|
Århus
Amt
Her er vi i Århus
Amt, og her kan du læse nogle troldehistorier fra amtet ved at ned og klikke
på teksterne. De står opført nedenfor, og har du lyst til at se, hvor i
amtet der ellers er steder, hvortil der knytter sig sagn om trolde, så klik
på
Oversigter.
TROLDESTENEN OG SAGNET OM STÆRKODDER
TROLDENE I VIVILD
STORE
TROLDHØJ
BORUM
ESHØJ
smedens kone
SKATTEN I
TROLDHØJEN
Bjørnen og
trolden
Trillevip
TRANEBJERG BAKKER
Dværgen på
høstarbejde
Trylledrikken
Bjergtaget
Troldkællingen med sine unger 1957
GUDAR
SKIFTINGESAGNET
HVAD DER KOMMER LET, GÅR LET |
|
Troldestenen og sagnet om
stærkodder |
I
nærheden af Tømmerby i Århus amt ligger i en lille dal en stor sten, som
kaldes Troldestenen. Nogle trolde deromkring blev engang uvenner om et eller
andet, og så begyndte de at smide med sten efter hinanden. Nu var det jo
ikke bare grus, de brugte, men kæmpesten. Troldestenen er en af disse
kæmpesten, der landede netop i den omtalte dal.
Til denne sten knytter sig sagnet om Stærkodder eller Starkadd. Stærkodder
var en meget stærk kriger. Han lovede en gang at hjælpe kong Helge i en
tvekamp, som han var blevet udfordret til af Angantyr, fordi Helge havde
giftet sig med Helga, som Angantyr selv ville have haft.
Den dag slaget skulle stå, kom så Stærkodder til kongeborgen for at mødes
med Helge og følges med ham til kampen. Han fandt sin ven, sovende sammen
med sin kone, og han nænnede ikke at vække ham, men tog selv af sted for at
kæmpe alene med fjenden.
Angantyr skulle have hjælp af sine brødre, otte i alt, så det ville sige at
Stærkodder skulle kæmpe mod ni mand. Han gik ud til stedet, og satte sig til
at vente på en Høj. Det var ved vintertide, men han tog sit tøj af og
fordrev tiden med at fange lopper. Selv sin purpurrøde kappe, som han havde
fået som gave af Helga, tog han af og hængte den på en tornebusk. Se det,
kan man da vist kalde en rigtig sej kæmpe!
Angantyr og hans otte brødre kom fra den anden side, og ledte efter
Stærkodder. En af brødrene gik op på højen og så der en gammel mand, næsten
helt dækket til af sne. ”Er du ham, vi skal kæmpe med”, spurgte han
undrende. ”Ja”, sagde Stærkodder, ”det er mig”. ”Vil du kæmpe mod os alle på
en gang, eller foretrækker du en ad gangen” spurgte Angantyrs broder,
hvortil Stærkodder overlegent svarede: ”Når jeg en flok skabede hunde
snerrer ad mig, plejer jeg at jage dem alle bort på en gang”.
Stærkodder kæmpede bravt, og slog først de seks af de ni ihjel, men inden
han fik gjort kål på de sidste tre, havde de såret ham så dybt, at hans
indvolde hang ud af bugen på ham. Stærkodder var nu meget træt og tørstig,
og han slæbte sig ned til åen for at få noget at drikke, men han kunne ikke
få sig selv til at drikke af vandet, fordi det var helt rødt af blod fra
Angantyr, var faldet i vandet, efter at han var blevet dræbt. Stærkodder
kravlede nu tilbage, stadig med indvoldene hængende ud af maven. Han satte
sig på en stor sten, og det er netop Troldestenen i Tømmerby. På stenen kan
man stadig se fordybningen, hvor Stærkodder har siddet.
Stærkodder blev reddet af en godhjertet bonde, som kom forbi. Han fik
Stærkodders indvolde sat på plads og bundet for dem med vidjer, inden han
kørte ham hjem til kongeborgen.
På egnen ved Tømmerby boede der for 100 år siden en meget stærk mand. Det
var Thorvald Murer, og han troede selv på, at han havde fået sine mange
kræfter, fordi han så ofte sad og hvilede sig på Troldestenen.
Kilde:
Mads Lidegaard: Danske Sten fra Sagn og Tro
|
Til top
|
Troldene i Vivild |
I Vivild på Djursland
boede tre skumle trolde i en bakke. De var så frække og ondskabsfulde, at
alle frygtede dem. De drillede bonden, som var deres nærmeste nabo, og stjal
fra ham det bedste de havde lært.
En aften har bonden glemt at tage sine harver og sin plov ind, og straks er
troldene der. De tager redskaberne, som før i tiden altid var lavet af træ,
kaster rundt med dem og brænder dem til slut.
Bonden bliver rasende, river sig i håret og sværger ved den søde grød, at
han vil have hævn, og det skal være snart, for han er godt træt af troldene,
der aldrig lader ham i fred.
Bonden får nye redskaber, og næste gang han har dem til at stå ude, sender
han den ældste af sine drenge afsted med kridt for at han skal tegne et kors
på harverne og ploven. Han har hørt, at hvis man tegner et kors, tør
troldene ikke komme nær dem.
Drengen når frem til den første harve og skal lige til at tegne, da han får
en ordentlig lussing af en trold, der står lige bag ham. Drengen bliver så
forskrækket, at han løber alt hvad han kan hjem til gården i sikkerhed.
Nu går den næste dreng ud til redskaberne og skal til at tegne et kors på
den anden harve. Idet han bøjer sig ned, griber en anden trold fat i nakken
på ham, river med et snuptag trøjen af ham og beholder den. Drengen fryser
næsten til is af skræk. Han skynder sig hjem i varmen på gården.
Men også den yngste dreng vil afsted for at tegne kors på redskaberne.
