"Foredrag og taler
er spildt energi.
Jeg foreslår, at der
gøres noget, som har blivende værdi.”
Billedkunstner Asger Jorn, februar 1964
Vejen Kunstmuseum er i
færd med at fremtidssikre billedhugger Niels Hansen Jacobsens
hovedværker, det unikke Troldespringvand i Vejen. Det har kunnet lade
sig gøre takket være rundhåndet støtte på 3.000.000 kr. fra A. P. Møller
og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formål, opbakning
fra Vejen Kommune og lokalt indsamlede midler.
I et brev til Vejen
Kunstmuseums bestyrelse gjorde Asger Jorn tilbage i februar 1964
opmærksom på, at det var galt fat med Troldespringvandet. Hans oplæg
var, at værket burde genopstilles i granit. Jorn fastslog springvandets
værdi: "Jeg anser disse figurer for noget af det betydeligste, der er
lavet i europæisk skulptur i denne periode."
Nu, over 40 år senere,
er det fortsat og for alvor galt fat. Cementkummen med øglerne og
tudserne er oprindelig modelleret direkte i den våde cement. Vejr og
vind har faret hårdt frem mod springvandet, der over årene var blevet
nedslidt og fuldt af revner, hvor frosten kunne få godt fat. Store dele
af kummekanten var faldet af og tudserne havde lidt alvorlig skade.
Det blev gradvist mere
og mere tydeligt, at der måtte findes en varig løsning. Asger Jorn havde
vist vejen. Det gjorde Hansen Jacobsen også selv. Der er ingen tvivl om,
at cementen tilbage i 1923 var en spareløsning. Selv yndede
billedhuggeren - som ved sine mindesten i Skibelund Krat og andre steder
rundt om i landet - at sammenstille granit og bronze. Det lå i
tidsånden, og kan ses ved store værker som Anders Bundgaards
Gefion-springvand, Rudolph Tegners Finsen Monument og den norske
billedhugger Gustav Vigelands mægtige livsfontæne i Oslo.
Der findes ingen
standardmodeller for, hvorledes man på langt sigt kan bevare et værk som
Troldespringvandet. At reparere og konservere på cementen var ikke
realistisk. Skulpturkonservator Tobias Haugen Sørensen slog fast, at den
oprindelige kumme og figurerne ikke stod til at redde – det var alvor!
Over årene er opgaven blevet drøftet med bl.a. billedhuggerne Bjørn
Nørgaard og den nu afdøde Eric Erlandsen samt med konservatorer. Efter
mange og svære overvejelser blev det besluttet, at den mest bestandige
og kunstnerisk mest forsvarlige løsning ville være at afforme og
genskabe kummen i en moderne støbemasse og dertil få øgler og tudser
støbt i den sejlivede bronze. Som ved bevaring af ”Frihedsstøtten” ville
det være nødvendigt at genskabe for på langt sigt at bevare værket i sin
rette kontekst så tæt på originalen som muligt.
At de skulpturelle
elementer udføres i bronze skyldes primært tanken om datidens ideal i
samspillet mellem granit og bronze (en kombination, som Jens Peter Munk
da også har valgt til overskrift på sin bog om skulpturer i København),
men dertil kommer også overvejelser om tudserne og øglernes modellerede
karakter. Bjørn Nørgaard har påpeget, at det ville være imod deres natur
at hugge figurerne i granit blot for at bevare materialefællesskab med
den oprindelige kumme. Han bemærker, at de så tydeligt bærer håndens
glattende, modellerede præg. Ved at vælge støbningen undgås samtidig den
meget komplicerede diskussion, der ville følge af tolkningsspørgsmålet
ved hugning i sten.
