Maria Wæhrens fotograferet på Statens Værksteder på Gl. Dok. under forberedelserne til "Ud af mor"-udstillingen. Foto: Anne Marie Dreves.


I olie på masonit har Maria Wæhrens portrætteret sig selv som postbud, udstillet i 2013.



Dette mægtige ansigt på omkring 2,5 x 2,5 meter var også udstillet i 2013.



I 2018 var separatudstillingen ”Fryseæg” en totalinstallation med hendes egen vugge som et centralt element.


Den 17.10. til den 15.11.2020
er Maria Wæhrens aktuel
med udstillingen
"Stå op, tag din seng og gå"
i udstillingsstedet.dk i Sorø.

Læs mere om hende
og udstillingen:

https://udstillingsstedet.dk/
udstillinger/sta-op-tag-din-seng-og-ga


Maleren Maria Wæhrens
1. december 2020 til primo 2021


I hverdagene i december vil Skibelundsalen og Maria Wæhrens udstillingen været lukket for publikum, når der er skoleklasser på besøg til åbning af julekalenderudstillingen. Skoleklasserne kommer primært på besøg om formiddagen.


På Vejen Kunstmuseum bevæger årets julekalenderudstilling 2020 sig i farver, linjer, lærred og papir et stykke ud af de vante rammer. Bagved, til siderne og ud foran de ophængte værker vokser et univers fuld af historier og betydninger opbygget på stedet af Maria Wæhrens i ugerne op til udstillingens gradvise åbning fra 1.-26. december 2020.


Under titlen ”Confidence” [Tillid] ses her i foråret 2019 Maria Wæhrens gæstebidrag på Den Frie i København hos sammenslutningen KOLORISTERNE. Typisk er karakteren af totalinstallation i foreningen af enkeltmalerier, spontant maleri på bagvæggen kombineret med objekter og stofligheder ude i rummet.

Maria Wæhrens så i en drøm, at hun skulle male, og selvom det blev grimt, har hun malet lige siden. Hun voksede op lidt udenfor Hirtshals med en flittigt malende mormor, der gerne fortalte længe og indgående om alle de religiøse billeder i hjemmet.

Selv malede Maria Wæhrens aldrig, for det blev for grimt. Kun en sjælden gang imellem, når en pædagog eller lærer i skolen sagde, at de skulle male, løste hun den stillede opgave. Til gengæld kan hun huske hvert eneste af de billeder, det blev til: Nogle få strøg i hjørnet af papiret blev til en blomst. Grebet af selve måden de blev til en blomst på, fortsatte hun, og så til sin rædsel, hvordan blomsten bredte sig ud over hele papiret – forfærdeligt grimt! Hun malede ikke igen, før nogen sagde hun skulle. Da hun blev 13 kom drømmen.


I 2017 blev Maria Wæhrens’ udstilling ”Ud af mor” i Møstings Hus på Frederiksberg hendes afgørende gennembrud i forhold til et bredt publikum.

På et efterskoleophold i Århus skar og trykte Maria Wæhrens små linoleumssnit til Høvding Seattles poetiske taler om at passe på naturen – og året efter boede hun hos sin onkel i Ecuador. Som 20-årig brændte hun alle sine dagbøger, malerier og tegninger. Siden har hun søgt og fundet sin udtryksvej gennem billederne, hvor følelser, drømme, minder og øjeblikkets spændinger mellem mennesker, hun kommer nær, bliver forvandlet til malerier fulde af betydning og fortællinger.

Maria Wæhrens er født i 1976. Hun gik 1999-2005 på Det kgl. Danske Kunstakademi, hvor hun på Kongens Nytorv var elev på Malerskolen hos professor Ursula Reuter Christiansen. Dennes ekspressive univers udfoldede Vejen Kunstmuseum i en stor separatudstilling, der blev til i år 2000 i samarbejde med Lene Burkard på Brandts i Odense.


JULEKALENDERUDSTILLINGERNE
Siden 1995 har Vejen Kunstmuseum hvert år inviteret en nulevende kunstner ind for på Vejen Kunstmuseum at opbygge den traditionsrige ”julekalenderudstilling”. Den primære målgruppe er skoleelever i alle aldre. Som tilbagevendende element indgår 24 hemmelige/afdækkede værker. Dag for dag åbenbares de, ét pr. dag, når museets formidler, billedhugger Sophus Ejler Jepsen, udfolder dagens værk sammen med de tilmeldte grupper. I løbet af dagene op til jul møder hundredvis af børn og unge på denne måde samtidskunsten. Den fuldt færdige udstilling kan ses i sin helhed fra 2. juledag.


”Ud af mor”-udstillingen i 2017 var rum for rum præget af Maria Wæhrens’ nysgerrighed overfor stoflighed og materialer. Plastikken på gulvet indgår som en del af stofligheden, og det midterste maleri bevæger sig i flere lag mellem maleri og skulptur – kunstnerens vanlige nysgerrige afsøgning af muligheder.