Plakat for Marianne Jørgensens 2011-udstilling på Vejen Kunstmuseum. Klik her for at læse mere om udstillingen


Med kridt blev lågens form i 1:1 gennemtegnet på væggen i arbejdsværelset. Forsommeren 2014 var grundformen på plads.


Efteråret 2014 arbejdede Marianne Jørgensen hos Leif Jensens bronzestøberi med klargøring og efterbehandling af formene.


Fra Lindegade ses lågen sammen med Niels Hansen Jacobsens skulptur ”Skyen”, Sophis Kalkaus sorte ”Drabant” og Stephan Sindings 17,2 tons ”Moder Jord” i marmor.

Marianne Jørgensens låge

H 102 cm. Samlet længde 187 cm. Midterfeltet 91,5 cm bredt. Sidefelter 43 cm bredde

Lågen er støbt på Leif Jensens bronzestøberi i Bagsværd

Lågen er en gave fra Ny Carlsbergfondet

I Vejen møder man kunsten ved fortovskanten. Museumspladsen har fået fire indgange med låger, der er specialfremstillet af fire billedhuggere, som hver især hen over årene har været med til at lave en af Vejen Kunstmuseums ”Julekalenderudstillinger”. Denne låge er formgivet af Marianne Jørgensen (født 1959), hvis udstilling i Vejen i 2011 blev hendes første retrospektive opvisning.

Er man fortrolig med Marianne Jørgensens arbejdsform, ved man, at hun ligefrem opsøger omstændelige arbejdsprocesser, når hun eksempelvis sprænger jord væk for at anlægge en sti. Opbygningen af lågerammerne er ingen undtagelse. Hun har givet sig nogle skrappe benspænd ved at arbejde i et sindrigt system af wire og wireklemmer i flere størrelser. Bemærk hvordan hængsler og lukketøjet er lavet af kæmpe wire-klemmer. Nogle af de små er tilfilet i den ene ende, så de passer ind i hinanden. De er brugt til at lave eksempelvis regndråberne under skyerne i det midterste felt og den pind, som man trykker på, når lågen skal åbnes.

 
På terrassen ved hjemmet i Viby J var arbejdet sommeren 2014 i gang med samling af de hundredvis af wireklemmer, der danner lågefelternes grundformer.   Tæt på kridtstudier til lågen ses her en stribe af de mellemstore wireklemmer.


Marianne Jørgensen er optaget af Niels Hansen Jacobsens skulpturer og var glad for, at hun skulle lave den låge, der ud mod Lindegade ses i samspil med hans mægtige jætter i hjørnerne af det, der fra 1914 til 1938 var indgangen til hans atelier i Skibelund Krat. Går man gennem lågen fra Lindegade, ser man den sammen med hans kvindefigur ”Skyen”, der er det nærmeste han nåede den internationale art deco.

Hen over grundrammen har Marianne Jørgensen smykket lågen med en fortælling om mennesket og elementerne. I det ene sidefelt ligger en solbader, i det andet ses, hen over et hoved, månens spejling på havoverfladen – med en indirekte hilsen til Edvard Munch. I det midterste felt står en samling store og små mennesker, der synes som jætter, der bærer skyerne oppe. Her intensiveres de lodrette rækker af wireklemmer – et billede på regnen, der siler ned.

Skyerne og figurerne er møjsommeligt modelleret op i lag på lag af stof vædet i lim. Efterhånden som lagene størknede, filede og sleb Marianne Jørgensen frem mod den nuværende stoflighed. Detaljerigdommen i Marianne Jørgensens låge gjorde den for kompliceret til fremstilling i støbejern. Den er i stedet lavet hos Leif Jensens bronzestøberi i Bagsværd, hvor Peter Jensen har taget udfordringen op. Tålmodigt har han lært Marianne Jørgensen processerne og lagt lokaler til, mens hun i dage og uger har arbejdet med en omhyggelig tilpasning af selv de mindste dele. Tekniske detaljer som hængsler og lukketøj har hun også været med til at udvikle. Den afsluttende mørke patinering giver et fint fællesskab med de øvrige låger.

Som den fjerde af de specialfremstillede kunstnerlåger til Museumspladsen i Vejen kom Marianne Jørgensens låge i jorden midt i juni 2015.

Museumspladsen er tegnet af Schul Landskabsarkitekter, København

Arbejdet på Museumspladsen er udført af anlægsgartner Michael Holm, Rødding

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal
har muliggjort nytænkningen og totalomlægning af Museumspladsen

Teresa Nielsen, museumsleder, juli 2015, red. maj 2016