En introduktion ved Christina Rauh Oxbøll og Teresa Nielsen Nedfældet 2000, totalrevideret 2011
I den nordlige ende af Vejen Kunstmuseum står billedhugger Niels
Hansen Jacobsens stuer intakte – ret nøjagtigt som han forlod
dem ved sin død i 1941. I stuen ud mod pladsen står to bogreoler
fyldt med en del af den bogsamling, som billedhuggeren og hans
hustruer byggede op. l tiden inden fjernsynets fødsel har
fordybelsen i en bog utvivlsomt hørt til aftenens fornøjelser
afvekslende med samtaler, levende musik (billedhuggerens violin
og opretstående klaver er desværre borte), et slag skak eller en
god symfonikoncert i radioen. I forbindelse med dødsboauktionen
var der vakse folk, der sørgede for at få købt billedhuggerens
indbo, så stuen fortsat står med præcis det møblement, som han
selv havde samlet - men krystalradioen blev desværre solgt. Fra
1920’erne bragte den ham torsdagskoncerterne. Skulle dette
moderne apparat repareres, var det urmageren, der stod for
arbejdet, og betalingen var et bytte med god keramik, så hans
efterkommere har en fin samling Hansen Jacobsen stentøj!
Trykkeår og tilegnelser forreste i bøgerne viser, at
bogsamlingen er bragt sammen over en lang årrække. Der er bøger,
som ejerne selv har indkøbt, mens andre er gået i arv fra
slægtninge og familie. En særlig portion udgør de bøger, der er
kommet til som gaver fra forfattervenner. Kulturpersonlighederne
i vennekredsen var eksempelvis forfatterne Marie Bregendahl,
Johannes V. Jensen, Thøger Larsen, Johan Skjoldborg og Jeppe
Aakjær. En slags bytteri har der været tale om, for på
eksempelvis Nationalmuseet kan man se en Hansen Jacobsen krukke,
der har været en gave fra ham til Johannes V. Jensen.
Tilsvarende er der i Aakjærs hjem ”Jenle” ved Skive en del
Hansen Jacobsen keramik. I den her på hjemmesiden publicerede
korrespondancen mellem de to fremgår det, at keramikken - som
bøgerne hos Hansen Jacobsen - er kommet til som gaver.
De mange dedikationer vidner om rig udveksling. Samtidig viser
de fx Kajas og Niels Hansen Jacobsens fælles kærlighed til
bøger, når de til jul begavede hinanden med deres
yndlingsforfatteres nyeste udgivelser. Ved sådanne lejligheder,
kan man se, at de kaldte hinanden kælenavnene "Ugl" og "Ørn".
Måske Kajas kælenavn stammer fra hendes familienavn Fuglede
kombineret med hendes lidenskab for viden og litteratur - med
den kloge Pallas Athenes ugle som visdommens fugl? Netop i tiden
omkring museets indvielse genoptog Hansen Jacobsen et gammelt
uglemotiv, som tilbage i 1899 blev gengivet i det tyske
tidsskrift ”Die Kunst / Dekorative Kunst” i forbindelse med en
omtale af billedhuggerens virke. Det strengt symmetriske
marmorrelief er dateret 1923 og indsat over hans og ”ugls”
private indgangsdør i den nordlige ende af museet. Dobbeltdøren
førte ind til deres entré, der i dag er baggang, når man er gået
gennem billedhuggerens stuer.
Herosdyrkelsen Hansen Jacobsen har været bredt orienteret og hans viden
velfunderet indenfor såvel skønlitteratur som faglitteratur. Der
står bøger af tænkere som Nietzsche, Kierkegaard og Brandes samt
Dante Alighieri, Shakespeare og Platon. Deres overvejelser har
udgjort en filosofisk platform, ud fra hvilken Hansen Jacobsen
har beskæftiget sig kritisk med såvel den ældre som samtidens
kunst og kultur. Interessant er det også at finde eksempelvis
"Om herosdyrkelse eller store mænd, deres væsen og betydning" af
Thomas Carlyle (1795-1881). Den udkom på engelsk 1841, men først
på dansk 1916 - et værk, også kunstneren J. F. Willumsen læste.
