Udstillingens plakat med Niels Hansen Jacobsens ”Efterårsmaske” ses på hegnet udenfor Musée Bourdelle.


Se invitationen her


Prinsesse Marie gæstede udstillingen ved åbningen den 28. januar 2020. Her er hun fotograferet sammen med museumsdirektør Teresa Nielsen foran Jens Lunds maleri ”Herrens Herlighed”.


De franske ophængere bærer ”Herrens Herlighed” ind gennem udstillingen med Trolden på plads i baggrunden.

 


Jens Lunds maleri fra 1899-1900 kaldet ”Herrens Herlighed” har fået plads i sin egen krog, hvor det stråler gæsterne i møde.





Udstillingens plakat ses her tæt ved Seinen med Nôtre Dames tårne i baggrunden. I dobbeltformat har den også hængt rundt om i Metro’en.

























NIELS HANSEN JACOBSEN UDSTILLING I PARIS
Udstilling på Musée Bourdelle forlænges til og med søndag den 26. juli


For første gang nogensinde vises i Frankrig en separatudstilling af billedhugger Niels Hansen Jacobsens skulpturer og keramik. Fokus er sat på de år, da han var bosat i den franske hovedstad. Udstillingen ledsages af den første franske bog om Niels Hansen Jacobsen skrevet af franske fagfolk og med enkelte danske bidrag. Ny Carlsbergfondet har muliggjort bogen – læs mere her:
https://www.ny-carlsbergfondet.dk/da/dansk-symbolist-i-paris


Et par øjebliksbilleder viser her, hvordan Niels Hansen Jacobsens tunge bronzeskulptur ”En Trold, der vejrer Kristenkød” nåede fra gulvet op på det tunge podie. Trolden findes i tre eksemplarer i bronze. Den ældste støbning står i haven bag Ny Carlsberg Glyptotek i København. Den næstældste blev støbt i 1923 og står midt i ”Troldespringvandet” foran Vejen Kunstmuseum. Den yngste blev i 2001 indviet på sin plads ved Jesuskirken i Valby, men står netop nu på Musée Bourdelle.

Udstillingen er blevet til på initiativ af Musée Bourdelle på Montparnasse – et perfekt match til Vejen Kunstmuseum. Begge museer er etableret omkring en enkelt kunstners livsværk, hjem og værksted – i Paris ganget op i storbyformat! Antoine Bourdelle og Niels Hansen Jacobsen var jævnaldrende, begge blev født i 1861 og døde i henholdsvis 1929 og 1941. Udstillingen er tilrettelagt af museets direktør, kunsthistoriker Amélie Simier og den faglige medarbejder Jérôme Godeau i samspil med organisationen Paris Musées og med Vejen Kunstmuseum som den danske partner i en levende og gensidigt berigende dialog.


Som medlem af Société Nationale des Beaux Arts viste Niels Hansen Jacobsen i 1898 på Champ-de-Mars ”l’hombre / Skyggen”. Skulpturen var atter i Paris år 2000, da den på udstillingen ”Europe 1900” i en sal i Grand Palais repræsenterede et dansk bidrag til art nouveau’en sammen med Hector Guimard’s franske og Antoni Gaudi’s spanske arkitektur. Her ses, hvordan bronze skulpturen fra Vejen blev flyttet over på soklen, en tid fik selskab af udstillingens flyttekasser og slutteligt kom til at stå helt frit.

Under titlen ”Niels Hansen Jacobsens sære fortællinger – en dansker i Paris” lover Musée Bourdelle i præsentationen af udstillingen, at ”føre gæsterne ind i kunstnerens sære og drømmende univers. Fra 1892-1903 boede Hansen Jacobsen i Paris, hvor hans atelier i la Cité Fleurie på 65 boulevard Arago blev mødested for en gruppe frankofile skandinaviske symbolister såsom maleren og tegneren Jens Lund (1871-1924) samt træsnitskunstneren Henriette Hahn-Brinckmann (1862- 1934). Blandt Hansen Jacobsens naboer var den franske billedhuggerkeramiker Jean Carriès, samleren og keramikeren Paul Jeanneney og grafikeren Eugène Grasset.


”Døden og Moderen” blev i 1893 Niels Hansen Jacobsens franske gennembrud. Den blev hans adgangsbillet til Société Nationale des Beaux Arts. Skulpturen er en på europæiske plan unik fusion af naturalismen i skildringen af Moderen og symbolismen i Dødens skikkelse. På Musée Bourdelle ses i baggrunden George de Feures personificering af keramikken – en af hans malerier til udsmykning af Siegfried Bings Pavillon l’Art Nouveau på verdensudstillingen år 1900 i Paris. Det høje maleri er som Jens Lunds 1898-skildringer af ”Nattens Blomst” og ”Dagens Blomst” (til højre for Keramikken) domineret af en tilstræbt symmetri.

De skulpturer, som Niels Hansen Jacobsen dengang skabte – ”Den lille Havfrue”, ”Efterårsmasken”, ”Trolden”, ”Skyggen”, ”Døden og Moderen” giver et kødeligt nærvær til tidens fylde, til urmyterne, til H.C. Andersens fortællinger og til den nordiske folkekunsts ældgamle mundtlige fortælletradition. Fri af den akademiske kanon og realismens konventioner fremmaner hans fabelagtige figurer i deres foruroligende anderledeshed poesien og Art nouveau’ens formelle søgen.  

På Niels Hansen Jacobsen-udstillingen på Musée Bourdelle vises et bredt udvalg af hans keramik – de skulpturelle værker, busterne, statuetterne og maskerne samt de mange variationer over krukker, skål og fade. Fælles for dem alle er fokus på stoflighed og en nysgerrighed overfor nye materialer. Billedhuggerens særlige niche er metalindfattet keramik. Metallet viser sig at være legeringer af bly, tin og andre metaller.

Det var også i Paris i en alkymistisk leg med leret, glasurerne og metallerne, at Niels Hansen Jacobsen blev en keramikkens mester. En enestående samling af hans stentøj fra Vejen Kunstmuseum – udstillingens partner – perspektiveres med vigtige indlån fra Petit Palais, Musée d’Orsay samt fra offentlige og private franske samlinger. Et lille men spektakulært udvalg af nogle af de bedste franske symbolistiske kunstværker er med til at understrege den markante plads, som Niels Hansen Jacobsen har i symbolismens formelle laboratorie.”


De franske museer har gennem generationer opbygget en stærk tradition for ”Soclage” – skræddersyede sokler. Masker og andre objekter kan præsenteres ”svævende” fri af vægge eller bordflader. Det klæder Hansen Jacobsens masker at få luft. Under opbygning af udstillingen rykker de dygtige håndværkere ind med et interimistisk værksted i nærheden. I kyndige hænder fik her hver maske sin individuelle montering, der lukker helt tæt, så værkerne kan hænge fri af montreglas.