En Trold, der
vejrer Kristenkød
Trolde og
overtro Under et ophold i Danmark i 1896 skabte Hansen
Jacobsen - i et kælderrum under Statens Museum for Kunst i København
- en vred og vild trold. Den har fået færden af et kristent menneske
og sniger sig nu frem for at slå en klo i ham. Trolde hører til i
den folkelige overtro, der på Hansen Jacobsens tid endnu var meget
levende. Landskabet blev i historier og eventyr befolket med trolde,
nisser og spøgelser, der altid enten direkte bekæmpede
kristendommen, eller hjalp hvor bønner ikke helt slog til.
Dekorativ
kunst Trolden blev udstillet på Charlottenborgs
forårsudstilling 1897 i afdelingen for dekorativ kunst, ikke i
afdelingen for skulptur. Det er muligt, at Niels Hansen Jacobsen - i
forlængelse af symbolistiske tanker om, at al god kunst er dekorativ
- selv har valgt placeringen. Fra 1892 åbnedes på Société Nationale
des Beaux-Arts i Paris en særlig afdeling for dekorativ kunst.
Trolden købt
af brygger Jacobsen
Efter den store separatudstilling i 1901 tilbød Hansen Jacobsen
brygger Carl Jacobsen, at han kunne købe alle skulpturerne til halv
pris, hvis han ville lade dem udstille offentligt. Carl Jacobsen
købte dog kun »En Trold, der vejrer Kristenkød« og »Døden og
Moderen« Resten af skulpturerne måtte opmagasineres i kældrene under
ruinerne af Christiansborg Slot. Trolden blev støbt i bronze for
midler fra Jesuskirkens Fond, og opstillet foran kirken i Valby. Her
stod den frem til 1920 og rakte sine kløer frem mod kirkegængerne
som et skræmmebillede på overtro og ondskab. Den blev rykket ind ved
siden af Ny Carlsberg Glyptotek parallelt med Tietgensgade. Siden er
den blevet flyttet om i anlægget bag museet i nært samspil med
Auguste Rodins »Penseur«.
Gotisk
inspiration Hansen Jacobsen har eksperimenteret med den
skulpturelle form, og har bearbejdet overfladen abstrakt med
dekorative kantede furer og riller. I Hansen Jacobsens samtid var
der en stor interesse for middelalderens fortællinger og
billedudtryk, og troldens slægtskab med den middelalderlige gotiske
kunst er tydelig. I Frankrig kunne man i kiosker købe nymodens
fotografier af de sære figurer, der befolker katedralernes tårne.
Mange kunstnere fandt, at gotikkens kunst var forbilledlig i sin
dekorative, ekspressive og ikke-naturalistiske karakter. Niels
Hansen Jacobsens nære ven Jens Lund malede i 1909 sådan et par
»Kimærer fra Nôtre Dame de Paris«, der hænger i Malerisalen.
Troldespringvandet I 1923 fik Hansen Jacobsen til opgave at
stå for den kunstneriske udførelse af et springvand, der skulle
fungere som kølebassin til det netop fuldførte elektricitetsværk i
Vejen. I sin løsning af opgaven greb Hansen Jacobsen knap 30 år
tilbage i sin produktion; en ny afstøbning af trolden (1923) blev
placeret midt i et bassin omgivet af de vandspyende tudser og drager
eller øgler, som Hansen Jacobsen skabte til lejligheden. De blev
modelleret i beton direkte på stedet.
Springvandet fungerede
den gang året rundt med det varme vand, der havde været brugt til
afkøling af turbinerne i kraftværket. Passerede man springvandet en
kold vinterdag kunne trolden opleves indhyldet i en tæt tågedis
eller pyntet med mægtige istapper.
Indvielsen
Troldespringvandet blev indviet den 13. juli 1923, hvor
tilskuerne flokkedes om talerne - deriblandt Niels Hansen Jacobsens
nære ven Jeppe Aakjær, der sagde:
...Hvor er det ikke en
prægtig Idé, hvem der saa har undfanget den, at lade en Vandstraale,
der har ligget og aset sig skoldhed mellem oljet Metal og rasende
roterende Staalhjul, pludselig under en ret Vinkel bryde ud af
Væggen og gøre Kunster paa Plænen. Vi raaber til den stakkels
svedende Djævel, og straks kommer han op af sit Gemme og begynder at
oversprøjte den lumske Trold med sin koghede Straale; som et Lyn er
han atter indenfor og udrette sit haarde Pligtslæb. Man kommer til
at tænke paa den blinde Samson, der snart maatte trække Grynkværnen,
snart spille paa Harpe for de strenge Herrer, der havde lagt ham i
Lænker. Mens vi ynkes over Samson, saa frydes vi over den
Naturkraft, der er lænket her, frydes over den morsomme og geniale
Forening af Nytte og Skønhed, der her er statueret...
Vejens byvåben
I 1923
tegnede Hansen Jacobsen et segl til Vejen Kommune. Den centrale
figur var Trolden, som symboliserede kunst, og uden om var placeret
et kornaks og et tandhjul, symboler for landbrug og industri. I
1977 blev et nyt byvåben godkendt hos Indenrigsministeriet. Her er
Trolden altafgørende, men i stiliseret form. Dette byvåben er tegnet
af Claus Achton Friis.
|
|
|
Vejen
Kommune |
|
Vejen
Kommune |
|
|
|
En Trold, der
vejrer Kristenkød
1896
Gips 1896. En bronzeudgave fra 1902 tilhører Ny Carlsberg Glyptotek.
Bronze-støbning til Vejen 1923. Mål 157 x 198 x 85 cm. Inv. 166.
Springvandet med de vandspyende tudser opført 1923.
Udstillinger
Charlottenborg, afdelingen for dekorativ kunst, 1897. Gips.
Separatudstilling i Den frie Udstillings bygning 1901. Gips.
Charlottenborg 1903. Bronze.
|
|
Niels Hansen Jacobsen under arbejdet på troldespringvandet.
Foto Vejen
Kunstmuseum
|
|
Keramisk skitse til de vandspyende øgler
|
|
Trolden ved vintertide
Foto Vejen Kunstmuseum
|
|
Fra indvielsen 1923
Foto Vejen
Kunstmuseum |
|