RISEBYE + KIÆRSKOU
Maleren Elof Risebye og
billedhuggeren Paul Kiærskou
Af Teresa Nielsen, museumsleder
Klik her
for EFTERLYSNING af Risebye malerier
Klik her
for at
læse om Mosaikværkstederne i
Efterårsferien
Over en lang årrække har Vejen Kunstmuseum gradvist arbejdet
frem mod at vise en udstilling med værker af Elof Risebye
(1892-1961) – en ”kunstnernes kunstner”, der er kendt og skattet
i en snæver kreds. En af ynderne er maleren Per Kirkeby, der
aktuelt har inddraget Risebyes maleri ”Ved en Vens Død” i sin
installation på ARoS, Århus Kunstmuseums jubilæumsudstilling
”Happy Birthday”, hvor det kan ses frem til 6. september, og
derefter kommer maleriet til udstillingen på Vejen Kunstmuseum.
I den brede offentlighed er han dog i dag så godt som ukendt
trods stor berømmelse i 1930’erne og 40’erne. At han bringes
frem netop på Vejen Kunstmuseum har flere årsager. Åndsmæssigt
er hans værker beslægtet med Niels Hansen Jacobsens skulpturer.
Begge har de taget livtag med de helt store følelser i livet –
og særligt den mørke side.
Den direkte tilknytning til Vejen Kunstmuseum er den, at Risebye
var Ejnar Nielsens højre hånd i arbejdet med glasmosaikken i
portrummet under Stærekassen, København, og på østfacaden på
museet i Vejen er indmuret et par prøvefelter til netop dét
store projekt, hvor det ene fra 1935 bærer Risebyes initialer
ER. Dertil har et af hans stærkeste og dystreste malerier, ”Den
sjælesyge”, også kaldet Spændetrøjen (1935) været i Vejen
Kunstmuseums samling siden 1960, og i 1998 lykkedes det hos en
af Ejnar Nielsens efterkommere at købe et af Risebyes meget
stemningsfulde malerier fra serien Bag Ruden (1938), hvor en
drømmende person ser ud på en fritflyvende fugl udenfor vinduet.
Senest har museet som gave i 2007 modtaget Risebyes maleri
Vievandet (1936), der konserveres op til udstillingen. Da der på
Vejen Kunstmuseum er en stor grundsamling af Ejnar Nielsens
værker, er det her oplagt at vise en udstilling, der
perspektiverer dennes talentfulde medarbejder, og netop giver
museets gæster mulighed for at opleve omfanget og kvaliteten af
Risebyes eget værk.
For at forstå udviklingen i Risebyes produktion må man inddrage
hans livsvigtige forhold til partneren, den talentfulde
billedhugger Paul Kiærskou (1900-1933). Et udvalg af dennes
værker vises også på udstillingen, og han er repræsenteret i
museets samling med en rådyrskulptur, der var i begrænset
produktion hos Den kgl. Porcelainsfabrik.
På et tidspunkt, hvor homoseksualitet ikke var noget man talte
om, har det været sin sag at dele sorgen over tabet af sin
livsledsager. Ved Kiærskous alt for tidlige død var det gennem
maleriet, at Risebye fik gennemlevet de voldsomme følelser af
tabet. Risebye fik skabt ikonstærke billeder af sorg, frygt og
afmagt – han malede sig ind til essensen af de alment gyldige
store mørke følelser, som også Vejen Kunstmuseums hovedperson,
billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) gennemlevede i
værker som Døden og Moderen fra 1892 og Skyggen fra 1897. For en
tid blev Risebye indbegrebet af ”sorgens maler”, men nåede også
ud på den anden side til en ny, varmere palet med stemningsfulde
billeder sydfra og især fra skoven ved hans hus i Gurre – lyse,
lette skildringer ofte med de spinkle, elegante rådyr i centrum.
Udstillingen bygges op ud fra en kerne, der består af en stor
Risebye samling, som konsul Arne Nielsen skabte i Odense. Dertil
vises værker fra privateje. De er dukket op gennem omtale på
museets hjemmeside og andre henvisninger. Slutteligt suppleres
med værker, der søges indlånt fra museumssamlingerne i Aabenraa,
Tønder, Esbjerg, Kolding, Vejle, Århus, Viborg, Ålborg, Odense
og København.
|
|
På Kunstnernes Efterårsudstilling viste Elof Risebye i 1931
mosaikken ”Dødedans”, der tilhører Kunst-industrimuseet, hvorfra
den udlånes til udstillingen. |
Til udstillingen udgiver Vejen Kunstmuseum en publikation, der
tegner et rigt og nuanceret billede af kunstneren, underviseren
og det stærkt følende menneske Elof Risebye og billedhugger
Paul Kiærskou. Bogen kommer til at omfatte: Et fyldigt udvalg af
farvefotografier af Risebyes malerier, biografier for både Elof
Risebye og Paul Kiærskou, en artikel om Risebyes kirkelige
udsmykningsopgaver og hans arbejde med mosaik, Elof Risebyes
egen artikel ”Mosaikkunsten” samt hans artikel om aftrækning af
Sonnes frise på Thorvaldsens Museum.
Teresa Nielsen
Museumsinspektør
teni@vejenkom.dk
|
|
|
I 1998 erhvervede
Vejen Kunstmuseum Elof Risebyes maleri ”Bag Ruden” fra 1938. Det
har tilhørt maleren Ejnar Nielsen. Inv. VKV 1111. |
På Vejen Kunstmuseums østfacade er indmuret et par prøvefelter
til maleren Ejnar Nielsens mosaikudsmykning til portrummet under
Stærkassen i København. Det ene felt er fra 1935 og signeret med
hans initialer EN og ER for Elof Risebye, der havde ansvar for
udførelsen af den store Stærkasse-mosaik. Inv. VKV 86.
|
|