Værkstedsdag
med grafikeren Jens Bohr
og hans hustru,
væveren Helle Baslund |
|
Lørdag den 28.
marts bød Vejen Kunstmuseum på billedskoleloftet på grafikværksted under
ledelse af grafikeren Jens Bohr. Til glæde for gæsterne i værkstedet var
også hans hustru, væveren Helle Baslund med. Begge hjalp og vejledte de
børn såvel som voksne, der lagde vejen forbi for at lære lidt om
trykteknikker. De mest ihærdige unger var der i samtlige værksteds fire
timer fra kl. 11-15. Men så fik de også med fordybelse, tålmodighed og
engagement skabt nogle omhyggeligt detaljerede tryk.
Jens Bohr arbejder
med mange forskellige trykteknikker som træsnit, radering og paptryk.
Ved en ”rigtig” radering ridses motivet ned i en metalplade, der ætses i
syrebad. Til værkstedsforløbet på Vejen Kunstmuseum havde Jens Bohr
valgt et mere overskueligt og helt ufarligt alternativ. Alle
interesserede kunne tage en blød plastplade og med radernålen eller et
spidst søm ridse deres motiv. Dernæst stod Jens selv for at sværte plast
pladerne, da den bedste sværte kræver erfaring at bruge. Han havde også
medbragt sin egen presse, så vi var sikre på at få gode tryk. Det var en
stor oplevelse for gæsterne at lægge deres sværtede plader og fugtigt
papir i pressen, dreje på det store hjul, og i den anden ende løfte
filten og se, hvad pressens tryk havde gjort af underværker i
overførslen af deres tryk!
Et let alternativ
er paptryk, hvor motivet ridses ned i et coatet stykke pap, der
efterfølgende styrkes med et lag shelllak. I ridsesporene lægger sværten
sig, mens resten forbliver lyst i trykket. Ønsker man en flade med mørk
sværte, skal man forsigtigt rive det øverste, overfladebehandlet lag pap
værk, og sværten vil da også lægge sig der. Desværre fik vi ikke taget
fotos af de mange flotte resultater med plast-rader-plader og ej heller
pap-trykkene.
Forrest i det venstre og det midterste foto ses nogle af de færdige
”raderinger”, hvor motivet var ridset i en plast-plade. Jens Bohr sværter
pladerne mens forskellige gæster ser til.
|
KARTOFFELTRYK – en let leg og en udfordring
For mange af de
voksne var en af dagens store oplevelser genopdagelsen af
kartoffeltrykkets mange muligheder. I rigelige mængder lå de store
bagekartoflerne klar. Når de blev kløvet med den store køkkenkniv, var
der to gode trykflader. Et let motiv kunne man få ved at trykke en
kageform ned i kartoflen, og dernæst bortskære kartoffelstykket udenom
motivet. Hurtigt var man klar til at trykke. Nogle valgte at arbejde
videre med det hurtige motiv ved at dekorere det med indridsninger. De
kunne let laves med det gode værktøj, der ellers ligger klar til skæring
af linoleum. Som med alt andet gik der sport i arbejdet, efterhånden som
gæsterne blev fortrolige med materialet. En gruppe arbejdede ud fra et
dogme: Kartoflens ydre form skulle diktere omridset/konturen af motivet,
som der blev arbejdet med. Det startede med en elefant, der lå indenfor
kartoflens form, fortsatte med en mariehøne, et gorilla ansigt og
forskellige abstrakte ornamenter. Gradvist opbyggedes et stort sortiment
i trykforme, og Helle Baslund gik i gang med et fællestryk, der gjorde
brug af de mange motiver. Her var fotografen på prikken, og vi har fået
et godt udvalg af fotos, der dokumenterer det opfindsomme arbejde med
kartoffeltryk.
Der
blev lavet mange forskellige motiver til kartoffeltryk. På fællesbiledet
til højre er de runde røde felter trykt med en overskåret gulerod!
|
Store og små gæster fordybede sig i arbejdet med kartoffeltryksformerne,
mens Helle Baslund gik i gang med et stort fællesbillede. |
|