Introduktion til Niels Hansen Jacobsens bogsamling
 

En introduktion ved Christina Rauh Oxbøll og Teresa Nielsen
Nedfældet 2000, totalrevideret 2011



I den nordlige ende af Vejen Kunstmuseum står billedhugger Niels Hansen Jacobsens stuer intakte – ret nøjagtigt som han forlod dem ved sin død i 1941. I stuen ud mod pladsen står to bogreoler fyldt med en del af den bogsamling, som billedhuggeren og hans hustruer byggede op. l tiden inden fjernsynets fødsel har fordybelsen i en bog utvivlsomt hørt til aftenens fornøjelser afvekslende med samtaler, levende musik (billedhuggerens violin og opretstående klaver er desværre borte), et slag skak eller en god symfonikoncert i radioen. I forbindelse med dødsboauktionen var der vakse folk, der sørgede for at få købt billedhuggerens indbo, så stuen fortsat står med præcis det møblement, som han selv havde samlet - men krystalradioen blev desværre solgt. Fra 1920’erne bragte den ham torsdagskoncerterne. Skulle dette moderne apparat repareres, var det urmageren, der stod for arbejdet, og betalingen var et bytte med god keramik, så hans efterkommere har en fin samling Hansen Jacobsen stentøj!


Trykkeår og tilegnelser forreste i bøgerne viser, at bogsamlingen er bragt sammen over en lang årrække. Der er bøger, som ejerne selv har indkøbt, mens andre er gået i arv fra slægtninge og familie. En særlig portion udgør de bøger, der er kommet til som gaver fra forfattervenner. Kulturpersonlighederne i vennekredsen var eksempelvis forfatterne Marie Bregendahl, Johannes V. Jensen, Thøger Larsen, Johan Skjoldborg og Jeppe Aakjær. En slags bytteri har der været tale om, for på eksempelvis Nationalmuseet kan man se en Hansen Jacobsen krukke, der har været en gave fra ham til Johannes V. Jensen. Tilsvarende er der i Aakjærs hjem ”Jenle” ved Skive en del Hansen Jacobsen keramik. I den her på hjemmesiden publicerede korrespondancen mellem de to fremgår det, at keramikken - som bøgerne hos Hansen Jacobsen - er kommet til som gaver.
 

De mange dedikationer vidner om rig udveksling. Samtidig viser de fx Kajas og Niels Hansen Jacobsens fælles kærlighed til bøger, når de til jul begavede hinanden med deres yndlingsforfatteres nyeste udgivelser. Ved sådanne lejligheder, kan man se, at de kaldte hinanden kælenavnene "Ugl" og "Ørn". Måske Kajas kælenavn stammer fra hendes familienavn Fuglede kombineret med hendes lidenskab for viden og litteratur - med den kloge Pallas Athenes ugle som visdommens fugl? Netop i tiden omkring museets indvielse genoptog Hansen Jacobsen et gammelt uglemotiv, som tilbage i 1899 blev gengivet i det tyske tidsskrift ”Die Kunst / Dekorative Kunst” i forbindelse med en omtale af billedhuggerens virke. Det strengt symmetriske marmorrelief er dateret 1923 og indsat over hans og ”ugls” private indgangsdør i den nordlige ende af museet. Dobbeltdøren førte ind til deres entré, der i dag er baggang, når man er gået gennem billedhuggerens stuer.
 

Herosdyrkelsen
Hansen Jacobsen har været bredt orienteret og hans viden velfunderet indenfor såvel skønlitteratur som faglitteratur. Der står bøger af tænkere som Nietzsche, Kierkegaard og Brandes samt Dante Alighieri, Shakespeare og Platon. Deres overvejelser har udgjort en filosofisk platform, ud fra hvilken Hansen Jacobsen har beskæftiget sig kritisk med såvel den ældre som samtidens kunst og kultur. Interessant er det også at finde eksempelvis "Om herosdyrkelse eller store mænd, deres væsen og betydning" af Thomas Carlyle (1795-1881). Den udkom på engelsk 1841, men først på dansk 1916 - et værk, også kunstneren J. F. Willumsen læste. Men det må have været på engelsk, for kunsthistorikeren Merete Bodelsen har påvist, hvor dybe spor den sat dybe i dennes kunst fra 1890’erne. Carlyle skriver om enkeltindividerne som Odin, Shakespeare, Dante og Muhammed som den store, geniale skaber - om heroen, der bag sin hvælvede pande og under det store, tilbagestrøgne hår, tænker store tanker.
 