På vejen derud tegner drengen et kors på sin kind, hvis nu den første trold
skulle finde på at give ham en lussing. Derefter stikker han en pind om i
nakken og gør den fast med et tørklæde, så det ligner et kors, hvis nu den
anden trold skulle finde på at rive trøjen af ham.
Drengen går rask til, og snart er han ved ploven og harverne.
Han bøjer sig over den første harve for at tegne et kors. I det samme
svinger trolden sin store lab og rammer ham på kinden. Men korset på kinden
brænder lige lukt igennem troldens hånd, og trolden løber skrigende og
hylende bort.
Drengen går nu hen til den anden harve for at tegne et kors. Han bøjer sig
ned, og straks sidder den anden trolds kæmpehånd på nakken af ham. Trolden
giver et vræl af smerte fra sig, da han rører ved pinden, som ligner et
kors. Hånden visner og falder af.
Nu går drengen hen mod ploven for at tegne et kors på den. Han nærmer sig
den tredje trold, mens han tænker på pindens magt, og holder den op foran
sig. Han spørger trolden:
”Ved du hvad det her er?”
Trolden ligner et spørgsmålstegn.
”Det er en splint fra Jesu kors!”
Trolden når ikke engang at hyle eller svare, før han brænder op og
forvandles til kul.
Drengen går glad hjem til gården med et lille stykke kul og fortæller længe
om, hvad der skete, og hvordan han klarede troldene.
Derfor kender vi historien i dag.
Folkene på den gård
hørte aldrig mere til troldene, men de satte altid deres redskaber ind, når
de havde brugt dem.
|
Til top
|
Store Troldhøj |
Gjern
Ca. 10
km nord for Silkeborg
Historien
om Troldhøj
Midt
inde i Jylland, i nærheden af Gudenaa, ligger den gamle, ærværdige “Troldhøj”.
I denne mægtige Høj eller Bakke ligger der, efter hvad der berettes i
Folkemunde, nedgravet en stor Skat. Saadan havde Hans Modigkarl, en
Tjenestekarl, hjemmehørende i en Landsby i Nærheden af “Troldhøj”, hørt
fortælle, og han besluttede at prøve paa at finde Skatten. En Sankt
Hans aften kastede han en Spade over Skulderen og stævnede ud til den store
Høj, lige da det var Midnat. Højen stod vidtaaben paa slanke, luende Søjler.
Hans bar ikke sit Navn omsonst; han gik ind i Højen, hvor unge og gamle
Trolde sad bænkede tæt hos hverandre.
Troldkongen gik hen mod Hans Modigkarl og spurgte, hvad han vilde.
Ja, han vilde da gerne have Del i den store Pengeskat, der laa begravet her
i “Troldhøj”.
Saa sagde Troldkongen: “Din Spade har du ingen Brug for her. Af egen Vilje
vil jeg give dig, hvad du begærer; blot een Betingelse maa du opfylde først,
før du kan komme i Besiddelse af en Del af den store Pengeskat, som findes
her i “Troldhøj”.
“Jeg er rede; lad mig høre din Betingelse,” svarede den modige Karl.
Troldkongen nikkede: “Kan du fornægte din Daabspagt og bespotte den, i hvis
Navn du er døbt?”
Hans Modigkarl var ked af dette, men Begæret efter de mange Penge var stort;
nu maatte han have Del i Skatten, nu han var kommen i Lag med Troldkongen.
Karlen aabnede sin Mund til Bespottelsen, men i det samme strøg der en
voldsom stærk Trækvind gennem Højens Hal. Hans Modigkarl følte som en
uimodstaaelig Haand, der iskold lagde sig kvælende om hans Mund og langsomt
vred den af Led. Han vilde tale, men kunde ikke; han vilde skrige om Hjælp,
men kunde ikke faa en Lyd frem - alting blev sort for hans Øjne. Med et
dundrende Brag lukkede Troldhøjen sig.
Da Karlen kom til sig selv, laa han Sankt Hans morgen ved Foden af den store
“Troldhøj”; ved hans Side laa hans Spade. Karlen begav sig snarest muligt
hjem til sin Husbonds Gaard. Det var allerede lidt op paa Morgenstunden; han
mødte snart en Kending, snart en anden; men alle, han mødte, stirrede paa
ham, somme lo, andre saa forfærdede ud; men da han kom hjem og fik set sig
selv i Spejl, forstod han, hvad Grunden var.
Hans Mund sad skævt i Ansigtet, vredet ud til Siden som Gabet paa en
Flynder. Saadan var Hans Modigkarl mærket saa længe, han levede; og ikke
holdt han af at fortælle til alle og enhver, hvad der hændte ham hin Sankt
Hansnat, da han gæstede Troldenes Konge i “Troldhøj”.
Kilde: Søndagsbladet 1908, Svend P. Jensen. “Efter
folkemunde”. Her citeret fra Hans Helge Madsens bog “Ejnar Nielsen eller
Eventyret om Gjern”, Kbh. 1974, p. 37 - 38.
Mads Lidegaard:
Danske høje fra sagn og tro |
Til top
|
Borum Eshøj |
Højen ligger i Borum i nærheden af Århus. Den er i dag kun en lille del af
det, som den engang var, - en af landets største gravhøje, 7 m høj og med
en diameter på ca. 40 m. Det fik dog en ende efter hensynsløs plyndring af
højen til fyld og vejmaterialer. Endelig blev der fundet en egetræskiste
og en velbevaret kvindedragt, og højen kom derfor under lup af
Nationalmuseet, som ved en omfattende udgravning fandt to mandsgrave og
rester fra andre tidligere grave.
Sagnet vil vide, at prins Buris ligger begravet i højen, og deraf skulle
navnet Borum være udledt.
Sagnet fortæller endvidere, at højen blev til, engang hvor to kæmper var
oppe at slås. Hvordan udfaldet blev vides ikke, men efter kampen tømte
kæmperne deres træsko for sand, og det blev til Borum Eshøj.
