Den gradvise renovering 1997-2004
af Vejen Kunstmuseums ældste sale
Vejen Kunstmuseum blev indviet sommeren 1924 på en tid,
da man hverken tænkte på tilgængelighed eller baglandsplads til
materialer, samling og det senere arbejde med skiftende udstillinger.
Fra 1938 er museet vokset ved knopskydninger, der til tider ikke har
taget synderligt hensyn til den ældste bygningsmasses kvaliteter.
Frem til 1994 blev Vejen Kunstmuseum drevet på en
dispensation fra Museumsloven. Det år blev der ansat en faguddannet
leder. Skiftet medførte en øget politisk lydhørhed overfor museets
behov. Der skete en udvidelse af personalet, og en renoveringsplan blev
indarbejdet i den langsigtede investeringsoversigt. Den ældste del af
bygningsmassen var stærkt forsømt med bl.a. uisolerede tage uden
understrygning. Arbejdet blev løst over fire etaper under ledelse af
bevaringsarkitekt MAA Steffen Søndergaard, Askov.
1) I 1997 udførtes den første fase af renoveringen. Mod syd omfattede
den indgangspartiet til det, der i 1914 blev opført som billedhugger
Niels Hansen Jacobsens atelier ved Skibelund Krat (overflyttet til Vejen
i 1938 – se bygningshistorien). Størsteparten af træværket var med tiden
blevet erstattet med polyfilla. Englerelieffet og munkestensfelterne var
ved at falde ud. Bygningens unikke kombination af relieffer,
bindingsværk og munkesten skabte forståelse for finansieringen af den
forholdsvis dyre istandsættelse. De tre cementrelieffer blev genstøbt og
store dele af træværket blev udskiftet. Taget blev fornyet og der blev
etableret isolering.
2) Næste fase omfattede i 2000-2001 Malerisalen,
der i 1924 blev opført som atelier for billedhuggeren. Taget og
ovenlysvinduerne blev udskiftet. Der blev isoleret og indenfor blev der
opsat lyddæmpende loftsplader af hensyn til akustikken ved omvisninger
og arrangementer. I samme arbejdsgang blev der lavet helt ny belysning.
I stedet for det nedstroppede skinnesystem kom der store spot i skinner
på loftet. Det gav rummet en helt anden ro, og kunstværkerne fik en
væsentlig bedre belysning.
3) Dernæst gjaldt det den nordlige ende af museet, der
oprindelig rummede Niels Hansen Jacobsens private bolig. Her er taget
også blevet udskiftet og isoleret. Effekten oplevedes særligt på
kontorerne, hvor det førhen var nødvendigt med mange lag trøjer året
rundt! Kvistene blev i samme fase grundigt istandsat. Undervejs er der
sat nye dragere over boligdelens kældervinduer og museets markante
indgangsparti ud mod Troldespringvandet har fået en omfattende
face-lift. De bløde mursten var ved at smuldre væk. Murer Ove
Andersen måtte foretage en totaludskiftning. Han trak lisenerne op på ny
og konservator Jørgen Bau renoverede Hansen Jacobsens relief i
segmentalgavlen over hovedindgangen.
Renoveringen har rent været finansieret af museets ejer, Vejen Kommune,
og har i fase 1-3 beløbet sig til ca. tre millioner kroner.
4) Den afsluttende fase af renoveringen af museets ældste
sale fandt sted januar-juni 2004 og omfattede tagene på de to kuppelsale,
etablering af direkte adgang i niveau gennem østporten i
Skulptursalen samt udligning af niveauerne mellem Skulptursalen,
Malerisalen og Skibelundsalen. Hele vejen igennem blev
gulvene gravet op og varmen ført ud i gulvet, så væggene kunne stå fri,
og malerierne slap for at hænge over pulsende radiatorer.
Skulptursalen har fået specialfremstillede ottekantede og
rektangulære klinker udført efter forlæg af keramikeren Helle Nybo
Rasmussen og produceret på Gørding Teglværk. Lermassen er så tæt på
lokal som mulig og stentøjsklinkerne er højtbrændte som Hansen Jacobsen
yndede at brænde sin keramik. Til sidste fase afsatte Vejen Kommune
noget over tre millioner kroner.
Tilbage står at finde en samlet løsning på klimastyring i
museets sale – en kompliceret opgave i den gamle bygning.
Opdateret af museumsleder Teresa Nielsen, november
2011 |