1905
|
Kunstforeningen
for Vejen og Omegn stiftes. Ved den stiftende generalforsamling
blev følgende medlemmer valgt til bestyrelsen: Købmand
P. Lauridsen Vang (formand), Musikdirektør N. Lauridsen,
Fru Maren Lauridsen fra Grønvang, Mag. Art. H. Ussing og
billedhugger Niels Hansen Jacobsen.
Foreningen stiftes
med det formål "ved Koncerter, Oplæsning, Foredrag
og Udstillinger at højne (...) Interessen for god dansk Kunst
paa de forskellige Omraader".
|
1907
|
Hansen Jacobsens
skulpturer må flyttes fra Christiansborg til laden på
Gården. Tanken om en udstillingsbygning opstår, og kunstforeningen
opnår tilsagn fra over 100 danske kunstnere om deponering
af værker i en evt. kunstbygning. En indsamling blandt privatpersoner
iværksættes.
Niels Hansen
Jacobsens far skænker en grund til bygningen, af en værdi
på 10.000 kr. Hansen Jacobsen tegner en museumsbygning og
opførelsesprisen beregnes til 60.000 kr.
Sognerådet
ansøges om tilskud til en museumsbygning, og bevilliger 10.000
under forudsætning af privat og statslig støtte, og
på betingelse af, at Hansen Jacobsen skænker museet
alle sine større værker. Kunstneren stiller til gengæld
betingelse om, at værkerne skal opbevares forsvarligt, og
at en bygning skal opføres indenfor 2 år.
Regering og
Rigsdag ansøges gennem Kultusministeriet om at der må
afsættes 30.000 på næste års finanslov til
en museums- og kunstudstillingsbygning i Vejen.
Sparekassen
i Vejen skænker 5000 kr. til sagen, og resten regner man med
at kunne indsamle fra private.
|
1908
|
Regering og
Rigsdag ansøges på ny om støtte til museumsbyggeriet.
|
1909
|
Amtsrådet
godkender museets vedtægter.
|
1910
|
Det bemærkes
i kunstforeningens protokol at statstilskuddet heller ikke bevilliges
dette år, men at det temmelig sikkert kommer ad åre.
|
1911
|
Hansen Jacobsens
far dør, og byen tilskødes endeligt grund til bygning
af museet.
|
1913
|
Der er endnu
ikke faldet nogen afgørelse i museumssagen, og Hansen Jacobsen
frigør sig for sine forpligtelser. I stedet opfører
han et atelier i Skibelund Krat.
|
1914
|
Atelieret i
Skibelund Krat åbnes for publikum.
|
1922
|
NHJ anmodes
om at opføre et springvand som kølebassin for byens
kraftværk.
|
1923
|
13. juli: Troldespringvandet
afsløres.
Hansen Jacobsen
påtænker at flytte til Skibelund, hvilket får
repræsentanter for sognets elleve foreninger til at samles
om et pro memoria, hvorefter der stilles kunstneren privat og kommunal
støtte i udsigt mod at han selv afholder udgift til en privatbolig.
Efter forhandlinger med kunstneren bestemmes følgende: Udgiften
til administration og vedligeholdelse af den nye bygning pålægges
kunstneren. Museets forhold bestemmes varetaget af en bestyrelse
på fem medlemmer. Tre fra sognerådet, Hansen Jacobsen
selv eller hans kone, og et femte medlem valgt af parret. Kontrakten
oprettes 13. juli og godkendes af Ribe Amtsråd 24. juli 1923.
Museumsbygningen
tegnes af arkitekt N. E. Grue, og bygningsarbejdet påbegyndes
samme år.
|
1924
|
Museet indvies.
|
1935
|
Søren
Alkærsigs vejledning for besøgende trykkes.
|
1938
|
Skibelund atelieret
flyttes til museet for en bevilling fra Ny Carlsbargfondet.
|
1941
|
Niels Hansen
Jacobsen dør.
|
1942
|
Dødsboauktion
efter Niels Hansen Jacobsen.
|
1957
|
Sognerådet
ansætter fru Edith Krabbe Nielsen som kustode på museet,
og hun flytter ind i lejligheden på 1. sal.
Mag. Art. Svend
Eriksen hyres som museets konsulent.
|
1959
|
Museumsudvalget
tager i årets løb det første skridt til en udvidelse
af museet, idet man entrerer med arkitekterne Bo og Wohlert om et
skitseprojekt. Man modtager de første forslag og planlægger
at arbejde videre med sagen når der er økonomisk grundlag
for det.
