Kvindelige fotografer træder ud af skyggen

Fyraftens Fordybelse den 15. april 2023 kl. 16

Med fortællingen lørdag den 15. april får vi belyst et arbejdsfelt, fotografiet, der ved sin fremkomst i 1800-tallet ikke på forhånd var defineret til at skulle udøves af et bestemt køn. I begyndelsen af 1900-tallet var omkring 10% af Københavns fotografer kvinder.

På Vejen Kunstmuseum taler Hanne Schaumburg Sørensen om Nordens første kvindelige fotografer. Fortællingen bygger på hendes bog fra 2021 ”I Skyggen”.

Foredragets og bogens titel refererer til, at de kvindelige fotografer bogstaveligt talt arbejdede i skyggen, det vil sige bag kameraet. Titlen refererer også til, at de kvindelige fotografer ofte stod i skyggen af deres mandlige kolleger og endda måtte arbejde under deres ægtemands navn.

Hanne Schaumburg Sørensen fra Randers Museum fortæller: ”Med bogen kommer de kvindelige fotografer for første gang som en samlet gruppe ud af denne skygge og indtager deres berettigede plads i den nationale fotografihistorie. Dagens kvinder får dermed for første gang mulighed for at spejle sig i den danske fotohistorie.”

Med et bredt udvalg af fotografier illustrerer Hanne Schaumburg Sørensen spændvidden i de første kvindelige fotografers arbejdede med iscenesættelse, dokumentation, æstetisk og tekniske muligheder.

Omkring 1910 fotograferede den anerkendte arkitekturfotograf
Julie Laurberg sin kompagnon Franziska Gad med et stort
studiokamera. Julie Laurberg drev i perioden 1895-1925
et fotoatelier i København.
Fotokilde: Danmarks Fotomuseum


KVINDERNE REJSTE UD

Hanne Schaumburg Sørensen viser, at kvinder var toneangivende inden for den tidlige danske, islandske og færøske fotokunst. Hun dokumenterer også, at de kvindelige fotografer arbejdede under yderst forskellige kommercielle og praktiske forhold – i Danmark, Island og Færøerne, såvel som i Amerika og Dansk Vestindien.

Kvinderne dokumenterede arbejdsliv, fritidsliv og hjemmeliv blandt randrusianske håndværkere, nordjyske fiskere, amerikanske indianere og islandske bønder, samtidig med at de fotograferede naturen og byerne, som omgav dem.

”Den almindelige opfattelse har tidligere været, at de første kvindelige fotografer hovedsageligt lavede portrætfotografering bag fotoatelierets hjemlige og beskyttende vægge. Men sådan var det ikke.” pointerer Hanne Schaumburg Sørensen.

I 1894 rejste Benedicte Wrensted fra Horsens til Idaho i USA.
Her åbnede hun et fotoatelier, hvor de lokale Shoshone- og
Bannock-stammer blev hendes faste kunder.
Fotokilde: U.S. National Archives and Records
Administration in Washington D.C.


PÅ JAGT I DANSKE OG UDENLANDSKE ARKIVER

For at kunne fortælle historien om de første kvindelige fotografer har Hanne Schaumburg Sørensen været på jagt i danske og udenlandske arkiver. Hun arbejder med fotografier fra H.M. Dronningens Håndbibliotek, Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Stadsarkiv, Vendsyssel Historiske Museum, U.S. National Archives and Records Administration i Washington D.C., Islands Nationalmuseum, Akureyri Museum, Island, Dansk Vestindisk Selskab og History Press Faroe Islands.

Kirstine Lund, der havde fotoatelier i Hjørring og Løkken,
eksperimenterede og legede med fotomediet. Hendes
iscenesatte fotografier fremstår i dag moderne. Fotografiet
viser datteren Petra omkring 1890.
Fotokilde: Historisk Arkiv, Vendsyssel Historiske Museum.


Onsdag den 15. april kl. 16-17.30
På Vejen Kunstmuseum
Entré: 75 kr.