Tilgængelighed på Vejen Kunstmuseum
Af Teresa Nielsen,
museumsinspektør
På Vejen
Kunstmuseum har to møder været afgørende for igangsætningen af arbejdet
med tilgængeligheden. Det ene var besøg af en blind og en kørestolsbruger,
der ville se, hvordan de kunne komme rundt på museet. Problemerne tårnede
sig op allerede ved hoveddøren, hvor der udefra er to trin op - og dernæst
var der to trin ned i museets hjerte, Skulptursalen. Derfra gik de igennem
huset med kørestolsbrugeren som deres øjne og den blinde som ’motor’. Med
en smittende energi og en indsigt, som de havde fået ved at lytte til
mange forskellige menneskers problemer med tilgængelighed,
gennemdiskuterede de alle mulige aspekter af huset. De fik gjort opmærksom
på ting og situationer, som ingen af os nødvendigvis tænkte på i
hverdagen, fordi vi slet ikke stod med de samme vanskeligheder. Tag
eksempelvis noget så enkelt som at opmale kanten på alle trin. Hvorfor
skulle vi gøre det? Kanten på trinene var jo ganske tydelige – ja, for os
med et ganske almindeligt syn. Det, som de to gæster gav os indsigt i, var
fænomener som tunnelsyn og noget så udbredt som dobbeltslebne briller. Det
kan for rigtig mange gæster simpelthen være et problem at opdage
trappekanten. Med nyerhvervet indsigt, var det en smal sag at indkøbe
en god, stærk maling og få sat kontrastkanter på trappetrinene til
glæde for mange af museets ældre gæster, der kan være utrygge ved det
næste skridt, når de nærmer sig en trappe.
Et andet aspekt, som de to gjorde opmærksom på var gelænder. Det kan
faktisk, selv ved de tre trin ned i museets studiesamling af keramik,
for nogen reelt være afskrækkende at tænke på at skulle komme ned og
op – og på det tidspunkt endog uden et gelænder.
Venligt gjorde de to gæster os opmærksomme på trappen på en måde, som
vi slet ikke tidligere havde set den! Hjælpen var nær, for i løbet af
kort tid fik museets håndværker opsat et fint gelænder ned til
kælderen - og det har siden mange hænder gjort brug af. På samme
måde påpegede de to gæster behovet for et gelænder i børnehøjde på vej
op ad den 10-15 trin høje trappe op til museets særudstillingslokaler.
Til museets store ærgrelse er de lokaler desværre for gangbesværede
fortsat utilgængeligt land, indtil museet en dag kan skaffe de 1-2
millioner kroner, der skal til for at få indsat en elevator – og løse
de dertil knyttede ombygninger, der skal til, for at alt kan komme til
at fungere. Men planerne er dog i mellemtiden udarbejdet, så vi ved,
hvordan det vil kunne lade sig gøre, den dag midlerne måtte kunne
findes til et projekt.
Det andet besøg, der satte skub i tilgængelighedsarbejdet, fandt sted i år
2000. Det var et par blide organister, der var draget til Vejen
Kunstmuseum. De havde hørt et indsalg i radioens ”Kulturnyt” om vores
aktuelle udstilling med keramikeren Gutte Eriksen. Hendes taktile værker
ville de meget gerne have mulighed for at se. Den
telefoniske aftale blev, at de kom på besøg en mandag, hvor
huset ellers er lukket for ’almindelige’ gæster. Det vil
sige, at vi havde huset for os selv, og derfor kunne åbne
alle montre og tage keramikken ud, så de kunne få stykkerne
i hænderne og se dem. Det var spændende at tale om form og
stoflighed fra en helt anden vinkel. Undervejs kom vi også i
snak om museets faste samling, hvor malerierne fortsat er
relativt lukket land. Men ved den store, permanent udstillet
samling af Niels Hansen Jacobsens skulpturer skete der
noget.