Museet og pladsen
opmåles af landinspektøren.
|
1960
|
Arkitekterne
Bo og Wohlerts plan for museumsudvidelse mod nord diskuteres og
revideres. Kommuneingeniør Chr. Pårup fremkommer med
ændringsforslag til mellembygning og magasin.
|
1961
|
Planerne for
museumsudvidelsen revideres stadig. Man diskuterer muligheden for
at nedlægge Lindegade mod syd, og lægge museumsudvidelsen
her. Den oprindelige placering mod nord fastholdes dog, da arkitekterne
mener, at der er for lidt plads mod syd.
NHJs 100 års
fødselsdag festligholdes med en mindeudstilling af hans værker
i privateje og en stor byfest.
|
1962
|
Arkitekt Jørgen
Bo’s projekt til udvidelse af museet langs Østergade (med
150 m2 kælder) indstilles til Sognerådet, og godkendes
14. maj. Museumsudvalget og sognerådet aftaler dog at udsætte
planerne et par år, da kommunen har et omfattende skolebyggeri
i gang.
Fru Krabbe dør,
og sognerådet ansætter 1. oktober Fru Karen Margrethe
G. Lundh som kustode på museet.
Museumsudvalget
diskuterer museets retningslinier. Man beslutter at anskaffe malerier
fra NHJ’s tidsperiode og det bedste af ældre værker
til de eksisterende bygninger, og at stile mod en nyere afdeling
i den ny bygning.
|
1964
|
Udvidelsen af
museet udsættes endnu en gang på hold, da der er planer
i kommunen om et kulturcentrum.
Mag. art. Svend
Eriksen holder midlertidigt som konsulent og afløses af grafikeren
og kunsthistorikeren Jørgen Rømer, der i mange år
var leder af billedsamlingen på Kunstakademiets bibliotek.
På foranledning
af Asger Jorn beslutter man at tage fat på støbning
af Niels Hansen Jacobsens skulpturer i bronze.
|
1965
|
Museumsudvidelsen
afventer stadig planerne om et kulturcentrum. Til gengæld
beslutter man snarest at gennemføre en omlægning af
museumspladsen efter arkitekt Jørgen Bo’s tegninger. Grus
skal erstattes med græs og trædefliser, der skal etableres
ny belysning, og de store sten med jernlænken fjernes som
utidssvarende.
Springvandsfigurerne
er forvitrede og man tager tiltag til at få dem restaureret.
Man beslutter,
at der skal laves katalog over samlingen. Jens Lunds tegninger registreres
på kobberstiksamlingen af konsulent Jørgen Rømer
og Hans Peter Bruun-Møller, der var boghandler i Vejen og
gift med Hansen Jacobsens niece Henny, hjælper med registreringen
af stentøjet.
Der indhentes
tilbud på støbning af Militarismen.
Sognerådet
tilbyder museet at overtage Hytten og Hansen Jacobsens gamle atelier,
når Fru Buhl flytter ud. Man diskuterer at udstille skulpturer
i atelieret, og flytte mindestuerne og Jens Lund udstillingen til
Hytten. Fru Buhl har dog boligret for livstid, og kan næppe
overtales til at flytte til anden lejlighed.
Museets kælder
skal tørlægges og omdannes til magasin. Det besluttes
at flytte de kunstnerisk mindre vigtige skulpturer herned.
Ejnar Nielsens
mosaikker (prøvefelter til mosaikkerne ved Stærekassen
i København) anskaffes og opsættes på museets
bagside.
|
1966
|
Der indhentes
tilbud på støbning af Militarismen og Natten hos Fonderia
Artistica Artigiana, Verona i Italien (anbefalet af Asger Jorn og
Jørgen Haugen Sørensen), og det besluttes at lade
Militarismen støbe. Man beslutter også, at originalgipsen
skal med tilbage trods forøgede transportudgifter.
Skulptursalen
omordnes (med skillevægge) efter plan af arkitekt Søren
Sass. Figurerne Kuglestøderen, Skyen, Grundtvigsmonumenterne,
Tiden og mennesket, Vemod, Storbyens Ørken og Foråret
skilles ad og flyttes til museets kælder, som er blevet drænet.
Søren
Sass laver ny plan for pladsen, som museumsudvalget finder for lukket.