Men det må have været på engelsk, for kunsthistorikeren Merete
Bodelsen har påvist, hvor dybe spor den sat dybe i dennes kunst
fra 1890’erne. Carlyle skriver om enkeltindividerne som Odin,
Shakespeare, Dante og Muhammed som den store, geniale skaber -
om heroen, der bag sin hvælvede pande og under det store,
tilbagestrøgne hår, tænker store tanker.
I forlængelse af at Georg Brandes (1842-1927) i tidsskriftet
”Tilskueren” i 1889 havde præsenteret nogle af Nietsches tanker,
arbejdede han videre med argumenterne omkring en "aristokratisk
radikalisme" – tanken om de store enere, der bærer vores kultur.
Han personificerede dem i monografiske værker om eksempelvis
Shakespeare, Goethe, Voltaire, Caesar og Michelangelo. Der blev
lyttet og læst. Brandes’ foredragsrækker og skriveri satte sig
spor i kunstnernes liv og produktion. I forlængelse af bogen om
Shakespeare, dukkede den engelske forfatter snart på forskellig
vis op i kunstnernes værker.
Klik her for at læse artikel om Hansen
Jacobsens brug af Shakespeare motiver.
|
|
 |
Foran museet i Vejen ses her yderst til venstre Jeppe
Aakjær. Niels Hansen Jacobsen flankerer på den anden side et
par unge mennesker – er den mon Aakjærs børn? |
 |
Dette er Hansen Jacobsens gamle foto af den gipsbuste af Georg
Brandes, som han i 1902 udstillede på Salonen i Paris. Den
findes på Vejen Kunstmuseum, og en variant i glaseret stentøj
tilhører National-museet. |
|
Generelt var kunstnerkredsen
fascineret af de stærke heroskikkelser. Det ses eksempelvis i
den europæiske dyrkelse af komponisten Beethoven - en prototype
for dette ideal. Som danske eksempler kan nævnes Axel Hous
1899-portrætradering af Hansen Jacobsen med stor
”Beethoven-manke”. Et eksemplar hænger i Gallerigangen på Vejen
Kunstmuseum. Samme frisure ses i Malerisalen, hvor Rudolph
Tegners bronzeportræt fra 1900 af Jens Lund er opstillet. Endnu
et eksempel er de keramiske portrætmasker af Hansen Jacobsen,
der er ophængt på væggen i hans stuer. Overfor står skulpturen "Convention"
øverst på en høj bogreol, og mandshovedet har samme viltre
hårpragt. Betragter man i Gallerigangen Hansen Jacobsens buste
af den store modernistiske fornyer Georg Brandes finder man
også her et bud på en heros udtryksfulde ansigt og hårpragt.
Brandes-portrættet udførte Hansen Jacobsen i tiden omkring
1901-1902 og viste det på salonen i Paris i 1902. Skulderpartiet
blev siden let ændret til den buste, der i dag står i gips på
Vejen Kunstmuseum og i en stentøjsudgave tilhører Nationalmuseet
som en del af Georg Brandes’ arbejdsværelse. I 1912 udstillede
Hansen Jacobsen en maskeversion af portrættet med en giftiggrøn
glasur – og mon ikke det er nærliggende at se farven som symbol
på den sure ”galde” i den tvetydige modtagelse af Brandes? Der
er ingen tvivl om, at Brandes har været en personlighed, som
Hansen Jacobsen har forholdt sig til.
De gamle fortællinger
Vellidt som han var i Vejen, har Hansen Jacobsen dog ikke
været en mand, der har villet tilpasse sig det etablerede
samfund.
