2 x
84,7 cm
Signeret f.n.t.h. EKH 03
Sidder i originalramme – mørkbejdset fyrretræ med støbte
forgyldte/bronzerede gipselementer langs kanten – en del
felter var faldet af, men blev genskabt i konserveringen.
Ved erhvervelsen var lærredet slemt bulet og revnet. Det var
for neden for kort til blændrammen. I konserveringen
forstærket med nye kanter og indfarvet i bunden.
På rammen er der et fragment af en udstillingsseddel
Inv. VKV 2642. Købt fra privateje maj-juni 2013
Maleriet blev i 2007 vist på den første store, retrospektiv
Elise Konstantin-Hansen udstilling, som Vejen Kunstmuseum
lavede sammen med EK-H-kenderen Lars Aabo. Den blev siden
vist på Skovgaard Museet i Viborg. Ved købet var maleriet i
dårlig stand. Lærredet sad ikke fast for neden, hvor det var
for kort. Mange stykker af rammens ornamentbånd var faldet
ud. Fælleskonserveringen har hen over sommeren-efteråret
2013 renset lærredet, forlænget det i bunden og udbedret
rammen, så helheden nu kan opleves som på Elise
Konstantin-Hansens tid.
Det jordnære, beskedne motiv har maleren formodentlig fundet
i udkanten af Aagaard. Her fornemmer man levende en
sensommer/efterårs gråvejsdag med kålmarken, de pløjede
marker og de stynede træer i baggrunden.
Hun går tæt på det, der tydeligt har haft hendes
interesse, de to opmærksomme harer og de skulpturelle
kålplanter.
|
|
|
Niels Hansen Jacobsen (18651-1941)
Barneansigt. Udateret
Beigeglaseret stentøj.
17,7 x 12 x 6,6 cm
Inv. VKV 2641. Købt af en
af billedhuggerens efterkommere maj 2013
Maskeportrættet har i sin tid tilhørt billedhuggeren og er
som gave eller arv kommet ind i hans niece Henny
Bruun-Møllers familie, hvorfra den er kommet til museet. Det
er uvist hvilket barn, der har siddet model. Billedhuggeren
fik ingen børn hverken i første eller andet ægteskab. Til
gengæld holdt han af at modellere andres børn, og fik tilmed
besøg af mange børn fra børnehjemmet i Vejen, der bestyredes
af en af hans søstre.
|
|
|
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Maskeportræt af Povl Bruun-Møller. Udateret
Rødbrunt glaseret stentøj. 17,7 x 12 x
6 cm
Inv. VKV 2640. Købt af en af billedhuggerens efterkommere
maj 2013
Maskeportrættet har i sin tid tilhørt billedhuggeren og er
som gave eller arv kommet ind i hans niece Henny
Bruun-Møllers familie, hvorfra den er kommet til museet.
Modellen er med sikkerhed niecens ene søn, Povl
Bruun-Møller, der blev hortonom og slog sig ned i et Arne
Jacobsen-hus på Gotfred Rodes Vej, 2920 Charlottenlund –
nabo til arkitekten.
Maskeportrættet er udført i samme form som en portrætbuste,
der tilhører museet (inv. VKV 219) og i en lidt anden form
uden skulderpartiet tilhører Povl Bruun-Møllers
efterkommere. Portrættet udstillede Niels Hansen Jacobsen i
1927 på sin separatudstilling i Kunstforeningen i København.
|
|
|
Ejnar Nielsen (1872-1956)
Katedralen i Sevilla. 1916
Olie på lærred. 64,2 x
51,8 cm. Ramme: 76,8 x
64,7 cm
Signeret f.n.t.h. 19 sammenslynget E på N-bue 16
Betegnet bag på blændrammen med blyant:
Kruse. Etiket:
Katedralen / i Cevilla / Spanien 1916
Lærredet hænger løst, enkelte buler, ridser og små huller i
det groftvævede lærred
Inv. VKV 2639. Gave til minde om Ida Roth Malling
Maleriet er skænket til museet af Ida Roth Mallings børn til
minde om moderen. Det er købt i kunsthandlen. Det kommer til
Vejen for at komplettere museets Ejnar Nielsen-samling, der
er opstået i forlængelse af det nære venskab mellem
billedhugger Niels Hansen Jacobsen og maleren Ejnar Nielsen.