Pladsen omlægges i tide til mindehøjtideligheden for
Hansen Jacobsens 25 års dødsdag. (Det fremgår
dog ikke klart af protokollerne hvem der i sidste ende egentlig
bliver ansvarlig for dens udseende).
Springvandsfigurerne
restaureres af akademiets gipser, Victor Moth, som skønner,
at det vil forlænge deres levetid 30 år. Man principbeslutter,
at de skal hugges i granit efterhånden som der bliver råd
(hvilket der aldrig blev, som vi ved). Forslaget kom fra Asger Jorn,
der pegede på billedhuggeren Edgar Funch til opgaven.
Jørgen
Rømer har nu færdiggjort den første tilbundsgående
registrering af hele museets samling og skrevet tekster til et bestandskatalog.
I mellemtiden vender Svend Eriksen tilbage og de to fungerer herefter
begge som konsulenter for museet.
Sognerådet
beslutter at udvide museumsudvalget til 7 medlemmer (3 fra sognerådet,
3 fra museums- og kunstforeningen, 1 fra Ribe Amt). Nye vedtægter.
26. November:
Hansen Jacobsens 25 års dødsdag mindes med kransenedlæggelse,
reception på museet og stilekonkurrence blandt byens skolebørn.
|
1967
|
Museumspladsen
tilplantes efter arkitekt Søren Sass’ plan.
Sognerådet
vedtager, at udgiften til den tidligere godkendte museumstilbygning
medtages på kommunens investeringsplan for 1970/71.
Militarismen
og Natten støbes i Italien. Støbningen af Natten
bekostes af Vejen Sparekasse. Militarismen opstilles i Vejen
Anlæg, Natten foran Sparekassen.
|
1968
|
Det besluttes,
at de næste figurer, som skal støbes er Vølven
og Skyggen. Man beslutter også, at det ikke er nødvendigt
at få originalgipserne retur for at spare på transportbudgettet.
Man drøfter
forslag til omlægning af kuplerne, som dog ikke bliver til
noget.
Svend Eriksen
holder endeligt som konsulent og afløses af Jørgen
Rømer.
Entréafgiften
ophæves og besøgstallet stiger 40-50% det år.
Jørgen
Bo tegner skitseprojekt til kulturcentrum på museumspladsen,
hvori indgår museumsudvidelse.
|
1969
|
En del af museumsudvalget
tager i marts på studietur til Oslo sammen med Jørgen
Bo, for at se på en nyopført museumsbygning.
Kommunen planlægger
at udvide det gamle bibliotek, hvad museumsudvalget varmt tilslutter
sig, og Arkitekt Bo anmodes om at tegne et kombineret bibliotek
og museum på nordsiden af museumspladsen. Tegningerne fremlægges
i oktober.
|
1970
|
Udvidelsesplanerne
er fortsat til debat. For eksempel drøftes det, om man bare
skulle rive den gamle museumsbygning ned og bygge en helt ny. I
sidste ende udskyder kommunen dog beslutningen pga. dårlig
økonomi.
Der udgives
et katalog over Jens Lunds tegninger og et bestandskatalog over
museets samling af malerier, skulpturer og stentøj.
Vølven
og Skyggen støbes i Italien. Jørgen Rømer
foreslår at springvandspladsen indrettes som skulpturpark,
og at man udover Hansen Jacobsens figurer indkøber moderne
skulptur, for derved at adskille sig fra andre provinsmuseer.
Overlæge
Wad, Vodskov tilbyder museet overdragelse af et springvand af Niels
Hansen Jacobsen - en havfrue med sine unger udført i granit.
Man beslutter at tage det hjem. Senere opgives denne plan dog, og
det bliver i stedet opstillet i anlægget i Bække.
|
1971
|
Vejen Kommune
forkaster endeligt planerne for en kombineret biblioteks og museumsbygning
på museumspladsen, og biblioteket rykker midlertidigt ind
i lejede lokaler i den nye centrumsbygning.
|
1972
|
Drøftelse
af udvidelse af museet ved etablering af en forbindelsesgang til
biblioteket og inddragelse af en del af den gamle biblioteksbygning.
Ingeniør Holm Hansen fra kommunens tekniske forvaltning udarbejder
plan.
Det besluttes
at afblænde entreen ved mindestuerne og indrette rummet til
keramikudstilling.
Døden
og Moderen støbes i Italien. Det besluttes at Vølven,
Skyggen og Døden og Moderen skal opstilles
på museumspladsen.
