Af Teresa Nielsen, museumsleder. Gennemredigering af en artikel,
der januar 2010 blev trykt i museets blad ”Kunst omkring
Trolden” 2010. Tak til Linda Klitmøller for de gamle s/h fotos
fra Lokalhistorisk Arkiv, Vejen.
På Museumspladsen i Vejen afsluttedes i foråret 1940 byggeriet
af det hus, der i dag rummer Vejen Kunstmuseums to
særudstillingssale, Publikumsrummet, Billedskoleloftet og i den
høje kælder: Keramiksamlingen, magasiner og værksted. I skyggen
af den tyske besættelse blev byens nye, topmoderne bibliotek
slet ikke fejret. Til gengæld blev det samme år grundigt og
rosende omtalt af biblioteksdirektør Robert L. Hansen i ”Bogens
Verden – Tidsskrift for dansk Biblioteksvæsen”. Forløberne for nybyggeriet var læsekredse, sognebogsamlingen og
biblioteksforeningen, hvor Kaja Hansen Jacobsen i årene 1923-26
var formand. Det var dog en anden af byens borgere, storkøbmand
Peder Lauridsen, der for alvor prægede bibliotekets udvikling.
Med sin hustru så han i 1909 ”Mønsterbiblioteket” på
Landsudstillingen i Århus. Oplevelsen førte til at de - for at
fejre hans 25-års jubilæum som købmand - i 1916 skænkede byen et
2000 binds håndbibliotek. I gavebrevet står der: ”Giverens
Formaal med denne Gave er igennem gode Bøger at sprede Oplysning
og derved vække gode Interesser ude i Befolkningen, saaledes at
de kommende Slægter kan blive godt udrustede til at optage et
samfundsnyttigt Arbejde, samt at særligt de Unge kan have et
Tilholdssted, hvor de kan tilbringe deres Fritid paa en Maade,
der senere kan komme dem til gode.” Ægteparret bekostede møbler
og andet inventar forudsat kommunen garanterede, at biblioteket
”altid er anbragt i gode, hyggelige Lokaler med Læsestuer.”
Biblioteket fungerede som læsested uden egentligt udlån. Det
blev indviet den 30. september 1916 og havde til huse i en
hvid-kalket villa, der lå i Søndergade lige syd for viadukten
under togbanen.
Dér holdt Danmarks Biblioteksforening i 1920 sit første årsmøde,
og Robert L. Hansen mindedes, at ”de hyggelige Stuer og de
særprægede Bondemøbler vakte almindelig Beundring.” I 1921 blev
Sognebogssamlingen indlemmet i bibliotekets bogbestand, og fra
da af var det også muligt at hjemlåne bøger.
Her er gengivet et gammelt foto af villaens ”Læsestuen for
Dagblade”. Nogle af ”særpræ-gede Bondemøbler” findes fortsat i
Vejen Kunstmuseums magasin og på Lokalhistorisk Arkiv.
Imødekommende tog stuen imod nysgerrige læsere. For gæster med
interesse for kunst var der også noget at hente. På væggen til
venstre for døren ses ”Ved Slettestrand” malet i 1909 af Jens
Vige (1864-1912). Ifølge samlingsregistreringen kom det i 1934
til museet som gave fra Museums- og Kunstforeningen for Vejen og
Omegn. Som Hansen Jacobsen var også Jens Vige blandt de
kunstnere, der var knyttet til og havde hus i Hammer Bakker.
Hvis billedet i sin tid blev købt hos kunstneren er det
tænkeligt, at billedhuggeren måske har peget på sin gode ven.
Hansen Jacobsen udførte Viges markante grav-sten, der står på
Garnisons Kirkegård i København. Til venstre i læsestuen ses ”Ved Fanø Strand” malet i 1911 af
Johan Rohde (1856-1935). I museets bestandskatalog fra 1991
står, at det var en gave fra kunstforeningen i forbindelse med
Vejen Kunstmuseums indvielse i 1924. Kan det tænkes, at maleriet
kom til gennem en familieforbindelse? Hansen Jacobsens først
hustru, Anna Gabriele, var født Rohde. Det er oplagt, at hendes
internationalt velorienterede slægtning, den alsidigt begavede
kunstner Johan Rohde, sporede ægteparret ind på, hvad de skulle
se på deres dannelses-rejse gennem 1890’ernes Europa. Mon de af
ham fik/købte Fanø-maleriet, der siden blev ophængt i ”Læsestuen
for Dagblade”?
