Begyndelsen
Allerede som ganske ung var Mogens Ballin (1871-1914) stærkt
optaget af kunst. Tiltrukket af Frankrig og de impulser, der
udgik der fra, tog han i slutningen af 1880’erne fransktimer
hos Mette Gad, der var gift med Paul Gauguin. I hendes hjem
fik han mulighed for at se malerier af denne karismatiske
franskmand, værker af andre moderne franske malere og af van
Gogh. Gennem Mette Gad blev der etableret kontakt til
Gauguin i Paris, og i 1889 rejste Ballin dertil. I
forbindelse med en afskedsfest, der blev holdt for Gauguin
inden hans afrejse til Tahiti i 1891, mødte Mogens Ballin
den unge hollandske maler, Jan Verkade (1868-1946). De
rejste sammen til Bretagne, hvor de blev optaget i
kunstnergruppen ”Les Nabis” (”Profeterne”), der var opstået
omkring Gauguin, og malede billeder i den stil, de kaldte
syntetisme. Tiltrukket af den folkelige udgave af den
katolske tro, som de mødte blandt bretonerne, begav Ballin
og Verkade sig på en rejse til Italien, hvor de begge fulgte
det religiøse kald og konverterede. Ballin, der var jødisk
født og opdraget, skulle derved have beredt sin mor, Ida
Levy, ”sit Livs største Sorg”, idet hun mente at ”Saa har
jeg da givet dig en daarlig jødisk Opdragelse”. Hvortil
sønnen svarede: ”Nej, Mor, du har netop givet mig en god
jødisk Opdragelse; thi da jeg forstod, at vor ventede
Messias
var kommen, og at det
var Jesus, ja, saa
maatte jeg blive Kristen.”[1]
Ligesom Verkade var Ballin stærkt tiltrukket af tanken om
at vie sig helt til den nye tro. Mens Verkade valgte et liv
i klosteret, foretrak Ballin dog alligevel en mere
almindelig tilværelse og vendte hjem til København i 1896.
Gennem den katolske menighed i København opstod forbindelsen
til kontorchef i Tolddepartementet, Francois Louis
D’Auchamp, og hans familie, som var af fransk adelig
herkomst. I datteren Marguerite, kaldet Grit, (1872-1907),
mødte Mogens Ballin sit livs store kærlighed. Det unge par
giftede sig i januar 1899 og indrettede deres hjem i moderne
stil med møbler, som Mogens Ballin selv tegnede, og
udsmykkede det med afstøbninger efter antikke og ægyptiske
værker og kunstnervenners malerier.[2]
Det var på dette tidspunkt, at Ballins tanker om et
værksted for metalarbejder modnedes. Med kredit fra faderen,
grosserer og fabrikant Hendrik Ballin, og lokalerne
formidlet gennem ungdomsvennen, bryggeridirektør Benny
Dessau, blev tanke gjort til virkelighed og grundlaget var
skabt for en virksomhed, der skulle komme til at være af
stor betydning for den kunstneriske og håndværksmæssige
udvikling af metalvarer i Danmark. Kort efter årsskiftet
1900 indrettede Mogens Ballin sit værksted i det nedlagte
glasværk på Tuborg Havn, og begyndte fremstillingen af
metalvarer.
[3]
Ballins målsætning for værkstedet var klar. I et brev skrevet
omkring juletid 1899 forklarede han: ”Jeg vil lave Brugsgenstande –
af smuk Form, udført i Bronce, Tin, poleret Kobber og andre billige
Materialer; det er min Agt at lave Ting, som selv den allermindste
Pung kan betale, Folkekunst – og ikke raffineret Kunst for rige
Parvenuer. Som De ser, er det lidt engelske Ideer, jeg bygger på:
William Morris, John Ruskin og deres Fæller har vist mig Vejen…”.
Ved værkstedets etablering indgik Mogens Ballin i tæt samarbejde med
Siegfried Wagner (1873-1963) i udviklingen af modeller og
forretningens drift: ”Jeg beskæftiger også en ung Billedhugger; han
tegner sammen med mig Modellerne og er meget dygtig – ogsaa til
Ornamentik – og han er mig en god Raadgiver og Kritiker og deler med
mig Ledelsen af Forretningen.”
Siegfried Wagner kom netop fra en stilling som J.F. Willumsens
medhjælper både i atelieret og på Bing og Grøndahls Porcelænsfabrik.
Han havde desuden undervist i modellering, drivning og cicelering
ved
Tegne – og Kunstskolen for Kvinder og kunne således bidrage med
en kunstnerisk og teknisk viden, som Ballin ikke selv havde.
Ud over Wagner talte værkstedet på dette tidlige tidspunkt også et
par guld- og sølvsmede, to arbejdsdrenge samt en medarbejder, der
kunne forme, dreje og støbe, og som stod for den sidste
færdiggørelse af genstandene.
Så snart værkstedet var indrettet, blev der arbejdet på at skabe et
bredt varesortiment. Der skulle være tilstrækkeligt med genstande
til at deltage på en udstilling det efterfølgende forår i 1901: ” –
jeg har allerede 10 forskellige Bæltespænder, støbte, ciselerede og
i Emalje, tre Modeller til Lysestager, en del Flaskebakker, Propper,
stærkt ornamenterede Fotografirammer, mange Genstande med Messing
indlagt i Tin og med Bly i Messing.”
Samme år, som værkstedet blev etableret, åbnede Mogens Ballin sit
udsalg i et butikslokale på Skoubogade nr. 1. Flankeret af N.J.
Liebings blomsterbutik, det mondæne konditori ”La Glace” og
Centralbanken hjemhørende på byg-ningens 1. etage, havde udsalget en
synlig placering lige op og ned af Københavns hovedstrøg.
Mogens Ballins Værksteds udsalg i Skoubogade. I vinduet kunne man
besigtige et bredt udvalg af genstande. I dag huser lokalerne Peter
Beyers eksklusive chokoladebutik. Fotoet stammer fra Mogens Ballins
private fotoalbum.