I højen boede en kæmpestor troldkonge, måske kan han have været en af de
to, som kæmpede. Han blev i hvert fald gal på en anden trold i Haslehøj og
kastede sin hammer efter ham. Han forfejlede sit kast og hammeren faldt
ned i Brabrand Sø , som den helt pløjede op.
Gamle mennesker i omegnen fortalte om noget særligt interessant ved
gravhøjen. Mange mente at have set højen stå på fire gloende pæle, belyst
forneden, hvor trolde havde danset. En gang var en karl kommet forbi denne
høj, og han var blevet budt på en drik af trolden. Men karlen var ikke
sikker på, om trolden ville ham noget ondt, så i stedet smed han drikken
over skulderen, stjal glasset, og red afsted i fuld fart. Troldene
forsøgte at fange ham, og da karlens hest snublede, var det alvor. Han
måtte smide bægeret fra sig. Heldigvis standsede troldene og brugte tid på
at samle bægeret op. Dermed fik karlen et forspring hen til Terp Mølleå,
som hesten sprang over. Da trolde ikke kan overskride rindende vand, var
han endelig i sikkerhed.
Kilde:
Morten Lidegaard: Danske høje fra sagn og tro
Gorm Benzon, “Gode historier”
|
Til top
|
Smedens kone |
Denne historie
er fortalt af Henrik Kjærgaard. Han har i forbindelse med et Eu-projekt:
Den Eventyrlige Blå Kuffert, nedskrevet en række troldehistorier
for børn, og vi takker for tilladelsen til at gengive historien.
Trolde er som
nisser og andre underjordiske meget stærke. De kan for eksempel sagtens
løfte en ko, hvis det skal være. Som regel er de forsigtige med at bruge
deres kræfter, hvis det ikke er nødvendigt. Men der findes også hidsige og
farlige trolde.
Der var for eksempel altid ballade mellem tre troldbrødre, som boede i
hver sin høj ved Mariager. Den værste af dem boede. En aften, da en dreng
havde lagt sig til hvile på højen, hører han en dyb stemme inde fra højen
sige:
”Vandet er varmt,
og kniven er sleben,
og grisen skal stikkes,
som på Hohøj ligger!”
Det kan nok være, at drengen kom derfra i en fart.
Troldbrødrene ved Mariager kastede sten efter hinanden. Man kan stadig
finde mange store kampesten med huller i efter deres fingre.
Derfor! Hold godt øje med store sten med huller i. Måske er der farlige
trolde i nærheden.
Det er ikke
kun troldene, der har kæmpekræfter. Også deres koner og døtre er meget
stærke.
Smedens kone
Ved Nordby på Samsø ligger en høj, hvor der
boede en skikkelig trold.
En aften da trolden går ud af sin høj, møder han en smed, som er på vej
hjem. Smeden har langt hjem. Han har været i Nordby for at finde sig en
kone, men han har ikke haft heldet med sig. Trolden synes godt om smeden
og siger til ham:
”Jamen, jeg har da en datter, som gerne vil giftes! Skal vi ikke gå ind og
spørge hende?”
Det er smeden med på, for han har forgæves forsøgt at få sig en kone i
mange år, så han går med trolden ind i højen. Han bliver overrasket over
at finde en sød og smuk ung pige, som han synes godt om med det samme. Hun
har nogenlunde samme højde som et menneske og ligner på alle måder en
almindelig bondepige.
Der er ikke så meget at snakke om. Trolden og smeden bliver hurtigt enige
om bryllup, og nogle dage senere vender smeden tilbage til sin landsby med
sin brud.
Alt tegner lyst og lykkeligt. Smeden er dygtig, og han har en dejlig kone.
Men naboerne begynder efterhånden at se skævt til smeden og især hans
kone, og de undgår dem begge to. De hvisker og tisker og synes, at der er
noget underligt ved konen. De kan ikke få lokket ud af smeden, hvor han
har fundet hende.
Smeden har fået mindre at lave på grund af al den snak om hans kone, så
han er næsten altid sur og skælder ud på hende. Ja, han slår endda efter
hende.
En dag, da smeden er ved at sko en hest, siger hans kone:
”Den sko passer ikke helt, lad lige mig lige låne den!”
Smeden rækker hesteskoen til hende. Hun tager den, retter den ud med
hænderne, hvorefter hun bøjer den, så den passer.
Smeden gør store øjne og siger skræmt:
”Hvorfor finder du dig i det, jeg gør mod dig, når du er så stærk?” ”Det
har jeg jo lovet, da vi blev gift!” siger konen.
De snakker ikke mere om det, men en dag, da de er på vej til kirke, dukker
trolden op lige før alle skal til at gå ind i kirken. Han er vred, fordi
folk behandler hans datter så dårligt, og han siger til hende:
”Vil du kaste eller gribe?”
”Jeg vil gribe!” siger smedens kone, og så går hun om på den anden side af
kirken.
Trolden tager nu den ene beboer i landsbyen efter den anden og kaster dem
over taget på kirken, og smedens kone griber dem i sit forklæde og sætter
dem forsigtigt ned på jorden igen.
Da alle har fået en tur over taget, forsvinder trolden, og nu er der ingen
ende på, hvor gode venner naboerne vil være med smeden og hans kone.
Smeden fik
gang i sin forretning igen, og de fik mange børn sammen, hvoraf nogle blev
lige så stærke som deres mor.
Kilde:
www.etek.dk/etekster/id0016.htm
|
Til top
|
Skatten i Troldhøjen |
Denne historie
er fortalt af Henrik Kjærgaard. Han har i forbindelse med et Eu-projekt:
Den Eventyrlige Blå Kuffert, nedskrevet en række troldehistorier
for børn, og vi takker for tilladelsen til at gengive historien.
