UDSTILLING med værker af
Susette Cathrine Holten født Skovgaard
Vejen Kunstmuseum 8. juni til 17. november 2013

Klik her for en pdf oversigt over arrangementer i Susette Holten udstillingen

Klik her for at se billeder fra udstillingen

På Vejen Kunstmuseum, der er et specialmuseum for dansk kunst omkring 1900, præsenteres i samarbejde med Skovgaard Museet et fyldigt, retrospektivt billede af Susette Holten, der først nu, i 150-året for sin fødsel, for alvor skrives ind i den danske kunsthistorie. Hun var en af de centrale kvindelige kunstnere i slutningen af 1800-tallet og blandt grundlæggerne af Den frie Udstilling. En ekstraordinær indsats ydede hun omkring Kvindernes Udstilling i 1895, hvor hun bl.a. viste et af sine hovedværker, et Gesamtkunstwerk af møbler og tekstiler. Hun nåede fremragende resultater i sine dekorative arbejder – især i keramikken og plakatarbejdet, hvor hendes 1896-plakat for Kvindernes Bygning blev fremhævet på europæisk plan. På udstillingen vises malerier, keramik, tegninger, møbler, plakater, et mægtigt tæppe, broderier og meget andet. Udstillingen i Vejen adskiller sig fra visningen i Viborg ved at omfatte endnu flere malerier, der i udstillingsperioden er dukket op fra privateje, hendes plakater, mere keramik og et særligt fokus på Susette Holtens broderisamarbejde i midten af 1930’erne med Agnes Fink i Kolding – et hidtil ubeskrevet kapitel i dansk tekstilhistorie.

 

Mange har hørt om Joakim Skovgaard – eller kender ham indirekte gennem fx hans udsmykning af Viborg Domkirke. For dem med interesse for skulptur står broderen Niels Skovgaard lige så centralt med sit 1898-mesterværk ”Magnusstenen” – der står i Skibelund Krat, kun få kilometer fra Vejen – eller den senere ”Havhestebrønd” i Kunstindustrimuseets Grønnegård, og i gips på Vejen Kunstmuseum.

Deres søster, Susette Cathrine Skovgaard (1863-1937), der i 1894 blev gift Holten, voksede op som en integreret del af den danske kunsthistorie. Hun hørte til i en slægt og kreds af guldalderkunstnere og deres familier, der var en del af Københavns Valgmenighed med tæt kontakt til højskolekredsene. Askov Højskole knyttedes hun især til gennem sin veninde Elise Konstantin-Hansen, som Vejen Kunstmuseum i 2007 belyste med den første store museumsudstilling. Susette Holten arbejdede med alle sider af kunsten fra maleri over møbelkunst og keramiske skulpturer til broderi med særlig sans for det dekorative. Studietiden tilbragte hun i Paris sammen med kunstnerinder som Elise Konstantin-Hansen, Edma Frølich og sin kommende svigerinde Sofie Holten. En anden kunstnerveninde, billedhuggeren Anne Marie Brodersen, der blev gift med komponisten Carl Nielsen, knyttedes hun særligt til ved at være gudmor for deres førstefødte.

Specialarrangementer i udstillingsperioden – gratis deltagelse

Søndag den 1. september kl. 15
Taler kunsthistoriker Anne-Mette Vilumsen, leder af Skovgaards Museet i Viborg, om kunsnerslægten Skovgaard.
Klik her for at læse om Anne-Mette Vilumsens fortælling

Lørdag den 14. september kl. 15 kommer den i Zürich bosatte kunsthistoriker Marie Laulund til Vejen for at fortælle om Pionergenerationen af danske kvindelige kunstnere – et emne som hun også har bidraget med en artikel om i udstillingens bog om Susette Holten.
Klik her for at læse om Marie Laulands fortælling

Lørdag den 28. september kl. 15 kommer Elise Konstantin-Hansen kenderen, Lars Aabo, til Vejen for at fortælle om kredsen i Aagaard, ud fra Susette Holtens enestående portræt af veninden Elise. Gennem Susette Holtens portræt af Carl Nielsen fortæller han også om billedhugger Niels Hansen Jacobsens nevø, klarinettisten Aage Oxenvad og spiller et uddrag af musikken.

Søndag den 6. oktober giver forhenværende lærer Jytte Hjuler, der har samlet over 600 broderede puder, et indblik i aspekter af den danske korsstingsbroderihistorie. Hun var den, der satte museumsleder Teresa Nielsen på sporet af grundstoffet til fortællingen om broderieventyret i 1930'erne mellem Agnes Fink i Kolding og de to kunstnerveninder Elise Konstantin-Hansen og Sustette Holten. AFLYST

Søndag den 27. oktober kl. 15 fortæller Henrik Wigh-Poulsen ud fra Susette Holtens 1900-portræt af Marie Møller om en kvinde, der kom til at betyde en del for både forfatteren Jakob Knudsen og komponisten Carl Nielsen.