I forlængelse af at Georg Brandes (1842-1927) i tidsskriftet ”Tilskueren” i 1889 havde præsenteret nogle af Nietsches tanker, arbejdede han videre med argumenterne omkring en "aristokratisk radikalisme" – tanken om de store enere, der bærer vores kultur. Han personificerede dem i monografiske værker om eksempelvis Shakespeare, Goethe, Voltaire, Caesar og Michelangelo. Der blev lyttet og læst. Brandes’ foredragsrækker og skriveri satte sig spor i kunstnernes liv og produktion. I forlængelse af bogen om Shakespeare, dukkede den engelske forfatter snart på forskellig vis op i kunstnernes værker.


Klik her for at læse artikel om Hansen Jacobsens brug af Shakespeare motiver.


 

 

Foran museet i Vejen ses her yderst til venstre Jeppe Aakjær. Niels Hansen Jacobsen flankerer på den anden side et par unge mennesker – er den mon Aakjærs børn?


Dette er Hansen Jacobsens gamle foto af den gipsbuste af Georg Brandes, som han i 1902 udstillede på Salonen i Paris. Den findes på Vejen Kunstmuseum, og en variant i glaseret stentøj tilhører National-museet.

 

Generelt var kunstnerkredsen fascineret af de stærke heroskikkelser. Det ses eksempelvis i den europæiske dyrkelse af komponisten Beethoven - en prototype for dette ideal. Som danske eksempler kan nævnes Axel Hous 1899-portrætradering af Hansen Jacobsen med stor ”Beethoven-manke”. Et eksemplar hænger i Gallerigangen på Vejen Kunstmuseum. Samme frisure ses i Malerisalen, hvor Rudolph Tegners bronzeportræt fra 1900 af Jens Lund er opstillet. Endnu et eksempel er de keramiske portrætmasker af Hansen Jacobsen, der er ophængt på væggen i hans stuer. Overfor står skulpturen "Convention" øverst på en høj bogreol, og mandshovedet har samme viltre hårpragt. Betragter man i Gallerigangen Hansen Jacobsens buste af den store modernistiske fornyer Georg Brandes finder man også her et bud på en heros udtryksfulde ansigt og hårpragt.


Brandes-portrættet udførte Hansen Jacobsen i tiden omkring 1901-1902 og viste det på salonen i Paris i 1902. Skulderpartiet blev siden let ændret til den buste, der i dag står i gips på Vejen Kunstmuseum og i en stentøjsudgave tilhører Nationalmuseet som en del af Georg Brandes’ arbejdsværelse. I 1912 udstillede Hansen Jacobsen en maskeversion af portrættet med en giftiggrøn glasur – og mon ikke det er nærliggende at se farven som symbol på den sure ”galde” i den tvetydige modtagelse af Brandes? Der er ingen tvivl om, at Brandes har været en personlighed, som Hansen Jacobsen har forholdt sig til.


De gamle fortællinger

Vellidt som han var i Vejen, har Hansen Jacobsen dog ikke været en mand, der har villet tilpasse sig det etablerede samfund.
Oprørsk i sin tankegang med en stærk republikansk overbevisning har han beskæftiget sig med, hvad han fandt rigtigt. Ligesom hos mange af tidens forfattere bliver hovedpersonerne i kunsten den almindelige lægmand, og den etablerede kristne kirke får modspil af bondestandens tro på trolde, vølve og dryader hentet i folkesagn og eventyr. Inspiration har han kunnet finde i udgivelser som "Danske Folkeæventyr", og "Nordisk Mythologie" - og formodentlig især under foredrag på Askov Højskole, hvor forstander Ludvig Schrøder ofte tog afsæt i den nordiske mytologi og hvor H.F. Feilberg sad og arbejdede med sin ordbog over det jyske sprog. Folkesagn som brødrene Grimms nedfældning af historien om den tapre skrædder har dannet afsæt for hans skulptur af ”Kæmpen, der klemmer Vand af en Sten” som han udstillede i 1915. Også H.C. Andersens fortællinger har givet næring til en hel række skulpturer: ”Døden og Moderen”, ”Havhexen”, ”Skyggen”, ”Den lille Havfrue” og ”Dryaden” – læs mere om dem i hjemmesideafsnittet ”NHJ og H.C. Andersen”.