De gjorde opmærksom på, at lige netop dér var
der et potentiale i forhold til blinde gæster. Vi kom til at tale om
proportionerne i de mægtige skulpturer, og idéen om en skulptur-tur for
svagtseende og blinde blev dermed født. Med dispensation fra forbudet
mod at røre værkerne, kunne de blinde kun nå at se en ganske lille del af
de store værker. Pludselig gik snakken på billedhuggerens små skitser, der
i statuettestørrelse hurtigt kunne give gæsten en fornemmelse af figurens
helhed. De besøgende kunne dernæst i 1:1 gå på opdagelse på den store
skulptur - enten med dispensation fra budet om ikke at måtte røre, eller
med brug af handsker. Ved nærmere eftertanke viste det sig, at det ville
være muligt at fremskaffe billedhuggerens statuetteudgaver af en række af
Skulptursalens værker. Fem af dem fandtes i museets samling, én var på
Kunstindustrimuseet og en anden i privateje. Af faglige årsager blev det
straks besluttet, at skulle der gås videre med ideen, skulle det være
billedhuggerens egne skitser, der skulle indgå i formidlingen. Det er ikke
holdbart at få lavet miniudgaver af de resterende skulpturer, da de ikke
vil kunne yde billedhuggerens værker fuld retfærdighed – med mindre en
Georg Gearløs opfinder en genial ’krympemaskine’, der kan opfange selv de
mindste detaljer fra alle vinkler og gøre det med en indlevet sans for
billedhuggerens modellering og en præcision, der er 100%.
De to besøg satte straks små ændringer i gang. Men det største problem -
den elendige tilgang ved hoveddøren - syntes umiddelbart som en uløselig
opgave, for det ville være en krænkelse af bygningen om museets
vestvendte, strenge tempelfront skulle brydes af en rampe op til
hoveddøren – og så var man også lige vidt, når man nåede ind til de to
trin ned i Skulptursalen!
Museets daværende formand, Selma Jensen, fik dog
en lys idé af den salgs, som i første omgang syntes komplet tosset: Man
kunne jo ’bare’ hæve Skulptursalens gulvniveau ét trin, sænke Malerisalens
trægulv ét trin, og alle de ældste sale ville være bragt i ét tilgængeligt
niveau. Den tossede idé fik lov til at hænge lidt i luften, men arkitekt
Steffen Søndergaard, Askov - hvis speciale er bevaringsværdige og fredede
bygninger - blev dog bedt om at forholde sig til, om gulvudligningen ville
ødelægge eller krænke de eksisterende sale. Det mente han absolut ikke var
tilfældet.
Nogle år forinden havde Steffen Søndergaard fået til opgave at se på
renoveringsbehovet i den gamle bygning fra 1924, hvor varmen gik ud til
spurvene, og radiatorerne - til stor skade for malerierne - var anbragt, så
varmen for op over de skrøbelige lærreder.
Han gjorde opmærksom på, at
man kunne indrette en alternativ indgang gennem den mægtige skulpturport i
Skulptursalens syd-østlige facade. Den havde i en menneskealder været
skruet til, og på indersiden var der bygget en isoleringskasse for at
holde lidt på varmen. I en levende dialog fik Steffen Søndergaard snart
tegnet et spændende projekt, hvor Vejen Kunstmuseum med et slag ville
kunne slå rigtig mange ’fluer’ … langt flere end vi i første omgang var
klar over. Moralen blev nemlig, at gør man en indsats i tilgængelighedens
tjeneste, vil det snart vise sig, at den kommer flere til gode end man i
første omgang havde tænkt på – men mere om det senere.
En direkte adgangsvej
Den indgang, som
Steffen Søndergaard havde foreslået, lå i niveau med det omkringliggende
terræn. Det vil sige, at der ville være mulighed for at lave en flot
indgang direkte i forbindelse med det offentlige fortovsnet. Museet kunne
dermed opfylde et ønske, som mange gangbesværede og svagtseende giver
udtryk for: Muligheden for at kunne komme frem på egen hånd. Det lod sig
gøre ved at anlægge en jævn granitstenssti, der knytter an mellem fortovet
og Skulptursalens gamle port mod sydøst. Porten er bygget om, så der
midtfor er indsat en specialdør, der er forsynet med automatisk døråbner.
