De nye trolde blev budt velkommen

(Artikel fra JydskeVestkysten den 17. november 2007)

INDVIELSE: Birgit  Bjerre  har  tegnet  troldene,  og  skulp-tøren Jørgen Bau har materialiseret dem. I går blev de budt velkommen til deres fremtidige bopæl, Anlægget i Vejen.

Af Sigrid Hald Kristensen

Tlf. 72114252, sik@jv.dk

Birgit Bjerre har tegnet de specielle trolde, museumsinspektør Teresa Nielsen fik ideen til at materialisere dem, og den opgave stod gips-konservator Jørgen Bau for.

Foto: Majbritt Skovbjerg, Udviklingscentret.

VEJEN: Troldene har stået der en tid nu, og skuet ud over vejen og Anlægget. To af dem er placeret på øen i midten, mens de andre to kigger på fra bredden. Det var først i går, at de blev budt officielt velkommen ved en indvielse hvor blandt andet borgmester Egon Fræhr og en del af byens dagplejebørn deltog. Troldene er tegnet af Birgit Bjerre, og materialiseret af gipskonservator Jørgen Bau, og har altså nu fået permanent ophold i Anlægget i Vejen.

Byens dagplejebørn var i dagens anledning inviteret med til troldeinvielsen med efter-følgende underholdning på museet.

Foto: Majbritt Skovbjerg, Udviklingscentret.

Tro kopier

- Det har været fantastisk at se dem, jeg ser dem først nu, hvor de er færdige, forklarer Birgit Bjerre.
De er tro kopier af de trolde, som optræder i hendes børnebøger om troldene i Lerbjergskoven. Inden de fire små kom til, har »tipoldefar,« som Birgit Bjerre kalder den trehovedede trold, stået ved indgangen til Anlægget i et par år. Nu har han altså fået selskab, og det er ikke udelukket, at flere kommer til med tiden.
-Vi vil gerne gøre hele området til et fantasifuldt sted, og det her er et skridt på vejen, forklarer erhvervschef Tove Gæmelke. Hun ser gerne, at der med tiden kommer endnu flere trolde i Anlægget, og hun nød børnenes begejstring for dem, som allerede er der.
- Det er fantastisk at se børnene, når de ser troldene, man må jo pille og røre ved dem, forklarer hun.
Gipskonservator Jørgen Bau har skabt troldene, og
han er tilfreds med resultatet. - Jeg har forsøgt at fange noget af ideen fra bogen, og har udvalgt noget fra bogen, om er med troldene, forklarer han.
Efter den officielle indvielse i Anlægget drog de fremmødte dagplejere og deres børn til kunstmuseet, hvor de så en lille teaterforestilling, med netop trolde.

Se flere billeder her