Annette Holdensen
om de fire huler, der er på besøg på museet
Her følger Annette
Holdensens beretning om sit engagement i fletværkets
verden, hvor hun har været med i udviklingen af en dansk
skulpturtradition, og har holdt levende udvekslinger med
europæiske kolleger. Teksten er skrevet til kataloget
til pileforeningens jubilæumsudstilling i Rundetårn
først på året 2007, hvor de fire huler blev præsenteret inden de
allersidst i april måned flyttede ind på museet her i Vejen.
I parentes er indsat
bemærkninger, der særligt knytter an til Vejen Kunstmuseum, hvor vi i
2005 afholdt den første store retrospektive udstilling
af Annette Holdensens værker. Hun er født og opvokset i
Bramming, og modtog i 2005 Valdemar Petersen og hustru
Esther Moesmann Petersens Legat, der er knyttet til Vejen Kunstmuseum.
Siden har hun nogle gange været tilbage på museet for at undervise, og i
maj 2006 var projektet en læsehule, som hun flettede over en weekend
sammen med et hold fra Vejen Billedskole. Pil fik vi tilladelse til at
hente i Skoleskoven i den sydlige udkant af Vejen.
I 1981 var jeg i gang
med en serie vævede og syede gestalter "heksefrakkerne", der blev
monteret over en kurv og kunne hænge i et punkt på vægen (tre af dem
tilhører i dag Kunstindustrimuseet). Mine to værkstedselever, som var
med i arbejdet, gav udtryk for deres egne ideer om udformningen og
begyndte i stigende grad at være med i beslutningen om de værker vi var
i gang med. I den periode begyndte jeg mere og mere at stille spørgsmål
til den store forherligede, kunstneriske integritet: Hvad er det
egentlig der skaber værket? Det er så vedtaget at kunstnere lader sig
inspirere af landskaber, store følelser, politiske eller religiøse
oplevelser etc. Hvorfor ikke bare åbne op og gå i dialog med den eller
de personer der er med på værkstedet.
Det er naturligvis ikke
en "opfindelse" jeg har gjort, men for mig var den ny, og det blev en
meget lykkelig arbejdsperiode. Siden har jeg i stigende grad, når der er
større projekter i gang, udfordret kolleger eller elever til at gå i
dialog om arbejdets udførelse.
I 1984 sad jeg i Polen
ved siden af mester Zygmunt Przybylski i tre uger, mens vi uden fælles
sprog, med hans hænder udførte de første tre "pilemonolitter". Følgende
sommer i Løkkegravene ved Odense udforskede jeg sammen med Anne Folehave,
Marianne Nielsen og Sanne Ransby pilens muligheder som skulpturelt
materiale, vi flettede, havde besøg af David Drew og Bent Winkler, og
arrangerede "studiegruppe" nederst i haven, når mestrene var på besøg
Vi havde besøg af en
masse fotografer og sommergæster, mens der på tre måneder nærmest groede
37 mandshøje kurve op på marken rundt om os. I 1991 var David Drew og
jeg sammen om et Land Art Project i Ness Gården ved Liverpool. I 1992
udførte Bent Winkler og jeg tre pileskulpturer på Krakamarken ved
Randers.
I 1994 udførtes
projektet "Både", 71 to meter lange bådobjekter udført i et utal af
materialer. Her var ganske mange kunstnere involveret, især norske Hanne
Thyholt som flyttede ind på værkstedet i fire måneder, men også Eva
Seidenfaden og Susanne Wittingham satte deres stærke præg på helheden
(Susanne Whittingham stod hen over årsskiftet 2006/2007 for Vejen
Kunstmuseums julekalenderudstilling).
I 1995 byggede jeg
sammen med seks voksne unge, 100 huler til en udstilling for børn på
Brandts Klædefabrik; "Brandtstrup Klædeby" De var så unge og så mange,
at vi måtte holde byggemøder om morgenen, for at jeg kunne holde trit
med alt, hvad der foregik. Men de var med på det hele og fem af de seks
unge tog kunstneriske uddannelser i de følgende år (to af dem var Sophus
Ejler Jepsen og Cecilie Bendixen, der sommeren 2007 flytter til Askov,
og hen over årsskiftet 2004/2005 stod for museets
julekalenderudstilling).