Omvisninger
Museumsleder Teresa Nielsen viser om i udstillingen den 23. juni, 28. juli, 11. august og 10. november - alle omvisninger kl. 15



Susette Holtens keramik
Særligt keramikken fængede, og hun var i 1887 selvskrevet til at være en del af ”Dekorati-onsforeningen”, der i høj grad var vennen Thorvald Bindesbølls projekt. Med dem markerede hun sig i 1888 på ”Den store nordiske Udstilling” i København. Som bannerfører for ”Dekorationsforeningen” skrev den senere direktør for Statens Museum for Kunst, maleren Karl Madsen, en artikel, hvor han om Susette Cathrine Skovgaards skulpturelle keramik skrev:
”Vidste man ikke Besked, vilde man sikkert aldrig gætte, at ”Trolden, der suger Søen ud” og ”Dragen, der vogter Indgangen til Bjerget”, var Arbejder af en Dame, Frk. S.C. Skovgaard. De er prægede af en ret mandhaftig Dristighed, de er grumme langt borte fra det milde og nette, der anses for Damearbejdets Særpræg; den Fantasi af hvilken de er udsprungne, syne sikke at søge mod ”det skønne”. Tilmed har Behandlingen en Energi, der ikke er bange for en Smule Raahed. Man vil ikke kunne nægte, at ”Trolden, der suger Søen ud” er et overordentligt karakterrigt og effektfuldt Arbejde; det er i sine Omgivelser en farlig Nabo.”

I omtalen fylder hendes værker lige så meget som brødrenes med en god illustration hver. I sin stærke skulpturelle form gør Trolden – der i dag tilhører Skovgaard Museet i Viborg – sig langt mere levende end Niels Skovgaards ”Aage og Else” eller Joakim Skovgaards ”Mikael og Dragen”, der begge er reliefdekorationer.

I en anden artikel fra 1887 gav Karl Madsen også god plads til Susette Holten Skovgaard, hvis ”Fad med Japaner og Gaas” (vises på udstillingen) i stor gengivelse er benyttet som slutvignet, mens Karl Madsen anerkendende i teksten konstaterer, at
”Til et lille Fad har Frk. Skovgaard haft den morsomme Idé at gjøre en japansk Dukke levende; ogsaa i andre Arbejder har hun vist sig som værdig Søster til Joakim og Niels. Flere af Frk. Skovgaards bedste Fade ejes – saavidt vides – af Hs. Exc. Kulturministeren.”

Keramik udstillede Susette Holten på Den Frie i 1892 og 1896, hvor det har været lertøj, som hun har udført enten hos Wallmann eller Eifrig. I årene omkring 1906-10 boede Susette Holten med sin mand og søn i Amerika. Da hun vente hjem til Danmark, var hun indledningsvis ansat på Den Kgl. Porcelainsfabrik 1910-14, hvor hun var underglasurmaler, og efterfølgende hos Bing & Grøndahl ca. 1915-18, hvor hun siges at have arbejdet med blødt porcelæn.


Kvindernes Udstilling 1895
I 1895 påtog Susette Holten sig det store arbejde at være koordinator for ”Kvindernes Udstilling”, hvortil hun tegnede indgangen, arrangerede udstillingens keramikafdeling (gæsterne bl.a. kunne se ”Fad med Japaner og Gaas”, som Karl Madsen fremhævede i sin 1887-artikel) og præsenterede et sommerstuemøblement, der i dag tilhører Anchers Hus i Skagen, men er udlånt til udstillingen. I sin oplevelse af Gesamtkunstwerk’et var hun helt på linje med fx Marie Krøyer og det svenske ægtepar Karin og Carl Larsson. De enkle, bemalede træmøbler domineres af en streng symmetri i udskæringerne og afsluttes ovenpå ryggene af en stribe dekorative hjerter. Sæderne har fint broderet/vævet betræk, der må være det originale fra 1895.



