Projektet er støttet af:
Model af Skibelundteltets ydre form.
Her ses en model af Skibelundteltets interiør.
Tidlig skitse af Skibelundteltet med udgangspunkt i Niels Hansen Jacobsens ottekantede atelier bygget ved Skibelund Krat. På skitsen er det karakteristiske indgangsparti med bindingsværk tænkt som teltvogn.
Niels Hansen Jacobsens atelier rejser ud igen! Bygningen blev opført ved Skibelund Krat i 1914 som billedhugger Niels Hansen Jacobsens atelier. I 1938 blev det sten for sten flyttet til Vejen som en udvidelse til museet. Fremover danner Skibelundteltet i symbolsk form et billede på atelierets videre rejse. Teltet kommer ud i egnen, hvor Hansen Jacobsen er særlig rigt repræsen-teret med sine grav- og mindesten – en slags ambassadør for ham og museet.
Skibelundteltet
Erfaringer fra forårsturnéen 2018
I maj måned blev de første erfaringer
samlet fra et nyt formidlingsinitiativ ved Vejen Kunstmuseum under
navnet VORES LANDSKAB. Kunstnerne Cecilie Bendixen og Sophus Ejler
Jepsen arbejdede gennem foråret intenst med udviklingen af konceptet
sideløbende med design og konstruktion af det, der blev rammerne for
projektet – det ottekantede, mobile billedværksted, Skibelundteltet. I
alt 800 lokale børn har besøgt teltet, som har gjort holdt en uge ad
gangen i henholdsvis Brørup, Rødding, Holsted og Vejen. Som værtsparret
tidligere har udtrykt det, var et af formålene med turnéen en
kunstnerisk kortlægning af hvide pletter på landkortet. De hvide pletter
skal i denne sammenhæng forstås som hidtil oversete landskaber – i hvert
fald i billedkunstens historie. Nok har mange af de besøgende
børnehavebørn, skolebørn og unge mennesker haft kendskab til Brørup
Marked, Sommerlystskoven og det grønne område ved Holsted Station, men
teltets tilstedeværelse, og de kreative aktiviteter omkring det, har
ladet landskabet med nye betydninger. Stærkt står oplevelsen af, hvordan
nye lag er blevet tilføjet de fysiske steders identitet. Børnenes
kortlægning er sket gennem kreativ leg, hvis synlige resultat blev
udstillet i teltet på Museumspladsen i Vejen. Mere usynligt ligger det
enkelte barns udvidede bevidsthed om et bestemt sted i landskabet.
I henholdsvis Brørup, Rødding og
Holsted har tre kunstnere i forlængelse af hinanden stået i spidsen for
de kreative tilbud i teltet. Fælles for aktiviteterne har været den
aktive brug af det omkringliggende, åbne landskab i samspil med teltets
afgrænsede rum. Børnene har opholdt sig i naturen samtidig med, at
naturens materialer er blevet flittigt brugt både ude og inde. De lokale
landskaber er blevet udforsket gennem meget forskelligartede, kreative
udtryk inden for tegning, beklædningsdesign, skulptur og performance.
Brørup Markedsplads
Mandag morgen på Brørup Markedsplads besøgte de første skoleklasser
Skibelundteltet med udsigt til det øde landskab og de omkringliggende
rå, industrielle bygninger. I disse omgivelser var det en særlig stor
kontrast at træde ind i det ottekantede kunsttelt, der med sin farverige
dug rejste sig som en kuppel over børnene. Billedkunstneren Ingrid
Skovgaard byggede workshoppen op omkring temaet indre og ydre
landskaber. Ingrid Skovgaard fortæller med kroppen, og man kan beskrive
hendes workshop som en performance i en konstant interaktion med de
deltagende børn. Med stor intensitet byggede hun et rum af tillid op i
teltet gennem bevægelsesøvelser med fokus på indre, følelsesmæssige
landskaber. I deres eget tempo fik børnene afprøvet, hvordan man taler
og lytter med kroppen. Der blev også arbejdet med ydre geografiske
landskaber, hvor børnene gennem abstrakt spontantegning skabte billeder
af hjemmevante gå- eller cykelruter, som de selv erindrede dem.
Billedhugger Sophus Ejler Jepsen bidrog gennem ugen med tegneøvelser i
landskabet med fokus på de nære omgivelser – mælkebøtter i plænen, et
ensomt træ på en flad mark og den synlige industri. En helt anden
kulisse opstod på fredagens livlige markedsdag, hvor familier kunne
opleve det åbne værksted i Skibelundteltet.
Rødding – Sommerlystskoven
Andet stop på turnéen var Sommerlystskoven ved Rødding på et engstykke
nær Raslebækken. På workshoppen introducerede designer Laura Baruël
forskellige tilgange til at arbejde med naturen som materiale.
