Niels
Hansen Jacobsen, Den lille Havfrue og H. C. Andersen
På et fotografi fra
Paris, ses Niels Hansen Jacobsen og hans hustru Gabriele i det atelier, som
de brugte i årene 1892-1902. Hun var selv uddannet kunstner, men
synes at have valgt at nedprioritere sit virke til fordel for rollen som
manager for sin mand. Og hun nåede at afsætte to vigtige skulpturer til
brygger Carl Jacobsen: Døden og Moderen samt
En Trold, der vejrer Kristenkød!
Fotografiet,
der må være taget omkring 1900-1901, giver mulighed for at kigge ind i et
atelier, hvor der på arbejdsbordet og hylderne bag ved står en rig blanding af
skitser, blandt andet til Modersmaalet, og glaserede keramiske værker – et
arbejdsfelt, som fra 1890’erne optog Hansen Jacobsen mere og mere. Til
venstre i billedet troner Den lille Havfrue. Hun står i dag i gips i
Skulptursalen på Vejen Kunstmuseum, lige inden for hovedindgangen til venstre
som man træder ind. Men gennem tiden har hun været en del andre steder: Fra
Paris blev hun bragt til København, hvor hun i 1901 stod flot på Niels
Hansen Jacobsens separatudstilling på Den Frie.
Siden blev hun købt af
Vejens dygtige erhvervsmand, den senere nationalbankdirektør, Johannes
Lauridsen (Alfa Margarine m.m.). Han fik hende centralt placeret i sin
fine stuen til skue for de mange selskabsgæster. Om møblementet kom
først, eller om det var skræddersyet til figuren melder historien intet
om, men et yndigt og imponerende syn har det været. Tankevækkende er det
at se, hvordan der på hylden til højre for havfruen står en lille
gipsudgave af Niels Skovgaards
Magnusstenen. Johannes Lauridsen var særdeles aktiv i
Skibelundforeningen, og nåede inden sin død i 1920 hos Hansen Jacobsen
at bestille Genforeningsstenen. Yderst til højre står en af
Hansen Jacobsens skæve vaser.
En sådan står der også til venstre for havfruen sammen med et mere
regelmæssigt værk, måske en vase fra Den kgl. Porcelainsfabrik.
H. C. Andersens
eventyr om Den lille Havfrue er en fortælling, der handler om ulykkelig
kærlighed og om naturvæsenets længsel efter sjælens udødelighed. Den lille
havfrue gennemgår de forfærdeligste lidelser for at komme af med sin
fiskehale, så hun kan færdes i menneskenes verden og vinde Prinsens
kærlighed. Kun hvis han gifter sig med hende i en kirke vil hun få en
udødelig sjæl. Det lykkes som bekendt ikke, prinsen bliver gift med en anden
og på hans bryllupsdag må den lille havfrue kaste sig i havet, i den tro at
hendes hjerte skal briste og hendes krop blive til skum på havet. Eventyret
får dog en lykkeligere udgang. Luftens døtre tager hende med og lover hende
en udødelig sjæl efter tre hundrede års gode gerninger.
Hansen Jacobsen har
valgt at vise hende, mens hun endnu har fiskehale, og alt ånder fred og idyl
i det fantastiske rige under vandet. Som det naturligste i verden sidder hun
på/støtter hun sig til en koralagtig vækst og klapper en lille fisk, mens
strømmen tager i hendes hår. Hun synes næsten at stå på sin fiskehale som vi
andre står på vores ben. I tredimensional form gengiver Hansen Jacobsen
ganske præcist et stykke af teksten, beskrivelsen af havkongens slot, hvor :
De store Rav-vinduer
bleve lukkede op, og så svømmede Fiskene ind til dem, ligesom hos os
Svalerne flyve ind, naar vi lukke op, men Fiskene svømmede lige hen til de
smaa Prindsesser, spiste af deres Haand og lode sig klappe.
I forlængelse af den fyldige omtale af
Troldespringvandet, blev Niels Hansen Jacobsen sidst i 1920'erne bedt om at
lave et springvand til Torvet i Svendborg, resultatet blev Havfruer, der
laver Malstrøm fra 1927.
I 1938 blev Hansen
Jacobsen bedt om at lave en fontæne til møbelfabrikant Oluf Sidelmann
Jakobsens have i Aalestrup nordvest for Hobro. Landskabsarkitekt Johannes
Skovborg stod for anlæggelsen. Ligesom Hansen Jacobsen ved
Troldespringvandet greb tilbage til en ældre figur, valgte han denne gang
Den lille Havfrue. Hun blev støbt i bronze og placeret midt i et lavt,
korsformet bassin omgivet af vandspyende øglehoveder. Denne bronzefigur blev
siden solgt på auktion i København. Dens senere skæbne er ukendt.
Havfruer og andre sære
vandvæsener var omkring århundredeskiftet yndede kunstmotiver. Vandet var et
godt emne, de bølgende former passede til art nouveau stilen, og man var
opmærksom på de psykologiske undertoner. Havet er livets ophav og
symboliserer det ukendte, farlige og lokkende. Sirenen eller havfruen er et
erotisk væsen, hvis besnærende sang lokker sømanden i døden.
Hansen Jacobsens lille
havfrue er dog et uskyldigt, blidt væsen – en af de smukkeste kvindefigurer,
som han har skabt. De fleste af hans kvindelige motiver er lidt tunge og
monumentale. En af dem er også en havfrue, et fascinerende gotisk væsen, der
kan studeres i Anlægget i Bække. Der står i dag det springvand, som Hansen
Jacobsen i 1920’erne udførte til sagfører Olesen i Vodskov ved Hammer
Bakker. Det blev dog efter hans død taget ned og sat på materialegården i
Vejen. Først var der tale om at sætte det op i Askov, men Borgerforeningen i
Bække var hurtigst. Man har derfor nu i Anlægget dér mulighed for at glæde
sig over Hansen Jacobsens meget flotte granithavfrue, der stryger af sted
med sine to unger, der putter sig under de sært fordrejede arme.
|