Niels Hansen Jacobsens huggehus
HUGGEHUSET
–
en midlertidig rekonstruktion
Af
Teresa Nielsen, museumsleder
Huggehuset – er det et sted for tyve?! Næh, af grove marksten huggede
billedhugger Niels Hansen Jacobsen her sine talrige grav- og mindesten.
Dem kan man finde rundt om i det ganske Danmark. Huset lå i den nordlige
ende af Vejen ved ”Hytten”, der var kunstnerens bolig fra 1908, til han
i 1924 flyttede ind i den nordlige ende af Vejen Kunstmuseum. Huggehuset
gik til for utallige år siden, men er nu genopstået i en midlertidig
version på Museumspladsen.
At modellen i 1:1 – en mock up – er blevet til, skyldes arkitekt Gitte
Juul. I en række projekter i Danmark, Sverige, Slovenien og Indien har
hun arbejdet i spændingsfeltet mellem arkitektur og billedkunst med en
interesse for de beskedne, selvbyggede strukturer i stil med
billedhugger Niels Hansen Jacobsens Huggehus og andre udhuse. Hun har
bl.a. bygget midlertidige, lette husstrukturer til to faser af
Sejerøfestival’en – det første år to florlette strukturer, et sove- og
et badehus. Se og læs mere:
http://gittejuul.dk/husforsamling/.
Det følgende år byggede hun
et ”skorstenshus” beklædt efter japanske traditioner med brædder, der er
overfladehærdet ved forkulning. Se og læs mere:
http://gittejuul.dk/skorstenshus/.
Tilmed har Gitte Juul erfaringer med arkitekturformidling til
skoleklasser fra bl.a. et projekt om fremtidens boliger
”tænke-bygge-bo”, som hun lavede i Ballerup, hvor hun i en årrække har
drevet Kontoret for Kunst i Byen.
En mock up – en model i
fuld skala
Et par af verdensarkitekturens bedst kendte mock ups blev udført til
ægteparret Kröller-Müller i Holland. Deres navn er foreviget i den
enestående samling, som man kan opsøge i nationalparken De Hoge Veluwe –
80 km fra Amsterdam. Med Peter Behrens (1868-1940) som deres første
arkitekt fik de konstrueret hans oplæg i 1:1. En dyr løsning, men så
slap de for den ærgelse, som det ”forkerte” hus ville have været.
Samtidig blev de skarpere på, hvad de egentlig ønskede sig og hvilke
funktioner, der skulle opfyldes. Siden opstillede de endnu en model i
fuld skala. Denne gang blev det efter tegninger af Ludvig Mies van der
Rohe (1886-1969). Undervejs indledtes et frugtbart samarbejde med Henry
van de Velde (1863-1957). Hans bygning er kernen i det nuværende museum,
der over årene er udbygget adskillige gange.
I en helt anden skala er baggrunden for Huggehuset det samme… og lidt
til: Opførelsen
giver museet chancen for at fornemme bygningens volumen på stedet, og
har samtidig givet både den fysiske formidling til skoleklasserne og
samtidig er der opstået et herligt liv i samspil med de mange
forbipasserende på Museumspladsen. Adskillige har med nysgerrighed lagt
deres traveture om pladsen for løbende at følge med i byggeriet!
Team Huggehuset
Med
kunstnerisk frihed er rekonstruktionen af Huggehuset blevet til på fire
uger. Formidlingsprojektet er muliggjort med støtte fra Statens
Kunstfond, der har bekostet arkitekt Gitte Juuls løn. Hun har forberedt
og gennemført projektet i samarbejde med museets formidlere –
kunsthistoriker Marie Strøm og billedhugger Sophus Ejler Jepsen. Han har
bidraget med udformning af trappe-terrassen-skulpturplads. Museets
forvalter Frederik Madsen har stået bi med at hente og bringe, skære træ
og opføre de to sorte gavle.
Huggehuset blev indviet lørdag den 11. maj 2019. Det midlertidige hus
står frem til midten af november, da mange af materialerne undervejs er
blevet meget mere solide, end de oprindelig var tænkt. Fra nedrivningen
af Gallerigangen på vej mod museets nybyggeri er der leveret svære
tagspær, der har dannet husets sokkel. Mursten er rengjort og genbrugt
til terrassen. Murerfirmaet Axel Poulsen har stillet over 2500 nye sten
til rådighed til husets indvendige gulv, og Dinesen i Jels har leveret
gavlplanker, hvor der er gjort forsøg med forskellige former for
hærdning ved brænding og forkulning efter japanske forskrifter.