Oprørsk i sin tankegang med en stærk republikansk overbevisning
har han beskæftiget sig med, hvad han fandt rigtigt. Ligesom hos mange af tidens forfattere bliver hovedpersonerne i kunsten den
almindelige lægmand, og den etablerede kristne kirke får modspil
af bondestandens tro på trolde, vølve og dryader hentet i
folkesagn og eventyr. Inspiration har han kunnet finde i
udgivelser som "Danske Folkeæventyr", og "Nordisk Mythologie" -
og formodentlig især under foredrag på Askov Højskole, hvor
forstander Ludvig Schrøder ofte tog afsæt i den nordiske
mytologi og hvor H.F. Feilberg sad og arbejdede med sin ordbog
over det jyske sprog. Folkesagn som brødrene Grimms nedfældning
af historien om den tapre skrædder har dannet afsæt for hans
skulptur af ”Kæmpen, der klemmer Vand af en Sten” som han
udstillede i 1915. Også H.C. Andersens fortællinger har givet
næring til en hel række skulpturer: ”Døden og Moderen”, ”Havhexen”,
”Skyggen”, ”Den lille Havfrue” og ”Dryaden” – læs mere om dem i
hjemmesideafsnittet ”NHJ og H.C. Andersen”.
Ægtefællernes litterære engagement Her er der lagt vægt på Niels Hansen Jacobsen, men det er
vigtigt at bemærke, at en god del af bogsamlingen skyldes hans
to hustruer, Gabriele og Kaja. Begge var de nysgerrige og
belæste med en stor interesse for litteraturen. Hans første hustru, Anna Gabriele Rohde (1862-1902), var
provstedatter fra Mariager og kom fra et kunstinteresseret hjem.
Hun var selv malerinde og mødte Niels Hansen Jacobsen på
Kunstakademiet i København. Da de blev gift i 1891 bragte hun
flere kunst-bøger med sig ind i ægteskabet. Gabriele havde flair
for sprog, og talte flydende fransk. Titler som "Nana" og "Au
Bonheur des Dames" af Émile Zola samt "Les Lys dans la Valle" af
Balzac viser hendes interesse også for den nyeste franske
litteratur, som er kommet til samlingen under deres ophold i
Paris 1892-1902. I 1902 døde Gabriele efter en kræftoperation - kun 40 år gammel.
Efter en tid i sorg giftede Hansen Jacobsen sig i 1908 med
købmandsdatteren Kaja Jørgensen fra Vamdrup. Til brylluppet
skrev hans ungdomsven Jeppe Aakjær sangen "Sydsol og Vestsol" –
læs mere om det i hjemmesideafsnittet om de to kunstneres
korrespondance.
Mødet med Herman Bang Hansen Jacobsens anden hustru, Kaja Fuglede Jørgensen
(1882-1928), var købmandsdatter fra Vamdrup. Hun havde en
levende interesse for litteraturen. Allerede som 16-årig, skrev
hun i 1901 sit navn i sin første Herman Bang roman. Hun var en
stor beundrer af forfatteren – havde læst alle hans bøger og
havde endog skaffet sig et portræt af ham. Det siges også at
have været på hendes initiativ, at der i Vamdrup i 1904 blev
arrangeret foredrag ved den karismatiske forfatter. Foredraget
blev arrangeret af "Sønderjydsk Forening for Vamdrup og Omegn",
hvor Kajas far, købmand H.J. Jørgensen, var formand. Under
opholdet var Herman Bang gæst i købmandshjemmet. Indtrykkene
fra begivenhederne i den sønderjyske stationsby og særligt mødet
med Kaja gav Herman Bang inspiration til romanen "De uden
Fædreland". l denne skildring optræder Bang selv i skikkelse af
den ungarske violinvirtuos Grev Joan Ujhazy, der bringer et pust
af en fremmed og rigere tankeverden ind i et dansk
provinsmiljø. Kaja genkendes i en af nøglefigurerne som
købmandsdatteren Gerda Johansen, der fascineres af den
eksotiske kunstnergreve. Det er historien om to verdener,
der drages mod hinanden, men som aldrig lader sig forene.