Tæt på denne indgang er der plads til at etablere
handikapparkeringspladser, men midlerne skal prioriteres – måske i takt
med at Vejen Kommune sætter fokus på anlægget omkring Vejen Kunstmuseum.
I forbindelse med den
nye indgang er der ud mod Østerallé etableret en ottekantet plads, der i
sin grundform knytter an til det ottekantede bassin omkring
Troldespringvandet og Skulptursalenes grundplan. En stor sidegevinst ved
den nye plads mod øst er, at der nu for første gang rigtig sættes fokus på
Ejnar Nielsens to indmurede prøvefelter til mosaikudsmykningen til
Stærekassen. Der er i belægningen indarbejdet et par ’siddesten’, hvori
der er indsat stærke lamper, der om aftenen oplyser mosaikfelterne. En
bieffekt ved fokus på en ny indgang har været, at museet nu ikke længere
har en kedelig og ’mørk’ bagside.
En skulptur-tur for
svagtseende og blinde
En skulptur-tur for
svagtseende og blinde forudsætter, at de kan komme forholdsvis
uhindrede til museet og omkring i huset. Med et par millioner fra Vejen
Kommune gennemførtes en omfattende bygningsrenovering i januar-september
2004. Den medførte, at samtlige kunstværker skulle flyttes … også hele
billedhugger Niels Hansen Jacobsens livsværk, hvoraf de største skulpturer
måtte saves i stykker - som billedhuggeren selv har gjort det f.eks. når
de skulle på udstilling. Takket være ANT-fonden samt Ludvig og Sara
Elsass’ Fond, der tilsammen gik ind med ca. 730.000 kr. ekstra, blev det
muligt samtidig at udligne gulvniveau’erne og udvide projektet med
tilgængelighedsaspektet. I Skulptursalens nye klinkegulv indarbejdedes den
’sti’, der nu viser vej for de svagtseende og blinde … og samtidig
fungerer som et spændende spor for børn og andre særlig nysgerrige gæster.
Nyt gulv med
ledelinier
Gradvist voksede tanken om et ’skræddersyet’ gulv. Det skulle udføres
i ler som det eksisterende. Det var oplagt at tilføre det nye gulv en
egen historie. Keramikeren Helle Nybo Rasmussen, der har arbejdet med
oplæg til byggeriet - bl.a. kapitæler til Grøns Pakhus, nabo til Det
kgl. Teater - sagde straks ja til udfordringen om at skitsere gulvets
elementer. Hun blev bedt om at tage afsæt i salens ottekantede form.
Et udvalg af de ottekantede og de mellemliggende, rektangulære felter
skulle udføres med reliefmotiver, der nu tilsammen danner det spor,
der fører de svagtseende og blinde rundt i salen.
Her var ingen standardløsninger at
rekvirere. I stedet modellerede Helle Nybo Rasmussen tre forskellige
relieffer, der knytter an til Hansen Jacobsens mytiske univers – særligt
tudserne og øglerne omkring Troldespringvandet. Med hendes indsats blev
der i vores tids kunstneriske tolkning knyttet an til et materiale og
nogle teknikker, der stod Vejen Kunstmuseums hovedperson, billedhuggeren
og keramikeren Niels Hansen Jacobsens hjerte meget nær. Det viste sig
endog muligt at bruge stort set lokal jord.
Da Helle Nybo
Rasmussens første skitser var ved at tage form, blev der taget kontakt til
Villemoes Teglværk i Gørding – det eneste sted i Danmark, hvor der fortsat
laves stentøjsbrændte klinker, kendt under navnet Gørding Klinker.
Projektet blev drøftet. Det kunne som specialopgave passes ind med den
løbende produktion, og det lykkedes endog at finde en gammel form, der gav
en lidt bredere sten end dagens standart.