Ovenpå den indledende uges lægning af soklen, har tre skoleklasser i de
tre uger efter påske været inviteret ind for at lære om arkitektur,
modelbyggeri i 1:20 og det konkrete fysiske arbejde med at skære, tegne,
male, mure, bore, skrue og meget andet. Undervejs har eleverne fra Askov
Efterskoles kunst & designhold og to 7. klasser fra henholdsvis
Grønvangskolen og Østerbyskolen opdaget, at de har langt flere evner,
end de selv troede. De har vist både overrasket sig selv og med
sikkerhed imponeret lærerne og formidlerne!
Børnemuring – og billedhuggeren Bernhard Hoetger
Huggehuset er undervejs vokset fra en rekonstruktion med kunstnerisk
frihed i tolkningen af detaljerne til at være et Gesamtwerk med mange
uforudsete bidrag. I de indledende drøftelser foreslog billedhugger
Sophus Ejler Jepsen, at Huggehuset kunne få en skulpturel trappe opført
med nogle af de mange sten, der ville være til rådighed i forbindelse
med nedrivning af Gallerigangen. Tanken om en skulpturel indgang hilste
Gitte Juul straks velkommen.
I
arbejdet med trappen har Sophus Ejler Jepsen – med fuld kunstnerisk
frihed – taget afsæt i indtryk fra mødet med kunstnerkolonien i
Worpswede ved Bremen. Stedet er et yndet mål for tyske og udenlandske
kulturturister, heriblandt en del af Vejen Kunstmuseums personale. Byen
og egnen er fuld af kunstnerboliger, udstillingssteder og seværdigheder.
En gennemgående personlighed er billedhuggeren og bygmesteren
Bernhard Hoetger (1874-1949), som gæster til Bremen nok har lært at
kende, om de har besøgt Böttcherstasse. Dér skabte han rammen om Ludwig
Roselius’ Paula Modersohn-Becker Museum og den udsøgte Atlantis Sal. I
Worpswede er det særligt caféen, Grosse Kunstschau-bygningen og
billedhuggerens boliger, der har givet inspiration i en vild fusion af
mursten, tømmer og skulpturelle elementer.
Børnemuring
Mens trappeløbet og terassen er blevet til, er et nyt begreb opstået.
Her er ikke tale om det ildesete Børnearbejde, men om Børnemuring. I
mange skoler opererer man i dag med den inkluderende Børnestavning, hvor
det handler om glæden ved at skrive løs… for siden at lære de nøje
regler og den verserende retstavning. Efter samme device har
skoleeleverne været inviteret med ind i murerarbejdet. Billedhuggeren
fik selv en totimers introduktion til murerhåndværkets grundtrin – og
var så klar til at motivere og bygge videre med afsæt i elevernes
påfund. Kom og se, hvad de har fået ud af glæden ved at lege med
murstenene. Her er frihed for Loke såvel som for Thor – for det gode
håndværk såvel som de vilde påfund! Alt er tilladt og resultatet er
blevet et helt unikt, inspirerende fællesrum – al magt til Børnemuring!
Det
videre arbejde på Museumspladsen
Med
midler fra A.P. Møller Fonden blev Museumspladsen totalt omlagt i 2012.
Formålet var at gøre udenomsarealerne til en del af museet – at rykke
kunsten helt ud ved fortovskanten, hvor man går gennem unikke
skulpturelle låger skabt til stedet af billedhuggerne Bjørn Nørgaard,
Eva Steen Christensen, Erik Heide og Marianne Jørgensen. Lågerne er
bekostet af Ny Carlsbergfondet. En del af omlægningsplanen var at få
opført en formidlingsbygning langs Østergade. Denne ”vilde” del af
Museumspladsen er beplantet med køkkenhavens frugttræer og bærbuske.
Marksten er begyndt at flytte ind, og gradvist opstår her et levende
miljø, der genskaber essensen af den stemning, der var omkring
billedhuggerens hjem ved ”Hytten”.
Men
hvad er der brug for, om en klasse, et billedskolehold eller en gruppe
pensionister skal have plads til at modellere skulpturer eller drikke
kaffe og høre foredrag?!? Disse overvejelser kan nu konkretiseres med
afsæt i rekonstruktionen, der er blevet til med en god del kunstnerisk
frihed og gode ideer, der er opstået undervejs. Se blot de unikke
hyldeknægte, soklens murede felter, dekorationerne i toppen af A-spærene
eller de to meget forskellige vinduesrammer, der er samlet til
ateliervinduet mod nord!
STOR TAK til Gitte Juul, Sophus Ejler Jepsen, Marie
Strøm, Frederik Madsen samt kunst&design-eleverne på Askov Efterskole og
håndværk&design-holdene fra Grønvangskolen og Østerby, der har skabt
Huggehuset til os. Frem til midten af november kan vi på stedet fundere
over udformningen af det permanente byggeri, der siden skal have
plads langs med Østergade.