Adelgunde Vogt
Danmarks første professionelle kvindelige billedhugger


Fyraftens Fordybelse onsdag den 24. april 2024 kl. 16 på Vejen Kunstmuseum

Et must for alle feminister – alle dem, der tror på ligeret mellem kønnene! Kom og hør en fantastisk historie, som Karen Benedicte Busk-Jepsen folder ud nu på onsdag den 24. april kl. 16-17.30 på Vejen Kunstmuseum. På midler fra Novo Nordisk Fonden og Ny Carlsbergfondet forsker hun i Adelgunde Vogts historie. Da hun i 1838 debuterede på Forårsudstillingen på Charlottenborg i København, gjorde hun det som den første kvindelige billedhugger i Danmark og faktisk også i hele Norden. .

Adelgunde Vogt (1811-1892) var også den, der indførte dyreskulpturen som en skattet del af dansk kunst. Alligevel har hun længe været stort set glemt, da kunstens historie i høj grad er blevet skrevet ud fra de kunstnere, der er indlemmet i ”vores fælles hukommelse” – de danske kunstmuseers samlinger. Gennem 1800-tallet og helt op til i dag har andelen af indkøbte værker af kvindelige kunstneres været forsvindende lille.

I samme ånd som vi i Vejen gradvist får gjort opmærksom på den kvindelige kunstner Gabriele Jacobsen, Niels Hansen Jacobsens hustru, arbejder Karen Benedicte Busk-Jepsen på at udbrede kendskabet til denne kvindelige pioner i dansk skulpturhistorie.

Hendes forskning begyndte med en undren. ”Jeg arbejdede med Bertel Thorvaldsens breve på Thorvaldsens Museum, og stødte på flere dokumenter, der vidnede om, at en kvindelig billedhugger, der blev kaldt ”Frøken Herbst” – det var hendes pigenavn. Hun havde en fast værkstedsplads på Kunstakademiet i Thorvaldsens atelier - 50 år før kvinder i 1888 endeligt kunne søge om optagelse på Kunstakademiet! Det syntes jeg var helt vildt, og jeg var simpelthen nødt til at finde ud af, hvordan det var muligt, og hvad hun var for en kunstner.”

Til Fyraftens Fordybelse på Vejen Kunstmuseum giver Karen Benedicte Busk-Jepsen sit bud på, hvordan det lykkedes Adelgunde Vogt at uddanne sig og få en karriere inden for skulptur, der dengang var et rent mandefag. ”Da Adelgunde Vogt debuterede i 1838, var anmelderne helt på den anden ende over, at der pludselig var en kvindelig billedhugger. Det havde de slet ikke set komme, men de var nødt til at anerkende hendes talent for at afbilde dyr”. I datiden var det også nyt at afbilde dyr i egen ret, som selvstændige motiver. ”Det kan lyde mærkeligt, men dengang var det et nybrud i dansk kunst”, siger Karen Benedicte Busk-Jepsen.

At Adelgunde Vogt fik plads kan have flere forklaringer. At det netop blev med dyrefigurer, skyldes det tabu, at en kvinde ikke kunne få adgang til at studere den menneskelige anatomi efter nøgenmodel, som de mandlige kunstnere gjorde. Men der var ingen, der kunne forhindre dem i at studere og afbilde dyrenes anatomi.

Kunsthistorikeren mener, at Adelgunde Vogt på den måde åbnede en slags niche for kvindelige billedhuggere i Danmark. Der er faktisk en hel ”dronningerække” af kvindelige billedhuggere, der primært afbildede dyr. Blandt de mest markante og i dag ganske velbeskrevne står Agnes Lunn (1850-1941), Anne Marie Carl-Nielsen (1863-1945) og Helen Schou (1905-2006).

At Adelgunde Vogt fik mulighed for at arbejde på Kunstakademiet, skyldtes ikke, at hun var optaget som elev. Hun var stort set selvlært, men gjorde sig gældende på Kunstakademiets åbne udstillinger. Derfor stillede Danmarks mest berømte billedhugger, Bertel Thorvaldsen (1770-1844), sit værksted til rådighed for hende. Han havde en særlig åbenhed, der så talent frem for køn. Efter hans død blev Kunstakademiet atter helt lukket land for kvinder – helt frem til 1888, hvor en særlig kvindeskole endelig åbnede i Amaliegade.

Ved arrangementet i Vejen taler Karen Benedicte Busk-Jepsen også om det enestående fotografi, som Elisabeth Schack har taget af det første hold på Kvindeskolen. Et eksemplar findes på Vejen Kunstmuseum. Det har tilhørt Gabriele Jacobsen – dengang med efternavnet Rohde. På det gamle foto ses både hun og Anne Marie Carl-Nielsen, der var optaget på billedhuggerlinjen.



Om arrangementet:

Onsdag den 24. april kl. 16-17.30
Entré: 75 kr.
Billetter kan købes i museets kiosk inden arrangementet eller online her.

BEMÆRK: Gratis adgang for unge under 18 og studerende med et studiekort

Arrangører: Folkeuniversitet i Vejen og Vejen Kunstmuseum