Døbefont og tinbøsse
Allerede
det første år var der travlhed på værkstedet. Ud over
arbejdet med at udvikle modeller var man også beskæftiget
med en stor opgave formidlet gennem Siegfried Wagner, der
havde fået bestilling på en døbefont til Hellerup Kirke. I
oktober 1900 skrev Mogens Ballin i et brev: ”Endnu er vi
ikke langt over Forsøgenes Stade, og dog har vi lige
afsluttet et stort Arbejde, som sikkert vil bringe os mere
Ære end Guld: min Billedhugger fik Bestilling paa at tegne
en Døbefont til en luthersk Kirke, han foreslog mig at gøre
det, og det er det, vi nu er færdige med; Fonten er støbt i
Tin og Messing, Kummen i Tin og Foden dels i Tin, dels
Messing, Kanden er i Tin med Indskrift og tre Fisk Indlagt i
Messing. Virkningen af dette Arbejde, som har beskæftiget
hele Værkstedet i halvanden Maaned, er saare god og original
– men selvfølgelig taber jeg penge paa det, for man giver
mig kun 400 Kr. for Fonten og 80 for Kanden – saa maa jeg
(som sagt) haabe paa Æren: at man taler om den, Aviserne
skriver om den – altsaa god Reklame.”
God reklame fik
Ballin da Tidsskriftet Kunst samme år bragte en
omtale af den udførte opgave: ”den karakteristiske Døbefont
og Kande (…) er af stor malerisk Virkning med de enkle
Former, de fantastiske orientalske Ornamenter og de tre Fisk
som eneste dekorative Motiv. Som første Resultater af en
paabegyndt virksomhed med kunstneriske Metalarbejder som
Endemål er de meget lovende”.[9]
Selve døbefontens udformning kan tilskrives Wagner, da en
signeret skitse med dateringen ”Juni 1900” findes hos hans
efterkommere.
[10]
I foråret 1901 var
der travlhed med endnu en bestilling: ”Jeg er ret optaget
paa mit Værksted, hvor jeg netop udfører en stor Bestilling:
500 tinbøsser til en velgørende Forening”.[11]
Bestilleren af de mange indsamlingsbøsser var
Sygeplejeselskabet, en forening der gav økonomisk støtte til
uformuende syge medlemmer af det jødiske samfund. Wagner
udformede indsamlingsbøssen med en soliditet og tyngde, der
svarede godt til bestillerens seriøse formål. På siderne fik
bøssen indskrift på både dansk og hebræisk, der gengav Salme
41, vers 2: ”Held den som med Forstand tager sig af Svage”.[12]
Eksperimenter
Mogens
Ballin var en person med fingeren på pulsen og med interesse
i tidens æstetiske og filosofiske tendenser. Forfatteren
Johannes Jørgensen mødte Mogens Ballin i 1891, og huskede
deres fbeskrev han efterfølgende Ballin som: ”Meget talende,
med Fingrene gule af at ryge Cigaretter, docerende
Symbolisme, Rosenkreuzer-visdom og Swedenborgianisme,
forevisende Tegninger af Forain, Plakater af Chéret,
Tapeter, Lersager, japanske Farvetryk, Fotografier efter
ægyptiske Tøjer”. Interessen for det nye og lysten til at
eksperimentere slog også igennem i værkstedet, og Ballins
tilgang til materialer og formgivning var ukonventionel. Han
undersøgte blandt andet de dekorative virkninger i
kombinationen af forskellige metaller, og der blev udført
arbejder med messing indlagt i tin eller bly i messing.
Sågar virkningen af guld lagt på det ydmyge tin blev
afprøvet som i vaserne med varenumrene T140 og T142. Hvis
eksperimenterne krævede særligt udstyr, var det ingen
hindring. ”Jeg vil strax have en Smælteovn og en Emaljeovn …
Behøver jeg at sige, at jeg ikke laver dette for at tjene
Penge – jeg vil gerne kunne leve af det, men jeg vil tjene
menneskene”. ”Jeg venter mig meget af den i Danmark næsten
ukendte Emalje, som jeg vil lægge paa ordinære Metaller:
Kobber, Tambak – men Genstandene maa være helt haandgjorte,
før Emajlen lægges paa, ellers springer den. Jeg vil ogsaa
prøve med Galvanoplastik.”[13]
Fremstillingen af smykker og brugsgenstande med emalje var i
Danmark en næsten ukendt teknik, som kun få beherskede. I
1898-99 havde Harald Slott-Møller tegnet smykker, som af
hofjuveler A. Michelsen blev udført i emalje, men smykkerne
var unikaarbejder og dyre.[14]
Mogens Ballin, derimod, havde til hensigt at benytte
emaljeringsteknikken i seriefremstillede smykker med en bred
aftagergruppe for øje.
Inden værkstedet endnu var blevet en realitet, havde Ballin
haft diskussioner med vennen, arkitekten Carl Brummer, om
værkstedets form og ikke mindst om inspirationskilderne og
deres fortolkning. ”Ogsaa med Hensyn til Formen er vi uenige
– og endnu mere – for han vil ikke vide af Matematik, han
holder af det ægyptiske, men paa Godtfolks sentimentale Vis;
han vil hugge en Form hær og en Form dær hos dem, men han
vil ikke ydmyg sætte sig som Discipel ved deres Fødder.”[15]
Ballins opfattelse var, at skulle man hente inspiration i en
anden tids kunst eller stilart, måtte man ydmygt lære de
grundlæggende principper, inden man kunne kastede sig ud i
nyfortolkninger. Det måtte for alt i verden ikke være ren
stilkopiering eller forloren imitation.
Mogens Ballins forestillinger om moderne smykkekunst fik man en
prøvesmag på, da han skabte et bæltespænde til hustruen Marguerite i
anledning af deres første barns fødsel i 1900. Spændet findes i to
varianter: Et i messing, hvor der i den let bukkede plade er
indgraveret motivet af et foster og med antydningen af inskription i
siderne.[16]
Dette spænde, som er i privateje, har sandsynligvis været et
forarbejde til det andet spænde i sølv med lapis lazuli, der
befinder sig på Kunstindustrimuseet. Her dannes spændets midte af
livmoderen, hvori det lille, færdigskabte barn ligger beskyttet.
Alle detaljer er med; et lille øre, en knyttet hånd og den snoede
navlestreng. På spændets kant står indskriften: ”Til Grit. Ni
maaneder du bar vor elskede dreng, dig minde dette smykke om alle
dem. 9VI MCM 19 III”. Spændets livagtighed har uden tvivl vagt
opmærksomhed og ”forskrækket forargelse i menigheden”, som Schindler
skriver i Mogens Ballin-biografien.[17]
Den første udstilling
Ved præsentationen af nyt dansk kunsthåndværk på
Kunstindustrimuseets årlige udstilling i 1901 var Mogens
Ballins Værksted godt repræsenteret. Allerede som optakt til
udstillingen blev der bragt en fyldig omtale i Kunst,
og
Tidsskrift for Industri fulgte trop med en lang
beskrivelse og mange gengivelser af værkstedets arbejder.[18]
Forsøget
med at frembringe gode, smukt formede brugsgenstande af
billige materialer som tin, bronze og messing så ud til at
falde i god smag blandt udstillingens anmeldere. Særligt
genstandene i tin bemærkede Sophus Michaelis for deres
”enkle, karakterfulde Former”, der ”virker velgørende
afpasset efter det milde og stilfulde Materiale.
