Kunstnerforedrag ved Melanie Zwanikken

Fyraftens Fordybelse torsdag den 14. marts 2024 kl. 16 på Vejen Kunstmuseum

Vi har kun det FunTM, vi selv blander! Sådan lyder Melanie Zwanikkens motto. Hendes værk, ”Morsomhedens gade”, kan ses netop nu som en del af den aktuelle udstilling med ung keramik på Vejen Kunstmuseum.

Torsdag den 14. marts 2024 fortæller Melanie Zwanikken til Fyraftens Fordybelse på Vejen Kunstmuseum om sin kunstneriske praksis og om sit bidrag til museets julekalenderudstilling, ”Kunstnerkeramikken NU!”, hvor hun desuden har lavet tegninger til julekalenderens 24 låger.

Melanie Zwanikken har til ”Kunstnerkeramikken NU!” skabt ”Morsomhedens gade”. Om værket fortæller hun:

”Vi har kun det Fun™, vi selv blander! Latter er den korteste afstand mellem os. Den opstår i de få nervepirrende sekunder, når alt flyder over og man møder en med det samme blik og straks ved, det en ven. En, hvor man ikke behøver at skulle fortyndes for at være fordøjelig.

Værket “Morsomhedens gade” udspringer af en undren omkring erindringer fra barndommen, og hvordan barndommen bliver udvandet i takt med, at folk omkring en nærmest afviser dens sandhed.”

For Melanie Zwanikken er det vigtigt at bruge genkendelige elementer i skulpturer og installationer. Det kan være ting købt i et supermarked, fra genbrugsbutikker, byggemarkeder og ting fundet i hjemmet. Ting man kan smage og føle på og kender værdien på - kunst skal være fælleseje - ikke særeje, fastslår hun!

Kom og få et indblik i den kunstneriske proces og tankegang, der ligger bag nogle af de værker, du lige nu kan opleve på Vejen Kunstmuseum – under kunstnerforedraget har gæsterne desuden mulighed for at stille spørgsmål til billedkunstnerens verden, værker og arbejdsmetoder.

I ”Morsomhedens gade”, som udspringer af minder fra Melanie Zwanikkens by, Rødding, har hun sat forskellige hverdagssituationer op. Hverdagssituationer, som ved første øjekast er glansbilleder på familieidyllen – hjemlige og genkendelige objekter formet i ler og indfarvet af saftevand, så figurerne har karakter af skumfiduser, placeret ovenpå gelatineblokke af indkogt saftevand støbt i forskellige former, der befinder sig i ethvert hjem.

De saftevandsrøde blokke skinner, men svinder langsomt ind og bliver matte, buler ud og mugner. I begyndelsen ser tableauerne friske, hyggelige og indbydende ud, som søde scener fra et dukkehus, men når man ser efter, bemærker man, at alt alligevel ikke er så perfekt, at der er noget råddent ved det hele. En væltet spisebordsstol, et tømt køleskab og små udklippede figurer af piger, der gemmer sig og græder i klædeskabe og på badeværelset, bliver synlige, og understreger Melanie Zwanikkens pointer om, hvordan børns trivsel bliver opfattet og gengivet.

Fakta:
Melanie Zwanikken er født i 1996, opvokset i Rødding, har gået på V10 i Vejen og på Ribe Katedralskole. Blev bachelor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2022 og er nu bosat i København.

Kunstnerkerkeramikken NU! Kunstnerkeramikken NU! er julekalenderudstillingen fra 2023 på Vejen Kunstmuseum. Udstillingen, der mønstrer et udsnit af den aktuelle kunstnerkeramik, kan ses indtil den 14. april 2024. Kunstnerkeramik bruges om den keramik, der laves af kunstnere, der ikke er faglærte på feltet. De er ikke uddannede keramikere, men har enten tillært sig de faglige arbejdsgange, eller arbejder sammen med dygtige fagfolk.

I Niels Hansen Jacobsens atelier perspektiverer værkerne i udstillingen den keramik, som han måske ville have lavet, om han havde gået på Kunstakademiet i dag. Da han var elev i 1880’erne var der ingen keramikafdeling. Det glaserede stentøj mødte han først, da han i 1890’erne var bosat i Paris – og det blev en livslang besættelse! Sammen med J.F. Willumsen grundlagde han dér den danske stentøjstradition.

Niels Hansen Jacobsen er omdrejningspunktet på Vejen Kunstmuseum. Han var uddannet billedhugger fra Kunstakademiet i København på en tid, hvor der endnu ikke var en særskilt afdeling for keramik – ler var primært et materiale, som man brugte til at modellere skulpturer op i inden de blev støbt i gips og forhåbentlig siden foreviget i bronze eller sten.

Mens han var bosat i 1890’ernes Paris, mødte han den højtbrændte keramik – stentøjet – og fik dermed mulighed for at arbejde med en helt anden farvepallet til sine skulpturelle værker. En tid levede de side om side – hans arbejde med skulpturen og med keramikken, men fra hans sidste store skulpturgruppe ”Livets Spil” blev til i 1930’ernes midte, hellige han sig keramikken.



Om arrangementet:

Torsdag den 14. marts kl. 16-17.30
Entré: 75 kr.
Billetter kan købes i museets kiosk inden arrangementet eller online her.

BEMÆRK: Gratis adgang for unge under 18 og studerende med et studiekort

Arrangører: Folkeuniversitet i Vejen og Vejen Kunstmuseum