Samlingstilvækst 2011

Øverst står den nyeste tilvækst til samlingen.
God fornøjelse med at læse ned gennem linjerne til årets tidligere erhvervelser. 

Med venlig hilsen

Teresa Nielsen, museumsleder 


 


Inv. VKV 2503.
Arne Bang (1901-1983) Lågkrukke. 1927
Glaseret lertøj. Samlet H 17,5 Låg H 8,8 D 9,3 Krukke H 10 D 14,5 Betegnet i bunden med glasur: KSB / 19 AB 27 / 746 16
 
Overdraget den 6.12.2011 som gave fra en af udlånerne til Arne Bang udstillingen. Lågkrukken er komme til samlingen som gave i forlængelse af Arne Bang udstillingen på Vejen Kunstmuseum, 28.5.-13.11.2011. Ejeren lod museet frit vælge et stykke keramik blandt lånene og var godt tilfreds med at valget var faldet på lågkrukken, hvor billedhuggeren virtuost har modelleret den knælende pige med slangekrøllerne. Lågkrukken står markant sammen med en tidligere er-hvervet lågkrukke og er suppleret med endnu en, der er komme til samlingen som deponering fra en af de øvrige udlånere til udstillingen. KSB, der er anført i mærket i bunden står for: Københavns Stentøjsbrænderi, som Bang i årene 1926-28 drev sammen med Carl Halier på Frederiksberg Bredegade.




Inv. VKV 2502
Arne Bang (1910-1983)
Urrelief. Udstillet 1937

Glaseret stentøj.
De mange løsdele er ikke opmålt, men relieffet måler i opsat stand ca. 3 x 3 meter
Overdraget som gave fra kunstnerens datter Hanne bang i forlængelse af Arne Bang udstillingen på Vejen Kunstmuseum, 28.5.-13.11.2011

Værket er skænket til Vejen Kunstmuseum, så det kan opsættes på en passende offentligt tilgængelig vægflade i Vejen, hvortil der kan henvises, så museets keramikinteresserede gæster kan gå på opdagelse og se det store værk på en placering, som det oprindelig var tiltænkt. Kunstnerens datter mener, at Arne Bang forestillede sig det opsat i Christianskirken i Lyngby, som blev opført efter hans bror Jacob E. Bangs tegninger.

Inv. VKV 2501.
Svend Holm Larsen (1926-2004)
Læborg Skole. Udateret

Olie på lærred. H 32,2 x 41,5 cm Betegnet f.n.t.v: Læborg Skole. F.n. m.f. mod h: Sv.H.L.
Maleriet er spændt op med små søm og tegnestifter på en spinkel træramme. Bagpå var syrehol-digt pap, der er fjernet. Der er hul gennem lærredet midt for for oven.
Gave fra Frede og Bodil Jørgensen november 2009 Maleriet har tilhørt lærer Frede Jørgensen og hans hustru, der var knyttet til Læborg. Under besøg med skuespillerkolleger var Bodil Jørgensen på museet nov. 2009 og overdrog maleriet. Det er ud-ført af Svend Holm Larsen, der frem til 1994 var daglig leder af Vejen Kunstmuseum.




Inv. VKV 2500.
Svend Holm Larsen (1926-2004) Vinterlandskab, Vejen Mose. Udateret
Olie på lærred. H 82 x 98 cm
Signeret f.n.t.h: Sv.H.L.
Overn på Vejen Rådhus. Det har ikke været muligt at afklare, hvordan og hvorndraget fra Vejen Rådhus 2011
Maleriet dukkede op i kældereår det var anbragt dér. Ejerforholdet er drøftet med efterkommere af Svend Holm Larsen, der frem til 1994 var daglig leder af Vejen Kunstmuseum. Det er besluttet at lade maleriet indgå i mu-seets samling som et repræsentativt eksempel på hans produktion.
Svend Holm Larsen var i mange år leder af Kunstforeningen i Vejen og Omegn og drev i mange år også malerkurser. Han var i sin fritid aktiv maler, ligesom sin hustru Martha, der primært har arbej-det i pastel. To af hendes værker erhvervedes til samlingen i 2008. Efterkommere med et grundigt kendskab til produktionen formoder, at dette maleri er fra slutningen af 1960’erne.


Inv. VKV 2499.
Martin Mortensen (1874-1949) Vase. 1944
Glaseret lertøj. H 17,8 cm, dia 16 cm I bunden ridset: mm / 1944 Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen
Se tekst om inv. VKV 2494.


Inv. VKV 2498.
Martin Mortensen (1874-1949) Flad skål. 1936
Grøn-blå-rosa glaseret lertøj. H 5,2 x 23,7 x 22,1 cm
I bunden ridset: mm / 1936.
Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen
Se tekst om inv. VKV 2494.


Inv. VKV 2497.
Martin Mortensen (1874-1949) Lille vase med to hanke
Blåglaseret lertøj. H 5,7 x 8,9 x 8,4 cm
I bunden ridset mm / 1935
Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen
Se tekst om inv. VKV 2494.


Inv. VKV 2496
Martin Mortensen (1874-1949) Vase med trompetmunding. 1919
Blåglaseret lertøj. H 19,3, dia.
I bunden ridset : mm / 1919
Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen
Se tekst om inv. VKV 2494.


Inv. VKV 2495.
Martin Mortensen (1874-1949) Tohanket vase. Udateret
Glaseret lertøj. H 22,1 x 19,2 x 12,8 cm I bunden med glasur: mm (På udst. PEM samlingen, Grimmerhus, Martin Mortensen nr. 7) Inv. Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen Se tekst om inv. VKV 2494.




Inv. VKV 2494.
Martin Mortensen (1874-1949)
Stor gulvvase med tentakler. 1935
Grønglaseret lertøj. H 24 cm, dia 39 cm
I bunden ridset 1935 / mm
Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen Som gave fra Poul Erik Madsens bo er overdraget seks værker af Martin Mortensen – en kunstner, som Vejen Kunstmuseums leder har skrevet om og trukket frem af glemslen bl.a. i dialog med Poul Erik Madsen, der tidligere har foræret museet et par værker af Martin Mortensen. Her kommer de seks værker til at indgå i landets største dokumentation af denne kunstnerkeramiker, der startede som arkitekt, men med tiden viede sig til keramikken som ejer og leder af Taastrup Lervarefabrik.
Inv. VKV 2493a-c.
Møller & Bøgely Keramisk Kunstbrænderi (1910’ernes slutning)
a) Lågkrukke uden låg. Udateret. H 16,2 cm, dia. 13 cm. I bunden ridset MB 1/0
b) Låg. Udateret H 6,9 cm, dia. 7,9 cm
c) Låg udateret. H 6,9 cm, dia. 8 cm.
Inv. VKV 2493a-c. Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen
Se tekst om inv. VKV 2481.
Inv. VKV 2492.
Karl Schrøder (1870-1943)
Vase med tre bladbuer ved foden. Udateret Brun og sortglaseret højtbrændt lertøj/stentøj(?). H 20,5 cm, dia. 9,6 cm I bunden ridset: KS / 6x6 - x=ulæseligt Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen Se tekst om inv. VKV 2490.
Inv. VKV 2491.
Karl Schrøder (1870-1943)
Vase smykket med fem blade. Udateret Brun og grønglaseret højtbrændt lertøj/stentøj(?). H 23,5 cm, dia. 12 cm I bunden ridset: KS Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen Se tekst om inv. VKV 2490.
Inv. VKV 2490.
Karl Schrøder (1870-1943)
Højhalset kuglebase med bladdekoration. Udateret
Brun og grønglaseret højtbrændt lertøj/stentøj(?). H 25,4 cm, dia. 13,4 cm I bunden ridset KS / 391 Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen Som gave fra Poul Erik Madsens bo er overdraget tre værker af Karl Schrøder – en kunstner, som Vejen Kunstmuseums leder har skrevet om og trukket frem af glemslen bl.a. i dialog med Poul Erik Madsen, der tidligere har foræret museet en del værker af Karl Schrøder, heriblandt en melkrukke, en lille vase dekoreret med mistelten og især en flot kande i form af en gås, der bukker hovedet bagover. Her kommer de tre nytilkomne værker til at indgå i landets største dokumentation af Karl Schrøder – en nevø til den legendariske grundlægger af Askov Højskole, Ludvig Schrøder. Karl Schrøder var uddannet maler, men viede årene fra lidt før 1900 og frem til første verdenskrig til ke-ramikken. Dernæst var han bl.a. engageret i møbelproduktion hos Fritz Hansen i Lillerød, hvor han var bosat.

Inv. VKV 2489h.
Sophus Ejler Jepsen (født 1971)
Pappalet. 2011
Et stykke karton med fire toner afsat til akvarelmaleri.
11 x 14,7 cm
Ikke betegnet
Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011 Gave fra kunstneren maj 2011 – ”bonusmateriale” til inv. 2484 og 2485a
Denne simple palet er brugt til fremstilling af de to serier linjeprøver – inv. VKV 2488a-f samt inv. VKV 2489a-g. Tørfarven ”tegnes” på arket, som man kan have med i en lomme. Bevæbnet med lidt vand og en pensel, kan man hvor som helst sætte sig hen til akvarelmaleriet. Metoden har været afprøvet i Vejen Sommerbilledskole 2010 og 2011.










Inv. VKV 2489a-g.
Sophus Ejler Jepsen (født 1971)
Streger bliver til mark. 2011
Ark af akvarelpapir. I gennemsnit ca. 10,5 x 14,7 cm
Ikke betegnet
Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011
Gave fra kunstneren maj 2011 – ”bonusmateriale” til inv. 2484 og 2485a
I udstillingen udforskede Sophus Ejler Jepsen bl.a. linjens muligheder. Arbejdet udmøntede sig i et kompendium med ”tegnetrix”. De lå til inspiration på et arbejdsbord i udstillingen, er fordelt til skoleklasser i kommunen og ligger på museets hjemmeside i afsnittet FOR BØRN.
Denne serie viser hvordan et enkelt greb som en buet streg med flere følgestreger i forskellige formationer kan danne et landskab af bølgende pløjemarker, hvor en snoet streg ind i dybden kan illudere markvej eller landevej.