Ornamentikken er ikke smaalig og naturalistisk (…), men
stilistisk virkelig underkastet Stofkarakteren”.[19]
Selv om det var udstillingens formål at vise et repræsentativt
udsnit af ny kunsthåndværk, var Mogens Ballins Værksted langt det
mest synlige alene i kraft af de mange genstande, der blev
udstillet. Dette var tilsyneladende en konsekvens af, at Mogens
Ballin havde krævet at få lov til at vise et ucensureret udvalg
eller slet intet. Som forberedelse til udstillingen havde
kunsthistorikeren og Kunstindustrimuseets bibliotekar, Emil
Hannover, set de første arbejder fremstillet på
”Metalvarefabrikken”, som han kaldte værkstedet. Han var ikke ovenud
begejstret, selvom han bemærkede, at der blandt de ”mindre elegante
ting også er elegante ting”. Han nærede en vis bekymring for om de
mindre, billigere genstande var umiddelbart egnede til udstilling.[20]
Det kan
derfor ikke undre, at Emil Hannover, der var kendt for sin noget
direkte facon, i sin anmeldelse af udstillingen bragt i
Illustreret Tidende var mindre entusiastisk end Sophus
Michaëlis. Han syntes ikke om den monumentale form, der kendetegnede
mange af genstandene, og som han generelt tilskrev Wagner. ”Medens
Wagner tænker som en arkitekt, fornemmer Ballin mere som en Maler.”
”… det er ikke Ballin, der har taget Livet af Sommerfuglen paa
Spændet af Messing; det er Wagner”!
Alligevel mente Hannover, at de to kunstnere ville kunne udvikle
værkstedet i positiv retning og hilste deres bidrag til fornyelse af
kunstindustrien velkommen: ”De har chancer for at supplere hinanden
udmærket, naar de faar et naturligere Greb paa de Ting, de
tilvirker, d.v.s. naar de faar luftet Højtideligheden ud af deres
Værksted eller gemmer den til en passende Lejlighed. Ingen af dem
vil mistænke mig for at det er Pjankeri, jeg ønsker i Stedet. Der er
ved ingen af dem Fare i saa Henseende. Foruden over mangen god Ævne
raader de tilfælles over en Vilje til det Gode, som ikke er
almindelig.”[21]
I løbet af foråret 1901 var man på værkstedet begyndt at fremstille
sølvgenstande, og Ballin havde med tilfredshed bemærket de første
resultater: ”Jeg har i den senere tid ogsaa lavet fine Sølvsager –
de er blevet meget smukke”.[22]
Samme år blev Georg Jensen (1866-1935) ansat på værkstedet som
mestersvend. Han var uddannet sølvsmed og havde været ind på
Kunstakademiets billedhuggerskole, hvor han blev undervist af Th.
Stein og Vilhelm Bissen. Han havde i Bissens atelier lært Siegfried
Wagner at kende, ligesom de to unge billedhuggere begge havde været
ansat ved Bing og Grøndahls Porcelænsfabrik i samme periode[23.
Med ansættelsen af Georg Jensen fik Mogens Ballin til sit værksted
knyttet endnu en personlighed, der forenede kunstnerens formsans med
håndværkerens tekniske kunnen.
I Bissens atelier, 1893.
Bagerst ses
Georg Jensen, dernæst Johan Einar Otto og forrest Siegfried Wagner.
Ind på det tyske marked
Værkstedets vej ind på det tyske marked gik gennem tidsskriftet
Dekorative Kunst, som i april 1902 i en artikel præsenterede det
for det tyske publikum. Mogens Ballin kan have trukket på sine
forbindelser og selv sørget for omtalen. Artiklen var skrevet af
Ballins gode ven, forfatteren og trosfællen Johannes Jørgensen, som
Ballin havde haft et tæt samarbejde med omkring det danske
tidsskrift Taarnet, der i 1890’erne var organ for den nye,
symbolistiske kunstretning.
[24] Ballin kendte desuden tidsskriftets
chefredaktør Bruchmann: ” – jeg kender ham godt, han er yderst
elskværdig, hans hus er Samlingssted for de Moderne; selv er han
meget radikal, men tillige meget eklektisk…”.[25]
Med en indledning, der beskrev de nyeste tendenser indenfor
kunstindustrien i Danmark bevægede Johannes Jørgensen sig over til
fremstillingen af Mogens Ballin og Sigfried Wagners bestræbelser med
det nystartede værksted: ”De var blevet opmærksomme på, hvor lidt
den nye renæssance indenfor kunsthåndværk havde haft af indvirkning
på en enkelt af dens afgreninger: metalindustrien. Betydningsfulde
kunstnere som Bindesbøll, Slott-Møller og Willumsen havde arbejdet
for guld og sølvsmede – men de mere demokratiske metaller, bronze,
messing, tin, manglede stadig kunstnerisk omsorg. Her åbnede der sig
et vidt felt, og med dristigt vovemod begyndte de to unge kunstnere
deres kulturelle virksomhed.”