I 1931 på sin 70-års dag fik billedhuggeren Ejnar Nielsens
1902-portræt af Marie Thaarup. Det monumentale kvindeportræt
hænger nu i Malerisalen, hvor modellen, malernes første
hustru, kigger ned til de møbler som hun og Ejnar Nielsen i
1902 vendte hjem til som nygifte. Møblementet er tegnet af
P.V. Jensen-Klint med broderede sædebetræk efter forlæg af
Ejnar Nielsen.
Katedralen i Seville – Ejnar Nielsen har bagpå skrevet Cevilla – har han
malet mens han i 1915-16 var på rejse i Spanien. Fra denne
rejse kendes bl.a. ”Lille Gitane”, der tilhører Fyns
Kunstmuseum i Odense. I 1916 holdt Ejnar Nielsen en
udstilling hos Winkel & Magnussens Kunsthandel med malerier
og studier fra spaniensrejsen. Her har han muligvis også
vist dette maleri fra katedralen i Sevilla.
|
|
|
Gudrun Lorenzen (1904-1968)
Kvinde med fugle. Udateret
Olie på lærred. Blændramme: 130,3 x
90 cm. Spinkel listeindramnig.
Lærredet er ridset og med afskalninger – trænger til
stærkere blændramme, rens og retouche.
På blændrammen f.o.t.v. hvid mærkat: 145 – måske
katalognummer på udstilling
Ikke signeret, men bag på lærredet med sprittusch(?): Malet
af GudrunLorenzen
Inv. VKV 2638. Gave fra privateje
Maleriet er kommet til Vejen Kunstmuseum som gave fra en privatperson,
der havde fået det forærende til overmaling! Kvaliteten var
iøjefaldende og ejeren forsøgte at få billedet formidlet
videre til museumseje. Da det af Weilbachs Kunstnerleksikon
fremgår, at Gudrun Lorenzen er repræsenteret i samlingen som
assistent på fremstilling af det ene af Ejnar Nielsens
prøvefelter til Stærekassmosaikkerne, der er indmuret på
museets Øster Allé-facade, rettede ejeren henvendelse til
museet. Efter at have set maleriet, var der ingen tvivl om,
at det skulle indlemmes i samlingen. For det første er det
fuldt på højde med, om muligt bedre end, de få andre værker,
som kunstneren er repræsenteret med i Museum Danmarks
samling. For det andet afspejler maleriet hendes kontakt til
Ejnar Nielsen eleven Elof Risebye, som hun arbejde side om
side med i lægningen af mosaikkerne, og som Vejen
Kunstmuseum i 2009 satte fokus på i den store udstilling
Risebye+Kiærskou. Gudrun Lorenzens lette men monumentale
kvindeportræt ligger smukt i forlængelse af Vejen
Kunstmuseums samling af værker af Ejnar Nielsen og Elof
Risebye.
|
|
|
Cilius Andersen (1865-1913)
Portræt af faderen. 1896
Olie på lærred. Blændramme: 114 x
80,8 cm. Ramme: 141 x 106,5 cm
Signeret f.n.t.h. Cilus Andersen / 1896
På blændrammen er der mærke fra Otto Lemmings forgylder og
kunsthandel, Østerbrogade 27, Kjøbenhavn Ø. På rammen står
med blyant: 30 x 43(6?). Med blyant: N. 22.
Inv. VKV 2637. Gave fra en af kunstnerens efterkommere
Cilius Andersen kom fra Fyn og hørte til i kredsen omkring
H.A. Brendekilde. Han blev malersvend i Odense, kom på
Kunstakademiet i 1884 og tog afgang i 1889. I 1891 var Paris
mål for hans første udenlandsrejse. To år senere var han på
rejse rundt i Frankrig og Holland og i 1895 kom turen til
Italien – formodentlig et rejsemål, som han havde hørt en
del om i tiden 1885-86, da han gik på Zahrtmanns Skole.
