En frivillig hjælper har opstillet en oversigt, der opsummerer noget
af vores viden om museets gæster. Tallene viser, at en god del af dem
får en mundtlig introduktion til samlingen. Mange af de omviste bliver
de gode ambassadører, der videregiver deres viden om stedet, og
bringer nye gæster til huset. Museets budget er nemlig for lille til
at vi kan afse midler til usikre PR-investeringer. Væksten i besøget
sker ved at folk anbefaler stedet, eller potentielle gæster møder
omtale af museet i tidsskrifter, dagspressen, kunstlitteraturen, via
hjemmesiden eller i radioen.
Her indsættes den oversigt, som jeg kun har på papir og som Connie
skal færdiggøre op til 2004. Den sættes ind, når den er klar. Kan
indledningsvis undværes.
De mange børnebesøg skyldes det gode samspil, der er etableret mellem
museet og egnens børnehaver samt skoler. Scenografen Morten Grues
Troldhøj-udstilling i 2002 fik også dagplejen stærkt i tale. Den
kontakt blev efteråret 2004 atter taget op med et særskilt projekt –
se nedenfor.
.JPG)
Børn der
leger i børnehjørnet af Publikumsrummet
Den store gruppe af ’løse’ gæster er et sted, hvor der meget bevidst
sættes ind med eksempelvis omhyggelig skiltning og opgaveark til den
faste samling samt muligheden for at læse meget mere på museets
hjemmeside, der både kan konsulteres hjemme, men også i museets
Publikumsrum midt mellem særudstillingssalene.
.JPG)
Her gøres brug af museets audioguide, der
gratis udlånes i museets kiosk.
På sigt ville det
være godt at få afprøvet ’lyttehuler’, hvor man kan høre nogle af de
fortællinger, som Hansen Jacobsen har taget afsæt i – beretningen om
den bundne Loke, Thor der narres af den listige Udgårdsloke, Den lille
Havfrue, Historien om en Moder og Den tapre Skrædder.
En dagplejemor
skriver om værkstedsbesøg på Vejen Kunstmuseum, efteråret 2004:
Helt ærligt – hvad
bliver det næste, tænkte jeg; lige da jeg læste om tilbuddet. Men vi 4
kollegaer i gruppe 2 A blev hurtig enige om, at vove forsøget. Det var
alligevel lidt spændende, så vi troppede op som det første hold
dagplejere, med alle vore små poder. Torsdag den 7. oktober 2004
mødtes vi ved den nye indgang ud mod Øster Alle. Straks blev døren
åbnet af Connie Jepsen, der er ansat på museet. Mine børn og jeg går
tit en tur ned til ”Trolden” for at sikre os, at den har vand nok, men
denne gang skulle vi ind på museet. Det havde vi snakket lidt om.
Da vi kom, var der
lagt plastik ud under et bord med taburetter, der var ler, tegnepapir
og kulstifter. Og træplader til at sætte ”kunstværkerne” på. Vi skulle
selv sørge for klude til børnenes fingre, og sedler med børnenes navne
på. Børnene kiggede på de mægtige skulpturer, og fik også selv en del
”værker” fra hånden. Og man skulle vaske hænder i en stor spand vand.
Det blev gjort meget grundigt, og tit. Det var nyt og
spændende for mange af børnene at tegne med kulstifterne. Et materiale
jeg ikke selv har prøvet at lade dem arbejde med derhjemme. Og
træpladerne blev fyldt op med den ene flotte og fantasifulde figur
efter den anden. Ind i mellem kunne
ungerne så gå en tur rundt og kigge. Og i den flotte renoverede
Skulptursal stod de så, med nakken tilbage, og kiggede op på kæmpen
Thor med Midgaardsormen.
Forleden var der, i
avisen, en synshandikappet mand, der udtalte sig om værdien af de små
figurer, der er anbragt ved hver skulptur i salen. Men ”jeg sniger mig
også til, en gang i mellem, at røre ved de store”, sagde han. Der var
nok et par af poderne, der gjorde det samme. Det var en oplevelse
at være med børnene på museet. Da jeg flyttede til Vejen for 40 år
siden var der ingen arrangementer for børnene på Vejen Kunstmuseum. Nu hører man om
udstillinger lavet af børnene, julekalender og meget mere. Da jeg var barn og
hørte ordet Museum var det et tyst, mørkt og lukket sted Og bestemt
ikke særlig spændende.
Jeg ved, at når mine
dagplejebørn senere støder på ordet Museum, så er det anderledes
spændende lyde og billeder, der toner frem inde i deres små hoveder.
TAK for en fin
formiddag, hvor vi følte vi var ventede, og vi var velkomne.
|