Inv. VKV 2488h a-f.
Sophus Ejler Jepsen (født 1971)
Streger til mark eller mursten. 2011
Ark af akvarelpapir. I gennemsnit ca. 10,5 x 14,7 cm
Ikke betegnet
Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011
Gave fra kunstneren maj 2011 – ”bonusmateriale” til inv. 2484 og 2485a
I udstillingen udforskede Sophus Ejler Jepsen bl.a. linjens muligheder. Arbejdet udmøntede sig i et kompendium med ”tegnetrix”. De lå til inspiration på et arbejdsbord i udstillingen, er fordelt til skoleklasser i kommunen og ligger på museets hjemmeside i afsnittet FOR BØRN.
Denne serie viser hvordan et enkelt greb som en vandretstreg med flere parallelle streger kan få karakter af en pløjemark og med lodrette accenter kan blive til en murstensvæg.






Inv. VKV 2487b
Sophus Ejler Jepsen (født 1971)
Bølgende streger. 2011
Akvarelpapir. 9 x 12,5 cm Ikke betegnet Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011 Gave fra kunstneren maj 2011 – ”bonusmateriale” til inv. 2484 og 2485a I udstillingen udforskede Sophus Ejler Jepsen bl.a. linjens muligheder. Her udvikler den sig fra et ret lige, lodret løb til at bugte sig rundt om en orange menneskelignende form med effekter, der leder tankerne hen på bølgerne omkring Munchs ikon-maleri - ”Skriget”.



Inv. VKV 2487a.
Sophus Ejler Jepsen (født 1971)
Beholder. 2011
Bemalet, glaseret porcelæn. H 4,1 x 3,9 x 3,7 cm I bunden indridset sammenslynget monogram SEJ samt i en ring tallet 4 Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011 Gave fra kunstneren maj 2011 – ”bonusmateriale” til inv. 2484 og 2485a Denne lille prøveform er modelleret i porcelænsmasse og siden glaseret efter bemaling med en dekoration, der spiller på den samme type murstensformer, der ses indeni vase inv. VKV 2485a, men udvikler sig til en lystig ornament-leg.


Inv. VKV 2486b
Sophus Ejler Jepsen (født 1971)
Skelet og mursten. 2011
Akvarelpapir, uegalt klippet til. 9 x 13 cm Ikke betegnet Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011 . Gave fra kunstneren maj 2011 – ”bonusmateriale” til inv. 2484 og 2485a Udstillingen havde forskellige temaer, hvoraf et – i Niels Hansen Jacobsen ånd - handlede om skyggen som billede på menneskets forgængelighed. Her er skeletformen kombineret med små strøg, der straks vækker associationer til de tilbagevendende murstensformer.
Inv. VKV 2486a.
Sophus Ejler Jepsen (født 1971) Beholder. 2011
Bemalet, glaseret porcelæn. H 4,7 x 4,2 x 3,7 cm I bunden indridset sammenslynget monogram SEJ samt i en ring tallet (9/6?) Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011 Gave fra kunstneren maj 2011 – ”bonusmateriale” til inv. 2484 og 2485a Denne lille prøveform er modelleret i porcelænsmasse og siden glaseret efter bemaling med en dekoration, der spiller på den samme type murstensformer, der ses indeni vase inv. VKV 2485a.
Inv. VKV 2485c.
Sophus Ejler Jepsen (født 1971)
8-kant. 2011
Kraftigt papir og hæfteklammer. H 6,5 (15,8 cm ved opstået ”tag”) x 13 x 13 cm Ikke betegnet Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011 Gave fra kunstneren maj 2011 – ”bonusmateriale” til inv. 2484 og 2485a Denne 8-kantede form blev lavet til en folder, som Sophus Ejler Jepsen i 2007 udførte til Vejen Bil-ledskole. Det A4-formede ark rummede en udstandset form, som med hæfteklammer kunne sam-les, så den kommer til at danne en form svarende til de to 8-kantede kuppelsale på Vejen Kunst-museum. Som støbeform har denne grundform dannet afsæt for inv. VKV 2485a og bunden af inv. VKV 2485b.

Inv. VKV 2485b.
Sophus Ejler Jepsen (født 1971)
Beholder. 2011
Uglaseret 8-kantet porcelænsform med hæfteklammer. H 5,7 x 11,3 x 11,7 cm Ikke betegnet Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011 . Gave fra kunstneren maj 2011 – ”bonusmateriale” til inv. 2484 og 2485a Denne enkle, støbte grundform er opstået med afsæt i en folder, som Sophus Ejler Jepsen i 2007 udførte til Vejen Billedskole. Den udstandsede form kunne samles og dannede et rum svarende til de to 8-kantede kuppelsale på Vejen Kunstmuseum.