Det er klart, at valget
af bronze vil give værket en anderledes karakter. Hvor nu kumme og dyr
går i et, vil man efter endt renovering i stedet se kontrasten mellem
kummen og øglerne. Det vil være en forandring, som kommer til at spille
på en kontrast, som billedhuggeren selv så ofte andetsteds har gjort
brug af – se ovenfor. Bronzen vil fremhæve de modellerede dyr som et
modspil til den stramme, arkitektoniske kumme. De vil danne med/modspil
præcis som da Hansen Jacobsen indfælede bronzereliefportrætter i de
natursten, som han ofte gjorde brug af.
Oprindelig blev der i
Asger Jorns ånd sigtet mod at kummen skulle hugges i granit.
Beslutningen kunne underbygges med viden om, at cementen i sin tid var
en økonomisk nødløsning. Sandsten ville i overfladekarakter kunne komme
tættere på cementen, men mangler granittens helt afgørende holdbarhed.
Dertil skal lægges, at Hansen Jacobsens og hans samtidige, som allerede
nævnt, konsekvent valgte granit i samspil med deres bronzer. Men efter
indgående drøftelser med skulpturkonservator Tobias Haugen Sørensen blev
der justeret i planerne. Det viste sig, at valget af granit ville
medføre, at man skulle give køb på den kannelerede/riflede overflade,
der er så karakteristisk for springvandets kanter omkring det ydre og
indre bassin samt på de fire små toppe på den ydre bassinkant. Kanten
har ikke noget modulsystem. Som de 12 individuelle dyr er også kanten
skabt direkte på stedet, og hver side har sin helt egen karakter. Der
blev derfor indledt en undersøgelse af støbte alternativer. Efter
længere rådslagning er den komplicerede opgave gået til Dragsholm Beton,
der står for støbning af den kant, som gipskonservator Jørgen Bau har
afformet.
Da cementfigurerne
forvitrer meget hurtigt, har Vejen Kunstmuseum over en årrække foretaget
en gradvis afformning af samtlige figurer. Opgaven er blevet kyndigt
varetaget at gipskonservator Jørgen Bau, der tidligere var leder af
værkstedet på Afstøbningssamlingen i København. Med afsæt i gamle
fotografier og et indgående kendskab til Niels Hansen Jacobsens
formsprog har Jørgen Bau foretaget en nænsom overfladejustering på de
svært nedslidte partier. Jørgen Bau stod i 2004 for ud- og indflytning
af hele skulptursamlingen under renoveringen af Vejen Kunstmuseums
ældste sale (demontering og gensamling af de største værker, der ellers
ikke kunne forlade Skulptursalen). Han står derfor med stor ekspertise
på netop dette felt. Inden disse afformninger kunne danne afsæt for
støbearbejdet, blev der udført en krævende justering i forhold til den
endelige form. Der er tale om præcisionsarbejde helt ned til den mindste
kant, da de støbte dyr er selvstændige elementer og nøje skal tilpasses
en nystøbt kumme. Alle fire tudser og otte drager står nu i gips på
bronzestøberværksted.
Jørgen Baus
arbejdsindsats med afformning af springvandets dyrefigurer beløb sig
over en årrække til omkring 165.000 kr. Regningerne er betalt med de
mange frivillige bidrag, der er blevet indsamlet på museet. Der har
siden billedhuggerens død været gratis adgang, men gennem de seneste 10
år har der i Skulptursalen været en indsamlingsbøtte til bidrag til
springvandets restaurering. En tak skal lyde til alle, der med store og
små bidrag har været med til at muliggøre arbejdet. Den videre
indsamling er nu øremærket det kommende arbejde med renovering af
Museumspladsen.
Koordinator på den store
genopbygningsopgave er ingeniør Hans-Jørn Lauritzen, Vejen.
Troldespringvandet genopføres som en tro kopi med alle indbyggede
skævhed. Men som noget nyt bliver den tekniske del, vandrensning,
spildvand, ind- og udpumpning m.m. ført à jour. Der bliver nu
konstrueret to store brønde, hvor der tidligere blot var et lille kammer
til tænd og sluk. Entreprenør på nedbrydning og genopbygning er
Frisesdahl a/s, Vejen.
Teresa Nielsen, museumsleder, juni 2008
|