Maske

Egill Jacobsen
1949 (Olie på lærred - 150x 101)

Fra sin tidlige ungdom har Egill Jacobsen været optaget af masken som motiv. Inspirationen fik han, da han som 24-årig tog til Paris og så billeder af Picasso, Matisse og Braque. Han gik, ligesom de, på de etnografiske samlinger og studerede naturfolkenes kunst. Selv siger han:

Man kan godt sige, at jeg indførte masken som inspirationskilde i kunsten, men inspirationen kom dels fra min interesse for den "primitive" kunst - Stillehavets og Afrikas kunst, eskimoernes og vikingernes kunst - dels fra børnekunsten, det oprindelige.

Masken kender vi alle fra fastelavn, hvor vi bruger masken og bliver ukendelige, hvorfor vi kan opføre os anderledes end i det daglige. Vi kender også masken fra klovene i cirkus, fra damebladenes reklamer for kosmetiske ansigtsmasker og Ku-Klux-Klans kutter.

Naturfolk over hele verden har brugt masken i livets overgangssituationer - ved fødsel, pubertetsriter, død, sygdom, for at få en god høst osv. Man brugte masker ved de store fester og fik derved del i maskens magiske kraft. Maskens funktion er at skjule det dagligdags almene for derved at gøre det specielle og særegne synligt. Den guddommelige kraft der er lagt i masken overføres til mennesket, som derved får styrke til at overvinde dagliglivets vanskeligheder. I vores tid gør vi ikke længere brug af maskens forvandlende kraft ved livets overgangsriter.

Egill Jacobsens maske giver mange associationer. Måske er vi stillet overfor en maske, der græder over den 2. verdenskrigs uhyrligheder - eller er vi stillet overfor et skjold, - skjoldet, der blev brugt både til forsvar og til at gøre fjenderne bange. Tænk blot på vikingernes og naturfolkenes bemalede skjolde. Helt samme form for skjold findes i øvrigt på døbefonten i Malt Kirke.

 

Undervisningsforslag til "Maske"

I klassen

1. Lav en collage ved at klippe ansigter ud af ugeblade. Bladene må gerne være ens, så du kan lime to ens ansigter op ved siden af hinanden.

2. Prøv så at lime en sort streg hen over øjnene på det ene ansigt og en sort strimmel over munden på det andet.

3. Hvilket ansigt synes du nu fortæller dig mest?

4. Hvor mange slags masker kender du? - fastelavnsmasker - halvmasker - stangmasker - religiøse masker - kult-masker osv.

5. Lav selv masker.

6. Hvad tror du det betyder, når man siger, at alle mennesker går med masker i hverdagen?

7. Går du somme tider med maske?

8. Lav en drage og mal den som en maske.

På museet

Diskuter billeden med klassen ud fra følgende spørgsmål:

  • Er der brugt lyse eller mørke farver?
  • Hvad er billedet malet med?
  • Hvordan er penselstrøgene? (Store, små, kraftige, jævne..)
  • Består billedet af runde eller skarpe former?
  • Hvilken figur får du først øje på i billedet?
  • Hvordan er den store maske placeret i billedet?
  • Den store maske træder frem i billedet. Er det blot fordi, den er stor, eller har det også noget at gøre med farven?
  • Hvilken sindsstemning udtrykker masken?
  • Er der flere masker eller andre figurer i billedet?
  • Er billedet symmetrisk?
  • Kan du lide billedet?
  • Billedet er abstrakt. Abstrakt kunst er enten helt non-figurativ eller omdanner ting fra virkeligheden til mønstre.

I klassen

På skolen kan du lave et abstrakt billede, efter du først har lavet ornamenter på dit papir. Find figurer i billedet og fremhæv enkelte af disse. Husk på hvordan Egill Jacobsen har gjort det.

Tilbage