Et stykke broderihistorie
Susette Holten var også aktiv på en anden og lidet beskrevet side af ”Damearbejdet”, broderierne. Hendes mor, Georgia Skovgaard, havde fået Guldalderkunstnernes til at bidrag med gode forlæg. To af Susettes nære venner i arbejdet med keramikken, Elise Konstantin-Hansen og Th. Bindesbøll, havde et par søstre, Johanne og Kristine, der var gået sammen om at etablere ”Den Konstantin Hansen-Bindesbøll’ske Broderiforretning”, populært kaldet ”Boden” – fra 1873 forretningen for broderi i København. Endnu ubeskrevet er det, at Elise Konstantin-Hansen i 1934 leverede broderiforlæg til Agnes Fink i Kolding, der var opsat på at give broderiet en renæssance. Med støtte fra Ny Carlsbergfondet udgav Fink efter Elise Konstantin-Hansens forlæg ”Korsstingsmønstre efter græske Vasebilleder”. Selv om der var gået mange år, var det netop ungdomsveninden Susette, der også blev trukket ind i projektet. Det resulterede i midten af 1930’erne, kort før Susette Holtens død, i en række puder med bl.a. hybenmotiv og abstrakt ornamentik samt en dekorativ servietbort, der minder lidt om de vævede sæder på 1895-møblementet.


Rejser og udlandsophold
Susette og hendes brødre blev tidligt forældreløse. Det til trods rejste de en del. Som stor teenager var hun i Tyskland, Wien, Schweiz, Italien og Paris 1880-81, hvor også hendes bror Joakim var. I 1886-87 var hun i Egypten, hvortil Joakim rejste allerede i 1884. 1889 var hun i Paris, velsagtens for at studere Verdensudstillingen i anledningen af 100-året for den franske revolution. Norge drog hun til i somrene 1889-93 efter at hun på Askov Højskole havde mødt den norske forfatter Ingeborg von der Lippe Konow. I midten af 1890’erne var hun på tur til London og Holland. Italien besøgte hun allerede i 1893-94 og igen år 1900. Med sin familie boede hun i San Francisco og Seattle 1906-10. I 1921 var hun på tur i Europa – Italien, Paris og London. Udsyn har Susette Holten haft gennem sin kreds af kunstnervenner. Rejserne synes ikke umiddelbart at have betydet så meget for hendes arbejdsmåde og teknik som for motiv-verdenen. Hun var tydeligt betaget af de imponerende norske fjeld- og fjordlandskaber, li-gesom en rejse langs Norges kyst til Nordkap i 1915 satte sig klare spor i hendes produk-tion af malerier – en stor serie blev efterfølgende vist på Den Frie.


Den Frie Udstilling
I 1891 spillede både Susette og Niels Skovgaard vigtige roller i optakten til etableringen af Den Frie Udstilling. Deres fælles hjem dannede rammen om en del af møderne, og de var siden begge trofaste mod udstillingsfællesskabet. Årligt udstillede hun talrige malerier – enkelte portrætter, landskaber og især masser af blomsterbilleder. Ved Susettes død i 1937 var der en større mindeophængning på Den Frie Udstilling.

Sine malerier forsynede Susette Holten med en karakteristisk monogramsignatur. Ofte lodret indtegnede hun en sammenslyngning af initialerne SCHfS, der dækker over Susette Cathrine Holten født Skovgaard – en måde hun efter sit ægteskab i 1894 fortsat markerede sin tilknytning til kunstnerslægten.


Bogen om Susette Holten
I forbindelse med udstillingen har Skovgaard Museet og Vejen Kunstmuseum med god støtte fra Ny Carlsbergfondet udgivet den første bog om Susette Holten. Med bidrag fra Anne-Mette Villumsen, Marie Laulund, Tove Bendtsen og Teresa Nielsen indkredses kunstneren i en række velillustrerede artikler – billeder af en lang række værker, der ikke tidligere har været gengivet. Dermed har endnu en af de kvindelige kunstnere fået sin velfortjente synlige plads i den danske kunsthistorie.


Efterlysning
Langt størsteparten af Susette Holtens værker er i dag i privateje. For at museerne kan give det bredest mulige billede af kunstneren, er det af afgørende betydning at de kommer i kontakt med de mange private ejere.

Skulle der være læsere med viden om, hvor der måtte være værker af Susette Holten, be-des de kontakte Vejen Kunstmuseum på tlf. 75360482, eller send en mail på museum@vejenkom.dk På forhånd mange tak!
 
Portræt af Elise Konstantin-Hansen. 1897


Portræt af Carl Nielsen. 1899

Portræt af Marie Møller. 1900


Dragen der vogter indgangen til bjerget. 1888


Fad med Japaner og Gås. 1889


Vaser. Tiden hos Bing og Grøndahl.
1915-18


Møbler til Kvindernes Udstilling i Anchers Hus, Skagen. 1895


Mønsterpude med 4 forskellige hjørner. 1936


En krukke med tulipaner. 1902