Niels Hansen
Jacobsen, Havhexen og H. C. Andersen Takket
være et auktionshussalg, kom det i oktober 2003 til at stå klart, at Hansen Jacobsen allerede
i året 1893, året efter at have skabt Døden og moderen, arbejdede videre med endnu et
af H.C. Andersens eventyr, et af de
internationalt bedst kendte, Den lille Havfrue. Billedhuggeren gik ikke
straks i gang med modellering af havbundens yndige prinsesse. Nej, hans
fantasi blev vakt af H. C. Andersens beskrivelse af noget af det mest
afskrækkende i eventyret: Fra en samtale med bedstemoderen og et hofbal gik
havfruen direkte til Havhexens District bag den brusende malstrøm - et
sted hun aldrig tidligere havde været.
Niels Hansen Jacobsen
har udført Havhexen som en statuette i massiv bly. Dens vægt har
været noget af en udfordring for ejeren! I mange år var det uvist, om den
var bevaret. Statuetten var i 1899 gengivet i det det tyske tidsskrift
Dekorative Kunst, og udstillet i København i løbet af 1910’erne, men da Niels
Th. Mortensen i 1945 skrev sin store bog om Niels Hansen Jacobsen, måtte han
indsætte et gammelt foto af Havhexen, og skrev, at den formodentlig
var fra tiden omkring 1900. Det stod til troende lige til den dag, da posten
på Vejen Kunstmuseum afleverede et katalog fra Bruun Rasmussens auktioner. Deri strålede et foto af Havhexen – nu skulle der handles!
Indkøbskontoen var ved at være tom, og der blev søgt støtte i Kulturarvsstyrelsens hasteudvalg til støtte for kunstindkøb. Beredvilligt
tog museets bestyrelsesformand, Henning Ranum, af sted til auktionen i
Bredgade. Oktober 2003 blev skulpturen erhvervet, men den var MEGET tung! Heldigvis var
det til at få en taxa direkte fra auktionshuset til Hovedbanegården, og
skulpturen kunne straks komme hjem til Vejen Kunstmuseum, hvor den trods sin
lille størrelse stråler som et af Hansen Jacobsens skulpturelle hovedværker.
Ved originalen kan man
forvisse sig om billedhuggerens signatur og dertil dateringen 1893.
Skulpturen passer fint til en passage i H. C. Andersens beskrivelse:
“Nu kom
hun til en stor slimet Plads i Skoven, hvor store, fede Vandsnoge boltrede
sig og viste deres stygge, hvidgule Bug. Midt paa Pladsen var reist et Huus
af strandede Menneskers hvide Been. Dér sad Havhexen og lod en Skruptudse
spise af sin Mund, ligesom Menneskene lade en lille Kanarifugl spise Sukker.
De hæslige, fede Vandsnoge kaldte hun sine smaa Kyllinger og lod dem vælte
sig paa hendes store, svampede Bryst.”
Med kunstnerisk frihed
har Hansen Jacobsen transformeret huset af ”strandede Menneskers hvide Been”
til en slags tronstol for Havhexen. Flettet sammen af flot
ornamenterede slanger ‘putter’ fire små skeletter sig under den mægtige
Havhex. Kunsthistorisk er de et helt eventyr i sig selv. For de flittige
gæster i etnografiske samlinger eller grundige Tintin-læsere, vil man straks
genkende denne tæt sammenkrøbne siddestilling. Figurerne minder om de
indtørrede sydamerikanske mumier, der blev hjembragt fra de nordlige
Andesbjerge. I Paris kunne de allerede i slutningen af 1800-tallet ses i den
da nyligt grundlagte samling af primitiv kunst i det etnografiske museum i Palais de Trocadéro. En af de flittige gæster var den nu verdensberømte
danskgifte kunstner Paul Gauguin. I 1889 optræder ekkoet af disse
sammenkrøbne mumier i hans malerier og tegninger, og en kort årrække senere
væver Hansen Jacobsen dem ind som en del af sin gengivelse af noget så pæredansk som beretningen om Havfruens forsøg på at vinde prinsens hjerte!
|
|
|
Niels Hansen Jacobsen
Havhexen,
1893 |
|
Paul Gaugin |
|