Cilius Andersen kendes primært som grafiker. En del af hans
folkelivsskildringer er hentet i Italien. Hans største
maleri ”En Begravelse” fra 1902 (202 x 301 cm) tilhører Vejen
Kunstmuseum, men har i en menneskealder været oprullet på
fjernmagasin. Dertil rummer samlingen et enkelt af hans
grafiske blade, ”Olding ved Samlermappen” fra 1909. Få
kilometer fra museet er han også repræsenteret i Anders
Madsens grafiksamling på Askov Højskole.
Maleriet er et portræt af faderen, en odenseansk
murermester, der ses i høj hat med stok. Tidens tand har
været hård ved maleriet, der er svært eftermørknet og i
relativ ringe stand. Det er dog en vigtig del af
dokumentationen om kunstneren. Familien har overdraget
maleriet for at sikre det for eftertiden som en del af
Museum Danmark. Når det på sigt bliver relevant med en
Cilius Andersen udstilling, kan maleriet til den tid undergå
konservering. Her og nu er det sikret stabil opbevaring.
|
|
|
Christine Swane (1876-1960)
Flise. Udateret
Begittet og glaseret lertøj. H 1,2 x 6,7 x 6,9 cm
Indridset f.n.t.h. CSw
Det nederste højre hjørne er grovt pålimet
Inv. VKV 2636. Købt fra privateje, 15. marts 2013
Den lille flise er udateret og mindre end de fleste af
Christine Swanes fliser. Dekorationen er også tættere end
eksempelvis på hendes lyse fliser med et enkelt kaktusmotiv.
Mon dens ornamentik har spillet sammen med mønsteret på
andre fliser?
Som billedhugger Niels Hansen Jacobsen i 1890’erne blev
optaget af stentøjet, er der mange andre kunstnerkeramikere,
der som ufaglærte har arbejdet sig ind på keramikkens
muligheder. En af dem er maleren Christine Swane, en søster
til maleren Johannes Larsen. I 1926 fik hun brændt skåle og
krukker hos pottemager Vinberg i Bregnerød – tæt ved
Birkerød, hvor hun var bosat. Samme år søgte hun ind på
Kunstindustrimuseets håndværkerskole for at få lidt bedre
tekniske færdigheder.
I en artikel fra 1934 fortæller Poul Uttenreiter: ”Allerede
i Sommeren samme Aar (1926) byggede hun sin egen Ovn i
Birkerød efter at have kigget lidt paa
Pottemagerværkstederne der i Omegnen. Hun murede den
egenhændigt af ildfaste Sten og Ler, en Ovn af beskedent
Format, en Meter høj, en Meter dyb, ¾ Meter bred og kun i
Stand til at tage ca. 1000 Graders Varme, men velegnet for
hendes polycrome Teknik, saaledes som den efterhaanden
udformedes. Det grønne med det sorte, det gule og det blaa
kunde under den tynde Tin- eller Blyglasur bevare hele den
intime, klangfulde Skønhed, hele den Lethed og Charme, der
vel næppe kan opnaas i en Muffelovn.
(...) Det
ejendommelige ved disse Lervarer hænger nøje sammen med hele
deres primitive Art, og de har noget af det samme artistiske
gedigne ved sig, som Arbejder af Thorvald Bindesbøll og Carl
Petersen. Formen er altid af den største Simpelhed, Farverne
klare og holdt ude fra hinanden ved det indridsede Mønster,
og Figurmotiverne, hvor saadanne findes, stærkt stiliserede,
ofte rent kubistiske.”
I Vejen Kunstmuseums samling har Christine Swane i årevis
været repræsenteret på to måder – direkte gennem sit maleri
”Havedør”, der kom til samlingen som nymalet i 1948 som gave
fra Ny Carlsbergfondet, samt mere indirekte som siddende
model i forgrunden af Sigurd Swanes billede ”De fire
Malerinder” fra 1912. Det år viste tre af de fire kvinder –
Olga Meisner-Jensen (1877-1949), Cathrine Svendsen og
Christine Swane sammen med to andre fynbo malere, Alhed
Larsen (1872-1927) og Anna Syberg (1870-1914) – deres værker
i Den fries Udstillingsbygning i København.