Johannes Jørgensen langede ublidt ud efter samtidens forkærlighed
for, hvad han anså som materialer og motiver, der skulle tage sig ud
for mere og andet, end de var; ” – hele denne salonrædsel, denne
forlorne elegance af ”stilfulde” værelsesindretninger for uuddannede
parvenuer! Denne kun på skin og bedrag og øjenlyst beregnede
”kunstindustri”. Johannes Jørgensen mente, at Ballins værksted til
gengæld havde en nobel og ganske betydelig opgave at tage på sig:
”Mod denne fornedrelse af et ædelt og for folkeopdragelsen vigtigt
håndværk har Ballin og hans tro væbner startet et korstog. Af godt,
solidt metal, mest af tin, vil han i ædle, enkle Former skabe
service og redskaber til det daglige liv. Han vil give folket sin
arveandel i skønheden tilbage.” Han sluttede med citatet fra den
engelske digter John Keats, som fra Arts and Crafts bevægelsen i
England havde bredt sig som et credo til kunsthåndværkets fortalere
i resten af Europa med Agnes og Harald Slott-Møller som dens
fremmeste stedfortrædere herhjemme: ”A Thing of Beauty is a Joy
Forever”.[26]
Johannes
Jørgensens artikel blev bragt omkring samme tid, som der i
Berlin vistes en udstilling af Mogens Ballin arbejder i det
toneangivende galleri ”Keller und Reiner”. Udstillingen blev
rosende omtalt i Die Welt, hvor anmelderen i særlig
grad hæftede sig ved værkstedets bud på nyfortolkninger
indenfor kirkelige genstande.[27]
Eksponeringen af Mogens Ballins Værksted i Tyskland skete på
et meget velvalgt tidspunkt. Værkstedet har nærmest været
uundgåeligt på den store præsentation af ung skandinavisk
kunst på Nordische Kunstausstellung på Kaiser Wilhelm-Museum
i Krefeld, der løb af stablen i efteråret 1902. Foruden
malerier viste udstillingen også et bredt udvalg af
kunsthåndværk, blandt andet sølvarbejder af Harald
Slott-Møller og Thorvald Bindesbøll, udført af hofjuveler
Michelsen. Direktøren for Kaiser Wilhelm museet, Friedrich
Deneken, bemærkede det nye danske metalværksted: ”Særligt
Mogens Ballins Værksted var interessant for det gedigne i
bearbejdning af materialerne, udkastenes originalitet og for
arbejdernes generelle nordiske karakter. Udkastene stammer
dels fra ham selv, dels fra S. Wagner. I de fleste tilfælde
er tin anvendt som materiale. Men også gode sølv- og
guldsmedearbejder er udført i det nævnte værksted. I alle
arbejder er materialets karakter gjort gældende i en sådan
grad, at man kan sige, at kunstneren tænker i det materiale,
han arbejder i”.[28]
I omtalen af
udstillingen i Die Kunst, hed det blandt andet: ”Det
danske metalarbejde har fået en ny forbundsfælle i de to
unge danske kunstnere Mogens Ballin og Siegfried Wagner, som
i eget værksted lader arbejder i sølv, tin, bronze og
messing udføre. Deres smykker og brugsgenstande er til dels
massive og tunge, og til dels er de præget af en velgørende
enkelhed. Med ros skal nævnes, at de aldrig gør vold mod
materialet; særligt forstår de at fremhæve den stoflige
charme i tinnet, som øjensynligt er deres yndlingsmetal.”[29]
Brevene til Willumsen
Det var Mogens Ballins ønske at flere kunstnere skulle
tilknyttes værkstedet og give tegninger til arbejder. På
Kunstindustrimuseets udstilling i 1901 var hver genstand
forsynet med et lille skilt, der oplyste, hvem formgiveren var.
Ved siden af Wagner og Ballin, optrådte nogle få arbejder under
maleren Gudmund Hentzes navn. Han skulle de kommende år komme
til at tegne hen ved 100 genstande for Ballin og var dermed i
høj grad med til at præge værkstedets kunstneriske udtryk.
Mogens Ballin havde ligeledes forsøgt at få J.F. Willumsen
(1863-1958) til at tegne modeller til udførelse på værkstedet.
Imidlertid blev det tilsyneladende kun til en enkelt genstand,
en vase med varenummeret T10. Det lave varenummer tyder på, at
vasen er udført ret tidligt, måske allerede omkring 1900/1901,
da den i værkstedsmapperne er indført side om side med de
arbejder af Wagner og Ballin, som blev udstillet i 1901.
Af et brev fra Ballin fremgår det, at han kunne overtage nogle
af Willumsens møbler, som kunne anvendes i værkstedet, og han
benyttede anledningen til at bede om nogle tegninger: ”Jeg havde
tænkt paa jeg kunde vist egentlig bruge mangt og meget af Deres
Studier, om De ellers har lyst til at blive dem kvit, Tegninger
til Vaser, Ornamentstudier el. lign. Læg lidt til Side til mig,
naar De gør Orden i Sagerne”[30].
Willumsen må have givet tilsagn om tegninger til flere ting, da
Ballin skriver: ”Nu ved jeg, at De nok vil Tegne de omtalte
Ting, men at De er bange, De er kommet for langt bort fra
Ornamentik. – Saa ved jeg altsaa ikke om De gør det, og det maa
jeg vide, for naar De ikke vil, maa jeg; jeg tror at have Brug
for navnlig Brødbakke og Frugtskaal. Skal vi sige,
at jeg i alt Fald faar Tegning til de 2 Ting inden Juli Maaneds
Udgang. Tag ikke Ornamentikken for højtidelig den maa helst være
ganske simpel; jeg arbejder stærkt paa at komme bort fra det
overlæssede til simple Former meget lidt ornamentale.”
Ballin måtte presse på, for at få det lovede. I et brev af 23. juni
1903 skriver han: ”Nu har jeg virkelig gaaet og været taalmodig
længe, maa jeg gi’ et Bjæf, som betyder, at jeg længes efter de
Tegninger – De har da ikke opgivet at lave mig dem? Nu er netop
Tiden til at lave nye Modeller og til Efteraaret skal der atter være
Udst. af Kunstindustri i Museet dér vilde jeg gærne ha’ noget af
Dem. Mælkekander har jeg maattet gøre og Fotographirammen kan De
nemt blive fri for, hvis den ikke er tegnet, men det andet, det
længes jeg som sagt efter.”
Da Willumsen endelig fik sendt en tegning af brødbakken til Ballin,
blev den dog ikke modtaget med overvældende begejstring. ”… jeg maa
sige jeg har stadig samme Indtryk af den – jeg kan desværre ikke
anvende den og det af flere forskellige Grunde. Forfærdigelsen af
Modellen vil blive meget kostbar og senere vil hver enkelt Brødkurv
ogsaa blive meget for dyr; jeg kan, som jeg vidtløftig fortalte Dem
her i Byen ikke indlade mig paa den slags dyre Nyttegenstande, de er
ikke til at komme af med. Endelig vil en Brødkurv efter Deres
Tegning komme til at veje 5 a 6 pund, hvad der vil gøre den
uanvendelig. Jeg synes Ideen er meget pudsig men jeg tror ikke den
vil komme til at se godt ud – udført i de 2 flade Figurer vil næppe
virke godt; og den hule genstand selv fraregnet den store Vægt vil
ikke svare til Bestemmelsen. […] Nu vil jeg overlade til Dem selv om
Afskrækket af dette ikke vil tegne mere for mig eller prøve paa
noget mere beskedent som passer for mit Værksted og mine mindre
flotte Kunder.”