Inv. VKV 2485a.
Sophus Ejler Jepsen (født 1971)
Vase. 2011
Bemalet, glaseret porcelæn, 4 soldaterben og hæfteklammer. H 15 x 19,5 x 17,5 cm I bunden bemalet med sammenslynget monogram SEJ samt 07 – samme oplysninger indridset i porcelænsmassen. Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011 Købt af kunstneren med inv. 2484 maj 2011 Den støbte vaseform blev til i en papirform, som den flydende porcelænsmasse blev hældt i. Da den var tør, blev helheden sat i ovnen. Den hjemmegjorte ”støbeform” bestod af papir og et par vandrette lag bølgepap. De blev holdt sammen af soldaterben, mens metalhæfteklammerne har samlet den nederste papirform. Papir og pap er brændt væk undervejs. Efterfølgende er formen bemalet. For neden forgrener et træ sig. Op mod randen er der bl.a. en dekoration af nedfaldende svampelignende former, der mimer omridset af soldaterbenene, der hænger ned fra vasens kant. Indvendig er vasen bemalet med murstensdekoration – som var det væggene til museets 8-kantet sal, hvis grundform er gengivet i den nedre del af vasen.
Inv. VKV 2484.
Sophus Ejler Jepsen (født 1971)
Beholder. 2011
Bemalet, glaseret porcelæn. H 8,2 x 9,4 x 6,9 cm I bunden bemalet med sammenslynget monogram SEJ og årstallet 2011 Vist på SEJs separatudstilling ”Skygge og Spejl”, Vejen Kunstmuseum, fra 26. februar - forlænget til 15. maj 2011 Købt af kunstneren med inv. 2485a maj 2011 Som oftest støbes porcelæn i gipsforme, men billedhugger Sophus Ejler Jepsen har opfundet sit eget ”håndholdte” formsystem. Det består i sammenhæftet papir og pap, som han hælder porce-lænsmassen i – lader formen sætte sig og hænder det overskydende porcelæn fra. Dernæst gen-nemtørrer formen og sættes efterfølgende i ovnen, hvor papiret brænder væk og porcelænsmas-sen står tilbage som et aftryk. På denne beholders sider ses svagt skrånende spor, hvor porce-lænsmassen er flydt ind mellem de sammenhæftede papirstykker. I den bemalede dekoration lader kunstneren sig diktere af porcelænsformen, og her har det bølgende spor manet til et moderne sø-stykke.
Inv. VKV 2483a+e.
Ursula Munch-Petersen TIDERNE SKIFTER. 2010-11
Bemalet brændtler i fem dele. 1) Øverste del med Nutid og Oplysningstiden: 19,5 x 26 x 3,2 cm. 2) Frise med kvægflok: 7,5 x 25,5 x 3 cm. 3) Middelalder, Vikingetid og Romersk jernalder: 27,5 25,7 x 3,7 cm. 4) Keltisk jernalder, Bronzealder og Dyssetid: 22,6 x 25,8 x 3,5 cm. 5) Bondestenalder, Jægerstenalder og Kridttid: 36 x 25,6 x 4 cm Gave fra kunstneren Det endelige hærvejsrelief, ”TIDERNE SKIFTER”, er et af mange bidrag til Statens Kunstfonds 2008-2011 projekt ”Kunst langs Hærvejen”. Det store relief, der i 12 dele er samlet til et mange me-ter højt felt, findes i flere eksemplarer, hvoraf tre er sat op langs Hærvejen. Ved rutens start møder man det første relief ved Viborg Naturskole, det næste på gavlen af konfirmandhuset i Bække, det tredje ved Café Ellegaard, hvor der er et af rutens herberg. Kunstnerens eget eksemplar af det sto-re relief blev købt af Ny Carlsbergfondet og er opsat dec. 2011 på Holbergskolen tæt ved Grønne-mose allé, hvor Ursula Munch-Petersen bor i en af kunstnerboligerne.
Inv. VKV 2482.
Eilif Møller Krukke. 1917
Lertøj. H 19,3, dia. 16,4 cm I bunden ridset: 1917 / Eilif / Møller Små afslag langs fodringen og ved mundingen, hvor afslutningen antyder, at det opr. har været en lågkrukke. Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen Se tekst om inv. VKV 2481.
Inv. VKV 2481.
Eilif Møller Vase med fire hanke/volutter. 1914
Blå og hvidglaseret lertøj. H 29 cm, dia. 19cm I bunden ridset Eilif Møller / 1914 / HN En del små og større afslag især ved bunden (På udst. PEM samlingen, Grimmerhus, M&B Keramiske Kunstbrænderi, nr. 15) Gave fra boet efter kemiingeniør og keramiksamler Poul Erik Madsen Som gave fra Poul Erik Madsens bo er overdraget to værker af Eilif Møller og en lågkrukke fra Møl-ler & Bøgelys værksted ved Skotterup, inv. VKV 2493a-c. Det kortlivede værksted i Skotterup har Vejen Kunstmuseums leder skrevet om og trukket frem af glemslen bl.a. i dialog med Poul Erik Madsen. Disse tre værker kommer til at indgå i landets største dokumentation af dette værksted. Eilif Møller fik siden et lokalt virke: Det var ham, der stod for den malet dekoration af stationerne på ”Troldhedebanen”, der løb mellem Kolding og Grindsted med en stikbane til Vejen.
VKV 2480.
Ebbe Sadolin (1900-1982) for Joska Vase dekoreret med ansigt. Udateret
Glaseret lertøj. H p,4, dia. 7,3 cm I bunden stemplet: joska / SADOLIN Gave den 16. oktober 2011 Vasen er foræret til samlingen som et kuriosum og en udfordring i forhold til de tre Sadolin-vaser i samlingen. De er alle udført hos Bing & Grøndahl og med den karakteristiske ”ormedekoration”, der ofte præger hans værker. Men hvad og hvorfor står hans navn under denne lystige, souveniragtige vase fra joska-keramik? Skulle der være en gæst, der kender noget til historien hører museet meget gerne mere!
VKV 2479.
Christine Swane (1876-1960) Lille skål med indridset abstrakt dekoration. Udateret
Glaseret lertøj. H 4,2, dia. 7,2 cm Under bunden indridset kantet CSW Gave den 16. oktober 2011 Den lille skål er kommet til samlingen som gave fra en privatperson i Allerød. Under et besøg havde Karl Schrøder-keramikken og dens tilknytning til Allerød fanget blikke og giveren havde bemærket, at Christine Swane ikke var repræsenteret i keramiksamlingen, hvorefter gaven blev tilbudt – et meget flot udgangspunkt for at få dokumenteret denne talentfulde kvindelige kunstner, der hidtil kun har været repræsenteret på museet med maleriet ”Havedør” fra 1948.
VKV 2478.
J.F. Willumsen (1863-1958) Frugtbarhed. 1891
Købt på auktion Gave fra Augustinusfonden J.F. Willumsens herostratisk berømte radering er kommet til samlingen i Vejen som gave fra Augu-stinusfonden – og tak for den håndsrækning i forhold til en beskeden erhvervelseskonto, der i år er gået til flere vigtige erhvervelser af Mogens Ballin værker. Willumsens tryk skabte i 1891 sensation på Den Fries første udstilling. De tusindvis af nysgerrige gæster siges at have slidt en plet på gulvet foran dette fortsat stærkt fascinerende billede af hans højgravide hustru, der venter deres førstefødte. Groft forenklet er Juliette Willumsen i højre side gengivet med et par primitivt tegnede hænder og et helt stiliseret ternet forklæde, mens kunstneren
i venstre side angiver formeringen i et aks’ deling. At det beskedne tryk vakte sås stort påstyr har skyldtes både den kunstneriske form, men også en eksponering af noget, der betragtedes som meget intimt. Mange år senere var der endnu folk, der nødigt ordret sagde, at en kvinde var gravid. I stedet kunne det fx omskrives til: "Forklædet sidder lidt højt" - hvilket fint illustreres af JF Willum-sens radering. Nedenunder har han skrevet et vers på fransk om vanskelighederne ved at tilegne sig kunstens sprog – både den gamle og den nye, hans egen verden. Raderingen giver et stærkt indtryk af, hvor en anden kollega var henne, da Hansen Jacobsen ankom til Paris - hvor radikalt, en ny kunst var ved at tage form. Raderingen står med billederne af den frugtbare vækst i diametral modsætning til Niels Hansen Jacobsens gennembrudsværk, ”Døden og Moderen” fra 1892, hvor døden kommer og henter frugten, det lille barn. Med afsæt i H.C. Andersens ”Historien om en Moderen” ser det ud til, at billedhuggeren har været igennem den modsatte oplevelse, ulykken ved at miste et barn. I samlingen kommer J.F. Willumsens radering til at spille sammen i et tidsbillede med bl.a. nært beslægtede værker af Nabi-kunstneren, Mogens Ballins nære ven, Felix Vallotton. Fra Johan Roh-des bo erhvervede museet dennes i det lille format monumentale studie af en herre ved havet, og ejer også Vallottons portræt af Ballin og hustru’en kaldet Grit. ”Frugtbarhed” kommer på Vejen Kunstmuseum til at optræde som en berigelse i den faste udstilling og vil spille en afgørende rolle i museets formidling.
VKV 2477.
Harald Slott-Møller (1864-1937) for Aluminia Vase med søstjerner. Udateret
Glaseret fajance. H. 14,3, dia. 18,7 cm I bunden mærket: 446/402 / E / Aluminia mærke og derunder stemplet: COPENHAGEN / DEN-MARK Købt på auktion i Hørsholm august 2011 (kat. nr. 28) Søstjernevasen er erhvervet som et tidstypisk supplement til de Aluminia/Harald Slott-Møller vær-ker, der i 2008 kom til samlingen som testamentarisk gave fra Per Andersen. Kunstneren er som maler repræsenteret med et par billeder i samlingen. Fajancen viser, at også han – som Niels Hansen Jacobsen og mange andre kunstnere i tiden omkring 1900 – blev optaget af potentialet i den dekorative kunst.
VKV 2476.
Holbæk Lervarefabrik Vase formet som opadbøjet hoved med åben mund. Udateret
Violet lustreglaseret lertøj. H. 10,7, B 7,7, D 8 cm I bunden ridset HOLBÆK Købt på auktion i Hørsholm august 2011 (kat. nr. 9) Holbæk Lervarefabrik er i samlingen repræsenteret med to udgaver af en vase med trold. De er på meget forskellig vis kommet til samlingen – og teorien er, at det er Troels Trier, der har stået for dekorationen. Han blev knyttet til Vejen-egnen gennem ægteskab med en datter af Niels Pedersen, Dalhus mellem Vejen og Askov. Det synes tænkeligt, at han også har formgivet en Holbæk-vase, der er deponeret fra Esbjerg Museum. Den har fire mundinger, der alle er formet som opadkiggende flodhestehoveder – en lidt grotesk sag! Fra Holbæk Lervarefabrik stammer også denne ekspressive vase, der mest af alt minder om nogle af Jean René Gauguins senere værker, hvor han arbejder med stærkt fordrejede kroppe – lejlig-hedsvis lidt mannieristisk fortrukne.
VKV 2475.
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) Lille vase med flydninger, Udateret
Glaseret stentøj. H 9,5, dia. 7,1 cm Solgt på auktion i Hørsholm august 2011 Gave fra Ny Carlsbergfondet i anledning af Niels Hansen Jacobsens 150-års dag den 10. septem-ber 2011 Se tekst om inv. VKV 2472.
VKV 2474.
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) Lille bred knortet vase. Udateret
Glaseret stentøj. H 8,5, dia. 12,1 cm I bunden ridset NHJ Gave fra Ny Carlsbergfondet i anledning af Niels Hansen Jacobsens 150-års dag den 10. septem-ber 2011 Se tekst om inv. VKV 2472.
VKV 2473.
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) Vase med presset/bukket munding. Udateret
Grågrønglaseret stentøj med grøngule lodrette flydninger. H 11.5 cm, dia. 10,8 I bunden ridset NHJ Gave fra Ny Carlsbergfondet i anledning af Niels Hansen Jacobsens 150-års dag den 10. septem-ber 2011 Se tekst om inv. VKV 2472.
VKV 2472.
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) Høj, slank vase. Udateret