Det store gruppeportræt blev til et par år efter at
Christine Larsen den 19. november 1910 giftede sig med
kollegaen Sigurd Swane (1879-1973). Det blev et forholdsvis
kortlivet ægteskab, hvori det var vanskeligt at finde plads
til udfoldelse af to kunstnerkarrierer. Efter turbulente år
opløstes det officielt i 1920.
I oktober 2011 indledtes Vejen Kunstmuseums lille samling af
Christine Swane-keramik med en gave fra Per-Olof Johansson.
Under et besøg på museet var han blevet optaget af
Karl
Schrøder-keramikken og dens tilknytning til Allerød.
Samtidig bemærkede han, at Christine Swane ikke var
repræsenteret i Keramiksamlingen, hvorefter gaven blev
tilbudt – et meget flot udgangspunkt for at få dokumenteret
denne side af den talentfulde kunstners virke. Gaven var en
lille skål, der har tilhørt et par af kunstnerens venner,
skuespilleren Gull-Mai Norin og instruktøren Søren Melson,
der boede i udkanten af Birkerød. Christine Swane malede i
1943 et portræt af Gull-Mai Norin, der som ung søgte
malervejen og en tid var elev hos Peter Rostrup Bøyesen. Da
Søren Melson skulle flytte i 1980 kom skålen til en
marskandiser, hvor den fangede giverens blik.
Samlingen voksede igen i januar 2012 med en krukke dekoreret
med to krydsende blå fisk. Den er signeret CS blødt
svungent, som Christine Swane til tider også signerede sine
malerier. Den har måske oprindelig været en lågkrukke. Den
har tilhørt keramiksamler Poul Erik Madsen. Juni 2012
forærede hans to døtre museet en skål, der har tilhørt deres
mor, hvis oldemor var søster til Johannes Larsens hustru,
maleren Alhed Larsen.
EFTERLYSNING. Vejen Kunstmuseum er interesseret i Christine
Swanes keramiske virke og ønsker på sigt sammen med andre
kollegainstitutioner at kunne præsentere denne side af
hendes virke i en større udstilling. Museet tager gerne imod
oplysninger om denne side af hendes virke.
|
|
|
Skovgaard, P.C. (1817-75) og Fink, Agnes (1877-1955)
Svanepude. 1930’ernes midte
Uld- og bomuldsgarn på lærred, bagbeklædning velour. H 380,
B 384 mm
Inv. VKV 2635. Gave fra efterkommer til Karl Kristian
Konstantin-Hansen
Mønstret til puden forhandledes af Agnes Fink i Kolding.
Svanen er indsat efter forlæg af P.C. Skovgaard, der havde
taget motivet med hjem fra Pompeji. Indramningen omkring
svanen afviger fra det kendte lyskopierede mønster, som
Agnes Fink forhandlede.
Karl Kristian Konstantin-Hansen (KKK-H, 1860-1934) var med
sin familie bosat i Kolding. Blandt deres bekendte var Agnes
Fink. De tilhørte alle byens grundtvigske kredse. Hans mor,
Georgia Skovgaard, regnes for det danske kunstbroderis
moder. Sønnen talte varmt for den danske tradition for
kunstnertegnede broderier, blandt andet i en polemik i
Højskolebladet. Broderiets ”indramning” viser, at man i den
kreds har haft mod og lyst til at skabe sine egne
variationer af det foreliggende mønster. KKK-Hs søster, den
i Aagaard bosatte kunstner Elise Konstantin-Hansen (EK),
udgav i 1934 sammen med Agnes Fink et par hæfter med
broderimønstre, og inddrog sin barndomsveninde Susette
Holten (Georgia Skovgaards datter) i arbejdet. Det er
muligt, at Susette Holten har komponeret mønsteret med afsæt
i faderens forlæg.
Puden og Agnes Finks virke ligger i forlængelse af den
virksomhed, som KKK-Hs og EK-Hs søster, Kristiane
Konstantin-Hansen skabte sammen med Johanne Bindesbøll
(Thorvald Bindesbølls søster) og Anna Sarauw
Kunstbroderiforretningen Konstantin-Hansen, Bindesbøll & Sarauw i
daglig tale kaldet
Boden i København – en virksomhed, hvis kunstneriske
aspekt Vejen Kunstmuseum og Skovgaard Museet i Viborg på
sigt arbejder frem mod at dokumentere.