Den hvide villa rummede også en studiesal. Der var pulte, hvor
man kunne sidde koncentreret sammen med andre og lave lektier
eller læse. Til adspredelse hang på væggene maleren F. C. Lunds
skildringer af de danske folkedragter – måske et udvalg af dem,
som han i 1861 udgav som litografiske tryk. Midt på væggen hang
”Moderen” fra 1904-05 malet af Johannes Glob (1882-1955). Det
var i 1905 hans debutarbejde på Charlottenborgs
forårsudstilling, hvor det blev købt af den nystiftede Museums-
og Kunstforening for Vejen og Omegn, og siden indgik som en del
af Vejen Kunstmuseums samling.
Stationsbyen voksede, og over årene blev det hyggelige bibliotek
for trangt. Efter nogle års diskussion blev det i 1939
besluttet, at opføre et nyt bibliotek ”helt og holdent for
Kommunens Regning.” Den nye bygning blev taget i brug den 20.
maj 1940, og er i store træk bevaret. Der er dog disponeret
lidt om i den høje stueetage, hvor museet i dag har tre rum – de
to særudstillingssale og det populære Publikumsrum til pause for
store og små gæster... hyggeligt i samme ånd som ”Læsestuen for
Dagblade”!
I dag kommer museets gæster til ”Det gamle Bibliotek” ad en
trætrappe for enden af Gallerigangen. Tydeligt ses det, at det
ikke er den oprindelige adgang, men en gennembrydningsløsning,
som blev lavet i 1983. Da fik museet til skiftende udstillinger
overdraget den oprindelige læsesal i stueetagen samt den
underliggende avislæsesal, der blev til kombineret værksted og
magasin - funktioner som ingen havde tænkt på, da man i 1924
opførte Vejen Kunstmuseum.
Den høje stueetage rummede
oprindelig bibliotekets hovedindgang (1), entré (2), trappe
op til første sal (3) skrankeareal (4), udlånssal (5), depotrum (6), lille kontor (7) og læsesalen (8).
Væggen mellem skrankerummet og det lille kontor blev revet ned
år 2000 for at give plads til et samlet Publikumsrum - samtidig
blev kældertrappen fjernet.
For at forstå rumlogikken i ”Det gamle Bibliotek” skal man
forestille sig, at man fra Museumspladsen gik ind i huset
gennem døren oven for trappen (1 på grundplanen) – den indgang,
som i dag bruges af de 70-80 ugentlige elever på
Billedskoleloftet. Med afsæt i Robert L. Hansens artikel fra
1940 følger her en beskrivelse af rummene, da de fungerede som
bibliotek. Entréen omtaler han som ”en Forstue, hvorpaa der kun
ringe Plads er ofret (2). Til venstre er Trapperum (3) med
opgang til Studiekredslokaler i Tagetagen (i dag
Billedskoleloftet) og Nedgang til Toiletter i Kælderen. Ligefor
er Indgangen til Udlaanssalen. Denne meget smukke Sal bestaar af
et Skrankerum (4) samt af det egentlige Udlaansrum (5).” Frem til museet i 2000 overtog hele Det gl. Bibliotek, havde
resten af huset fungeret som aktivitetshus. Det, der i dag er
henholdsvis den bageste udstillingssal og Publikums-rummet, var
kun adskilt af en interimistisk væg. På overdragelsestidspunktet
havde museet murer Max Hundebøl som militærnægter. Under
renoveringen opmurede han åbningen mellem de to sale. Efter
arkitekt Steffen Søndergaards anvisninger blev der i stueetagen
etableret symmetri ved i husets øst-vest akse at indsætte de to
dobbeltdøre, som tømrer Nels Fihl fra Bække udførte som tro
kopier af de to, der er i Publikummets nordvæg.