Rødglaseret stentøj. H. 13,3, dia. 8 cm Indridset NHJ samt et tal :3 eller 5(?) og vandrette streger på tværs af bunden Gave fra Ny Carlsbergfondet i anledning af Niels Hansen Jacobsens 150-års dag den 10. septem-ber 2011 Inv. VKV 2472-2475 er kommet til Vejen Kunstmuseum som gave fra Ny Carlsbergfondet i anled-ning af Niels Hansen Jacobsens 150-års dag den 10. september 2011. De er den helt rigtige gave: Fire fine stykker af hans keramik, hvoraf 2372 og 2473 er ganske tidlige værker, mens de to andre mest sandsynlig er fra den senere produktion. De blev solgt samlet på auktion i Hørsholm. Stam-mer de fra samme bo, må det have tilhørt en bekendt, som kendte billedhuggeren og keramikeren i mange år – eller erhvervede både af hans tidlige og sene produktion. De to tidlige værker fortæller meget om, hvordan Hansen Jacobsen indledningsvis afprøvede materialets muligheder. Det skete på en måde som ingen uddannet pottemager ville være gået til leret. Til gengæld minder eksperi-menterne meget om den måde maleren L.A. Ring afprøvede leret hos sin svigerfar, Herman A. Kähler i Næstved. Hansen Jacobsens slanke røde vase er givet form med en frise bunden rundt klemt ind med fingertryk. Derover er ridset en lille ornamentfrise, der kun lader sig ane under den fede glasur. For oven har han givet formen fire dybe buler. Den grønlige vase har han i våd stand presset omkring mundingen med et fint bølgespil som resultat. Dertil har han punktvis lagt materia-le, der i brændingen er smeltet ud til lodrette løb over den vasens tydelige drejeriller. Her er kommet spændende nye værker til den efterhånden anseelige samling af Hansen Jacobsens stentøjsvær-ker.
VKV 2471.
Mogens Ballins Værksted, (Gudmund Hentze?) Barnebæger. Udateret
Tin. H 5,5 x 16,8 x 9,3 cm Stemplet MB / T77 T77 i værkstedsmapperne Gengivet side 237, nr. 4, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Bægeret er erhvervet for at vise, at samme form både var i produktion i tin samt i sølv, som den findes i museets samling, inv. VKV 1586, der blev købt i 2007.
VKV 2470.
Mogens Ballins Værksted, (Ludvig Find?)
Eddikeflaske i kurv. Udateret
Tin og grøn-blå flaske med låg. H med flaske H 24,2 cm. Tin ”kurv” H 4,18, dia. 6,9 cm Stemplet i oval: DANMARK HPH 1919 Ikke gengivet i værkstedsmapperne Svarer til den, der er gengivet side 226, nr. 4, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted – dog er her hæftet et E for EDDIKE under øverste kantring Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Op til 2010-udstillingen om Mogens Ballins Værksted har der været arbejdet særlig intenst med at dokumentere Ballins nære ven, maleren Ludvig Finds engagement i produktionen af dekorative brugsgenstande som disse ting til spisebordet.
VKV 2469a-c.
Mogens Ballins Værksted, (Ludvig Find?) Olieflaske i kurv. Udateret
Tin og grøn-blå flaske med låg. H med flaske H 24,2 cm. Tin ”kurv” H 4,18, dia. 6,9 cm Stemplet i oval: DANMARK HPH 1919 Ikke gengivet i værkstedsmapperne Svarer til den, der er gengivet side 226, nr. 4, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted – dog er her hæftet et O for OLIE under øverste kantring Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Op til 2010-udstillingen om Mogens Ballins Værksted har der været arbejdet særlig intenst med at dokumentere Ballins nære ven, maleren Ludvig Finds engagement i produktionen af dekorative brugsgenstande som disse ting til spisebordet.
VKV 2468.
Mogens Ballin (1871-1923) Oval Blomsterskaal med gennembrudt Kant
Tin. H 6 x 31,8 x 20 cm Stemplet MB T 205 T205 i værkstedsmapperne Gengivet side 230, nr. 3, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Værket er erhvervet for at vise, hvor enkelt og moderne der blev tænkt i kombination af materialer, som her tin og glas – selv om glasdelene desværre mangler. Helheden kan opleves på det gamle s/h foto, der findes i databasen på museets hjemmeside.
VKV 2467.
Ludvig Find (1869-1945) Saltkar med blaat Glas
Tin og glas. H 7,2, dia. 8,2 cm Glas: H 4, dia. 7,6 cm Stemplet MB / T 168 T227 i værkstedsmapperne Gengivet side 226, nr. 5, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Op til 2010-udstillingen om Mogens Ballins Værksted har der været arbejdet særlig intenst med at dokumentere Ballins nære ven, maleren Ludvig Finds engagement i produktionen af dekorative brugsgenstande som disse ting til spisebordet.
VKV 2466.
Hanna Hoffmann (1858-1917) Spejl. Udateret
Tin. H 1 x 11,5 x 25 cm Stemplet MB/T136 T136 i værkstedsmapperne Gengivet side 223, nr. 1, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Der er en særlig grund til at Vejen Kunstmuseum har erhvervet det eneste værk i produktionen, der er tilskrevet Hanna Hoffmann. Først og fremmest er hun en af de mange talentfulde kvindelige kunstnere, som der ikke vides ret meget om, men det bliver lettere at
dokumentere hendes virke, når hun er repræsenteret i ”Museum Danmarks samling”. Hun er med et sølvarbejde repræsenteret i samlingerne på Victoria & Albert museet i London. Og det viser sig, at hun allerførst i 1900-tallet har udført drevne kobberkar for billedhugger Niels Hansen Jacobsen! De står som kat. nr. 48 på hans store separatudstilling på Den Frie i 1901: ”Kobberkar i forskellige Former og Patiner, drevet i Kobber af Frk. H. Hoffmann. Efter modeller af N.H. Jacobsen.”
VKV 2465.
Mogens Ballins Værksted Brevpresse. Udateret
Tin. H 1,8 x 12,1 x 7,7 cm Stemplet HPH Ikke gengivet i værkstedsmapperne Gengivet side 209, nr. 6, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450.
VKV 2464.
Mogens Ballin (1871-1914) Urtepotteskjuler til at hænge
Tin uden dekoration. H 15,7 x 14,1 x 13 cm Stemplet MB T143 i værkstedsmapperne, men dér med dekoration Gengivet side 196, nr. 2, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Her er atter et flot eksempel på, hvor enkelt og stort set udekoreret produktionen kunne fremtræde. Formen kunne være produceret af Alessi i 1970’erne. En anke er der dog i forhold til funktionaliteten. Skjuleren holder ikke meget vand og skal ”klodses op” for at hænge med vandret bund, så vandet ikke løber ud. Efterkommere fortæller da også, at der hyppigt løb vand over, når der blev vandet hjemme hos familien Ballin.
VKV 2463.
Mogens Ballin (1871-1914) Cigarbæger graveret
Tin. H 9,5, dia. 9 cm Stemplet MB / T147 T147 i værkstedsmapperne Gengivet side 190, nr. 2, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450.
VKV 2462.
Mogens Ballin (1871-1914) Trevleskaal
Tin. H 2, dia. 12 cm Stemplet MB/T/28 Variant af T28/T29 i værkstedsmapperne Gengivet side 186, nr. 2, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450.
VKV 2461a+b.
Mogens Ballins Eft., Hans Peter Hertz Lågkrukke
Messing. H 8,7 cm. Bund H 5, dia. 9,1 cm. Låg H 4,2, dia. 7,8 cm Stemplet i oval: DANMARK HPH 1819 Låget er præget med et abstrakt plantemotiv, der også ser midt på MB tintallerken Ikke gengivet i værkstedsmapperne Gengivet side 180, nr. 3, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Lågkrukken er præget med samme dekoration, der findes i bunden af tallerken inv. VKV 2402, der er stemplet MB og derfor af den tidlige produktion – motivet blev altså meget senere taget op på lågkrukken, der ikke ses gengivet i værkstedsmapperne, og kun kendes med det sene HPH-mærke fra tiden efter 1908, da Hans Peter Hertz havde overtaget produktionen.
VKV 2460.
Gudmund Hentze (1875-1948) Vase med guirlande
Tin. H 15,2, dia. 10,6 cm Stemplet MB / T / 52 T52 i værkstedsmapperne Gengivet side 168, nr. 3, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Op til 2010-udstillingen om Ballins Værksted blev der, takket være god kontakt til Gudmund Hentzes efterkommere arbejdet med at dokumentere denne kunstners rolle i arbejdet med den dekorative kunst. Kunstneren havde været skrevet ud af den danske kunsthisto-rie i kraft af sit engagement under anden verdenskrig. Værkerne fra tiden omkring 1900 viser en virtuos sans for de dekorative opgaver og en levende orientering ud i den europæiske kunst. I for-længelse af tidligere erhvervelser søger museet at opbygge en lille samling af Hentzes tidlige pro-duktion, hvor han indgår som en del af billedet af den europæisk orienterede danske symbolisme og art noveau.
VKV 2459.
Mogens Ballin (Gudmund Hentze?) Vase med Baandmotiv
Tin. H 15,5, dia. 9,8 cm Stemplet HPH / 1519 T52 I i værkstedsmapperne Gengivet side 168, nr. 2, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Da inv. VKV 2460 i registreringsbøgerne fra Mogens Ballins Værksted er krediteret Gudmund Hentze og på baggrund af skitsemateriale hos kunstnerens efterkommer virker det meget sandsynligt at også denne vase kan tilskrives Gudmund Hentze.
VKV 2458.
Mogens Ballin (1871-1914) Bæger med dekoration
Tin. H 6,6, dia. 5,5 cm Stemplet i oval: DANMARK HPH 1619 T22 i værkstedsmapperne – 2 størrelser Gengivet side 178, nr. 3, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450.
VKV 2457.
Georg Jensen Bæger, graveret. Udateret
Tin. H 10,5, dia. 8,1 cm Stemplet MB / T24 / 2 T24 II i værkstedsmapperne Gengivet side 162, nr. 3, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted VKV 2457. Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Dette bæger har en moderne, nemt producerbar drejet form. Det findes i store mængder med og uden dekoration. I samlingen findes en særlig udgave fra 1905, der blev fremstillet i anledning af Den jyske Industri- og Landbrugsudstilling i Horsens. Efterkommere til Mogens Ballin fortæller, at en samling af disse bægre blev brugt på et børnehjem på Nordsjællands kyst. Det var understøttet af Mogens Ballins mor. Bægrene var forsynet med tal til barn nr. 1 etc. Enkelte af de nummererede bægre eksisterer endnu. De fulgte Ballins datter Gertrud.
VKV 2456.
Gudmund Hentze (1875-1948) Vase med 6 Hanke
Tin. H 23,5 x 11,8 cm Stemplet MB T 51 i værkstedsmapperne Gengivet side 166, nr. 3, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted VKV 2456. Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med 2450 + 2456-2471 Se tekst om inv. VKV 2450. Denne vase er et karakteristisk eksempel på, hvordan man på værk-stedet arbejdede med variationer over den samme grundform. Vasen kendes fra Ballins hjem om-dannet til bunden af en petroleumslampe og i privateje findes den med en helt anden reliefdekora-tion – alle tre er gengivet i Vejen Kunstmuseums 2010-bog om Mogens Ballins Værksted.
Inv. VKV 2455
Mogens Ballin (1871-1914) Trevleskaal. Udateret
Tin. H 2, dia. 12 cm Stemplet MB/T/28 Variant af T28/T29 i værkstedsmapperne Gengivet side 186, nr. 1, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv. VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser. Se tekst om inv. VKV 2424.
Inv. VKV 2454
Gudmund Hentze (1875-1948) Askebæger. Udateret
Tin. H 1,8 x 9 x 12,1 cm Stemplet i oval: DANMARK HPH 1719 T250 i værkstedsmapperne Gengivet side 216-217, nr. 5, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted indkøbt fra privateje april 2011 i en portion af inv. VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser. Se tekst om inv. VKV 2424.
Inv. VKV 2453
Mogens Ballin (1971-1914) Tallerken. Udateret
Tin. H 1,9, dia. 20,3 cm Stemplet MB T40 i værkstedsmapperne Gengivet side 187, nr. 1, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv. VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser. Se tekst om inv. VKV 2424
Inv. VKV 2452
Mogens Ballin (1971-1914) Tallerken. Udateret
Tin. H 2, dia. 20,3 cm Stemplet MB T40 I i værkstedsmapperne Gengivet side 187, nr. 2, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv. VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser. Se tekst om inv. VKV 2424.
Inv. VKV 2451.
Holbæk Lervarefabrik – kan den være modelleret af Troels Trier? Vase med trold. Udateret
 Lustreglaseret lertøj. H 15.3 x 11 x 10,8 cm I bunden indridset: Holbæk og et X Gave den 28. maj fra Jytte Johansen