Skatten i
troldhøjen
En skovløber i Floes Skov øst for Randers
gik en sommeraften ved solnedgang med et par venner ud til en høj, hvor de
havde hørt troldene smede og hamre.
De tre venner har taget hakker og skovle med og graver nu længe i dyb
tavshed. De støder på en stor sten, som de møjsommeligt fjerner. Snart
efter støder de igen på noget, som viser sig at være en kiste med
jernbånd. De graver kisten fri, løfter den op, og i det samme bliver
jorden levende af trolde.
Troldene hopper, springer og danser, står på hoved og står på hænder,
peger fingre og rækker tunge, og de trolde, der har seks hoveder, rækker
seks tunger.
Men mændene siger ikke noget og lader sig ikke forstyrre af troldene. De
fortsætter deres arbejde og skal til at åbne kisten, da der pludselig ud
af den blå luft kommer en guldkaret trukket af seks haner. Den kører rundt
og rundt om højen i fuld fart, og pludselig midt i al hurlumhejet slår en
af hanerne en ordentlig prut. Mændene kan ikke lade være med at more sig
over det, og skovløberen udbryder sprutgrinende:
”Det var som syv søren! Aldrig har jeg hørt en hane prutte så højt!”
Kisten
forsvandt selvfølgelig øjeblikkeligt ned i højen og er aldrig siden blevet
fundet.
Kilde:
www.etek.dk/etekster/id0016.htm
|
Til top
|
Bjergtaget
|
Denne historie
er fortalt af Henrik Kjærgaard. Han har i forbindelse med et Eu-projekt:
Den Eventyrlige Blå Kuffert, nedskrevet en række troldehistorier
for børn, og vi takker for tilladelsen til at gengive historien.
Galten
Nord for Hadsten, Randers amt
Bjergtaget
På Galten Mark ved Hadsten gik en ung pige
en sommeraften og vogtede køer. Hun hørte musik fra højen på marken og
nærmede sig nysgerrigt.
Hun ser nu, at højen står på gloende pæle, og mange små mænd og kvinder
danser omkring højen. Det ser lystigt ud, og hun nyder synet. Lyset fra
højen stråler som guld. De små mænd og kvinder er trolde, ser hun nu. De
har blomster i håret og ler og drikker vin. De tumler rundt imellem
hinanden, og pigen morer sig kosteligt.
Pludselig er der én, der griber
hende i hånden og fører hende med ind i dansen. Hun danser og danser hele
natten og kan ikke holde op.
Da festen slutter lige inden solopgang, går pigen med troldene ind i
højen, hvor de fortsætter festen, og køerne må selv finde hjem.
Pigens familie er ulykkelige og leder efter hende overalt de næste dage.
Men først den tredje dag finder hendes bror ud af, hvor hun er. Han ser
troldene danse ved højen, og får også øje på søsteren, der er fuldstændig
opslugt af dansen.
Han kalder på hende, men hun vil ikke med hjem. Hun vil blive i højen,
hvor der er stor rigdom og glæde. Men hendes bror er ikke bange af sig, så
han går hen og tager et godt tag i hende og tvinger hende til at gå med
sig hjem.
Hun får aldrig mere lov til at vogte køer og være alene nogen steder.
Men hun bliver ved med at fable om troldhøjen og dansen, og hun bønfalder
om at komme derud igen.
Der var så dejligt, der var så megen glæde og lystighed og rigdom, men
familien holdt hende som i et fængsel, og hun blev aldrig siden lykkelig.
Kilde:
www.etek.dk/etekster/id0016.htm
|
Til top
|
Bjørnen og
trolden |
Denne historie er fortalt af Henrik Kjærgaard. Han har i forbindelse med
et Eu-projekt:
Den Eventyrlige Blå Kuffert, nedskrevet en række troldehistorier
for børn, og vi takker for tilladelsen til at gengive historien.
Bjørnen og
trolden
For mange år siden boede der en møller i
Hagenstrup vest for Randers. Han var voldsomt plaget af en trold fra
Busbjerg, der kom om natten og rumsterede i møllen. Mølleren var godt træt
af trolden, fordi han og hans familie var nødt til at flytte ud af møllen
og sove på nabogården hver nat.
En dag kommer en mand trækkende med sin bjørn. De er på vej til marked og
passerer møllen. Det er blevet sent og bjørnetrækkeren beder mølleren om
husly. Mølleren siger, at han godt kan sove i møllen, men fortæller også,
at den er hjemsøgt af troldtøj. Det generer ikke bjørnetrækkeren, han
takker for husly og indretter sig for natten. Bjørnen anbringer han i
kakkelovnskrogen og tager dens mundkurv af.
Lidt før midnat bliver det pludselig meget mørkt og blæsende udenfor.
Døren ryger op med et brag, og noget kommer farende ind. Bjørnen vågner,
knurrer og går løs på det fremmede. Bjørnetrækkeren kan nok gætte sig til,
at det er trolden, der er på spil. Bjørnen og trolden kommer i klammeri,
og der bliver et voldsomt spektakel og slagsmål inde i møllen. De to
tumler rundt, og snart efter fortsætter larmen udenfor. Bjørnetrækkeren
ligger helt stille og tør ikke røre sig, men efter en tid hører han
bjørnen komme ind. Den er ophidset, men falder dog snart til ro igen.
Næste morgen kommer mølleren og hans folk tilbage. Det første, de får øje
på, er en stor sort tjærepøl med en masse afrevne hår lige uden for døren.
De tror, at det er ude med bjørnetrækkeren og hans bjørn og går indenfor i
møllen. Bjørnen knurrer, og de forstår nu, at det er bjørnen, der har
sejret.