Klik her for at læse Morten Kamphøveners artikel
om Kaja Jørgensen og Herman Bang
Kaja Hansen Jacobsen og Biblioteksforeningens bestyrelse Mange af bøgerne på hylderne er godt slidte, til tider mangler
der både omslag og enkelte sider - et tegn på at de er blevet
læst flittigt. Det er uvist, om Kaja og Niels Hansen Jacobsen
var med i en af tidens læsekredse. Interessen for at skabe bred adgang til det skrevne ord viser
sig i Kajas engagement i Vejen Biblioteksforening. Hun blev
valgt til næstformand på det konstituerende bestyrelsesmøde den
16. december 1922, for snart efter at blive udnævnt til formand
efter Biblioteksforeningens generalforsamling den 28. maj 1923
- en post hun beholdt de kommende tre år. Grundstammerne i
biblioteksforeningen var den tidligere Sogne-bogsamling samt et
1916-legat fra familien Lauridsen. Legatet skulle sikre lokaler
til læsesale samt indkøb af nye bøger. På samme tid gik kommunen
ind i samarbejdet. l museets arkiver findes der en notits fra Folkebladet i 1925,
hvor Kaja på det kraftigste opfordrer medlemmer til at betale
deres kontingent, da det "kun er de færreste af os, der har Raad
som vi har Lyst, til selv at anskaffe os de Haandbøger,
Billedværker og Litteratur, vi har brug for til Hjælp i vor
Arbejde eller til Glæde og Berigelse i vor Fritid".
Opfordringen blev fulgt af et digt, som beskrev læsningens
glæder:
Bøgernes Verden er som stille gemmer,
rummer til Undre, Øjeblikket glemmer, mangen en skat, maaske fra Dragen vunden,
ligger paa Bunden.
O - der er de gamle Bind med blanke Spænder,
fra deres Blade gamle Luer brænder, Hænder, som skrev dem og blev Støv i Graven, rækker dig Gaven.
Blomster fra Tider langvejs ladt tilbage, dufter endnu af døde Sommerdage. Al deres sødme, hvis du Sejlet bryder,
løfter og fryder.
Nutidens duft af Glæden og Sorgen ligger og bier til Fremtidens Morgen, altid i stand til at slynge af sin Dvale
Toner og Tale.
Mangen en Evne, mangen en kostbar Viden
bæres af Bogens Tavshed ud i Tiden; maaske din Søn, din Sønnesøn den bringer
løftede Vinger
Lad os da vogte Skatte, vi har arvet,
vogte paa andre, af vor Samtid farvet, Aandslivets Høst på Bøgers fulde Blade
sanke i Lade.
Niels Hansen Jacobsens engagement i Vejen Biblioteksforening Museet lagde flere gange lokaler til Biblioteksforeningens
bestyrelsesmøder. Det faldt naturligt at overgive enkelte
opgaver til Niels Hansen Jacobsen. Det fremgår af
bestyrelsesreferaterne, at han indvilligede i at "tegne en
Ramme til Opslag, man agter at ophænge i Biblioteket". Hvorvidt
disse rammer blev udførte og om de stadig eksisterer, vides
ikke. Af biblioteksforeningens bestyrelsesreferater fremgår det, at
foreningen ihærdigt forsøgte at finde veje til at skaffe flere
medlemmer. Man bestilte f.eks. 1000 bogmærker ved boghandler
Bruun-Møller, som skulle bære påskriften: "Enhver bør være
medlem af Biblioteksforeningen. Ethvert medlemsbidrag drager et
ligesaa stort Statstilskud med sig. Mindste Kontingent:
Enkeltperson 2 Kr., Ægtepar 3 Kr.". Om Hansen Jacobsen fik til
opgave at udforme disse bogmærker vides ikke med sikkerhed. I
lokalhistorisk arkiv findes to små blyantstegninger fra hans
hånd med en del af den pågældende ordlyd. Hansen Jacobsen kan naturligvis også have kendt til ideen og på
eget initiativ leget lidt med et udkast. l disse tegninger ses
et af Hansen Jacobsen hyppigt brugte gravstensmotiver:
Livstræet. Det vokser op af de golde sten, men bærer frugt i
form af den viden, der ligger gemt i bøgerne. |
|
 |
I 1899 udførte Axel Hou et af sine absolutte hovedværker, et
manende portræt af Niels Hansen Jacobsen. Indirekte tegnede han
gennem brug af udvalgte skulpturer et indsigtsfuldt portræt af
den gode ven.