På sit værksted i
København modtog Helle Nybo Rasmussen flere portioner Gørding-ler. Dér
modellerede hun prøver, som blev brændt på teglværket i Gørding. Undervejs
i forløbet lagde museets dygtige murer, Ove Andersen, prøvefelter, der
blev testet af flere blinde og svagtseende. I det praktiske arbejde har
det været Kai Østergaard, som er bosat i Vejen, der har været min
sparringspartner. Han har længe været blind, og er involveret i arbejdet
omkring revidering af Dansk Blindesamfunds håndbog om tilgængelighed. Med
sin førerhund er han ofte på farten for at undervise, men også for at
komme på museet og give konstruktive råd og vejledning. Han var en del af
det hold på to personer, der i sin tid kom for at se på tilgængeligheden
på museet!
Specialformidling for
svagtseende og blinde – skitser og audioguide
En uventet julegave i december 2002 fra
Ulla og Bernt Hjejles Mindefond muliggjorde en vigtig del af
specialformidlingen for svagtseende og blinde. Fonden har bekostet
afformning i 1:1 af et udvalg af Hansen Jacobsens forarbejder til værker i
Skulptursalen samt til fremstilling af en model af salen.
Ved hjælp af de ledelinier og
opmærksomhedsfelter, der i relief er nedfældet i det nye stentøjsgulv,
føres de svagtseende og blinde frem til skulpturerne. Hvor det er muligt,
er opsat sokler, hvorpå er monteret en af de tidligere omtalte afformning
af en af billedhuggerens små skitser. På museet er bevaret forarbejder til
”Kong Lear”, Havfruespringvandet til Svendborg, ”Dryaden”, den vingede
mandsfigur til ”Tiden og Mennesket” samt krøblingen til ”Livets Spil”.
Dertil blev der givet tilladelse til afformning af ”I Storbyens Ørken” og
”Foraaret”, der befinder sig henholdsvis på Kunstindustrimuseet og i
privateje. Det vil sige, at Vejen Kunstmuseums gæster får adgang til
skitser, der ellers har en helt anden geografisk placering.
Afformningerne er udført af den kyndige
gipskonservator Jørgen Bau, forhenværende leder af Afstøbingssamlingens
værksted i København. De er lavet i hærdet gips og er indfarvet, så der
ikke skal herske tvivl om, at der er tale om kopiering. For at antyde, at
de små statuetter skal opleves som en slags ’inventar’, er de indfarvet i
en gul tone, der svarer til salens vægfarve. Den var ellers for år tilbage
blevet malet over med en kold svømmehalsblå tone. Endnu en af
renoveringens sidegevinster blev altså, at salen kunne føres tilbage til
sin oprindelige farve.
Undervejs blev det klart, at der skulle
være en introduktion for blinde- og svagtseende gæster. Samtidig ville de
relevante grundplaner og forklaringer også være en god introduktion for
museets øvrige gæster. De skulle kunne studeres både stående og siddende
(kørestolsbrugere, børn m.m.). Ved den ’nye’ indgang mod Østerallé er der
opsat et introduktionsbord – et flot og enkelt hæve/sænkebord fra det højt
specialiserede Næstved-firma Ropox. Helle Nybo Rasmussen har lavet to
keramiske grundplaner; den ene over hele museet, den anden over
Skulptursalen med angivelse af skulptur-turen og skulpturernes
opstilling. På bordet står desuden en afformning af ”Skyggen” og af ”Døden
og Moderen” – to af billedhuggerens hovedværker, der kan opleves på
Museumspladsen. De er her opstillet som en introduktion til Hansen
Jacobsens virke.
De svagtseende og
blinde kan ved de små forarbejder mærke formen i sin helhed, mens de på
den store skulptur kan opleve detaljerne i fuld størrelse. Her har de en
fordel frem for de øvrige gæster, idet de må røre, hvad vi andre ikke må –
positiv særbehandling! Skitserne viser sig at være af interesse for alle
typer gæster. De små forarbejder tåler berøring, og trækker børn til som
med en magnetisk kræft. Samtidig giver skitserne alle seende gæster en ny
vinkel på oplevelsen af det færdige værk.
