EFTERÅRSFERIEVÆRKSTEDER – oktober 2007
Af
Teresa Nielsen
Efter aftale med Vejen
Billedskole blev det i år besluttet, at Vejen Kunstmuseum ville invitere
deres lærer til at byde ind med aktiviteter til efterårsferiens
værksteder. Tre af lærerne var hjemme, og et program blev hurtigt
stykket sammen. Hen over ugen kunne nysgerrige gæster således få
mulighed for at se nogle af billedskolens lærer an!
Tirsdag den 16.
oktober var der tegnefilmsværksted med Sophus Ejler Jepsen
|
Indledningsvis sad
alle og klippede i papir. Vi blev opfordret til at klippe vores navns
bogstaver, dernæst lød opgaven på biler, dyr og meget andet. Pludselig
handlede det om gækkebreve og mulighederne i at klippe omkring en
spejlingsakse – en nem og hurtig måde at klippe en blæksprutte eller en
skildpadde er netop kun at klippe en ½ figur på kanten af et stykke
foldet papir. Det er ren magi, og der opstår mange sjove former som
saksen bevæger sig rundt på papiret. |
Med en god
håndfuld figurer gik deltagerne holdvis op til Sophus ved lysbordet og
kameraet. Dér lavede de en ganske enkel tegnefilm ved at der på
computeren blev taget billeder hvert sekund, mens papirdelene blev
flyttet rundt nedenfor kameraet. I en hurtig afspilning bliver de til en
fin tegnefilm (klippetfilm).
En anden proces
var det at få lov til at sidde og tegne lide under kameraet. Fra starten
med et rent ark hvidt papir kunne man følge udviklingen efterhånden som
tegningen tog form. Et par erfarne store drenge lavet en sjov film, hvor
de kombinerede deres udklippet bil med nogle stykker kridt, der kom til
at udgøre en forhindring, som bilen kørte ind i – sikke en ulykke de fik
filmet!
Allersidst på
eftermiddagen fik vi i værkstedet besøg af Annette Holdensen. For tiden
står på museet de huler, som hun har flettet sammen med nogle af landets
bedste pileflettere – Anne Folehave, Eva Seidenfaden, Marianne Mortensen
og Ane Lyngsgaard. I 2005 vistes i Vejen en store retrospektiv
udstilling af hendes værker, da hun modtog det legat, der er knyttet til
museet – men ganske særlig er det også, at hun har været Sophus’ første
lærer. Sammen sad de ved filmbordet og Annette lavede en film om en
lille traktor.
Onsdag den 17.
oktober var der maleværksted med Bo Worsøe
|
På begge sider af
de to rækker borde sad voksne og børn dybt koncentreret hele
eftermiddagen. Hver havde de fået et lærred og et oplæg om at arbejde
med klovne – måske enten den konkrete cirkusklovn i manegen, eller måske
malerens egen indre klovn. Det kom der meget forskellige billeder ud af.
Fælles var glæden ved at arbejde med malingen, penslerne og masser af
farver.
Herligt er det at
se, hvordan værkstedet danner rammen om familiesamspil på tværs af
generationer, og tydeligt er det også, at efterårsferien i høj grad er
tid til fællesprojekter bedsteforældre og børnebørn imellem!
|
Torsdag den 18.
oktober var der atter tegnefilmsværksted med Sophus Ejler Jepsen
|
Opskriften var
nogenlunde den samme som om tirsdagen, men udviklingen af de oplæg, der
bliver givet, er meget forskelligt præget af modtagerne. Om torsdagen
var der flere store familiehold, og det var sjovt at se, hvordan de
voksne lynhurtigt blev forvandlet til børnenes assistenter med ønsker
som ”Kan du ikke lige hjælpe mig med at klippe en….”, og straks var alle
i gang.
|
Hen imod kl. 15
blev arbejdet indstillet, og Sophus samlede de indspillede film til en
verdenspræmiere – denne gang var der endog popcorn, som Connie havde
tilberedt i mikrobølgeovnen i den anden ende af museet. Der var såmænd
også gæster, der sidst på dagen bemærkede, at der ved køkkenet/kiosken
duftede skønt af popkorn!
Fredag den 19.
oktober var der silkemalingsværksted med Beata Fabricius
|
Straks talen faldt
på efterårsferieværkstederne spurgte Beata, om der mon kunne findes
midler til de lidt dyre materialer til silkemaling. Selvfølgelig, for
det er vigtigt, at der i værkstedsprojekterne bliver arbejdet med noget
som lærerne har lyst til at eksperimentere med, og meget gerne noget,
som gæsterne ellers ikke så let får lejlighed til at prøve andetsteds.
Beata havde gjort
klar med en sjov rammekonstruktion, som hun havde udtænkt. Hun havde
lavet rammer af flamingoplader, hvor hun havde skåret et firkantet hul i
midten. Hen over rammen spændte hun silkestoffet, og satte det i spænd
med nåle.
|
Med tungen lige i
munden og enorm koncentration gik deltagerne i gang med dekorationerne.
Det var vigtigt at tænke på, hvordan farverne ville suge ind i stoffet,
løbe ud – og i værste fald løbe sammen. Der blev også introduceret en
spærrer, som man kunne male på, hvis man ville sikre sig, at en farve
fik lov at stå med sin klare kontur.
Med silkemalingen
blev det klart, at man skulle være meget opmærksom på processen. Sjovt
var det at se, hvordan de mange ihærdige deltagere gradvist fik styr på
materialets muligheder og udnyttede effekterne med udløb af farverne
etc. En enkelt var endog så langt på forkant, at hun fik lavet et
nisse/julemandsbillede!
|