Man kan næsten tænke sig til Willumsens reaktion på Ballins
kommentarer til tegningens brugbarhed, da Mogens Ballin i et sidste
brev skriver: ”Er De ked af at faa en Tegning ”kasseret” er jeg ikke
mindre ked af at have maattet kassere den. Hvis det er Forsøg paa at
anbringe Indstillingsskruer paa en Kunstner at fordre en Tegning,
efter hvilken man kan lave en Genstand, der egner sig til et bestemt
opgivet Brug, samt at Modellen ikke maa være for dyr og at navnlig
hver Afstøbning maa komme til en billig Pris – saa bekender jeg mig
skyldig i et saadant Attentatforsøg. Men naar De synes at mene at
jeg blot vil have Ting i ”min Stil”, saa faar denne Paastand staa
helt for Deres Regning. Men kære Ven, det er saamænd ikke noget at
lave megen Fest af, Tingen er jo blot at De ikke
vil tegne saadan nogle smaa billige Ting, jeg kan bruge, og det
kunde De jo saamænd have sagt forud; alle Raisonnementer i Deres
Brev er fejlagtigt byggede op med Tanken paa en stor Pengestærk
Fabrik!”[31]
Brevene viser, at det har været vigtigt at tænke pragmatisk med
hensyn til genstandenes udformning, både med henblik på deres
anvendelighed og salgbarhed, men også med henblik på selve
tilvirkningsprocessen. Krævede en genstand for mange arbejdsgange,
ville fremstillingen blive for dyr – ikke mindst, hvis den indeholdt
flere kilo metal! Ballin var nødt til at tænke i
fremstillingsprocessens rentabilitet og samtidig holde sig for øje,
at genstandene skulle være prismæssigt tilgængelige for den
almindelige forbruger, om end de uundgåeligt ville komme til at
koste mere, end tilsvarende massefremstillede ting. Ved værkstedets
opstart i 1900 kommenterede Ballin denne problematik i et brev til
Jan Verkade: ”Brugsgenstandene maa blive dobbelt saa dyre som fra
Fabrik, men det gaar nok, bare vi kunne lave Ting af god Smag og nye
Ting, baade i Form og Stof. Desværre giver Folk gærne 30-40 Kr. for
en blomstervase, men en Petroleumslampe eller Brugsgenstand maa ikke
koste noget.”[32]
Medarbejderne på værkstedet
De vellykkede udstillinger i København og i Tyskland skabte
efterspørgsel på varer fra Mogens Ballins Værksted, der måtte ansættes
flere folk og findes større og bedre lokaler til produktionen. Det nye
værksted fik adresse på Nordre Frihavnsvej 19 i København[33].
Her var der plads til de hen ved 30 ansatte, som værkstedet efterhånden
talte og maskinerne kunne drives af den nye gas- og elforsyning, som
netop var blevet etableret på Frihavnsvej.
De breve, som Mogens Ballin skrev til Willumsen hen over sommeren
1903, var afsendt fra ”Tuborg, Hellerup”, så flytningen må være sket
en gang efter dette tidspunkt. Nogle af de få kilder, der har
overlevet er en række fotos. Her ses værkstedet i de nye omgivelser
og de respektive arbejdspladser med drejebænke og maskiner med
drivremme på kryds og tværs i et sindrigt system. Sølvsmedene blev
fotograferet ved deres arbejdsborde, ciselørerne i deres værksted og
naturligvis Ballin selv ved tegnebordet, foruden gruppebilledet,
hvor alle medarbejdere er samlet med Mogens Ballin i deres midte.
Fotografierne må være optaget efter 1904, hvor Georg Jensen startede
eget sølvsmedefirma. Billederne har overlevet hos en af Mogens
Ballins efterkommere, der har kunnet skitsere værkstedets
indretning, ligesom han har identificeret nogle af medarbejderne.
Gruppebillede af værkstedets medarbejdere, ca. 1903. Det har
været muligt at sætte navne på følgende: 1: Gravør
Baruch Griegst. 2: Gravør Alba Lykke. 3: Sølvsmed Thabita
Nielsen, senere gift Schwenn. 4. Ciselør Wilhelmine
Oppenheim, der senere blev gift med Jais Nielsen. 5. Mogens
Ballin selv og som nr. 6: sølvsmedelærling Georg Thylstrup.
Oplysningen stammer fra Mogens Ballins barnebarn.
I alt har der på værkstedet været omkring 16 sølvsmede og gravører
med lærlinge samt 12 smede, smedelærlinge og arbejdsdrenge ansat.
Mellem ciselørerne finder man bl.a. maleren og billedhuggeren
Vilhelmine Oppenheim, senere gift med kunstneren Jais Nielsen, og
Alba Lykke, der senere blev gift med billedhuggeren og sølvsmeden
Just Andersen. Til de kvindelige ansatte hørte desuden sølvsmed
Thabita Nielsen, der under giftenavnet Schwenn etablerede eget
sølvværksted. Også Georg Thylstrup startede som sølvsmedelærling på
Mogens Ballins Værksted inden han fortsatte hos Georg Jensen og
endelig etablerede sig med egen forretning.
[34]
Siegfried Wagner forlod værkstedet i maj 1902 til fordel for en
stilling som kunstnerisk leder ved metalvarefabrikken Tvermoes og
Abrahamson. Han havde i de to år, han arbejdede sammen med Mogens
Ballin, nået at formgive omkring 65 genstande og havde sat sit klare
præg på værkstedets stil. På udstillingen arrangeret af ”Selskabet
for Dekorativ Kunst” på i Nikolaj Plads i februar 1903 var Wagner
repræsenteret med 12 genstande for Mogens Ballins Værksted, Gudmund
Hentze med samme antal, mens Ballin selv havde givet tegning til 20
genstande.
Gudmund Hentze (1875-1948) var oprindelig maler og tegner og havde
en helt anden tilgang til formgivning end Wagner, der havde et nært
materialekendskab og som indlysende nok arbejdede skulpturelt og
monumentalt, både når det drejede sig om korpusarbejder og smykker.
Hentze, derimod, havde en fabulerende stil, ofte med dyremotiver som
snegle, ugler eller duer. På et barnebæger, hvor skitser og kalke
har overlevet hos et barnebarn, ses naivt tegnede afrikanske dyr, og
det legende viser sig også, hvor små hjerter indgår i udsmykningen
som på bonbonniere T27 I eller kaffeservicet T46. Her har knoppen på
kaffekandens låg fået hjerteform. Om Hentzes stil blev bl.a.
bemærket, at den var ”ikke sjældent noget bizar, til tider barok,
mens hans arbejder har altid en udpræget dekorativ virkning”.[35]
Georg Jensen
Også Georg Jensen fik lejlighed til at tegne enkelte genstande til
værkstedet. Bemærkelsesværdigt nok er der ikke noget, der tyder på,
at han har givet udkast til smykker eller andre arbejder i sølv. Han
har stået for udformningen af enkelte ting i tin og bronze, blandt
andet en nøddeknækker med to egern til at ’bide’ nødden over. Udført
i tin må det dog konstateres, at det er så som så med
nøddeknækkerens funktionalitet, da det bløde metal giver efter ved
brug.