Mølleren er ikke helt sikker på, at faren er drevet over og beder for en
sikkerheds skyld bjørnetrækkeren om at blive en nat mere. Det går han med
til, og om aftenen holder mølleren og bjørnetrækkeren hinanden vågne med
kortspil. Det er næsten midnat, og mens de sidder og spiller, bliver det
pludselig kulsort udenfor.
De hører nogen rumstere ved døren, bjørnen knurrer svagt og udefra lyder
en forsigtig stemme:
”Halløj møller! har du stadig den store kat?”
Mølleren tysser
på trolden og hvisker:
”Ssssh! vær stille! Ja, jeg har den endnu. Den sover, og den har endda
fået unger i dag.”
Trolden
stivner, tænker sig om et øjeblik og siger så:
”Nå, har den det! Ja, så flytter jeg. Vi to har ellers altid været gode
naboer!”
Det sidste var
der nok delte meninger om, men trolden flyttede til Ålum Bakker, og
mølleren og hans familie hørte aldrig mere noget til ham.
Kilde:
www.etek.dk/etekster/id0016.htm
|
Til top
|
|
Trillevip |
Denne historie
er fortalt af Henrik Kjærgaard. Han har i forbindelse med et Eu-projekt:
Den Eventyrlige Blå Kuffert, nedskrevet en række troldehistorier
for børn, og vi takker for tilladelsen til at gengive historien.
Trillevip
I Tvilum mellem Randers og Silkeborg lå en
gård, hvor der var stor rigdom. Folkene på gården var meget nærige, og
især konen kunne aldrig få nok.
En ung pige får plads på gården. Hun skal gøre rent, vaske og lave mad,
foruden at hun skal spinde uld til garn.
Konen på gården har så meget uld, at pigen må sidde og spinde om natten
for at nå det. Hun får ingen søvn, er træt og ulykkelig og sidder og
græder, mens hun forsøger at holde sig vågen.
Pludselig står der en lille mand foran hende.
”Hvad græder du for, min pige?” spørger han .
”Jeg kan ikke nå at spinde alt det uld, når jeg også skal gøre rent, vaske
og lave mad!” svarer pigen.
”Du skal ikke være ked af det. Jeg skal nok spinde ulden for dig, men når
jeg er færdig, skal du følge med mig og blive min kone!” siger den lille
mand.
Pigen er ikke meget for at blive gift med den underlige lille mand, men
hun er så træt, at hun siger ja til hans tilbud. For det betyder, at hun
nu kan sove om natten og være frisk om dagen.
Det varer ikke længe før den lille mand er færdig med at spinde, og han
siger da til pigen:
”Nu er jeg færdig, og om tre dage kommer jeg og henter dig!”
Pigen græder og beder ham om at fri hende fra sit løfte. Det kan han ikke
godtage, men hvis hun kan gætte hans navn til han kommer tilbage, skal hun
slippe. Pigen ved ikke, hvad hun skal stille op, for hvordan skal hun dog
kunne gætte et bestemt navn?
Hun fortæller den sørgelige historie til en dreng, der også er i tjeneste
på gården.
Da han næste dag går og vogter køerne ude ved højen, hvor troldene bor,
hører han én synge nede i højen:
”Jeg hasped og jeg spandt
hos en jomfru, som jeg vandt,
Trillevip det er mit navn.”
Drengen skynder sig hjem og fortæller det til pigen, og da trolden kommer
for at hente hende, får hun lov at gætte tre gange. Først gætter hun på
Poul og så på Per. Trolden godter sig, for nu skal hun snart blive hans
brud.
Men tredje gang gætter pigen på Trillevip.
Trolden er målløs. Hvordan kan hun gætte det? Først bliver han ked af det,
så bliver han rasende. Ja, han bliver så gal, at han farer i flint, og nu
ligger han spredt ud over hele marken.
Kilde:
www.etek.dk/etekster/id0016.htm
|
Til top
|
|
Tranebjerg Bakker
|
Samsø
Sydøst for Århus
Troldene byggede
kirke og kogte kål
I bakkerne omkring Tranebjerg på
Samsø boede for meget længe siden en frygtelig masse trolde. Indtil
kristendommen kom til øen, havde troldene det vældig hyggeligt: De kogte en
masse kål og gik skiftevis til overdådige kålgilder hos hinanden. Beboerne i
Tranebjerg brød sig ikke om lugten af kål, og de var meget utilfredse med
troldene på egnen.
Samsingerne blev imidlertid kristne, og derfor kom en flink munk til
Tranebjerg. Han ville gerne bygge en flot kirke. Desværre havde han ingen
penge, så det var svært at komme i gang.
En dag, da munken fortabt gik og funderede over, hvordan han skulle få
bygget en kirke, stødte han på en af troldene fra bakkerne. Trolden hed
Find, men det vidste munken ikke noget om.
De to kom i snak, og munken begyndte straks at fortælle om sit problem.
Trolden hørte tålmodigt på ham og sagde så: “Den kirke vil jeg såmænd godt
bygge for dig. Jeg lover dig, den bliver flot. Det eneste, du til gengæld
skal gøre, er at gætte mit navn. Kan du ikke det, må du bøde med dit hjerte.
Vi trolde elsker delikatesser, og jeg har hørt, at munkehjerter er noget af
det lækreste, der findes.”
Munken var ivrig efter at komme i gang med kirkebyggeriet, så han gik uden
videre ind på troldens forslag. Hurtigt kom der gang i byggeriet. Trolden
arbejdede som en besat, og det varede ikke længe, før kirken næsten stod
færdig.
Nu indså munken, at han ligeså godt kunne tage afsked med sin tilværelse,
for hvordan skulle han kunne gætte troldens navn? Imidlertid ville han en
sidste gang nyde udsigten over Samsø, så han satte sig op på en høj,
Toubjerg. Som sædvanlig blev der kogt lugtende kål blandt troldene, og de
rumsterede højlydt med kar og potter. Det værste var dog en lille arrig
trold, som ustandselig vrælede og skabte sig, så moderen måtte tysse på ham.