Troldemasken,
der tidligere indgik i et lille anlæg på Banegårdspladsen
i Vejen, anbringes i den nordre ende af museumsbygningen ved springvandspladsen.
|
1973
|
Godkendelse
af plan for forbindelsgang til biblioteket.
Det nye keramikudstillingsrum
i entreen ved mindestuerne indvies.
Vor Tids
Ansigt og Friheden ved Aarhundredets Slutning sendes
til Italien for støbning.
Landskabsarkitekt
Jungreen Have anmodes om plan for omlægning af museumspladsen.
|
1974
|
Opførsel
af gallerigang udbydes i licitation.
Jørgen
Rømer beser Vodskov springvandet, og mener det kan restaureres.
Første
juli: Museets 50 års jubilæum festligholdes med en særudstilling
af NHJs keramik i privateje, der er reception på museet og
optræden af Vejen Garden.
I storbyens
Ørken og Dryade vil blive genopstillet i forbindelse
med overtagelse af nyt magasin. Af museumsbestyrelsens forhandlingsprotokol
fremgår det, at skulpturstykker af figurer, som findes i bronze
vil blive fjernet ved lejlighed.
|
1975
|
Byggeriet af
gallerigangen går i gang. Indvielse 30. august.
Man opgiver
at hente Vodskov springvandet hjem og tilbyder det til Askov Bylaug.
Det bliver senere opstillet i anlægget i Bække.
|
1976
|
Der udgives
katalog over museets samling af tegninger og grafik.
|
1979
|
Svend Holm Larsen
ansættes som kustode og daglig leder af museet.
Museets bestyrelse
og Jørgen Rømer godkender skitsetegninger af arkitekt
Niels Fjord til en tilbygning til museet på ca. 350 m2 langs
Østergade.
|
1980
|
Den tidligere
kustodelejlighed på 1. sal omdannes til udstillingslokaler.
Ophængning af Jens Lunds tegninger.
|
1981
|
Militarismen
flyttes til Nørregade overfor museet.
|
1982
|
Tillægskataloger
til bestandskatalogerne udarbejdet af Jørgen Rømer
trykt.
Vor Tids
Ansigt opstilles i bronze ved gallerigangen.
|
1983
|
Avislæsesalen
i det gamle bibliotek tillægges museet.
|
1984
|
Museumspladsen
omlægges.
|
1985
|
Museumspladsens
omlægning færdiggøres.
|
1989
|
Natten
flyttes fra Sparekassen Sydjylland til museumsgaden.
|
1991
|
Udgivelse af
nyt hovedkatalog.
Valdemar og
Esther Moesmann Petersens Fond oprettes. Herefter uddeles årligt
i forbindelse med en separatudstilling et leget til en udvalgt kunstner.
Legatet kan ikke søges.
26. november
mindes 50 året for Niels Hansen Jacobsens død med kransenedlæggelse
på graven.
|
1992
|
Harry Busk aftræder
som bestyrelsesformand og afløses af Selma Jensen.
|
1994
|
Mag. art. Teresa
Nielsen ansættes som museumsleder.
|
1995
|
Skulptursalen
omorganiseres så vidt muligt efter den oprindelige opstilling,
som eksisterede i Hansen Jacobsens tid. Opmagasinerede skulpturer
hentes frem fra kælderen. Tiden og Mennesket, som har
været savet itu, restaureres af Jørgen Bau.
|
1996
|
Museets faste
personale udvides. Museumsassistent Connie Jepsen og teknisk service
leder Frederik Madsen ansættes, begge på deltid.
|
1998
|
Kælder
under det gamle bibliotek overdrages til museet og der indrettes
nyt magasin, keramikrum og værksted.
|
1999
|
Mindestuerne
restaureres, og man genskaber vægfarve, gardiner og gulv som
de så ud i Hansen Jacobsens tid.
Resten af den
gamle biblioteksbygning overdrages til museet, og der indrettes
en række udstillingsrum.
|
2000
|
Ombygning af
det gamle bibliotek færdiggøres.
Niels Hansen
Jacobsens skulptur Skyggen udstilles på Grand Palais
i Paris på den store udstilling "1900" om tendenser
i europæisk kunst omkring år 1900. Den vises efterfølgende
sammen med tre af hans andre værker på "Født
af Ilden" på Ny Carlsberg Glyptotek i København.
Museet går
på nettet. Hjemmeside udarbejdes af stud. mag. Kristine Hoff.
|