Ludvig Find
 (1869-1945)

Kunstnerens Hustru
1905
Olie på lærred.
82,5 x 66,5 cm
Inv. VKV 0029
Gave 1945 fra Ny Carlsbergfondet

I 40-året for, at Ludvig Find havde udført det portræt af hustruen Kirsten, der ses øverst i billedspalten ude til højre, kom det i 1945 til Vejen Kunstmuseum som gave fra Ny Carlsbergfondet. Portrættet fra 1905 er flittigt omtalt i litteraturen om Find, og regnes for at være et af hans hovedværker. Han må have holdt meget af portrættet, for det blev først solgt ved hans død, og gik da direkte til Fondet og derfra til Vejen Kunstmuseum. Kirsten sidder i en stol. Hun er stille, fordybet i læsning af en bog. Bag hende anes en bænk/sofa, og på væggen hænger en lang billedramme. Den handler det om i det følgende.


Den lange ramme ses på en stribe fotografier, som kunstneren Mogens Ballin har tog i oktober 1909 hjemme hos sin ven Ludvig Find. Ovenfor ses Kirsten Find sammen med børnene Agnes og Poul Jacob. Ballin lavede også enkeltoptagelser, af Finds børn - datteren Grethe, sønnen Carl og datteren Hanne. Bag alle tre modeller ses billedrammen, der er fyldt med gengivelser efter/tryk af franskmanden Honoré Daumier. De to kunstneres familier var nært knyttet til hverandre og Find leverede en del tegninger til Ballins produktion af tinvarer som salt- og peberbøsser samt til udsøgte emaljerede smykker. Nogle af dem kan ses på Vejen Kunstmuseum, hvor Ballin er repræsenteret med en montre med metalvarer. Museets hjemmeside rummer en database over produktionen og et stort afsnit om hans liv og virke.

Billedrammen har Find malet med på flere portrætter, og det ser ud til, at indholdet blev skiftet af og til. Omkring 1897 malede Ludvig Find den norske kollega Thorvald Erichsen. Nedenfor ses et udsnit af maleriet, hvor rammen bag modellen er tydelig. Til højre ses en reproduktion af den italienske 1400-tals maler Masaccios skildring fra Brancacci-kapellet i Firenze af Adams og Evas uddrivelse af Paradiset.

Året efter at Find havde malet det portræt af Kirsten, der tilhører Vejen Kunstmuseum, udførte han endnu et studie af hende (se nedenfor). Hun ses ved et bord, hvor hun atter sidder og læser. Kirsten har fået selskab af et par af deres døtre. I baggrunden anes den lange ramme. Maleriet tilhører Ribe Kunstmuseum.

Rammen ses også i baggrunden på Ludvig Finds selvportræt fra 1928, hvor han sidder i en sofa, der minder påfaldende meget om den, som Thorvald Erichsen sad på, da Find malede ham lidt over 30 år tidligere. Nordmanden er "fanget" mens han retter blikket lidt sky ned til siden. Med cigar i hånden og hatten skubbet let tilbage i nakken kigger Ludvig Find åbent og imødekommende lige ud på beskueren, som siger han noget i stil med: "Kom bare an!"

Ludvig og Kirsten Find havde i alt 12 børn. Niels Hansen Jacobsens hushjælp i 1920'erne, Dagny Brande, har fortalt en munter lille anekdote om, hvordan hun en dag stod ved museets hovedindgang sammen med billedhuggerens anden hustru, Kaja, og ventede på, at Fru Find skulle komme på besøg. De havde hørt om de mange børnefødsler og ventede en slidt matrone, men kom til at tage imod den fikse, gæve kvinde, der nedenfor ses på et af Mogens Ballins fotos taget i Find-familiens have i Charlottenlund.
Teresa Nielsen, museumsleder, januar 2015
1897-portrættet af Thorvald Erichsen kan ses på Den Hirschsprungske Samling, København.
Maleriet fra 1906 af Kirsten Find og de to døtre tilhører Ribe Kunstmuseum.

















Ludvig Finds selvportræt fra 1928 tilhører Trapholt, Kolding. Mogens Ballins glaspladenegativer er i privateje