Ægtefællernes litterære engagement
Her er der lagt vægt på Niels Hansen Jacobsen, men det er vigtigt at bemærke, at en god del af bogsamlingen skyldes hans to hustruer, Gabriele og Kaja. Begge var de nysgerrige og belæste med en stor interesse for litteraturen.
Hans første hustru, Anna Gabriele Rohde (1862-1902), var provstedatter fra Mariager og kom fra et kunstinteresseret hjem. Hun var selv malerinde og mødte Niels Hansen Jacobsen på Kunstakademiet i København. Da de blev gift i 1891 bragte hun flere kunst-bøger med sig ind i ægteskabet. Gabriele havde flair for sprog, og talte flydende fransk. Titler som "Nana" og "Au Bonheur des Dames" af Émile Zola samt "Les Lys dans la Valle" af Balzac viser hendes interesse også for den nyeste franske litteratur, som er kommet til samlingen under deres ophold i Paris 1892-1902.
I 1902 døde Gabriele efter en kræftoperation - kun 40 år gammel. Efter en tid i sorg giftede Hansen Jacobsen sig i 1908 med købmandsdatteren Kaja Jørgensen fra Vamdrup. Til brylluppet skrev hans ungdomsven Jeppe Aakjær sangen "Sydsol og Vestsol" – læs mere om det i hjemmesideafsnittet om de to kunstneres korrespondance.
 

Mødet med Herman Bang
Hansen Jacobsens anden hustru, Kaja Fuglede Jørgensen (1882-1928), var købmandsdatter fra Vamdrup. Hun havde en levende interesse for litteraturen. Allerede som 16-årig, skrev hun i 1901 sit navn i sin første Herman Bang roman. Hun var en stor beundrer af forfatteren – havde læst alle hans bøger og havde endog skaffet sig et portræt af ham. Det siges også at have været på hendes initiativ, at der i Vamdrup i 1904 blev arrangeret foredrag ved den karismatiske forfatter. Foredraget blev arrangeret af "Sønderjydsk Forening for Vamdrup og Omegn", hvor Kajas far, købmand H.J. Jørgensen, var formand. Under opholdet var Herman Bang gæst i købmandshjemmet. Indtrykkene fra begivenhederne i den sønderjyske stationsby og særligt mødet med Kaja gav Herman Bang inspiration til romanen "De uden Fædreland". l denne skildring optræder Bang selv i skikkelse af den ungarske violinvirtuos Grev Joan Ujhazy, der bringer et pust af en fremmed og rigere tankeverden ind i et dansk provinsmiljø. Kaja genkendes i en af nøglefigurerne som købmandsdatteren Gerda Johansen, der fascineres af den eksotiske kunstnergreve. Det er historien om to verdener, der drages mod hinanden, men som aldrig lader sig forene.


Klik her for at læse Morten Kamphøveners artikel om Kaja Jørgensen og Herman Bang
 

Kaja Hansen Jacobsen og Biblioteksforeningens bestyrelse
Mange af bøgerne på hylderne er godt slidte, til tider mangler der både omslag og enkelte sider - et tegn på at de er blevet læst flittigt. Det er uvist, om Kaja og Niels Hansen Jacobsen var med i en af tidens læsekredse.
Interessen for at skabe bred adgang til det skrevne ord viser sig i Kajas engagement i Vejen Biblioteksforening. Hun blev valgt til næstformand på det konstituerende bestyrelsesmøde den 16. december 1922, for snart efter at blive udnævnt til formand efter Biblioteksforeningens generalforsamling den 28. maj 1923 - en post hun beholdt de kommende tre år. Grundstammerne i biblioteksforeningen var den tidligere Sogne-bogsamling samt et 1916-legat fra familien Lauridsen. Legatet skulle sikre lokaler til læsesale samt indkøb af nye bøger. På samme tid gik kommunen ind i samarbejdet.
l museets arkiver findes der en notits fra Folkebladet i 1925, hvor Kaja på det kraftigste opfordrer medlemmer til at betale deres kontingent, da det "kun er de færreste af os, der har Raad som vi har Lyst, til selv at anskaffe os de Haandbøger, Billedværker og Litteratur, vi har brug for til Hjælp i vor Arbejde eller til Glæde og Berigelse i vor Fritid". Opfordringen blev fulgt af et digt, som beskrev læsningens glæder:


Bøgernes Verden er som stille gemmer,
rummer til Undre, Øjeblikket glemmer,
mangen en skat, maaske fra Dragen vunden,
ligger paa Bunden.

O - der er de gamle Bind med blanke Spænder,
fra deres Blade gamle Luer brænder,
Hænder, som skrev dem og blev Støv i Graven,
rækker dig Gaven.

Blomster fra Tider langvejs ladt tilbage,
dufter endnu af døde Sommerdage.
Al deres sødme, hvis du Sejlet bryder,
løfter og fryder.

Nutidens duft af Glæden og Sorgen
ligger og bier til Fremtidens Morgen,
altid i stand til at slynge af sin Dvale
Toner og Tale.

Mangen en Evne, mangen en kostbar Viden
bæres af Bogens Tavshed ud i Tiden;
maaske din Søn, din Sønnesøn den bringer
løftede Vinger

Lad os da vogte Skatte, vi har arvet,
vogte paa andre, af vor Samtid farvet,
Aandslivets Høst på Bøgers fulde Blade
sanke i Lade.