Her følger museumsleder Teresa Nielsens tekst om aspekter af Holbæk Lervarefabriks historie – trykt i museets 2009 publikation ”Keramik i lange baner”. Kan købes på museet. Som porcelænsfabrikker gennem århundreder har produceret både brugsgenstande og dekorative pyntegenstande - nogle endog hele skulpturer, var det også oplagt at mere ambitiøse pottemager-værksteder forsøgte sig i samarbejde med forskellige kunstnere.
Nogle steder, som hos Johan Wallmann i Utterslev og hos Herman A. Kähler i Næstved, opstod der frugtbare møder mellem til-rejsende kunstnere og værkstedernes dygtige håndværkere.
Disse er med tiden blevet grundigt beskrevet i artikler og bøger. For nogle kunstnere, som eksempelvis maleren Svend Hammershøi og billedhuggeren Knud Kyhn, gik keramikken hen og blev en af deres vigtigste udtryksformer. Men der er fortsat huller i den fælles viden om kunstnernes arbejde rundt om på værkstederne.
 Det sker jævnligt, at der dukker spændende værker op, hvor det ikke er muligt at opstøve ret meget viden om de samspil, der ligger bag. Et eksempel er produktionen fra Holbæk Lervarefabrik, hvor dog brugskeramikken og værkstedets historie er godt beskrevet (J. L. Østergaard Christensens bog ”Holbæk-lertøj og Holbæk Pottemagere” udgivet i 1985 af Museet for Holbæk og Omegn). Det vides, at pottemager Hans Christoffer Nielsen (1854-1928) omkring 1893 på råd fra Ernst Trier, forstanderen på den nærvedliggende Vallekilde Højskole, og dennes gode ven, maleren Joakim Skovgaard, gjorde forsøg med en serie tallerkner og krus efter forelæg af Th. Bindesbøll og Troels Trier, men uden den store succes. Ud over navnene på de to nævnte herrer, knyttes også navne som Knud Kyhn (omkring 1920 udførtes i form en liggende løvefigur), Olga Schulin og H. F. Gross til værkstedet i Holbæk.
Holbæk Museum har en samling af de skulpturelle stykker, som Olga Schulin har udført, heriblandt en ørneformet vase, en ugleformet kande og et askebæger med turkis lustreglasur, hvor der på kanten balancerer en løjerlig violet-sort abefigur. Pottemagerens sønner, Christian og Gerhard Nielsen (1881-1946) overtog lervarefabrikken i 1914, og den sidstnævnte drev den videre til sin død. Han har udført spændende stykker, heriblandt om-kring 1905 et stiliseret opadvendt hoved med lustreglasur og en skønvirkepræget platte for udstil-lingen i Horsens 1905 (tilføjet dec. 2011: et eksemplar erhvervet af Vejen Kunstmuseum aug. 2011, se inv. VKV 2476). H. C. Nielsen viede sig til arbejdet med glasurerne og nåede langt med særlig lustrene, men udførte også bemalede platter i stil med dem fra porcelænsfabrikkerne. Han præsenterede sine varer på bl.a. Den jydske Industri- og Landbrugsudstilling i Horsens i 1905, hvor han modtog en bronzemedalje for sine ”keramiske Genstande”. Samme år dateres en pæreformet vase med auberginefarvet glasur og gennembrudt ornament.
Den angives at være efter tegning af Viggo Johansen. Trods de forskellige kunstnersamarbejder og glasurforsøg, var det på de almindelige brugsvarer, at indtjeningen skete. I slægt med museets troldevase er der på Holbæk Museum en lille vase med et hastigt modelleret firben/krokodille.
Den er på samme måde blot i bunden indridset HOLBÆK, og menes at være fra omkring 1900. Formmæssigt minder troldevasen lidt om Holbæk Museums abeskål af Olga Schulin. Men kan det tænkes, at denne pudsige lille trold i virkeligheden er modelleret af højskole-forstanderens søn, Troels Trier (1879-1962), der i 1906 illustrerede bogen Trolden – tøjlet, tæmmet og taget i tjeneste, som han udgav sammen med den i Askov bosatte højskole- og viden-skabsmanden Poul la Cour? Bogens troldefigurer minder i deres naive form om den nysgerrige, legesyge abe, der kigger op over vasens kant.
Gad vide, om der skulle være nogen, der har ek-sempler på Troels Triers keramiske arbejder? Troldevasen har i museets keramiksamling fået sel-skab af en anden vase fra Holbæk Lervarefabrik, der i sin pudsige komposition med de fire flodhe-stehoveder kunne synes i slægt med troldevasen. Den er ej heller signeret med kunstnernavn, men bærer også kun ordet Holbæk. Den er langtidsdeponeret fra Esbjerg Museum.
I forlængelse af Vejen Kunstmuseums udstilling og bog under titlen ”Keramik i lange baner” fik Jytte Johansen på et loppemarked pludselig øje på denne anden troldevase, som hun straks valgte at forære til Vejen Kunstmuseum, så der nu er to i samlingen (den første kom i 2005 til samlingen fra privateje, inv. VKV 1554). Formmæssigt er de stort set ens, men ret forskellige i størrelsen, hvilket klart anviser, at der ikke er tale om produktion i form, men individuelt udførte små skulpturelle vær-ker.
Tak for gaven!
Inv. VKV 2450.
Mogens Ballin (1971-1914) Petroleumslampe. Udateret
Tin og messing. Samlet H 49,8 cm. Stander: H 54,9, dia. 18,2 cm. Beholder: H 14,5, dia. 14,2 cm Uden stempel, men beholderen er indridset II T1 i værkstedsmapperne. Gengivet side 204, nr. 2, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Købt fra privateje sommeren 2011 sammen med inv. VKV 2456-2471 I forlængelse af Vejen Kunstmuseums mangeårige internetbaserede arbejde med dokumentation af Mogens Ballins Værksted og museets 2010-udstilling, hvor der for første gang samledes et stort repræsentativt udvalg af produktionen, kommer der mange henvendelser fra privatpersoner med værker, der kan være med til at udbygge kendskabet til produktionen. Arbejdet er blevet interaktivt og private ejere bidrager direkte til Vejen Kunstmuseums og dermed også til ”Museum Danmarks” vidensbank. Udstillingen i 2010 blev til på grundlag af en mindre samling værker i museumseje og mange hund-rede indlån fra private ejere. En af dem har i forlængelse af udstillingen indvilliget i at sælge en portion (inv. VKV 2450 + 2456-2471), der sammen med de 16 værker, som det var muligt at er-hverve med støtte fra Kulturarvsstyrelsen (inv. VKV 2425-2436 + 2452-2455) bringer Vejen Kunstmuseum ud af 2011 med en flot, repræsentativ udvalg af produktionen fra Mogens Ballins Værksted. Inv. VKV 2450 er bunden til en petroleumslampe, hvoraf en tilsvarende stod på stuebordet i Mo-gens Ballins hjem i Charlottenlund. Den havde for oven en glasskærm og petroleumslampernes karakteristiske glasrør. Se foto fra hjemmet på side 63 i Vejen Kunstmuseums 2010-bog om værk-stedet.
Inv. VKV 2449.
Jacob E. Bang (1899-1965) Vase, Nymølle. I tiden 1944-54
Blåglaseret stentøj. H 19,7 cm, dia. 11,5 cm I bunden stemplet med logo: krukkeform/NYMØLLE /DENMARK samt sammenslynget JB Købt den 16. maj i postludiet på Fyn Under forberedelserne til Vejen Kunstmuseums 2011 Arne Bang udstilling viste det sig, at dennes bror, glasmanden Jacob E. Bang en tid var kunstnerisk leder af Nymølle, og dér forsøgte sig med en produktion af stentøj, hvor han form- og glasurmæssigt knyttede an til broderens virke. Dog valgte Jacob E. Bang at nedprioritere Nymølles stentøjsproduktion til fordel for lavere brændte va-rer med en hvid glasur og overførte dekorationer af en type, der toppede i Bjørn Wiinblads produk-tion – en kunstner, som allerede blev knyttet til Nymølle i Jacob E. Bangs tid. Denne vase er både erhvervet p.g.a. klare form, som er så typisk for brødrene Bang og fordi den gennem den blålige glasur er med til at vise, hvordan glasurviden i bearbejdet form er vandret fra de franske 1890er-glasurmestre som August Delaherche, hvis opskrifter Merete Bodelsen så suve-rænt har påvist, at Patrick Nordström i 1910’erne kunne læse i de franske keramiktidsskrifter og tage med sig til Den kgl. Porcelainsfabrik. Derfra bragte Nordströms højre hånd, mesterdrejeren Carl Halier, dem videre til ”Københavns Stentøjsbrænderi”, som Halier og Arne Bang drev i årene 1926-28. Derfra er det nærliggende at forestille sig, at de to brødre Bang har udvekslet viden, da Jacob E. Bang satte sig for at producere stentøj på Nymølle. Skulle der være besøgende på hjemmesiden her, der ved noget om keramikproduktionen hos Nymølle, hvor bl.a. også Gunnar Nylund og Axel Brüel havde deres virke, må de meget gerne kon-takte Vejen Kunstmuseum på: museum@vejenkom.dk. På forhånd mange tak!
Inv. VKV 2448.
Leon Galleto (1931-2009) Vase. 1955
Glaseret stentøj med indridset mønster. H 14,5 x 7,4 x 4,7 cm Nedenunder stemplet med krebsens tegn i en cirkel / SAXBO / DENMARK / indridset: Galleto 55 Købt den 16. maj i postludiet på Fyn Denne vase er en variant af inv. VKV 2238, og er dekoreret på de to lodrette flader. Franskmanden Léom Galleto døde i 2009. Ved hans død kom der fyldig omtale på internettet. Nekrologerne beret-tede, at han var født den 20. august 1931 i Strasbourg i Frankrig som søn af Henri og Maria Zug-meyer. Senere tog han sin oldemors efternavn, Galleto. Han gik på kunstskole i Strasbourg og fortsatte siden på Kunstakademiet i København, hvor han i 1950’erne knyttedes til Saxbo-værkstedet. Han udstillede rundt om i Europa og drog siden til USA, hvor han på vestkysten arbej-dede hos Edith Heath, der midt i 1940’erne havde grundlagt Heath Ceramics, som Galleto blev knyttet til i 1958, hvor han stod for deres serie af 3-D keramiske fliser. Firmaet var han knyttet til i 25 år og var også med til at udvikle service. Han bosatte sig i Sausalito, hvor han bl.a. engagerede sig I etableringen af det lokale dagblad ”Marin Scope Community Newspapers”. Et andet engage-ment kom til at ligge i restaurationsbranchen.
Inv. VKV 2447.
Cathinca Olsen (1868-1947) Gandhis Have, fad. Udateret
Turkisglaseret stentøj. H 3,9, dia. 26,1 cm Nedenunder stemplet B&G / København / DANMARK / C.O. / 1705 / Gandhis Have Inv. VKV 2447. Købt den 16. maj i postludiet på Fyn I forlængelse af gaven dec. 2010 af en samling Cathinca Olsen tegninger (inv. VKV 2411-2420) erhvervedes dette fad, da lejligheden bød sig for at opbygge en lille samling om denne kvindelige kunstner. Fra boet efter Per Andersen indgik allerede i 2008 to værker af Cathinca Olsen, og sidst på året 2011 overdrog boet efter Poul Erik Madsen museet yderligere fire værker af kunstneren. Her er det for første gang i nyere tid muligt at danne sig et lille indtryk af denne talentfulde kvindelige kunstners virke. En af Cathinca Olsens tegninger fra 1928 angives at være udført i Cylon. Mon det kan tænkes, at studiet fra Gandhis have er udført under samme asiensrejse? Med en veninde var Cathinca Olsen en flittig rejsende. De to kom også jævnligt i Egtved på hjemlig landferie.
Inv. VKV 2446.
Jean René Gauguin Siddende harmonikaspiller
Glaseret lertøj. H 27,4 x 20,8 x 18,2 cm I bunden stemplet DK. Det står for Dansk Kunsthandel, der lå på Nicolai Plads, Kbh. Købt den 16. maj i postludiet på Fyn Svarer til den statuette, som Fuglsang Kunstmuseum har i et eksemplar skåret i træ, inv. 2007/8 – dat. Ca. 1917. Den er udført hos Dansk Kunsthandel – formodentlig i deres keramikværksted på Østerbro I forvejen ejer Vejen Kunstmuseum, der 2002-2003 afholdt en stor udstilling om Jean Re-né Gauguin tre af hans værker: 1) Bronzeportrætstatuetten af Carl Holsøe (1916-17), inv VKV 1293. 2) ”Naar bogen lukkes” fra 1912 i gips, VKV 1446. Den har samme modellering som harmo-nikaspilleren med fx meget forenklede ansigtstræk. 3) En abemor med unge, der blev massepro-duceret hos Bing & Grøndahl, VKV 1539. Jean René Gauguin står i samlingen som en pendant til samlingen af Johannes Bjerg-værker. Denne var fra Ødis og gift med en slægtning til Niels Hansen Jacobsen. Gauguin og Bjerg tegner billedhuggergenerationen efter museets hovedperson. Ved køb af inv. 2445 og 2446 er det muligt at vise, hvordan statuetter i denne støbte keramiske version kunne blive hvermandseje som også fx Kai Nielsen gjorde lertøjs- og porcelænsstatuetterne i pro-duktion hos fx Kähler samt Bing & Grøndahl.
Inv. VKV 2445.
Jean René Gauguin Stående harmonikaspiller
Uglaseret lertøj. H 30,6 x 10,5 x 10,5 cm Under bunden stemplet DK. Det står for Dansk Kunsthandel, der lå på Nicolai Plads, Kbh. Købt den 16. maj i postludiet på Fyn Se tekst om inv. VKV 2446.
Inv. VKV 2444.
Alphonse Cythère, Frankrig Flaskevase med hank. Udateret
Lustreglasur. H 19,6 x 11,3 x 11,1 cm Under bunden stemplet: UNIS / FRANCE. Cythère Købt den 16. maj i postludiet på Fyn Alphonse Cythère vasen er indkøbt som eksempel på fransk keramik fra den tid, hvor Niels Han-sen Jacobsen virkede. I 1999 vistes på Vejen Kunstmuseum udstillingen ”Fransk Art Nouveau ke-ramik i Danmark fra Kunstindustrimuseets og John Hunovs samlinger”. Dér præsenteredes seks værker fra Cythères værksted, hvoraf tre er indgået i museets samling. Gradvist opbygges en fransk referenceramme til samlingen af dansk keramik.
Inv. VKV 2443.
Elise Konstantin-Hansen (1858-1946) Grib. 1893
Akvarel og blyant på papir.
118,5 x 131,5 cm
Signeret f.n.t.v. EHK 93
Gave fra Birgitte og Henrik Wivel maj/september 2011 I forbindelse med Niels Hansen Jacobsens 150-års fødselsdag den 10. september 2011 præsente-res for offentligheden en stor gave, der er kommet til museet. Birgitte og Henrik Wivel har besluttet at forære Vejen Kunstmuseum Elise Konstantin-Hansens hovedværk, den store akvarel af en grib, der i 1893 var en af sensationerne på Den Frie i København. Stærkt har det virket, at en kvinde skildrede denne uhyggelige ådselæder. I sit keramiske univers har hun modelleret rovfugle – blandt andet to på kanten af en skål, hvor rester af deres bytte ligger på bunden. Gribben vil være et hovedværk i den del af museets faste samling, hvor værker af et udvalg af Niels Hansen Jacobsens samtidige kvindelige kunstnere præsenteres. Her vises værker af træsnits-kunstneren Henriette Hahn-Brinckmann, billedhuggeren Edith Willumsen samt malerne Anna E. Munch og Susette Cathrine Holten født Skovgaard (inv. VKV 2437). Af den sidstnævnte er netop erhvervet fra New York en keramisk krukke fra 1889 – samme år som Elise Konstantin-Hansen modellerede to andre af samlingens værker: En kalkunformet tekande og en vase bestående af tre kalkuner.
 