Læs mere om Agnes Finks virke i bogen ”Susette Cathrine Holten født
Skovgaard – den glemte søster”, som Vejen Kunstmuseum og
Skovgaard Museet udgav i 2013.
|
|
|
Wanscher, Vilhelm (1875-1961)
Udenfor Siena. 1924
Tusch med lavering på bøttepapir. H 196, B 270 mm
Betegnet med blyant f.n.t.v: Til min gamle Ven Maleren Axel
Hou / fra Deres hengivne Vilhelm Wanscher. F.n.t.h: udenfor
Siena / 1924
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634z. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver
|
|
|
Tæt på Marmorbroen med sne – set mod Christiansborg.
Udateret
Udateret fotoaftryk på papir. H 399, B
295 mm
Kvaliteten ligner et specialaftryk frem for en standardvare.
Axel Hou og familien fotograferede flittigt både hjemme og
på rejse
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634y. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Frederiksholmskanal mod Bryghuset med Marmorbroen. Udateret
Udateret fotoaftryk på papir. H 298, B
399 mm
Kvaliteten ligner et specialaftryk frem for en standardvare.
Axel Hou og familien fotograferede flittigt både hjemme og
på rejse
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634x. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Marmorbroen og en del af Christiansborg-anlægget. Udateret
Udateret fotoaftryk på papir. H 294, B
396 mm
Kvaliteten ligner et specialaftryk frem for en standardvare.
Axel Hou og familien fotograferede flittigt både hjemme og
på rejse
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634w. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Petri Kirkes spir. København. Udateret
Udateret fotoaftryk på papir. H 399, B
296 mm
Blyantsindstregninger synes at anvise mulige beskæringer
Kvaliteten ligner et specialaftryk frem for en standardvare.
Axel Hou og familien fotograferede flittigt både hjemme og
på rejse
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634v. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Efter Wilhelm
Marstrand (1810-73)
Christian den fjerde på ”Trefoldigheden” i slaget på
Colbergerheide
Reproduktion på papir: H 234, B
365 mm. Monteret på ark: H 379, B
477 mm
Trykt 1929 til Foreningen for National Kunst, som Axel Hou
var medlem af
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634u. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Efter Joakim
Skovgaard (1856-1933)
Joakim Skovgaard & Holger Begtrup: Bibelske Billeder. 1926
Bogtryk på papir. H 255, B
193 mm
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Bestillingstryksag fra P. Haase & Søns Forlag, trykt hos H.
Thiele
Inv. VKV 2634t. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Efter Joakim
Skovgaard (1856-1933)
Joakim Skovgaard & Holger Begtrup: Bibelske Billeder. 1926
Reklameomtale, bogtryk på papir. H 210, B
140 mm
Engel på forsiden, bagpå: tekst og reproduktion efter
radering
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634s. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Johannes Larsen (1867-1961)
Strandparti. 1923
Farvelitografi på papir. H 368, B
423 mm
Betegnet i motivet f.n.t.v. JL / 2 – 23
Betegnet under motivet: ”Strandparti”. Originallitografi af
Johannes Larsen. F.n.t.h: Bilag I. Til Skønvirke
1922. f.n.t.h: Trykt hos Chr. Cato
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634r. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Nicolai Hammer (1887-1970)
Alfred Andersen Haandskomager. 1931
Radering på gulnet papri. Papir: H 384, B
488 mm. Tryk: H 175, B 210 mm
Betegnet i trykket f.n.m.f. NICOLAI HAMMER 1931
Indridset over døren: Alfred Andersen / Haandskomager
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Findes også på Ribe Kunstmuseum, inv.