Til hver af værkerne
på skulptur-turen og ved introduktionsbordet er der udarbejdet
fortælling på en audioguide. Den er blevet til i et givtigt samarbejde med
radiojournalist Bodil Grue Sørensen, hvis bedstemor var søster til Vejen
Kunstmuseums arkitekt, Niels Ebbesen Grue. Modsat en oplæst tekst, er
guiden indtalt som var den en omvisning, og fortælleren er den, der kender
huset og værkerne bedst, museumsinspektøren. Arbejdet er muliggjort med de
midler, der tilfaldt museet, da det januar 2003 modtog Jydske Vestkystens
Kulturpris. Audioguiden er lavet med ganske enkelt og meget fleksibelt
svensk udstyr fra Dataton (Informationsteknik er dansk forhandler). I
hånden får gæsten en MP3 afspiller på størrelse med en meget lille plade
chokolade. Ved at trykke på den kan man aktivere ’sendere’ ved de enkelte
skulpturer, og derved få den udvalgte beretning fortalt. Som en
sidegevinst er audioguiden også til glæde for de gæster, der har
læsevanskeligheder.
I prøvefasen var der været overvældende begejstrede
tilbagemeldinger fra ’prøvekaninerne’, og siden har gæster også udtrykt
tilfredshed – selv om det må konstateres, at dansker skal vendes til at
bruge audioguide.
Som en solstrålehistorie kan en af museets weekendvagter
fortælle, at der er en lille pige, der jævnligt kommer på museet, låner
en audioguide og hører om en enkelt skulptur af gangen. ”Det er sådan
nogle gode historier”, siger hun, når hun afleverer den lille afspiller og
høretelefonerne!
En introduktion har dog på sin vis allerede længe været tilgængelig: Den
findes på museets hjemmeside, hvor hver skulptur har en omhyggelig
beskrivelse. Hjemmesiden kan studeres i ro og mag - også fra en
computer med talesyntese – derudover er lydfilerne nu også lagt på de
relevante steder på hjemmesiden.
Klik her
for at se oversigten over tilgængelige lydfiler.
Renovering med
sidegevinster
Som nævnt
undervejs i denne tekst, har renoveringen givet mange sidegevinster ud
over den forventede nedsættelse af museets varmeregning. Det har
eksempelvis nu endelig været muligt at genskabe Skulptursalens oprindelige
gule vægfarve, ligesom det er blevet etableret gulvvarme frem for de
radiatorer, der tidligere lagde beslag på vægpladsen og sendte varm luft
op til skade for malerierne. Helt mærkbart er udligningen af
niveauspringene en lettelse for alle. Og en særlig glæde har det været, at
et hold frivillige hjælpere og museets gode deltidshåndværker til
Skulptursalen har fremstillet sokler, der – efter nøje matematiske
beregninger på baggrund af gamle fotografier - svarer til dem, der var på
Hansen Jacobsens tid.
Kom og se
tilgængeligheden og renoveringens resultater! Museets anden 8-kantet sal,
Skibelundsal, stod færdig allerede fra august 2004 med et nyt plankegulv
fra Jels og grønne vægge, der er specialbehandlet med akustikpuds. Salens
markante Kaare Klint sofaer med stribet Lis Ahlmann betræk har været en
tur hos Rud. Rasmussens snedkeri til ombetrækning med støtte fra Konsul
George Jorck og hustru Emma Jorcks Fond. Malerisalen er blevet nobel med
nyt gulv og mørke, vinrøde vægge. De står nu som store, jævne flader
efter, at de forstyrrende radiatorer og et indvendigt skorstensløb er
blevet fjernet. Skulptursalen er bragende flot med det røde stentøjsgulv,
de mørkegule vægge, de grønne planter og Hansen Jacobsen hvid-gule
gipsfigurer, der nu atter kan ses i den højde, som billedhuggeren mente,
at de skulle stå!
|