Inv. VKV 2442
MOGENS BALLIN (1871-1914)
Tin, messing og stoffryner. Samlet H med ophæng 57,5, dia. 24,8 cm T149 i værkstedsbøgerne Inv. VKV 2442.

Gave fra en Mogens Ballin slægtning i forlængelse af udstillingen
T149 i værkstedsbøgerne

I forlængelse af Vejen Kunstmuseums 2010-udstilling om Mogens Ballins Værksted har efterkom-mere skænket denne lampe til samlingen i Vejen. Den har hængt i Ballins eget hjem. Ved modta-gelsen var den spættet af en fernisovermaling. Konserveringscenteret i Vejle har omhyggeligt ren-set og samlet lampen, så den står i fin kontrast mellem tin og messing – et par af de materialer, som Ballin var optaget af at se i et givende samspil.


 

Inv. VKV 2441
Ejnar Nielsen (1872-1956)
Landskab fra Gjern. 1894
Olie på lærred med markant sammensyning. H. 57,7 x 117 cm
Betegnet f.n.t.h. på lærredet: - EINAR - NILESEN - 94 -

Købt på Bruun Rasmussens Auktioner 818, kat. Nr. 632, 8. marts 2011

Maleriet blev omkring årsskiftet 2009-2010 tilbudt museet, men gik dernæst på auktion den 7. juni 2010, hvor det ikke opnåede bud. Under auktion den 8. marts 2011 blev det en del af museets samling, som ejeren, Ove Brusendorff, i sin tid havde ønsket.
Maleriet supplerer museets øvrige samling af Ejnar Nielsen malerier fra Gjern i 1890’erne. Dette har en markant, næsten naivistisk tilgang til motivet, hvor man over den nær forgrund med samlingerne af neg dykker med den buede vej ind i landskabet forbi det beskedne husmandssted. Ude til højre anes en pløjende bonde.
Maleriet er gengivet på side 26 i Hans Helge Madsens yderst læseværdige bog fra 1974: Ejnar Nielsen eller Eventyret om Gjern. Her skriver forfatteren, at maleriet formodentlig er identisk med Kleis nr. 74: Bølget Markterrain. Graa Høstdag fra Gjern. 1894.”

 

Inv. VKV 2440
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Vase. Udateret

Glaseret stentøj. H 12 x 13,8 x 13,3 cm I bunden tydeligt indridset: NHJ
Gave den 21. maj fra privateje
Krukken har for mange år siden været en tur på gulvet og blev da sammenlimet efter bedste evne. Den er overdraget museet som gave under forudsætning af, at museet sørger for en passende konservering. Det har allerede vist sig, at den gamle lim heldigvis var til at opløse.


 

Inv. VKV 2439
Arne Bang (1901-1983) Statuette af Næstved-trolden. 1967
Glaseret stentøj. H 32 cm Bemalet AB 1967 Købt hos Galleri Freeforms, N.Y., USA I forlængelse af indkøb i N.Y. af en markant Susette Holten krukke erhvervede museet samtidig et par Arne Bang værker, hvis lige ikke var dukket op under forberedelserne til 2011-udstillingen.
Den senere statuetteudgave af Næstved-trolden, der i sin oprindelige over fire meter høje form blev indviet foran Næstved Rådhus i 1944, findes i flere eksemplarer.
Denne finder nu blivende plads i samlingen hos Niels Hansen Jacobsen, der allerede i 1923 satte sin gamle trold fra 1890’ernes midte i ”Troldespringvandet”.


 

Inv. VKV 2438
Arne Bang (1901-1983) Flaskeform. 1927
Glaseret stentøj. H 16,5, B 12 cm Med glasur i bunden: 19 AB 27 853.
Købt hos Galleri Freeforms, N.Y., USA I forlængelse af indkøb i N.Y. af en markant Susette Holten krukke erhvervede museet samtidig et par Arne Bang værker, hvis lige ikke var dukket op under forberedelserne til 2011-udstillingen. Flaskeformen er støbt i to dele med skaldekoration og et par delfinformede hanke – en anderledes historisk-klassisk form end der kendes fra hans øvrige produktion.
Flaskeformen er fra den tidligste fase af hans arbejde med keramikken, hvor han 1926-27 på Frederiksberg var i kompagniskab med Carl Halier.
Sammen tegnede de ”Københavns Stentøjsbrænderi” – en erfaren kerami-ker/drejer og en meget ung billedhugger, der endnu ikke havde taget afgang fra Kunstakademiet.


 

Inv. VKV 2437
Susette Cathrine Holten, født Skovgaard (1863-1937)
Krukke. 1889

Glaseret lertøj. H 27, dia. 29 cm På indersiden af mundinge er indridset en sommerfugl samt teksten: SCSkovgaard 1889 Købt hos Galleri Freeforms, N.Y., USA Som optakt til samarbejdet med Skovgaard Museet i Viborg i 2013 om en udstilling om den hidtil ret ubeskrevne søster til Niels og Joachim Skovgaard, Susette Holten født Skovgaard (efter ægteskab kommer den omstændige signatur:
SCHfS, Susette Cathrine Holten født Skovgaard) slog museet straks til, da det på internettet viste sig muligt at erhverve denne krukke fra 1889 – året efter at kunstneren med de øvrige medlemmer af ”Dekorationsforeningen” på ”Den store Nordiske Udstilling” i København havde vist, hvad den vilde kunstnerkeramik kunne præstere anført af Th. Bindesbøll og fulgt af en kreds, der i høj grad var efterkommere af en gruppe grundtvigiansk stemte guldaladerkunstnere – Konstatin Hansen, M.G. Bindesbøll og P.C. Skovgaard.