Robert L. Hansens beskrivelse sætter ord på de gamle fotos af
salene. Om den bageste skrev han: ”Midt i Rummet er placeret et
stort Bord og fire svære Lænestole (fra det gamle Bibliotek).
Over disse Møbler ser man ned imellem de bag 2 Bærepiller
anbragte Børnebogsreoler og i Salens Baggrund Indgangen til et
Nærmagasin (6). I øvrigt er kun Pladsen under de højtsiddende
Vinduer udnyttet til Reolplads, saa der er en udmærket
Rumvirkning over Salen. Skranken er ny, Reolerne dels nye, dels
gamle, alt i mørkbejdset Træ. Men Rummet er lyst.” Det eneste
spor, der i dag er af skranken, der stod midt i det, der i dag
er Publikumsrummet, er et boret hul i gulvet. Igennem det førtes
de nødvendige ledninger til lys m.m. ”Bag Skrankerummet findes
et lille Bibliotekskontor (7).” I forbindelse med renoveringen i
2000 blev væggen til kontoret revet ned og Publikumsrummet fik
sin nuværende form - og fuld glæde af det store vindue ud mod
Lindegade.
”Læsesalen (8) ligger i Husets østlige Ende og faar Lys gennem
højtsiddende Vinduer i Siderne samt gennem 3 almindelige Vinduer
i Østgavlen. Den rummer 36 Pladser ved 3 dobbeltsidige Borde.
Midterbordet er specielt beregnet til Skolearbejde. Den er helt
forsynet med nyt Inventar, udført i mørkbejdset Bøgetræ.
Bordene er belagt med grønt Linoleum, stolesæderne med grønt
Læder.”
”I Kælderetagen er hele Grunden udgravet, men kun i ringe Dybde.
Der findes her under Udlaanet 2 Magasiner (i dag museets
værksted) samt et fortrinligt Rum beregnet til Børnebibliotek,
men endnu umonteret (siden en tid legestue, og i dag museets
magasin). Der er hertil særlig Indgang gennem en Forstue til
højre for Hoveddøren. I den østlige Ende af Kælderetagen, under
Læsesalen, findes en fortrinlig Avislæsestue (i dag
Keramiksamlingen) med særlig Indgang gennem Forstue til venstre
for Hovedtrappen. Den er møbleret med Møblerne fra det gamle
Biblioteks Læsestue og tør vist betegnes som den hyggeligste
Avislæsestue her i Landet. (Man plejer jo ikke at kæle videre
for dem, Kolding dog undtaget.) Der er direkte Nedgang dertil
fra Skrankerummet.” Trappen er fjernet i forbindelse med
2000-renoveringen. ”Endelig findes der paa første Sal
(Tagetagen) 3 Studiekredslokaler, hvor det midterste er
møbleret med de gamle Møbler fra Tidsskriftstuen i det gamle
Bibliotek. Her er lyst og hyggeligt i sjælden Grad. Selv Nyborgs
morsomme Studiekredslokaler kan ikke maale sig dermed.” Artiklen om Vejen Bibliotek afsluttede Robert L. Hansen med
store roser: ”Arkitekten og Biblioteksforeningens nuværende
Formand, Sogneraadsformand, Skolebestyrer P. Hauge samt
Bibliotekaren, Hans Drewsen, kan roligt modtage danske
Biblioteksfolks Komplimenter. Folkebiblioteket for Stationsbyen
paa 3000-4000 Indbyggere har fundet sin rigtige Form og
Størrelse. Og det var retfærdigt, at det blev i Vejen.” Inden havde han afrundet bygningsgennemgangen med et flot
kompliment til husets arkitekt, Frands Dahl Nielsen
(1902-1984), ”der fortjener den største Anerkendelse for sin
fremragende Udnyttelse af Arealet og for sin Økonomi, der dog
intetsteds giver Indtryk af billigt Arbejde, tværtimod. Det er
fortrinligt Gjort.” Det kan der i dag fortsat skrives under på,
for huset har over årene holdt til god brug! |