I baggrunden ses den politiske skulptur ”Friheden
i Aarhundredets Slutning” og nederst Hansen Jacobsens absolutte
hovedværk, ”Skyggen”, der da kun var to år gammel. |
 |
På sin store udstilling på Den Frie i København i 1901 viste
Hansen Jacobsen bl.a. sit tidlige værk ”Thor og Gjögleriet i
Utgaard”, der tager afsæt i den nordiske frem for den klassisk
græske mytologi. |
 |
På et udateret foto, der må være fra anden halvdel af 1890’erne
ses Hansen Jacobsens første hustru, Gabriele, i atelieret i
Paris – for oven anes nogle af hans keramiske masker. |
 |
I 1908 giftede Hansen Jacobsen sig med Kaja Jørgensen, en
litteraturinteresseret købmandsdatter fra Vamdrup med en særlig
interesse for Herman Bang. |
 |
Ægteparret har en gang inden 1924 i Skibelundatelieret valgt at
lade sig foto-grafere ved Trolden – Hansen Jacobsen siddende,
Kaja kigger frem over skulptu-rens sokkel. |
|
|
|
|
Bogmærker tegnet af Niels Hansen Jacobsen med påskriften: Vejen
Biblioteksforening. Enhver bør være medlem. Lokalhistorisk
arkiv, Vejen. |
|
Lille reklamefolder for Vejen Biblioteket og Kunstmuseet i
Vejen.
|
Vejen Kunstmuseums og Biblioteksforeningens fælles interesser -
og målgruppe - viser sig blandt andet også i en lille
reklamefolder, som delvist oplyser om museets samlinger og
åbningstider og delvist gør opmærksom på bibliotekets
faciliteter. Det kan synes som om der må have været en bagvedliggende tanke
ved, at det ”nye”, topmoderne Vejen Bibliotek i 1940 blev opført
på Museumspladsen skråt overfor det, der havde været Kaja Hansen
Jacobsens soveværelsesvindue – det blev dog til en hel del år
for sent til at hun kunne kigge derover. Længere nedenfor kan
man læse mere om bibliotekets sale, der i dag indgår som en del
af Vejen Kunstmuseum.
 |
|
 |
Fra en af boghandlerens efterkommere fik museet i 2010
mulighed for at erhverve Niels Hansen Jacobsens
træ indrammet stentøjs-skitse til relieffet. |
|
Mellem billedhuggerens gamle fotos er der et, hvor man ser
stentøjsudgaver af hans portrætter af niecens to sønner,
Anders og Povl Bruun Møller. |
|
|
 |
Bruun Møllers Boghandel lå i Nørregade, hvor Danske Bank i
dag har til huse. Hansen Jacobsen udførte reliefferne over
de to indgangsdøre samt boghandlerskiltet i gavlen mod syd. |
 |
På et af billedhuggerens
gamle fotos ses, at det ene af reliefferne blev fotograferet
i museets Skulptursal. I
dag hænger det i Publikummet på Vejen Kunstmuseum.
|
|
|