Da jeg blev opfordret
til at være med på Pileforeningens udstilling i Rundetårn var det
nærliggende for mig at udfordre de fire kurvemagere, som jeg har bedst
kendskab til, til at være med på et værk sammen med mig. Og huler? Jeg
er vist aldrig kommet over min hang til huler. Desuden er huset en
arketype på det kvindelige magtområde.
Opfordringen lød: Byg
en hule sammen med mig på en Europalle. Min idé med pallen var at
hulerne skulle kunne flyttes med en palleløfter, og der var en naturlig
grænse for størrelsen, nemlig dørene i Rundetårn. Jeg syntes det var
nærliggende, at jeg kom til dem, som havde værkstederne, værktøjet og
adgang til pilen, og glemte at jeg også møvede mig ind i gæsteværelser
og ved spiseborde. TAK for det.
Samspillet med Anne
Folehave
Projektet startede i
december i Anne Folehaves værksted på husmandsstedet i Bolmerod på
Nordfyn. Anne var med på det første store pileprojekt her hos mig fra
Sankt Hans til engang i september i sommeren 1985. Jeg tror at hun i
virkeligheden gik på arbejde om morgenen og dukkede op ved middagstid, i
hvert fald i noget af perioden. Men når jeg tænker tilbage, så var Anne
der hele tiden og her mødte hun Bent Winkler og David Drew, sugede viden
til sig og satte sit stærke præg på arbejdet.
Anne har været i pilen
lige siden, først kombineret med lønarbejde, siden som heltidskurvemager
og underviser. Hun var med på udstillingen "Flet" på Ålborg Kunstmuseum
2001, og siden på Sønderjyllands Kunstmuseum. 2001 kom også den første
bog:" Pileflet til folk og fæ" (forlaget Klematis), som er en fornøjelig
lærebog med masser af gode arbejdstegninger og forklaringer og et væld
af gode ideer. Den er også spækket med herlige anekdoter og historier om
livet i og udenfor "Bolmerodet". I 2006 kom den anden bog
"Pileflet i haver og uderum" på Danmarks Radios Forlag. Anne kender mig
ret godt, så hun lagde ikke ud med en indviklet fletteknik.
"Jeg fletter en god kant,
så bygger vi den op med elektrikkerstrips og krusedulleteknik" (netop
det, der i maj 2006 lå til grund for den hule, som Annette byggede
sammen med et hold fra Vejen Billedskole – resultatet kan ses i museets
Publikumsrum, og fungerer i dag som læsehule).
Det gjorde vi og hulen
tog form og var færdig på en god uge. Så solid at der kan sidde en hel
børnehave i den, hvis de ellers kan mase sig ind.
Det er som at danse
pardans. Man går ind i en magisk cirkel, og bliver i den, indtil værket
er færdigt. Jeg har jo været sammen med Anne masser af gange i de over
20 år der er gået siden vi byggede mine kurveskulpturer, men når man
sidder der og fletter sammen kommer der helt andre historier frem.
Beretninger om barnets opvækst, om ture i ind og udland akkompagneret af
lydbånd på afspilleren. Om livet i "Bolmerodet" der er så værdifuldt,
at man fravælger fjernsyn, og holder sig til aviser og bøger og
højtlæsning for hinanden. Når man læser Annes bøger og ser billederne,
er det jo helt klart, at det handler om en stærk kærlighed til natur og udeliv. Når man opholder sig i huset i flere dage bliver det klart hvor
stor en rolle Kim spiller i det stykke. Her er ikke bare plantet pil,
her er gravet hele søer og landet omkring huset fungerer som et
vildtreservat.