Niels Hansen Jacobsens engagement i Vejen Biblioteksforening

Museet lagde flere gange lokaler til Biblioteksforeningens bestyrelsesmøder. Det faldt naturligt at overgive enkelte opgaver til Niels Hansen Jacobsen. Det fremgår af bestyrelsesreferaterne, at han indvilligede i at "tegne en Ramme til Opslag, man agter at ophænge i Biblioteket". Hvorvidt disse rammer blev udførte og om de stadig eksisterer, vides ikke.
Af biblioteksforeningens bestyrelsesreferater fremgår det, at foreningen ihærdigt forsøgte at finde veje til at skaffe flere medlemmer. Man bestilte f.eks. 1000 bogmærker ved boghandler Bruun-Møller, som skulle bære påskriften: "Enhver bør være medlem af Biblioteksforeningen. Ethvert medlemsbidrag drager et ligesaa stort Statstilskud med sig. Mindste Kontingent: Enkeltperson 2 Kr., Ægtepar 3 Kr.". Om Hansen Jacobsen fik til opgave at udforme disse bogmærker vides ikke med sikkerhed. I lokalhistorisk arkiv findes to små blyantstegninger fra hans hånd med en del af den pågældende ordlyd.
Hansen Jacobsen kan naturligvis også have kendt til ideen og på eget initiativ leget lidt med et udkast. l disse tegninger ses et af Hansen Jacobsen hyppigt brugte gravstensmotiver: Livstræet. Det vokser op af de golde sten, men bærer frugt i form af den viden, der ligger gemt i bøgerne.

 

I 1899 udførte Axel Hou et af sine absolutte hovedværker, et manende portræt af Niels Hansen Jacobsen. Indirekte tegnede han gennem brug af udvalgte skulpturer et indsigtsfuldt portræt af den gode ven.
I baggrunden ses den politiske skulptur ”Friheden i Aarhundredets Slutning” og nederst Hansen Jacobsens absolutte hovedværk, ”Skyggen”, der da kun var to år gammel.


På sin store udstilling på Den Frie i København i 1901 viste Hansen Jacobsen bl.a. sit tidlige værk ”Thor og Gjögleriet i Utgaard”, der tager afsæt i den nordiske frem for den klassisk græske mytologi.


På et udateret foto, der må være fra anden halvdel af 1890’erne ses Hansen Jacobsens første hustru, Gabriele, i atelieret i Paris – for oven anes nogle af hans keramiske masker.


I 1908 giftede Hansen Jacobsen sig med Kaja Jørgensen, en litteraturinteresseret købmandsdatter fra Vamdrup med en særlig interesse for Herman Bang.


Ægteparret har en gang inden 1924 i Skibelundatelieret valgt at lade sig foto-grafere ved Trolden – Hansen Jacobsen siddende, Kaja kigger frem over skulptu-rens sokkel.

 

Bogmærker tegnet af Niels Hansen Jacobsen med påskriften: Vejen Biblioteksforening. Enhver bør være medlem. Lokalhistorisk arkiv, Vejen.

 

Lille reklamefolder for Vejen Biblioteket og Kunstmuseet i Vejen.
 

Vejen Kunstmuseums og Biblioteksforeningens fælles interesser - og målgruppe - viser sig blandt andet også i en lille reklamefolder, som delvist oplyser om museets samlinger og åbningstider og delvist gør opmærksom på bibliotekets faciliteter.
Det kan synes som om der må have været en bagvedliggende tanke ved, at det ”nye”, topmoderne Vejen Bibliotek i 1940 blev opført på Museumspladsen skråt overfor det, der havde været Kaja Hansen Jacobsens soveværelsesvindue – det blev dog til en hel del år for sent til at hun kunne kigge derover. Længere nedenfor kan man læse mere om bibliotekets sale, der i dag indgår som en del af Vejen Kunstmuseum.
 
 

Fra en af boghandlerens efterkommere fik museet i 2010 mulighed for at erhverve Niels Hansen Jacobsens træ indrammet stentøjs-skitse til relieffet.

 

Mellem billedhuggerens gamle fotos er der et, hvor man ser stentøjsudgaver af hans portrætter af niecens to sønner, Anders og Povl Bruun Møller.

 

Bruun Møllers Boghandel lå i Nørregade, hvor Danske Bank i dag har til huse. Hansen Jacobsen udførte reliefferne over de to indgangsdøre samt boghandlerskiltet i gavlen mod syd.


På et af billedhuggerens gamle fotos ses, at det ene af reliefferne blev fotograferet i museets Skulptursal. I dag hænger det i Publikummet på Vejen Kunstmuseum.