Værkstedsdag med grafikeren Jens Bohr
og hans hustru, væveren Helle Baslund

Lørdag den 28. marts bød Vejen Kunstmuseum på billedskoleloftet på grafikværksted under ledelse af grafikeren Jens Bohr. Til glæde for gæsterne i værkstedet var også hans hustru, væveren Helle Baslund med. Begge hjalp og vejledte de børn såvel som voksne, der lagde vejen forbi for at lære lidt om trykteknikker. De mest ihærdige unger var der i samtlige værksteds fire timer fra kl. 11-15. Men så fik de også med fordybelse, tålmodighed og engagement skabt nogle omhyggeligt detaljerede tryk.  

Jens Bohr arbejder med mange forskellige trykteknikker som træsnit, radering og paptryk. Ved en ”rigtig” radering ridses motivet ned i en metalplade, der ætses i syrebad. Til værkstedsforløbet på Vejen Kunstmuseum havde Jens Bohr valgt et mere overskueligt og helt ufarligt alternativ. Alle interesserede kunne tage en blød plastplade og med radernålen eller et spidst søm ridse deres motiv. Dernæst stod Jens selv for at sværte plast pladerne, da den bedste sværte kræver erfaring at bruge. Han havde også medbragt sin egen presse, så vi var sikre på at få gode tryk. Det var en stor oplevelse for gæsterne at lægge deres sværtede plader og fugtigt papir i pressen, dreje på det store hjul, og i den anden ende løfte filten og se, hvad pressens tryk havde gjort af underværker i overførslen af deres tryk! 

Et let alternativ er paptryk, hvor motivet ridses ned i et coatet stykke pap, der efterfølgende styrkes med et lag shelllak. I ridsesporene lægger sværten sig, mens resten forbliver lyst i trykket. Ønsker man en flade med mørk sværte, skal man forsigtigt rive det øverste, overfladebehandlet lag pap værk, og sværten vil da også lægge sig der. Desværre fik vi ikke taget fotos af de mange flotte resultater med plast-rader-plader og ej heller pap-trykkene. 

 

 

Forrest i det venstre og det midterste foto ses nogle af de færdige ”raderinger”, hvor motivet var ridset i en plast-plade. Jens Bohr sværter pladerne mens forskellige gæster ser til.  

KARTOFFELTRYK – en let leg og en udfordring 

For mange af de voksne var en af dagens store oplevelser genopdagelsen af kartoffeltrykkets mange muligheder. I rigelige mængder lå de store bagekartoflerne klar. Når de blev kløvet med den store køkkenkniv, var der to gode trykflader. Et let motiv kunne man få ved at trykke en kageform ned i kartoflen, og dernæst bortskære kartoffelstykket udenom motivet. Hurtigt var man klar til at trykke. Nogle valgte at arbejde videre med det hurtige motiv ved at dekorere det med indridsninger. De kunne let laves med det gode værktøj, der ellers ligger klar til skæring af linoleum. Som med alt andet gik der sport i arbejdet, efterhånden som gæsterne blev fortrolige med materialet. En gruppe arbejdede ud fra et dogme: Kartoflens ydre form skulle diktere omridset/konturen af motivet, som der blev arbejdet med. Det startede med en elefant, der lå indenfor kartoflens form, fortsatte med en mariehøne, et gorilla ansigt og forskellige abstrakte ornamenter. Gradvist opbyggedes et stort sortiment i trykforme, og Helle Baslund gik i gang med et fællestryk, der gjorde brug af de mange motiver. Her var fotografen på prikken, og vi har fået et godt udvalg af fotos, der dokumenterer det opfindsomme arbejde med kartoffeltryk. 

 

 

Der blev lavet mange forskellige motiver til kartoffeltryk. På fællesbiledet til højre er de runde røde felter trykt med en overskåret gulerod!


 

 

Store og små gæster fordybede sig i arbejdet med kartoffeltryksformerne, mens Helle Baslund gik i gang med et stort fællesbillede.


Tilbage