Til sidst blev hun irriteret og råbte: “Så ti dog stille! I morgen kommer
fader Find jo med munkens hjerte.”
Nu havde munken hørt, hvad han havde brug for, så han sprang lettet op og
løb ned til kirken. Her var trolden ved at lægge sidste hånd på værket. “Nå,
er du så tilfreds?” spurgte han munken. “Javist, Find, det har du bygget
godt,” svarede munken. Da trolden hørte sit navn, blev han så rasende, at
han sprang i lutter flintesten. Munken fik derfor sin kirke gratis og slap
med livet i behold.
Senere fik kirken også
klokker, og det var troldene slet ikke glade for, for de hader lyden af
kirkeklokker. Det fandt samsingerne snart ud af. Derfor ringede de ikke
alene morgen og aften samt ved højtider, begravelser og bryllupper, men også
hver gang troldene satte de lugtende kålgryder over og åbnede højen for at
få dunsten ud. Det endte med, at troldene lukkede højen til for at blive fri
for at høre på kirkeklokkerne.
For troldene var tilstanden meget utilfredsstillende. Det indså de, og en
nat samledes alle øens trolde ved stranden, hvor de gik ombord på en båd med
alt deres habengut. De sejlede mod syd til Bogense på Fyn, hvor de gik i
land. Her slog de sig ned og blandede sig med befolkningen, og det er nok
derfor, der er så meget trolderi i fynboerne.
Kilde: ”Gode
historier”, Gorm Benzon.
|
Til top
|
|
Dværgen på
høstarbejde |
Denne historie
er fortalt af Henrik Kjærgaard. Han har i forbindelse med et Eu-projekt:
Den Eventyrlige Blå Kuffert, nedskrevet en række troldehistorier
for børn, og vi takker for tilladelsen til at gengive historien.
På en
stor gård i Binderup nord for Randers var der brug for mange karle, når
der skulle høstes.
Der kommer høstfolk langvejs fra, og hvert eneste år kommer der en lille
mand, nærmest en dværg, som er usædvanlig stærk. Han spiser godt og
arbejder lige så godt.
De andre karle bryder sig ikke om ham. Han er lidt til en side, synes de.
Han siger aldrig noget, og virker også en smule dum. Men det værste er,
at han er så stærk, at de ikke kan følge med ham, når der høstes. De
må slide og slæbe, så de bliver helt ødelagt af det.
Blandt høstfolkene er der et år en karl, der tænker, at han nok skal
ordne den lille mand.
På møddingen ser han nogle ribben fra en so og får straks en idé. Han
tager ribbenene og stikker dem ind under sin vest, da de skal ud at
høste.
Det er fint høstvejr, og karlene går i gang med arbejdet. Det er varmt,
og sveden løber snart af dem. Den snedige karl, som sørger for at holde
sig tæt ved den lille mand, siger:
”Pyh! det er sandelig varmt i dag. Jeg tror det bliver nødvendigt at
smide noget!”
Så tager han et ribben ud fra vesten og smider det væk. Den lille mand
gør store øjne, men vil ikke stå tilbage for nogen, så han rykker et
af sine egne ribben ud og smider det.
Snart efter har karlen det igen for varmt og siger:
”Pyha! det er sandelig varmt i dag. Jeg tror det bliver nødvendigt at
smide noget mere!” Så smider han nok et ribben. Den lille mands øjne
er ved at trille ud af hovedet på ham, men han rykker igen et af sine
egne ben ud og smider det.
Dette gentager sig flere gange, indtil det bliver aften, og den lille mand
rykker sit sidste ribben ud. Nu er der ikke mere til at holde sammen på
ham, og han styrter død om.
Høstfolkene går hjem. De behøver ikke mere tænke på at arbejde så
hårdt for at følge med trolden.
For en trold
var det. Kun en trold er så stærk, at han kan rykke sine egne ribben ud,
og kun en trold kan være så dum, at han gør det.
Kilde:
www.etek.dk/etekster/id0016.htm
|
Til top
|
Trylledrikken |
Denne historie er fortalt af Henrik Kjærgaard. Han har i forbindelse med
et Eu-projekt:
Den Eventyrlige Blå Kuffert, nedskrevet en række troldehistorier
for børn, og vi takker for tilladelsen til at gengive historien.
Trylledrikken
Svend Felding var en mand som kom en del
omkring i Østjylland. Han kendte til flere trolde i området. Nogle var han
venner med, andre ikke.
En dag rejser
Svend fra Århus til Åkjær og kommer forbi en høj, hvor trolden inviterer
ham indenfor.
Trolden fortæller, at der er tolv mænd på vej for at slå ham ihjel. Han
spørger, om Svend vil hjælpe ham, hvis han giver ham tolv mænds styrke.
Det vil Svend godt.
Trolden giver ham lidt af en trylledrik, han har brygget. Nu kan Svend
allerede løfte troldens sværd. Svend får lidt mere af trylledrikken, og nu
kan han svinge det drabelige sværd.
Kort tid efter kommer de tolv mænd, og de går løs på Svend og trolden med
sværd og køller. Men Svend har jo tolv mænds styrke, og trolden er næsten
lige så stærk, så det varer ikke længe, før de tolv mænd må flygte.
Trolden vil nu tage styrken fra Svend igen, men det vil Svend ikke høre
tale om, og da han har tolv mænds styrke, er trolden lidt bange for ham.
Han siger til Svend:
”Godt! Du får lov til at beholde din styrke, men hvis du nogensinde
fortæller, hvordan det er gået til, at du er blevet så stærk, vil du komme
til at spise for tolv mænd.”
Da Svend kommer til Åkjær, er der stor opstandelse. Tyren er løs, og den
kommer farende lige imod ham. Men Svend tager den ved hornene, drejer
hovedet om på den og smider den på møddingen. Herremanden ser det og
spørger Svend:
”Hvordan kan det dog gå til, at du er så stærk?”