Hvorfor Georg Jensen tilsyneladende ikke har tegnet smykker eller
andre sølvvarer for Mogens Ballin, kan måske forklares ved, at han
sideløbende med arbejdet for Ballins værksted tegnede og udførte
smykker i eget navn, som han sammen med skulpturer blandt andet
udstillede i Kleis’ Kunsthandel i 1901 og på Den frie Udstilling i
1902.[36]
Georg Jensen fik på Mogens Ballins Værksted lejlighed til at arbejde
i flere forskellige metaller, ”og han syntes, at det var spændende”,
skriver Georg Jensens søn Ib og tilføjer: ”man kan se på hans
arbejder fra den periode, at han var billedhugger, han satte sit
præg på Mogens Ballins produkter, selv om det var Mogens Ballin, der
havde tegnet tingene, så var det den måde Georg Jensen sørgede for,
at ciselørerne bearbejdede overfladerne på, der gav blandt andet
Mogens Ballins store sølvbrocher den gode form og fine overflade.”[37]
I sin Georg Jensen biografi har Walter Schwartz skrevet følgende om
Mogens Ballin: ”En stor kunstner var han. Hans smykker forarbejdet
frit og naturligt med anvendelse af rav, koraller og halvædelsten
nedbrød megen daarlig overtro med hensyn til, hvordan tingene burde
laves.”[38]
Her har der været rum og mulighed for at afprøve nye teknikker, hvor
man i færdiggørelsen af sølvets overflade med ciselering og
oxydering kunne fremhæve smykkets motiver. Ved ikke at polere
sølvets overflade helt blankt og fremhæve sporene af hammerslagene
fik sølvet en levende virkning, der samtidig vidnede om den
håndværksmæssige udførelse i modsætning til de massefremstillede
smykker, der var støbt eller maskinpresset. Teknikken svarede fint
overens med Mogens Ballins ønske om at fremstille ærlige ting, og
hvad Sophus Michaelis havde betegnet som ”i nøje overensstemmelse
med Materialets Karakter”. Sammen med Mogens Ballins egne,
uortodokse tilgang til smykkernes tilvirkning og udformning var det
med til at bringe fornyelse ind i den danske sølvtradition.
Sølvsmedene ved arbejdsbordet.
Andre tilknyttede
kunstnere
Ludvig Find og Johan Rohde udførte ligeledes tegninger til
Mogens Ballins Værksted. De havde ligesom Ballin eksperimenteret med
maleri i 1890’erne og bevægede sig snart over i formgivningen af
brugsgenstande. Da Johan Rohde (1856-1935) i anledning af sit
bryllup i 1903 manglede et sølvbestik, henvendte han sig til Mogens
Ballin med tegningerne. I slutningen af 1890’erne var Rohde begyndt
at tegne møbler, men han havde endnu ikke forsøgt sig med sølv. Det
første udkast til gafler viste sig ikke at være gode nok i
anvendelsen, og han lod udføre nogle andre efter en forbedret
tegning. I alt fik han fremstillet ti gafler og seks skeer hos
Ballin. Johan Rohdes første spæde forsøg med sølv er beskrevet af
Sigurd Schultz, der kommenterede bestikkets håndgribelige tyngde og
udførelsen, der er ”uden nogen maskinmæssig Korrekthed, men bred og
kraftig, med Mærker af Værktøjet og med de smaa Uregelmæssigheder,
som giver Liv, akkurat som ved gamle haandsmedede Spisebestik,
saaledes at man kan se, at det drejer sig om Haandarbejde – kun med
den Forskel, at der ligger en bevidst Tanke deri, og det derfor
virker saa meget kraftigere”.
[39] Rohde tegnede nogle enkelte ting for
værkstedet; nogle dørgreb, to lamper udført i bronze og krystal samt
blækhus og sukkerbøsse i tin.
Ludvig Find (1869-1945) havde siden ungdomstiden været venskabeligt
knyttet til Ballin. Hans bidrag til Mogens Ballins Værksted var blandt
andet en række genstande som vaser, skåle, opsatser og bonbonniere, alle
dekoreret med en frejdig lillepigeskikkelse. Ludvig Find, der sammen med
hustruen fik 12 børn, var meget optaget af barneskikkelsen, som han
kredsede om i en række tegninger og portrætmalerier. En række af hans
illustrationer med lillepige-figuren Hanne blev udgivet i L.C. Nielsens
bog af samme navn i 1909.[40]
Blandt genstandene i Mogens Ballins Værkstedsmapper, finder man to
ting, der er tegnede af ”Frk. Constantin-Hansen”, sandsynligvis med
fornavnet Elise. Elise Konstantin-Hansen (1858-1946) havde arbejdet
med maleri, tegnet broderiforlæg sammen med Thorvald Bindesbøll og
beskæftiget sig med keramik, hvor hun nåede fine resultater med
planter- og dyremotiver. Hendes indsats indenfor kunsthåndværket var
med til at skabe den opblomstrende interesse for kunsthåndværkets og
kunstindustriens udvikling, som Mogens Ballins Værksted også var et
udtryk for: At skabe smukke, anvendelige ting til de almindelige
hjem, formgivet af kunstnere og udført med håndværksmæssig kvalitet.
Til værkstedet tegnede ”Frk. Constantin-Hansen” en proptrækker med
fisk som håndtag (varenummer T190 og B75) samt en brevpresse
udformet som to brydende harer (varenummer T196). En
enkelt genstand, et håndspejl med varenummer T136, er angivet tegnet
af "Frk. Hofmann". Med stor sandsynlighed er der tale om maler og
billedhugger Hanna Hoffmann (1858-1917),
der ligesom Georg Jensen var elev af professor Th. Stein. Hun havde
ligesom Elise Konstantin Hansen taget undervisning på Vilhelm Kyhns
Malerskole for Kvinder. I 1904 deltog Hanna Hoffmann med egne sølvgenstande på udstillingen Moderne Dansk
Kunsthaandværk på Kunstindustrimuseet, hvilket blev omtalt af Emil
Hannover i Tidsskrift for Kunstindustri.
I de nye lokaler på Nordrefrihavnsvej, hvor Mogens Ballins
Værksted flyttede til omkring 1903, blev arbejdspladserne
indrettede med det nyeste indenfor maskiner og
installationer. Her står medarbejderne ved trykbænkene.
Ciselørerne på værkstedet, ca. 1903.