Afbarkede, bemalede pinde blev byggesten i konstruktionen af både
skulpturelle væsner og beklædningsdele. Laura Baruëls tanker omkring
menneskets forbundethed med naturen afspejlede sig i børnenes rolige og
fordybede arbejde – bl.a. ved Raslebækken i ly for solen under
trækronernes skygge. Workshoppen var flydende, udviklede sig undervejs
og blev tilpasset børnenes alderstrin. Undervejs blev nedtrådte
brændenælder mellem teltet og Raslebækken til en sti, som markeredes af
Laura Baruëls skulpturelle og farvestrålende pinde. De blev markører i
landskabet, og som Laura Baruël bemærkede, opstod dette unikke rum netop
i kraft af teltets tilstedeværelse.
Holsted – det grønne areal ved stationen
Efter endnu et stort arbejde med at nedtage og rejse teltet henover
lørdag og søndag kunne værtsparret Cecilie Bendixen og Sophus Ejler
Jepsen nu byde velkommen i Skibelundteltet på det grønne areal nær
Holsted Station. Billedkunstneren Thomas Wolsing stod for ugens workshop
med fokus på temaet oversete
landskaber. Med Thomas Wolsings formulering, ”Er Holsted et
sted?”, kan området omkring stationen måske netop opfattes som et
overset landskab. ”Du kigger ud af togvinduet og falder i staver –
det ene landskab synes at glide over i det andet i en stadig forandring
og forvandling. Tankerne glider over i hinanden… tanke og landskab
bliver til ét. Og så pludselig: næste station: Holsted Station.”
Dette tekstuddrag af Thomas Wolsing leder til workshoppens blik for det
oversete med en opfordring til at sænke farten og udforske miniuniverset
i Skibelundteltet. I teltet kunne eleverne opleve vandrende pinde og –
blade, og de producerede selv nye landskaber til de små kryb. Naturen
rykkede i den grad ind i teltet, og oplevelsen af insekterne afledte
nysgerrige spørgsmål fra børnene. Ugens mange gode historier om de
næsten usynlige kryb blev en slags hyldest til oversete landskaber, som
vi ofte overser værdien af.
VORES LANDSKAB
som overordnet tema
Som mennesker har vi behov for at knytte os til de lokale
landskaber, der omgiver os. Det er et emne, som optager værtskunstnerne,
Cecilie Bendixen og Sophus Ejler Jepsen, der som tilflyttere til Askov
fortæller, at de gradvist har skullet lære det lokale landskabs sprog at
kende. Med tidligere tilknytning til Østsjælland og Østjylland, hvor
kulturlandskabet tilbyder oplevelser i form af karakteristiske, bakkede
bøgetræsskove, er det markant anderledes at forholde sig til et
landskab, der ved første øjekast er domineret af flade pløjemarker. Det
lokale sydvestjyske landskab er heller ikke i samme grad som de danske
”kulturlandskaber” blevet skildret og fortolket i kunsten. Netop de
manglende billeder af egnen peger de på som en af årsagerne til, at det
kan være svært at skabe identifikation og knytte sig til dette sted.
Gradvist kom det aktuelle arbejdsspørgsmål til syne:
Hvordan knytter man sig til det
lokale landskab? Efterfulgt af en undersøgende hypotese:
Kunne en billedkunstnerisk
fortolkning af landskabet være en metode? Under forårsturnéen 2018
har alle teltets gæster været med i jagten på landskabsoplevelser og
tilknytningspunkter gennem kreative aktiviteter i og udenfor teltet.
Foreløbige visioner for VORES LANDSKAB
Under turnéen blev alle interesserede gæster indbudt til Suppe & Samtale
eller Pizza & Palaver hver torsdag aften. Bl.a. med Troldkærskolens
køkkenafdeling som samarbejdspartner. Fællesspisningen efterfulgtes af
et oplæg ved ugens tilknyttede kunstner, og disse lokale
aftenarrangementer har skabt møder mellem et voksent publikum. I tillæg
har der på alle eftermiddage i teltet været åbne, kreative tilbud for
familier. Med opbakning fra daginstitutioner, skoler, familier og et
voksent publikum har alle aldersgrupper været med til at fortolke VORES
LANDSKAB. Skibelundteltet har stået som et midlertidigt pejlemærke i
landskabet og har på den måde etableret nye rum, som den enkelte gæst
vil lagre i hukommelsen. Når teltet til efteråret (uge 36-39) besøger
nye lokale egne ved Lindknud, Jels og Gesten, er det visionen, at der
bygges videre på de visuelle og mentale billeder af vores landskaber.