RKM
0352
Inv. VKV 2634q. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
G.V. Blom (1853-1942)
Motivet fra Hou, Nordpynten af Langeland. Udateret
Radering på papir. Papir: H 322, B
403 mm. Tryk: H 228, B 251 mm
Med blyant i nederste hjørne t.v: V. Blom. Motivet fra Hou,
Nordpynten af Langeland
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634p. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Jacob Meyer (1895-1971)
Forfalden gård. 1946
Radering på papir. Papir: H 157,
198 mm. Tryk: H 100, B 133 mm
Ved trykkets underkant med blyant t.v. 1946, t.h. Jacob
Meyer
Med blæk på bagsiden: Julen 1946 / Kære Hr. Axel Hou! / Vi
er tre her, som ønsker / Dem og deres Familie en rigtig /
glædelig Jul og godt Nytaar / Deres hegivne / Birthe Ruth og
/ Jacob Meyer
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634o. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Søren Lund (1852-1933)
Hest med føl. 1916
Radering på papir. Papir: H 14,9, B
216 mm. Tryk: H 86, B 140 mm
Indridset i pladen f.n.t.h. for midten: Søren Lund 1916
Signeret med blyant f.n.t.h. under tryk: Søren Lund
Med blæk bagpå: Julen 1916 / Kære Venner / De bedste Ønsker
til Familien Hou / Glædelig Jul godt Nytår / Tak for det
gamle Aar / Søren Lund
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634n. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Hans Nikolaj Hansen (1853-19)
J. WERNERs EXLIBRIS. 1906
Radering på papir. Papir: H 215, B
134 mm. Tryk: H 156, B 82 mm
Betegnet i trykket på sokkel: J. WERNERs / EXLIBRIS. Under
blokken: 1906. HNH. Hjejlefamiliens våben. Med blyant: Fru
Axel Hou
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Formodentlig en gave fra Hans Nik. Hansen til Miska Hou
Inv. VKV 2634m.
Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver, se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Rudolph Rud-Petersen (1871-1961)
Det gl. landsbybageri i Kirke Stillinge. Udateret (1947?)
Radering på papir. Papir H 13, B
199 mm. Tryk: H 70, B 100 mm
Signeret i trykket f.n.t.h. RudP. Betegnet f.n.t.v. med
blyant: Det gl. landsbybageri i Kirke Stillinge. (Efter
tegning 1891). F.n.t.h: Til min gl. ven og lærer i /
Raderteknikken. D. 13_VII.47 / med hjertelige hilsner.
Rud-P.
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634l. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Rudolph Rud-Petersen (1871-1961)
Barn med udstrakt arm. 1942
Blyant på papir. H 299, B
208 mm
Betegnet f.n.t.v. 21-V-42 / Rud-P.
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634k. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Rudolph Rud-Petersen (1871-1961)
Studie til Pigen med Salvekrukken. 1932
Blyant på kraftigt papir. H 276, B
193 mm
Betegnet f.o.t.h. Studie til Pigen med / Salvekrukken /
(Eucausto/Encausto/Eucaristo?). F.n.t.h: 19 – V 32 / Rud-P.
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634j. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Rudolph Rud-Petersen (1871-1961)
Croquis. 1932
Rødkridt på brunt, syreholdigt skitsepapir. H 354, B 287 mm
Betegnet f.n.t.v. med blyant: Croquis. Dateret med rødkridt
f.n.t.h. 18- III 32. Derunder signeret med blyant f.n.t.h.
Rud P.
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634i. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv. VKV 2634a
|
|
|
Rudolph Rud-Petersen (1871-1961)
Croquis. 1932
Blyant på papir. H 325, B 204 mm
Betegnet f.o.t.h. Croquis.
F.n.t.h. 5 – II 32
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634h. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Rudolph Rud-Petersen (1871-1961)
Croquisskolen. 1917
Blyant på brunt, syreholdigt skitsepapir. H 354, B 292 mm
Signeret f.n.tv. RudP. Derunder betegnet: Croquisskolen.
F.n.t.h. 27 – II 17
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634g. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Formodentlig Rudolph
Rud-Petersen (1871-1961)
Knælende mand. 1916
Blyant på brunt, syreholdigt skitsepapir. H 342, B 269 mm
Betegnet f.n.t.v. 17 – 12 – 16. Ikke signeret
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV
2634f. Gave dec. 2011 fra Charles Hou,
Vancouver, se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Rudolph Rud-Petersen (1871-1961)
Siddende kvindefigur. 1913
Blyant på brunt, syreholdigt skitsepapir. H 352, B 288 mm
Signeret f.n.t.hv. Rud P (?). Derunder med blæk: Til ”Marie
og Martha”. F.n.t.h. I – II 13.