Et par uidentificerede navne er der også blandt kunstnerne, som
Mogens Ballin knyttede til værkstedet. En del genstande er tegnede
af en ”Frk. Ni.”, mens en lampe med egernmotiv og blomsterskål med
flagermus på kanten i sikker Jugendstil er af Løvgren, måske en
svensk tegner?
"For
god at lade gaa – og ikke god nok til at gaa"
Mogens Ballins Værksted var kommet godt fra start, der var pæne
omtaler i både de danske og tyske kunsttidsskrifter, og publikum tog
godt imod de moderne genstande på udstillingerne og fra butikken i
Skoubogade. Gennem forhandlere i Jylland var det blevet muligt også
at købe Ballin arbejder i provinsen: På den Jyske Industri- og
Landbrugsudstilling i Horsens i 1905 præsenterede Chr. Henrichsen,
Bog og Kunsthandel, et udvalg af ”Metalarbejder fra Mogens Ballins
Værksted. Kunstindustrielle Sølv-, Tin- og Metalarbejder, efter
danske Kunstneres Tegninger”.[41]
I Aalborg var det kunsthandler Carl Dyhr, der solgte
Ballin-genstande.[42]
Der var en pæn afsætning i de seriefremstillede genstande og
efterspørgsel på bestillingsarbejder, om end Ballin havde håbet på
flere kirkelige opgaver. Han havde tilsyneladende haft det sydtyske
kloster i Beuron i tankerne. Det havde han gode kontakter til gennem
et personligt ophold der i midten af 1890’erne og gennem vennen Jan
Verkade, der havde viet sit liv til klosteret. Døbefonten og
dåbskanden til Hellerup Kirke forblev dog den største bestilling af
denne art. Værkstedet udførte endvidere to andre dåbsfade og kander,
hvor det ene sæt var ”til en katolsk præst”.[43]
På udstillingen i Galleri Keller & Reiner i 1902 kunne man se et fad
og to messekander drevet i en messinglegering med højt
kobberindhold, kaldet tombak. Sættet blev også gengivet i artiklen i
Die Welt.[44]
Peter Schindler nævner ligeledes ”et lille, af Beuron paavirket
Krucifix, der vandt megen Yndest og ofte blev kopieret; det var dog
intet personligt Arbejde af Ballin.”[45]
Krucifikset var faktisk tegnet af den jødiske Siegfried Wagner, der
heller ikke selv var tilfreds med det. Han havde i privat eksemplar
af artiklen i Die Welt kommenteret det afbildede kors med
ordene: ”Dette Krucifix er noget Lort, desværre lavet af
undertegnede SW!”[46]
Da Wagner
forlod værkstedet, kom Ballin til at stå alene med det
forretningsmæssige ansvar, hvilket han nok aldrig havde næret
den store interesse for. Som brevene til J.F. Willumsen
fortæller, var det desuden en stadig kamp at få økonomien til at
hænge sammen med produktion og salg. En stigende træthed over
opgaverne i værkstedet og forretningen fornemmer man gennem
brevvekslingen med Jan Verkade, hvor Ballin i vinteren 1904
skrev: ”Jeg længes efter mit Malerliv, og jeg brænder af længsel
efter at begynde igen … jeg har aldrig haft megen Energi, og nu
er jeg optaget af saa Mangt og Meget i Forretningen og i
Familien, at min Aand kun har liden Frihed – og dog faar jeg
ikke meget udrettet; jeg maa løbe fra Værkstedet til Butiken og
jeg maa ustandseligt konferere med Værkføreren, saa jeg faar
ikke tegnet meget – jeg duer ikke til meget for Tiden;
Forretningen gaar betydeligt frem, men Fortjenesten ligger
stadig langt borte. Stadig den samme Vise: Forretningen er for
god at lade gaa – og ikke god nok til at gaa. Det er ogsaa
vanskeligt; Kunstindustri begynder at kede mig, og jeg afskyr
den købmandsmæssige Side”.[47]
Samme år havde Georg Jensen forladt Mogens Ballins Værksted for at
etablere egen forretning. Georg Jensen sølvsmedje startede småt ud
med kun få ansatte. En af dem var ciseløren Georg Nilsson, som han
selv havde været med til at udlære hos Ballin.[48]
Om end Mogens Ballin må have støttet op omkring Georg Jensens
realisering af sine drømme, har tabet af gode medarbejdere nok ikke
været befordrende for hans egen glæde ved arbejdet på værkstedet. På
hjemmefronten stødte der også problemer til. Mogens Ballins kone
havde fra 1900 til 1905 været igennem 5 fødsler, som havde tæret på
hendes helbred. I løbet af 1906 havde hun og Mogens Ballin i længere
tid opholdt sig i Italien på rekonvalescens, men hendes situation
forværredes og i april 1907 døde hun. Mogens Ballin, der nu stod
alene med børnene, følte ikke længere nogen interesse for
værkstedet, og afhændede det.
Som en votivgave, og som bøn for hustruens liv, havde Mogens Ballin
i begyndelsen af året i 1907 udført en evighedslampe til
klosterkirken San Domenico i Fiesole efter tegninger af Guiseppe
Castellucci, akitekten, som netop på det tidspunkt forestod en
restaurering af kirken. Det var i denne kirke, Mogens Ballin havde
mødt sin endelige tro og havde bekendt sig til katolicismen gennem
dåben. Lampen blev udstillet i butiksvinduet i Skoubogade i februar
måned, inden den blev sendt til klosterkirken.[49]
Hertz og Ballin
Da Hans Peter Hertz i 1908 overtog Mogens Ballins forretning var han
netop året før udlært som guldsmed i familiefirmaet, der hørte til
blandt de gamle, traditionsrige juvelerer. Hvor produktionen fra Mogens
Ballins Værksted ind til da var forsynede med stemplet MB, blev det nu
ændret en smule til HB – ser men nøje efter, kan man se H for Hertz, P
for Peter og B for Ballin. Hans Peter Hertz overtog både værkstedet på
Nordrefrihavnsgade 19 og udsalget i Skoubogade, ligesom
værkstedsmapperne med fotografier og beskrivelser af modellerne overgik
til den nye ejer.[50]
Værkstedet ser ud til at have fungeret indtil 1920 fra
Nordrefrihavnsgade, hvorefter det flyttede til Frederiksberggade 14.
Udsalget i Skoubogade må være flyttet senest i 1916, hvor M. Ballins
Eftf. annoncerer i tidsskriftet Skønvirke med adressen
Frederiksberggade 14.