Svend vil ikke ud med sproget, men herremanden plager og plager, og til
sidst siger Svend:
”Det er i orden! Jeg fortæller dig det, men så må du også give mig den
mad, jeg har brug for resten af mit liv.”
Herremanden er meget ivrig efter at få at vide, hvordan man bliver så
stærk, så han går ind på det. Svend fortæller så, hvordan det gik til, at
han fik tolv mænds styrke, og fra det øjeblik får han tolv mænds appetit.
Nu måtte
folkene på Åkjær hver dag lave mad til Svend i en kæmpestor gryde. Gryden
blev kaldt Svend Feldings dovregryde og var på Åkjær i mange år, men nu er
den forsvundet.
Kilde:
www.etek.dk/etekster/id0016.htm
|
Til top
|
Troldkællingen med sine unger
1957 |
Elias
Ølsgaard (1873-1964)
Elias
Ølsgaard gik i slutningen af 1890’erne på Kunstakademiet, hvorfra han fik
sit afgangsbevis som billedhugger i 1900. Han levede og arbejdede det
meste af sit liv i Århus, hvor der ved begyndelsen af det 20- århundrede
var overordentligt mange og store byggearbejder i gang. Byens nye teater
var under opførelse efter tegninger af Hack Kampmann, mens Karl Hansen-Reistrup stod for stuk- og keramikudsmykningerne. Ølsgaard blev
tilknyttet foretagendet i udførelsen af de omfangsrige stukarbejder. Da
Kampmann få år efter var arkitekt på Statsbiblioteket
– det nuværende
Erhvervsarkiv – fik han igen Ølsgaard til at skabe de smukke og sirlige
udsmykninger. Det var i høj grad sådanne udsmykningsopgaver, der
kendetegnede den første del af hans billedhuggerkarriere. Han har haft en
finger med i spillet omkring udsmykningerne af Marselisborg Slot og Ny
Carlsberg Glyptotek foruden en lang række af banker, teatre og andre
institutioner fordelt over hele landet. Ølsgaard fik efterhånden også
bestillinger på portrætbuster af folk, der på en eller anden måde havde
gjort sig bemærket gennem deres embede indenfor f.eks. politik,
skolevæsen, politi eller i teaterverdenen.
Billedhuggeren med de mange bestillingsopgaver fik ikke tid til at lave
ret mange fritstående skulpturer. Et par enkelte skal dog nævnes, nemlig
skulpturen af børneforkæmperen Peter Sabroe, opstillet på Østbanetorvet i
Århus, den karakteristiske Pan, der lærer fuglen at fløjte, opstillet i
grønne omgivelser på Kongevejen i Marselisborgskoven samt ikke mindst hans
Troldkælling med sine unger. Hun har fået plads ved indgangen til
Dyrehaven i Skanderborg.
Troldkællingen blev til i 1957, og skænket til
byen Skanderborg af Ceres-bryggeriet. Det for Ølsgaard noget usædvanlige
motiv blev udført i cement, der nemt forvitrer i vind og vejr. Mos og
alger har derfor gode betingelser og giver skulpturen en utilsigtet
virkning af samhørighed med skoven og naturen, som den er anbragt tæt på.
Fra
sin plads foran Dyrehaven skuer troldkællingen forskrækket og mistroisk
ind mod byen, med ørerne rettet frem og hånden opmærksomt hævet. En af
ungerne ænser slet ikke faren, men er blevet optaget af et pindsvin –
måske det er en forvandlet gammel trold som i Poul laCours troldeeventyr?
I denne fortælling forsøger en gammel trold at få lidt fred fra en
irriterende troldunge ved at forvandle sig til pindsvin og med sine pigge
at skubbe troldungen bort.
|
|
Ølsgaard har givet troldkællingen frodige former med lådne lår og
strittende bryster. Ansigtet med stumpnæsen, den åbne mund og de
kuglerunde øjne giver hende ikke ligefrem noget kløgtigt udtryk. I sin
forskrækkelse holder hun godt fast i sin egen hale. Hun virker alt andet
end faretruende. Hun er nok mere bange for mennesker, end de er for hende.
Litteratur:
Annegrete og Vagn Dybdahl Lærdom og Kunst. Tre Århus-karakteristikker.
Århus Byhistoriske Udvalg 1990
Poul laCour, Trolden.
København 1906
Tekst
og foto: Christina Rauh |
|
Til top |
|
Legenden om trolden Gudar |
|
Om trolden Gudar, der nu står og
vogter Nørgaards Højskole, lyder sagnet, at han havde en dejlig datter, som
forelskede sig i en ung mand - men som skæbnen ville det, var han under
hendes stand.
Mesalliance mellem de to unge kunne Gudar selvfølgelig ikke have, og
han forbød de unge elskende at mødes. Ægte kærlighed kan dog ikke tøjles, og
en mørk nat kom ungersvenden til troldeborgen og de elskende stak af sammen.
|
|
Da Gudar
om morgenen opdagede det skete, satte han efter de flygtende. Gudar
var en hurtig trold, og efter kort tid så han de formastelige i det
fjerne. Han greb en stor sten og kastede den med stor kraft efter
dem. Kastet var så kraftigt, at kampestenen efter at have ramt
jorden vest for det nuværende Bjerringbro fortsatte mod Randers og
skubbede jorden foran sig og endte ude i Kattegat.
Dalen og åen, der opstod efter denne hændelse, blev siden kaldt "Gudars
ådal" og "Gudars å", og med tiden er det blevet til
Gudenådalen og Gudenåen. |
|
Gudar, som han nu står foran Nørgaards Højskole,
8,5 meter høj bærende på en 1800 kg tung kampesten, er skabt af den lokale
kunstner Jørgen Glud i 1991.
|
|
Til top
|
Det
sker at trolde bytter deres eget troldbarn ud med et menneskebarn, hvis
menneskene ikke passer godt på den lille. Det barn, som troldene lægger i
stedet, kaldes en skifting.