Det keramiske arbejde foregik indledningsvis hos Wallmann i Utterslev, hvor også Th. Philipsen var med. Mon han viste de grove keramiske eksperimenter til den gode franske ven, Paul Gauguin, mens denne var i København? Mon de danske eksperimenter gav Gauguin blod på tanden til at opsøge en dygtig keramiker i Paris? Omkring denne tid begyndte Gauguins samarbejde med stentøjsmesteren Ernst Chaplet.
Der kendes kun få keramiske værker af Susette Skovgaard. Typisk vakte hendes og Elise Kon-stantin Hansens værker opsigt – tænk, at noget så voldsomt kunne være udført af blid kvindehånd! Her følger et uddrag af Karl Madsens 1888-omtale af Dekorationsforeningens udstilling: ”Vidste man ikke Besked, vilde man sikkert aldrig gætte, at Trolden, der suger Søen ud og Dragen, der vogter Indgangen til Bjerget, var Arbejder af en Dame, Frk. S.C. Skovgaard. De er prægede af en ret mandhaftig Dristighed, de er grumme langt borte fra det milde og nette, der anses for Damear-bejdets Særpræg; den Fantasi af hvilken de er udsprungne, synes kke at søge mod ”det skønne”. Tilmed har Behandlingen en Energi, der ikke er bange for en Smule Raahed. Man vil ikke kunne nægte, at Trolden, der suger Søen ud er et overordentligt karakterrigt og effektfuldt Arbejde; det er i sine Omgivelser en farlig Nabo. ”
I en tid, hvor der sjældent blev erhvervet værker af kvindelige kunstnere til de offentlige samlinger , forblev de to keramiske skulpturer i privateje. Lykkeligvis blev de ikke fortæret af tidens tand, og e r i mellemtiden kommet i offentlig eje. ”Trolden, der suger Søen ud” tilhører Skovgaard Museet og ” Drage n, der vogter Indgangen til Bjerget” er en del af samlin-gerne på Designmuseum Danmark i København. Se, kva liteten sejrede – disse stykker måtte over årene indlemmes i Museum Danmarks store samling!


 

Inv. VKV 2436

Mogens Ballins Værksted
Broche
Sølv, sten og emalje. 13 x 37 x 37 mm Stemplet MB / BALLIN / S826 S335 i værkstedsmapperne, dog dér uden 4 kugler Gengivet side 252, nr. 3 f.o., i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv. VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser. Se tekst om inv. VKV 2424.


 

Inv. VKV 2435
Mogens Ballins Værksted
Broche
Sølv og emalje. 13 x 47 x 35 mm Stemplet MB BALLIN S826 Ornamentformen minder om midterdelen af S489, tegnet af Ludvig Find Gengivet side 252, nr. 2 f.o., i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted Inv. VKV 2435 indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv. VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser. Se tekst om inv. VKV 2424.


 

Inv. VKV 2434
Mogens Ballins Værksted
(Sko?)spænde
Sølv. 5 x 44 x 31 mm Stemplet M.BALLINs EFT. S826 Ornament formen minder om midterdelen af S489, tegnet af Ludvig Find Gengivet side 252, nr. 1 f.o., i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted
indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv.
VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
Se tekst om inv. VKV 2424. .


 

Inv. VKV 2433
Mogens Ballin (1971-1914)
Askeskaal
Tin. H 4,5, dia. 11 cm Stemplet MB T25 II i værkstedsmapperne Gengivet side 202, nr. 3, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted
Inv. VKV 2433a+b indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv. VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
Se tekst om inv. VKV 2424.


 

Inv. VKV 2432
Mogens Ballin (1971-1914)
Askebæger
Tin. H 3,5 x 14,5 x 13 cm Stemplet HPH/T/124 T124 i værkstedsmapperne Gengivet side 216-217, nr. 2, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted
Inv. VKV 2432 indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv. VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
Se tekst om inv. VKV 2424.


 

Inv. VKV 2431
Mogens Ballins Værksted
Vase
Tin. H 15,5, dia. 10,5 cm Stemplet MB Nederste del af T100 i værkstedsmapperne Gengivet side 182, nr. 1, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv.
VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
Se tekst om inv. VKV 2424.


 

Inv. VKV 2430
Gudmund Hentze (1875-1948)
Vase
Tin. H 15,6 x 11 cm Stemplet MB / T 78 T78
i værkstedsmapperne Gengivet side 168, nr. 4, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv.
VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser. Se tekst om inv.
VKV 2424.


 

Inv. VKV 2429
Mogens Ballins Værksted
Vase
Tin. H 15,2 x 11,5 cm Stemplet MB Ikke gengivet i værkstedsmapperne Gengivet side 185, nr. 3, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv.
VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
Se tekst om inv. VKV 2424.


 

Inv. VKV 2428
Mogens Ballin (1971-1914)
Vase
Kobber. H 20,5, dia. 10,6 cm Stemplet MB / K 12 K12 i værkstedsmapperne Gengivet side 171, nr. 1, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv.
VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
Se tekst om inv. VKV 2424.


 

Inv. VKV 2427
Mogens Ballin (1971-1914)
Vase
Bronze. H 16,8 x 6,3 cm Stemplet MB B46 B46 i værkstedsmapperne Gengivet side 175, nr. 4, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv.
VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
Se tekst om inv. VKV 2424.


 

Inv. VKV 2426
(Måske Siegfried Wagner, 1874-1952)
Vase
Tin. H 12,8, dia. 4 cm
Stemplet MB

Gengivet på hovedet på foto i værkstedsmapperne
Gengivet side 167, nr. 2, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted
Indkøbt fra privateje april 2011 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv.
VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
Se tekst om inv. VKV 2424.


 

Inv. VKV 2425
Johan Rohde (1856-1935)
Sukkerbøsse. Udateret
Tin. H 14, dia. 9,2 cm
Stemplet MB T206
T206 i værkstedsmapperne

Gengivet side 227, nr. 1, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted
Indkøbt fra privateje april 2011 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
Inv. VKV 2425a+b (bunden kan drejes af) indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv. VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
Se tekst om inv. VKV 2424.


 

Inv. VKV 2424
Mogens Ballin (1971-1914)
Tændstikstativ til at hænge. Udateret
Tin. H 13 x 8,5 x 4,9 cm
Stemplet MB
T 54 i værkstedsmapperne

Gengivet side 214, nr. 6, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værkste
indkøbt fra privateje april 2011 i en portion bestående af inv. VKV 2424-2436 + 2452-2455 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.
indkøbt fra privateje april 2011 takket være 50% finansiering fra Kulturarvsstyrelsens pulje til erhvervelser.

I forlængelse af virkeområdet dansk kunst omkring 1900 har Vejen Kunstmuseum for egne midler og med støtte fra Kulturarvsstyrelsen i en årrække forsket i og dokumenteret Mogens Ballins Værksted gennem bl.a. en omfattende database samt i 2010 en publikation og udstilling, der genskabes efteråret 2011 på Øregaard Museum. Det toneangivende værksted og dets kunstnere med tråde ud til resten af Europa er et arbejdsområde, som museet jævnligt konsulteres om og fortsat arbejder videre med. Op til udstillingen er der sket en kortlægning af især Gudmund Hentzes og Ludvig Finds engagement i den dekorative kunst, og det er håbet gradvist at kunne kaste mere lys over Mogens Ballin bl.a. gennem arbejdet med hans samling af glaspladenegativer. Til udstillingen vistes over 600 værker en meget stor del af produktionen. Langt de fleste indlån var fra privateje. Fra udlandet er der interesse for Mogens Ballin p.g.a. hans nære tilknytning til hollænderen Jan Verkade og Les Nabis. Men hans virke med metalværkstedet har hidtil ikke været bredt kendt. I forlængelse af udstillingen er det med god støtte fra Kulturarvsstyrelsen blevet muligt fra privateje at erhverve denne samling arbejder (inv. VKV 242-2436), der markant styrker museets eksisterende MBV-præsentation, der bl.a. bygger på deponeringer fra kunstmuseet i Tønder.

Inv. VKV 2423
Bente Skjøttgaard (født 1961)
Grøn konstruktion nr. 0910. 2009
Grønglaseret stentøj. H 34 x 22 x 20,5 cm

Gave fra kunstneren i forlængelse af indvielsen af SPOR, lørdag den 9. april 2011


Bente Skjøttgaard er allerede repræsenteret i samlingen med to værker fra henholdsvis 1994 og 2000 – en amorf kande i Hansen Jacobsens ånd samt en netkonstruktion.
Fra november 2010 og mange hundrede år fremover er hun aktuel med et døgntilgængeligt værk der er nedlagt 10-15 km nordøst for Vejen ved et stykke fredet Hærvej ved en rasteplads nord for Bække ad Ribe-Vejle Landevej. Det drejer sig om det 10 tons, 30 kvadratmeter store keramiske relief SPOR. Det er Bente Skjøttgaards bidrag til Statens Kunstfonds projekt ”Kunst langs Hærvejen”. En præsentationsudstilling om SPORs tilblivelse kan ses frem til og med den 13. november 2011.
Den 9. april 2011 var en fabelagtig ramme om indvielsen med den første fulde forårsweekend. Gæsterne strømmede til ferniseringen i det frie – incl. en tyr, der blev foreviget ved relieffet som billede på de 1000-vis af dyr, hærskarer, der gennem århundreder er gået sydover til kvægmarkeder i Tyskland.
I forlængelse af indvielsen forærede Bente Skjøttgaard den grønglaserede form til museet. Tallet 0910 angiver, at den er det 10. værk, hun har fremstillet i 2009. Som hendes øvrige værk afspejler den hendes enorme nysgerrighed og eksperimenteringstrang ud i stentøjets muligheder. Hendes resultater er i høj grad i slægtskab med Niels Hansen Jacobsens uortodokse tilgang til materialet. STOR tak for gaven!

Inv. VKV 2422
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Gudrun Lauridsen. 190x
Gipsbuste. H 36,5 x 44 x 24 cm
Betegnet bag hendes vestre skulder for neden: NHJ 190x(?)

Gave den 11. april fra privateje

Billedhugger Niels Hansen Jacobsen arbejdede i keramikken primært med henholdsvis brugsformer (vaser, skåle, kander) eller skulpturelle værker som kunne være færdige stykker eller skitser til skulpturer.
Mange af de skulpturelle værker er udført i form med meget forskellig keramisk afslutning i form af rigt varierede glasurer. Han kombinerede gerne keramikken med bly eller træ.
Denne gipsbustes form går igen i to værker i samlingen; inv. VKV 0228 (uden skuldre) og 0833. De er begge udført i glaseret stentøj. Leret svinder i gennemsnit 10 % under tørring og brænding, så de to er lidt mindre end portrættet her, der kan være en afformning efter det portræt som har stået i fugtig ler i værkstedet og er blevet foreviget i gipsen til videre bearbejdelse i afformninger. Nogle af billedehuggerens hyppigst producerede værker ser ud til at være Efterårsmasken og portrættet af Berthe, en fransk pige, der var i huset hos Hansen Jacobsen mens han var bosat i Paris (1892-1902).

