Vedtægter for Vejen Kunstmuseum

§ 1. Navn, hjemsted, adresse, ejerforhold, art og status
Vejen Kunstmuseum ejes og drives af Vejen Kommune. Museet er oprettet i henhold til gavebrev af 27. juni 1923 ra billedhugger Niels Hansen Jacobsen (1861-1941). Vejen Kunstmuseum er et statsanerkendt kunstmuseum. Museet adresse er: Østergade 4, 6600 Vejen

§ 2. Museets formål og ansvarsområde

Vejen Kunstmuseum skal med udgangspunkt i sin historiske- og lokale position bidrage til at øge bevidstheden om kulturlivets- og dannelsens betydning for en positiv samfundsudvikling for borgere og gæster i Vejen Kommune.

Museet skal gennem indsamling, registrering, bevaring, forskning og formidling indenfor sit ansvarsområde virke for sikring af Danmarks kulturarv indenfor kunsthistorien samt i almindelighed virke for kendskabet til og interessen for billedkunst, bl.a. ved afholdelse af udstillinger, rundvisninger, løbende udvidelse af museets hjemmeside, fremstilling af publikationer o.l. Museet skal udbygge samlingerne og gøre disse tilgængelige for offentligheden og stille dem til rådighed for forskning, samt udbrede kendskabet til resultaterne af såvel museets egen forskning som anden relevant forskning baseret på museets samling.

Museet sørger for i alle dele af samlingerne at bringe disse i så god en bevaringstilstand som muligt og at tilvejebringe de bedste bevaringsforhold i såvel udstillings- som opbevaringsarealer.

Vejen Kunstmuseum erhverver, forsker i, udstiller og formidler dansk kunst fra 1880'erne til i dag med hovedvægt på tiden omkring 1900. Vejen Kunstmuseum perspektiverer den danske symbolisme, og i særdeleshed kunstneren Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) og hans to virkefelter; skulptur og keramik – med vinkler ud til hans europæiske samtidige. Indenfor keramikken arbejder Vejen Kunstmuseum med dansk og udenlandsk (særlig fransk) keramik fra tiden 1880 til i dag med hovedvægten på tiden omkring 1900 og i særdeleshed stentøj og kunstnerkeramik.

§ 3. Museets samarbejde med andre museer og offentlige myndigheder

Vejen Kunstmuseum er en del af Danmarks samlede museumsvæsen med deraf følgende forpligtigelse til samarbejde og gensidig bistand. Museets virksomhed er underlagt gældende museumslov og tilhørende ministerielle bekendtgørelser. Museet skal følge fælles nationale og internationale standarter og normer for museumsvirksomhed efter nærmere retningslinjer fra Slots- og Kulturstyrelsen. Museet samarbejder med andre museer og institutioner inden for fælles arbejdsområder. Museet indberetter løbende sine erhvervelser til det centrale register over kunstværker

§ 4. Museets bestyrelse

Vejen Kunstmuseums bestyrelse består af ni medlemmer:
- en formand, udpeget af Vejen Kommunes byråd udenfor sin egen kreds
- et medlem udpeget af Akademirådet
- et medlem udpeget blandt lærere som er ansat i Vejen Kommune
- to medlemmer udpeget af de lokale kunstforeninger, som er hjemmehørende i kommunen
- to medlemmer udpeget af UdviklingVejens bestyrelse
- to medlemmer som er udpeget af Vejen Kommunes byråd indenfor sin egen kreds.

Valget af de to repræsentanter for Vejen Kommunes byråd gælder for fire år, sammenfaldende med den kommunale valgperiode. Øvrige medlemmer udpeges for en toårig periode.

Chefen for den pågældende kommunale afdeling som museet er tilhørende, eller en anden af denne bemyndiget, er tilforordnet bestyrelsen uden stemmeret. Bestyrelsen kan supplere sig selv med faglige kompetencer uden stemmeret.

Museets personale kan ikke være medlemmer af bestyrelsen, men museumsinspektøren deltager i bestyrelsesmøderne og fungerer som dennes sekretær.

Bestyrelsen konstituerer sig i øvrigt selv.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer er til stede. Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden – der gennemgås og underskrives ved hver ny bestyrelsesperiode.

Bestyrelsen er ansvarlig for museets drift og formue.

Museet kan ikke hæfte med andet end sine aktiver.

§ 5. Museets ledelse og øvrige personale

Museets leder skal have en relevant museumsfaglig baggrund. Lederen referer til afdelingslederen for det pågældende område. Museet skal have faguddannet personale, der modsvarer museets hovedansvarsområde.

Museets leder har, inden for de af bestyrelsen vedtagne rammer med tilhørende budget samt fonds- og puljemidler, det museumsfaglige og ledelsesmæssige ansvar for museets samlede virksomhed. Der udarbejdes hvert år en kommunal drifts- og udviklingsaftale for museet.

Ved ansættelse af lederen nedsættes et ansættelsesudvalg, hvor repræsentanter for bestyrelsen indgår. Kompetencen til ansættelse af lederen følger den af Byrådet godkendte kompetenceplan.