Samme motiv som inv. VKV 2634d
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634e. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Rudolph Rud-Petersen (1871-1961)
Siddende kvindefigur. 1913
Blyant på brunt, syreholdigt skitsepapir. H 353, B 289 mm
Signeret f.n.t.h. 31 – Jan 13 / Rud P
Samme motiv som inv. VKV 2634e
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634d. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Rudolph Rud-Petersen (1871-1961)
Kvinde med udstrakte arme. 1909
Blyant på brunt, syreholdigt skitsepapir. H 351, B 283 mm
Signeret f.n.t.h. Rud – P / 1909
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634c. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Rudolph Rud-Petersen (1871-1961)
Udkast til alterbillede(?). Udateret
Blyant på papir. H 13, B
143 mm
Signeret f.n.t.h. Rud – P
Verso: Udregninger og mål på siddende person
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634b. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver,
se inv.
VKV 2634a
|
|
|
Anna Magdahl Nielsen (1869-1934)
Putto. Udateret
Blyant og vandfarve på papir. H 252, B
280 mm
Betegnet f.n.t.h. POMPEI 13. MARTS I / Anna Magdahl Nielsen
Værket er udført af Axel Hous søster, der var gift med
arkitekten Johannes Magdahl Nielsen. Spor af tegnestifter i
de øverste hjørner
Del af Axel Hous private samling – øjensynlig vilkårligt
bevaret udvalg
Inv. VKV 2634a. Gave dec. 2011 fra Charles Hou, Vancouver
Inv. VKV 2634a-2634z er en samling tegninger og fotografier,
der er kommet til Vejen Kunstmuseum som gave fra kunstneren
Axel Hous barnebarn. Samlingen har tilhørt Axel Hou.
Desværre er et beslægtet udvalg af Niels Hansen Jacobsens
samling ikke bevaret. Både udvalget af Axel Hous og maleren
Anna E. Munchs samling af fotos, tryk og tegninger kan være
med til at beskrive, hvordan kunstnere samlede ind og gennem
venskaber forærede værker til hinanden.
Fotografierne har formodentlig været materiale, som Axel Hou
har støttet sig til i arbejdet med sine malerier
|
|
|
Henrik Jespersen (1853-1936)
Bjerglandskab. Udateret
Pastel på kraftigt brunt papir – bølget af fugt, sprødt og
skrøbeligt. På bagsiden utydeligt stemplet f.o.t.h. I
hjørnerne tydelige spor af tegnestifter. I højre side
mangler hjørne f.o. og f.n. H 261 B 362 mm
Signeret f.n. t.h. HJ
Inv. VKV 2633. Gave den 20.2.2013 fra Mads Oxenvad Aagaard
Andersen
Giveren Mads Andersens bedstefar, klarinettisten Aage
Oxenvad (1884-1944) var søn af billedhugger Niels Hansen
Jacobsens ældste søster. Aage Oxenvad siges som ung at have
boet til leje hos Henrik Jespersen, der som Oxenvad havde
rødder i den del af Jylland, hvor også Niels Hansen Jacobsen
hørte hjemme. Henrik Jespersen rejste som ung til Norge med
Hansen Jacobsens ven, maleren Axel Hou. Kan det tænkes, at
de alle tre har været bekendte og at Niels Hansen Jacobsen
har været kontaktleddet til venskabet mellem Oxenvad og
Jepsersen?
|
|
|
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Blåglaseret løgformet krukke. Udateret
Stentøj. H 10, dia.
10 cm
I bunden utydeligt indridset NHJ
Inv. VKV 2632. Gave den 20.2.2013 fra Mads Oxenvad Aagaard
Andersen
Den løgformede krukke er et fint eksempel på Niels Hansen
Jacobsens arbejde med glasur og stoflighed. Formen er dog
helt usædvanlig. Dette er den første kendte løgform i hans
produktion. Giveren er slægtning til billedhugger Niels
Hansen Jacobsen. Krukken er gået i arv fra klarinetisten
Aage Oxenvad til dennes datter og videre til hendes søn Mads
Andersen – se inv. VKV 2633
|
|