[51] De fleste af modellerne blev videreført, andre
udgik, mens der også kom nye til. Både Hans Peter Hertz og hans kone,
Märtha Ahrensberg-Hertz, tegnede nye modeller, ligesom nye kunstnere gav
udkast til enkelte genstande. Man finder blandt andet den unge
billedhugger og sølvsmed Just Andersen nævnt, men der optræder også
ukendte navne som ”Frk. Kajert”, der blandt andet udførte nogle figurer
og et spejl med H.C. Andersen motiv, eller E. Gross, ligesom
arkitekterne Sæbye og Madvig har formgivet korpusarbejder i sølv for
Mogens Ballins Eftf. På 1910-udstillingen af Skønvirke udstillede
arkitekt Carl Brummer et lille sølvgarniture bestående af bæger,
sennepskrukke, peberbøsse, saltkar og sukkerskål, fremstillet på
værkstedet.
[52]
H. P. Hertz’ fornyelsen af sortimentet skete primært indenfor
sølvet, som blev udvidet med hen ved 200 nye varenumre, men også
udvalget indenfor tin blev suppleret. Men væksten skete ikke med
samme hast som under Ballin, ligesom der heller ikke fornemmes samme
lyst og formåen til kunstneriske eksperimenter i genstandenes
udformning og udsmykning. Hans Peter Hertz valgte i 1920 at gå ind i
familieforetagendet, hvor han blev direktør i Bernhard Hertz, der
var en større smykkegrossist- og fabriksvirksomhed.[53]
Ballins Eftf. var registreret i Kraks Erhvervsregister frem til 1926
mens firmaet stod opført hos Ædelmetalkontrollen helt frem til
1937.
Ringen sluttes
Just Andersen (1884-1943) var uddannet dekorationsbilledhugger, havde
gået på Kunstakademiets Malerskole og blev i 1912 optaget på
Skolen for Dansk Kunsthåndværk
[54] Fra samme år stammer hans tegning til en vase med
punslede blomster, som blev udført af Mogens Ballin Eftf.. Tegningen
befinder sig i dag på Kunstindustrimuseet, mens et eksemplar af vasen er
udstillet på Vejen Kunstmuseum.[55]
Hvordan forbindelsen mellem Just Andersen og Mogens Ballin opstod, vides
ikke med sikkerhed. Måske havde Ballin øje for nye talenter, når de
dukkede op, og sørgede for at formidle kontakter og opgaver. Just
Andersen kom således til at stå for to opgaver, som Mogens Ballin havde
taget initiativ til, og som gav ham rig mulighed for at demonstrere sine
evner for formgivning i metal.
Allerede tilbage i 1900, mens Marguerit Ballin ventede deres første
barn, havde Mogens Ballin lovet at skænke en betydelig gave til den
kirke, som den katolske menighed i 1900 samlede ind til med biskop
von Euch i spidsen. Gaven skulle være et alter drevet i kobber i
stil med de middelalderlige gyldne altre. Kirken blev først
påbegyndt i 1914, samme år som Mogens Ballin døde. Hans mor, den
jødisk troende Ida Ballin, sørgede dog for, at hans løfte blev
holdt. Just Andersen påbegyndte alteret i samme år som kirkens
opførelse. Det var et stort arbejde med 400 drevne kobberplader, der
efterhånden, som de blev færdige, blev udstillet på Charlottenborg.
Da Sakramentskirken på Nørrebro blev indviet i 1917, stod alteret
færdigt med gyldne relieffer på front og sider af alterbordet og tro
mod de middelalderlige forbilleder også med retabel og retabelbue.
Just Andersen fik blandt andet hjælp til arbejdet af ciselør Alba
Lykke, der også havde arbejdet på Mogens Ballins Værksted.
Samarbejde bar frugt i mere end én forstand, da de blev gift i 1915.
Selve alteret i dag desværre splittet ad og dele anbragt forskellige
steder i kirken.
Biskop von Euch virkede fra den katolske kirke i Bredgade, og i
anledning af hans 80 års fødselsdag i 1914, nåede Mogens Ballin at
samle ind til en rigt udsmykket bispestav udført i sølv og elfenben.
Med denne bispestav blev ringen så at sige sluttet, da Just Andersen
kom til at stå for sølvarbejdet, mens mandorlaen i elfenben blev
skåret af Jean René Gauguin (1881-1961), søn af Mette Gad og Paul
Gauguin[56].
Gennem dette dansk-franske par havde Ballin lært den moderne franske
kunst at kende; de var indgangen til den kunstforståelse, som Ballin
identificerede sig med og virkede ud fra, og som blev bevæggrunden
for at etablere et værksted for metalarbejder. Paul Gauguins ytring
om sit eget forhold til kunsthåndværket passer da i høj grad også på
Ballin: ”Strengt sagt ligger mit sande talent i langt højere grad
dér end i maleriet.”[57]
Peter
Schindler, Mogens Francesco Ballin, København 1936, side
18.
| |
I Bretagne
mødte Ballin blandt andre maleren
Félix Valloton (1865-1925), som her har portrætteret
Ballin og hans hustru, Marguerite d'Auchamp, i 1898.
Træsnittet tilhører Vejen Kunstmuseum, inv. 1407.
Døbefont og kande tegnet af Siegfried Wagner i 1900 til
Hellerup Kirke. Kirken brændte omkring årsskiftet 1991/92,
hvor kanden blev svært beskadiget. Den er derefter blevet
rekonstrueret af Nationalmuseets bevaringsafdeling.
Spejl, ølkande og sparebøsse tegnet af Sigfried Wagner.
Sparebøssen tilhører John Hunov, mens spejl og ølkande
tilhører Kunstindustrimuseet.
© Foto Pernille Klemp
Vaser i kobber
med gennembrudt bort og delvist forgyldt. De er alle
variationer af modelnummer K16. Privateje.
© Foto: Pernille Klemp
”Til Grit.
Ni maaneder du bar vor elskede dreng, dig minde dette smykke om
alle dem. 9VI MCM 19 III”. Spændet tilhører Kunstindustrimuseet.
Spænde tegnet af Sigfried Wagner.
Et eksemplar tilhører Kunstindustrimuseet.
© Foto Pernille Klemp.
Bonbonniere (T290) på fod og med blå glasindsats, tegnet af
Gudmund Hentze, cigarbæger (T22) med indlagt messing,
tegnet af Mogens Ballin, samt bonbonniere med libelle i
messing (varenummer og kunstner ukendt). De to førstnævnte
er i privateje mens sidstnævnte tilhører John Hunov.
© Foto: Pernille Klemp.
Greb til
stok udformet som en gren med tætsiddende blomster. Udført i
sølv og delvist belagt med guld efter Siegfried Wagners
tegninger.
|