Det gælder om at få det nyfødte barn døbt hurtigt, så kan troldene ikke gøre
det noget.
Indtil barnet bliver døbt, kan man lægge en salmebog eller en saks i vuggen,
eller man kan sætte en stoppenål i det lille barns tøj. Det vil forhindre
troldene i at tage barnet. Trolde er nemlig bange for alt, hvad der har med
kristendom at gøre, og de er også bange for stål.
Det sker at menneskene glemmer de gode råd, og så slår troldene til.
Skiftingen
På en gård i Støvring nord for Randers
listede en trold en mørk nat ind i stuen. Han nærmede sig forsigtigt vuggen,
hvori der lå et barn, kun få dage gammelt. Manden og konen på gården sov
trygt, og trolden tog forsigtigt det lille barn op. Han lagde sit eget
troldbarn i stedet.
Næste
dag undrer folkene sig over, hvad der er sket med deres barn. Det er meget
mærkeligt, det er som om barnet har forandret sig i nattens løb.
Tiden
går, og barnet vokser, men ikke sådan som andre børn vokser. Det får et
stort hoved og har en vældig appetit. Det spiser alt, hvad der bliver sat
frem. Fødderne og hænderne er store og grove, og barnet vil ikke stå ud af
sengen og lege, som andre børn gør, og det kan heller ikke tale.
Manden
og konen forstår det ikke, men passer barnet så godt som var det deres eget,
indtil en klog kone en dag kommer forbi. Hun ser barnet og siger:
”Hør,
det er da vist en skifting, I har der!”
Straks
bliver manden og konen klar over, at trolden må have været på gården, da
barnet var nyfødt og byttet sit eget troldbarn ud med deres barn.
De
bliver endnu mere ulykkelige end de var, og konen spørger grædende:
”Hvad
skal vi dog gøre?”
”Jo,
først må vi vide, om det nu virkelig er en skifting!” siger den kloge kone.
”Du skal slå et æg i stykker og brygge øl i de to æggeskaller, så får vi
se!”
Konen
gør som der bliver sagt, og giver sig til at brygge øl. Barnet kigger
interesseret på, og pludselig begynder det at grine og udbryder:
”Meget
har jeg set. Jeg har set Rold Skov vokse op og blive hugget om tre gange,
men aldrig har jeg set nogen brygge øl i æggeskaller!”
Nu ved
de, at barnet er forbyttet, og den kloge kone siger:
”Du skal
lægge skiftingen på gulvet og feje den hen over dørtærsklen tre gange, og så
skal du smide den ud på møddingen sammen med fejemøget!”
Konen
gør, som den kloge kone siger, og ikke så snart ligger skiftingen på
møddingen, før troldkællingen dukker op med det rigtige menneskebarn.
Troldkællingen smider menneskebarnet på møddingen og siger: ”Her har du dit
barn. Aldrig har jeg behandlet dit barn, som du nu behandler mit!”
Troldkællingen forsvinder med skiftingen, og konen tager sit eget barn op og
ser, at det er uskadt – ja, lige bortset fra, at det har brækket det ene
ben.
Det ben
groede aldrig rigtigt sammen.
Kilde:
http://www.eteket.dk/etekster/id0016.htm
Troldens
hat og andre østjydske sagn om troldfolk |
Til top
|
Hvad der kommer let, går let
|
Denne
historie er fortalt af Henrik Kjærgaard. Han har i forbindelse med et
Eu-projekt: Den Eventyrlige Blå Kuffert, nedskrevet en række
troldehistorier for børn, og vi takker for tilladelsen til at gengive
historien.
Hvad der kommer let, går let
En bonde
kom ridende fra Randers mod Stånum en sen aften.
Ikke
langt fra gården hvor han boede, passerede han en høj, hvor der boede
trolde.
Han ser,
at højen står på gloende pæle og ved, at det betyder fest. Troldene og deres
venner svinger sig i dansen. De drikker og morer sig og byder bonden på vin.
Bonden
tager imod et bæger af det pureste guld og skal lige til at drikke, da han
spilder lidt af vinen på hesten. Det syder og hårene svides væk på det sted,
hvor dråberne rammer.
”Føj for
den lede!” råber bonden og kaster resten af vinen på jorden, men han
beholder bægeret og galopperer væk i en fart.
Troldene
løber efter ham, men han rider tværs over en pløjemark. Her bliver det svært
for troldene, for de kan ikke krydse en plovfure og må i stedet løbe op og
ned mellem furerne. Alligevel haler de ind på rytteren, og han undgår med
nød og næppe at blive fanget.
Lige da
troldene er ved at gribe fat i ham, springer hesten over en bæk. Her kan
troldene ikke følge efter. De er bange for vand, der strømmer, og så må de
vende om.
Bonden
er snart hjemme på gården med guldbægeret og gemmer det godt. Han passer på
det, og kun ved særlige lejligheder, når der er gæster, eller familien er
samlet, kommer det frem. Så går det rundt om bordet med vin eller øl i, og
alle drikker af det.
En juleaften tre år senere kommer en gammel kone til gården og beder om
husly. Det kan bonden ikke nægte hende, og da det er juleaften og familien
er samlet, går bægeret rundt med vin i. Alle drikker af det, indtil det
kommer til den gamle kone. Hun tager det i hånden, straks springer døren op,
og væk er hun og guldbægeret.
Bonden
blev klar over, at hun var en troldkælling og sagde:
”Let kom
det, og let gik det!”
-eller som vi ville sige i dag:
”Hvad der kommer let, går let!”
Kilde:
www.etek.dk/etekster/id0016.htm |
Til top
Tilbage |
|