Det påhviler bestyrelsen at holde Slots- og Kulturstyrelsen underrettet om, hvem der varetager den daglige ledelse af museet.

Museets øvrige personale ansættes af museets leder inden for rammerne af de godkendte arbejdsplaner og budgetter. Museets personale skal have mulighed for at efter- og videreuddanne sig.

Museets personale følger Vejen Kommunes regler om afgang på grund af alder.

Museet tegnes af formanden for museets bestyrelse og museets leder i forening.

§ 6. Museets budget, regnskab og beretning

Vejen Kunstmuseums regnskabsår følger kalenderåret.

Byrådet i Vejen Kommune har ansvar for udarbejdelse af budget for Vejen Kunstmuseum. Bestyrelsen for Vejen Kunstmuseum er høringsberettiget part på budgettet.

Bestyrelsen for Vejen Kunstmuseum udarbejder et specificeret budget indenfor den økonomiske ramme, der er godkendt af byrådet.

Bestyrelsen kan stille forslag til drift- og anlægsudvidelser som en del af budgetprocessen.

Museets leder er ansvarlig for forvaltningen af museets indtægter og udgifter. Inden for det godkendte budget og budgetbemærkninger har museets leder dispositionsret. Museets leder har anvisningspligt/ret.

Museets regnskab skal føres og afgives i overensstemmelse med de retningslinjer og den vejledende kontoplan, der er udarbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen samt Vejen Kommunes regler for økonomistyring.

Museets leder skal årligt udarbejde en ledelsesberetning. Museets reviderede årsregnskab og ledelsesberetning godkendes og påtegnes af bestyrelsen, museets leder samt af Vejen Kommunes revisor. Revisionspåtegningen skal angive, at revisionen er udført i overensstemmelse med den af Kulturministeriet fastsatte revisionsinstruks for museer, der modtager statstilskud efter museumsloven.

Årsregnskabet godkendes i byrådet og sendes til Slots- og Kulturstyrelsen efter styrelsens retningslinjer senest seks måneder efter regnskabsårets slutning.

§ 7. Udskillelse, kassation, sikring m.m.

Museet må ikke udskille genstande fra samlingen til andre end statslige og statsstøttede museer. Deponering af genstande til andre end offentlige institutioner kan kun ske efter forelæggelse for Slots- og Kulturstyrelsen. Kassation af genstande kan kun ske efter godkendelse i Slots- og Kulturstyrelsen. Genstande eller samlinger, der er behæftet med klausuler, må ikke modtages uden godkendelse hos Slots- og Kulturstyrelsen. Genstande eller samlinger, der ikke er behæftet med klausuler, men hvor overdragelsen vil kræve tilførsel af yderligere budgetmidler, må ikke modtages uden godkendelse hos Vejen Kommunes kulturudvalg / økonomiudvalg.

Museet skal træffe de nødvendige foranstaltninger til beskyttelse af samlingerne mod brand, tyveri og hærværk.

Skade på samlingerne samt tyveri fra samlingerne skal snarest indberettes til Slots- og Kulturstyrelsen.

§ 8. Åbningstider og adgangsvilkår

Museets skal være tilgængeligt for offentligheden på forud bekendtgjorte åbningstider. Åbningstiderne skal godkendes af bestyrelsen efter indstilling fra museets leder. Ud over museets udstillinger er dets samlinger, herunder registre, magasinerede genstande, bibliotek m.v. offentligt tilgængeligt efter forudgående aftale. Hvor hensynet til museets givere taler derfor, kan optegnelser, fotos m.v. dog undergives begrænsninger i forhold til offentlighedens adgang og brug. Egentlige arkivalier kan tilgængelighedsbegrænses i overensstemmelse med Rigsarkivets regler.

§ 9. Vedtægtsgodkendelse og tilsyn

Ændringer af vedtægten skal godkendes af kommunalbestyrelsen efter indhentet udtalelse fra museets bestyrelse.

Museets ansvarsområde såvel som ændringer heri skal godkendes af Slots- og Kulturstyrelsen.

Vejen Kunstmuseums virksomhed, herunder samlingernes konserverings- og registreringsmæssige tilstand og opbevaringsforhold, er undergivet tilsyn fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Samlingerne er underlagt revision i henhold til bestemmelser i bekendtgørelse om regnskab og revision af statsanerkendte museer.

Alle nye vedtægter sendes i deres endelige form til Slots- og Kulturstyrelsen.

§ 10. l tilfælde af ophør

Hvis museet må ophøre, afgør de kommunale myndigheder – efter forhandling med Kulturministeriet – hvad der skal ske med museets samling, der skal bevares indenfor rammerne af det offentlige museumsvæsen.

§ 11. Ikrafttræden

Dette sæt vedtægter træder i kraft den 01.06. 2020 og afløser vedtægterne af 1. februar 2018.

Vedtægten ovenfor er godkendt i Vejen Byråd den 4. februar 2020.

Styrelsens vejledende vedtægt henviser til: Lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april 2014. Bekendtgørelse nr. 461 af 25. april 2013 om museer m.v. Lov nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet. Bekendtgørelse nr. 1701 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet.