På Museumspladsen assisterer Sophus Ejler Jepsen med flækning af en genstridig medbragt sten.



Ihærdigt og engageret pulverise-rede eleverne deres medbragte sten.



Med videnskabelig omhyggelighed blev hver sten, dens pulver og færdige brænding dokumenteret på små stentøjsprøvefelter.



I Lindegade har Skibelundatelieret, længst til højre, været en del af byggepladsen – en hel række flotte murstensbygninger.
BILLEDKUNSTENS DAG.
fejres på Museumspladsen i Vejen

Torsdag den 17. juni kl. 11

Udstillingen kan ses sommeren over på Museumspladsen i det unikke ”drivhus”

Mens Vejen Kunstmuseum er lukket under nybyggeriet, står tingene langt fra stille!
Der har været gang i formidlingen med on-line undervisning over temaet ”Krop & Følelser” samt gang i de helt store keramiske eksperimenter. Skolelever har været forskere ud i alternative glasurer skabt af stenpulver fra deres egen medbragte, helt lokale sten.

I løbet af foråret har elever fra Grønvangskolen, Højmarkskolen og Glejbjerg Skolecenter fremstillet deres unikke stentøjstallerkner/skåle.

Indledningsvis var de alle på besøg i museets formidling, hvor de lærte at lave deres egne individuelle gipsform, som de på skolerne har brugt til at støbe deres unikke skål. På Museumspladsen pulveriserede de deres medbragte sten. Indeni har de dekoreret deres skåle med kobolt – blå motiver, de har malet op. Udenpå brændes det fineste stenpulver ved 1200o til meget forskellige glasurer.

Projektet er blevet til i anledning af BILLEDKUNSTENS DAG. Den plejer taktfast at ligge midt i marts… men det har Covid-19 lavet om på! I et samspil mellem Vejen Kunstmuseums formidler, billedhuggeren Sophus Ejler Jepsen sekunderet af Dorte Lehmkuhl og i samspil med Ulla Weber Kling, der er lokal repræsentant for Danmarks billedkunstlærere, har der været arbejdet frem mod en fejring, der nu finder sted her midt i juni, hvor vi atter kan være ude sammen. Foreningen har støttet udstillingen.

Hvor mange danske skoleelver kan lave deres helt egen støbt stentøjsskål?! Det kan de i Vejen! Helt enkelt modellerede de den ydre form på deres skål. Henover støbte de gips holdt på plads af en kartonkrave. I de hærdede gipsforme hændte de stentøjs støbemasse. Da de var hærdet, blev de bemalet, forglødt, glaseret og brændt igen.

ET UNIKT
UDSTILLINGSSTED / EVENTYRHUSET / ET ALTERNATIVT DRIVHUS

I ugerne op til den forsinkede fejring af Billedkunstens Dag – der er skubbet p.g.a. pandemien – har Sophus Ejler Jepsen med sine assistenter Dorte, Virgil, Osvald, Sasha og Frederik, været i gang med “børnemuring” og tømmerarbejde omkring eventyrhuset / drivhuset, der som museets midlertidige udstillingshal kommer til at danne rammen om resultaterne af elevernes eksperimenter.

Ud af projektet med alternative glasurer er en udvikling nu i gang over i naturfagene med natur & teknik, kemi, fysik og geologi i fokus – samt oplæg til 8. og 9. klasserne med fag-faglige input til de kreative processer. Skolernes stensamlinger og private lagre er ved at komme i spil. De keramiske eksperimenter sætter i materialerne fokus på vores helt lokale stenforekomster – og samtalerne om, hvorfra og hvordan de er kommet hertil…

BØRNEMURING & KUNST
I Lindegade kan man se Niels Hansen Jacobsens unikke bud på en atelierfacade: En kombination af skulpturelle relieffer, bindingsværk og munkesten. Kigger vi ud i landet, står der mange steder murstensskulpturer udført af Per Kirkeby med fx et herligt ”inka-tempel” for enden af Per Kirkeby Vej i Ikast! Drager vi ud i Europa finder vi i Worpswede og Bremen fascinerende bygninger muret op i dialog med billedhuggeren Bernhard Hoetger, der så potentialet i en fusion af arkitektur og skulptur.

En beslægtet tilgang kan opleves på Museumspladsen – i en helt anden skala. I forlængelse af 2019-opbygningen af en mock-up af Niels Hansen Jacobsens ”Huggehus” (læs mere om det her:
http://www.vejenkunstmuseum.dk/Dansk/kalender/2019/huggehuset/huggehuset.html) stod den murede terrasse tilbage. Den har nu fået selskab af en lille, midlertidig ”udstillingshal”.

Under arbejdet med Huggehuset opstod begrebet ”børnemuring”. Som med børnestavning handler det om at mure løs med glæden frem for faglig nøjagtighed – viden og erfaring opstår undervejs. På bedste beskub blev der muret sokkel til Huggehuset, og nu er udstillingshallen blevet til med ”amatør-murere”. Murstene kommer i fokus, og børnemuring bliver fremover en del af museets formidling, for ungerne er vilde med teknikker og materialer. Hvem ved – måske det kommer til at give flere unge mennesker smag for håndværksfagene og potentialet i alt det, som man selv kan lave?


I ugerne op til fejringen af Billedkunstens Dag har billedhugger Sophus Ejler Jepsen haft et hold gode hjælpere i gang med opbygning af et midlertidigt eventyrhus / drivhus / udstillingshal, der danner rammen om museets døgntilgængelige udendørs udstilling.