Inv. VKV 2421
Arne Bang (1901-1983)
Krukke. 1930
Glaseret stentøj. H 13,6, dia. 10,7 cm
Under bunden: 19 sammenslynget HG 30 / 17
Tallet 17 hentyder til varenummer 17 i produktionen på HG: Holmegaard Glasværks stentøjsværksted, som Arne Bang etablerede og drev.

Gave marts 2011 fra privateje

 

 I forbindelse med det opsøgende arbejde omkring forberedelserne til Vejen Kunstmuseums Arne Bang udstilling (28.5.-15.11.2011) går efterlysningen af værker fra samler til samler, og ejeren af denne krukke spurgte om den havde interesse.
Svaret var et klart ja. Formen hører til i Bangs gængse sortiment, men den eksperimenterende glasur er yderst usædvanlig.
Dertil er krukken da-teret 1930, og er muligvis blandt de tidligste ting, som Arne Bang producerede på det stentøjs-værksted, som hans stod for at oprette på Holmegaard Glasværk.
Efter en kort snak om vasen til-bød ejeren straks, at den kunne indgå i samlingen. Den indgik i udstillingen og er fremover en del af museets bestand – mange tak for det!

Inv. VKV 2420
Cathinca Olsen (1868-1947)
Bayeren. 1922
Tusch med lavering på papir (skitsebogsblad limet på kraftigere papir)
30,3 x 33,7 cm
Signeret f.n.t.v. Bayeren 1922. / C.O.

Gave december 2010 fra privateje

 



Inv. VKV 2419
Cathinca Olsen (1868-1947)
Gl Rye. Udateret
Tusch og vandfarve på papir.
25,3 x 33,4 cm. Ramme: 34,5 x 42,2 x 2 cm
Signeret f.n.t.v. CO. / Gl. Rye

Gave december 2010 fra privateje

 
 

Inv. VKV 2418
Cathinca Olsen (1868-1947)
Plantestudie. 1928
Blyant, tusch og vandfarve på papir.
30,3 x 22,8 cm. Ramme: 33 x 25,5 x 1,3 cm
Signeret f.n.t.v. CO / Cylon / 1928.

Gave december 2010 fra

 
 

Inv. VKV 2417
Cathinca Olsen (1868-1947)
Assisi. Udateret
Blyant, tusch og vandfarve på papir.
23,7 x 26,3 cm. Ramme: 23,3 x 30 x 2,3 cm
Signeret f.n.t.v. C.O. Assisi

Gave december 2010 fra privateje

 

 

Inv. VKV 2416
Cathinca Olsen (1868-1947)
Efteraar. 1921
Tusch og vandfarve på papir.
24,3 x 20,3 cm. Ramme: 28,5 x 24,6 x 1,1 cm
Signeret f.n.t.v. CO 1921
Etiket bagpå: xxxxxxx / Efteraar / 42 – 40 Kr.

Gave december 2010 fra privateje

 

Inv. VKV 2415
Cathinca Olsen (1868-1947)
Iris. Udateret
Blyant, tusch og vandfarve på papir.
23,2 x 15,3 cm. Ramme: 26,3 x 18,4 x 1,8 cm
Signeret f.n.t.v. C.O

Gave december 2010 fra privateje

 

 

Inv. VKV 2414
Cathinca Olsen (1868-1947)
Blækhat og amethyst Svamp. 1911
Blyant, tusch og vandfarve på papir.
20,5 x 16,5 cm. Ramme: 22.6 x 18,6 x 0,8 cm
Signeret f.n.t.v. CO / 1911
Påklistret etiket på bagsiden: 49  30 Kr / Blækhat og / Ametyst Svamp

Gave december 2010 fra privateje

 

 

Inv. VKV 2413
Cathinca Olsen (1868-1947)
Blomster I keramikvase. 1916(?)
Blyant, tusch og vandfarve på papir.
20,8 x 15 cm. Ramme: 22,5 x 16,9 x 1,3 cm
Betegnet f.n.t.v. fra Tröröd / 5. Juni / 16 CO

Gave december 2010 fra privateje

 

 

Inv. VKV 2412
Cathinca Olsen (1868-1947)
Studie af lille pige på trappe. Udateret
Blyant, tusch og vandfarve på papir.
18,5 x 11,8 cm. Ramme: 20,5 x 13,8 x 0,8 cm
Signeret f.n.t.v. CO

Gave december 2010 fra privateje

 





Inv. VKV 2411
Cathinca Olsen (1868-1947)
Blomsterstudie med tallerkensmækker. Udateret
Blyant, tusch og vandfarve på papir.
14,8 x 13 cm. Ramme: 18,9 x 17 x 2,4 cm
Signeret f.n.t.v. CO

Gave december 2010 fra privateje

 

 

Inventarnummer 2411-2420 er komme til Vejen Kunstmuseum i forlængelse af 2009-udstilling ”Ke-ramik i lange baner”, hvor den private giver bemærkede et par keramiske arbejder af Cathinca Ol-sen, og kontaktede museet angående en samling af kunstnerens tegninger.
Museet fik mulighed for at vælge ud af de værker, der var kommet til giverens mor som gave fra kunstneren med tak for sommerhusly på Egtved-kanten.
Her kan man kigge kunstneren efter i kortene – følge hende på rejse og rundt mellem især planterne.
Tegningerne kommer til at indgå i museets gradvise kort-lægning af nogle af de talentfulde kvindelige kunstnere fra tiden omkring 1900.
Gaven blev snart fulgt op ved køb i maj af et fad og sidst på året 2011 skete endvidere overdragelse af fire værker fra Poul Erik Madsens samling.
Pludselig samles et lille udvalg af denne i dag stort set ”usynlige” kunstners værk – forhåbentlig starten på fortællingen om en talentfuld kvindelig kunstner.


Inv. VKV 2410
Mette Marie Ørsted
Blomsterskygger. 2010
Glaseret stentøj

Købt februar 2011 på udstillingen ”Verden på et fad” (8.1.-27.2.2011) på Gammelgaard, Herlev.

Dette værk er købt til samlingen for at vise, at man - som Niels Hansen Jacobsen gjorde det med sin "leg" med leret - fortsat kan komme på helt nye måder at tænke arbejdet med leret. Med afsæt i skyggeformnationer og sky-totter har Mette Marie Ørsted rullet mindre lerstykker sammen til en gennembrudt plade, der i pladeteknik danner sider og bund i ”skålformen”.




Inv. VKV 2409
Arne Bang (1901-1983)
Vase. Udateret

Glaseret stentøj. H 9,9 cm, dia. 13,8 cm
I bunden indridset sammenslynget AB.

Købt sammen med inv. VKV 2408 den 11. februar 2011 hos Dalgaard Antik, København

 


 




Inv. VKV 2408
Arne Bang (1901-1983)
Lysestage. Udateret

Glaseret stentøj. H 4,6 cm, dia. 11,8 cm
I bunden bemalet sammenslynget AB / 48

Købt sammen med inv. VKV 2409 den 11. februar 2011 hos Dalgaard Antik, København

 

Inventarnummer 2409 og 2409 er købt i forbindelse med forberedelserne til Vejen Kunstmuseums store udstilling om Arne Bang. Den vises 28.5.-15.11.2011. Som museets hovedperson, billedhuggeren og keramikeren Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) gennemløb Arne Bang (1901-1983) en beslægtet udvikling fra at være uddannet billedhugger fra Kunstakademiet til at arbejde stærkt specialiseret med stentøj – især til brugsformer, men også til skulpturelle formål. Arne Bang har som billedhugger udført en lang række udsmykninger i og omkring Næstved.

Vasen er et meget velproportioneret eksempel på hans karakteristiske brug af stramme rib-dekorationer. De ses også på lysestagen, der ser ud til at have været produceret i mindre mængder

Inv. VKV 2407
MOGENS BALLINS VÆRKSTED
Siegfried Wagner (1874-1952)

Jardinière
Tin. H 7,6 x 11,2 x 22,7 cm

Stemplet MB
T68 i værkstedsmapperne

Gengivet side 182, nr. 2, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted

Købt sammen med inv. VKV 2406 11. februar 2011 fra privateje



Inv. VKV 2406
MOGENS BALLINS VÆRKSTED
Bæger. 1904
Tin og forgyldning (?)
Stemplet MB
Inskriptionsfrise: GODT . MENNESKE . BLI’R . GOD . KAMMERAT ;
Ved foden sammenslynget monogram samt årstallene 1892 og 1904

Ikke gengivet i værkstedsmapperne

Gengivet side 178, nr. 1, i Vejen Kunstmuseums bog om Mogens Ballins Værksted

Købt sammen med inv. VKV 2407 11. februar 2011 fra privateje


 

I forlængelse af Vejen Kunstmuseums store Mogens Ballin udstilling (se databasen her på hjmmesiden – udstillingen genskabes på Øregaard Museum i efteråret 2011) har det været muligt at erhverve nogle af de udstillede værker. Jardinièren udbygger museets samling af Siegfried Wagner værker, mens bægeret, der måske er en specialproduktion til en bestiller – optræder ikke i værkstedets mapper over produktionen – på bedste vis illustrere Mogens Ballins ønske om at skabe samspil mellem forskellige materialer.






Inv. VKV 2405

MOGENS BALLIN (1871-1914)
Linnedskab (1899)
Rødmalet fyrretræ
H 205, B 130, D 40 cm

Gave januar 2011 fra privateje

 



 




Inv. VKV 2404

MOGENS BALLIN (1871-1914)
Skænk, 1899
Rødmalet fyrretræ
H 90, B 130, D 65 cm
På fodstykket til venstre skåret M samt 18,
til højre skåret B og år 99

Gave januar 2011 fra privateje

 

Inventarnummer 2404 og 2405 er i forlængelse af Vejen Kunstmuseums 2009 Mogens Ballin udstilling kommet til samlingen som gaver fra en slægtning. Møblerne er tegnet af kunstneren til det hjem, som han som nygift i 1899 byggede op i en lejlighed på Sortedams Dosseringen sammen med sin hustru kaldet Grit. Årstallet 99 ses da også nederst på skænken.

Til top