Hulen fik en anden
udformning end vi først havde talt om. Det sker faktisk ofte. Vi var
vældig koncentrerede om at gøre formen ren og harmonisk hele vejen
rundt, og pludselig var den færdig.
Samspillet med Eva
Seidenfaden
Jeg var på besøg hos
Eva Seidenfaden allerede i december, og her fik jeg lektier for.
Eva har i mange år
været et knudepunkt i udviklingen af dansk pileflet. Grundet hendes
store interesse for kurveflet, hendes organisationstalent og energi, har
hun på sin dejlige gård været i stand til at afholde en talløs række
kurser, invitere interessante kurveflettere fra ind- og udland for at
undervise, og på den måde sprede viden blandt den store kreds af
interesserede kurvemagere, der er dukket op i Danmark de sidste 20-25
år.
Eva er forfatter til
bogen "Perigordkurve - teknik og tradition ". Bogen handler om
spiralflettede kurve udført i en fransk tradition og en noget lignende
vestafrikansk fletteknik, "burkinaflet". Eva ville gerne udføre hulen i
"burkinaflet" (som medfører, at idéen om pallebunden måtte udgå, da
resultatet bliver cirkulært), og nu var det meningen, at jeg skulle øve
mig. Så da hun havde undervist mig, blev jeg sendt hjem med et bundt
pil. Da så vi mødtes senere på måneden på Vissinggård, havde hun lavet
den fineste lille model. Vi havde håbet, at vi begge kunne flette på
selve hulen, men det viste sig at være for svært at arbejde to personer
på det samme arbejde.
Problemet var, at
udformningen måtte starte i midten i "loftet", som efterhånden som
arbejdet skred frem, måtte hæves ved hjælp af havebord, kasse på kasse
og øverst en form for drejeskive, som vist i virkeligheden hører hjemme
på et avanceret frokostbord. Kurvemagernes værksteder er - udover at
være rene museer af forskellige indsamlede kurve, repræsenterende
forskellige tekniker og stilarter - også steder hvor diverse remedier
lynhurtigt kan omdannes til en slags værktøj. I dette tilfælde nærmest
en Storm P-opstilling, der var så skrøbelig, at vi ikke kunne risikere,
at to personer sad og rykkede i den. Så Eva flettede hulen og jeg
flettede gulvet.
Eva har, udover sin
store kursusvirksomhed på Vissinggård syd for Silkeborg, undervist
mange andre steder i Danmark og udlandet, og blandt andet arrangeret
studieture for øvede kurvemagere i Villaine des Rochers, kurvemagerbyen
i Frankrig, hvor David Drew bor.
l mange år samledes vi
om Kunsthåndværkermarkederne og "Store Piledag" på Vissinggård. Men for
tiden lægger Eva sin energi i en arbejdsudveksling mellem en gruppe
danske kurveflettere og kvinderne i en landsby, Boulma, i Burkina Faso.
Sammen vil de producere en serie indkøbskurve der forhåbentlig kan
erstatte supermarkedernes plastikposer (udsalg komme bl.a. til at ske
gennem Politikens galleri – læs mere nedenfor).
Samspillet med Ane
Lyngsgaard
Ane Lyngsgård bor, med
mand og søn, i et stort gammelt mejeri, med "privatbolig" øverst oppe,
hvor toppen af de store hvælvede vinduer danner helvægsruder ud mod et
fantastisk kuperet landskab, der i den uge jeg var der, var dækket af
sne. Mejeriet rummer desuden, udover en selvstændig lejlighed, en hel
afdeling hvor Ane har værksted med tilstødende rummeligt spisekøkken
til brug, når der holdes kursus, udstillingsrum og lagerrum. Jeg hører
til "Husmandsstedsfolket" der ustandselig gisper efter plads, men her er
der plads for alle penge og endnu uudnyttet plads. Hulen blev flettet i
den store mejerihal, hvor der står en stor stak brædder i overstørrelse
og bredde, og formodentlig venter på at blive til nye lokaler.
Det er et
utroligt fantasibefordrende sted. Man skulle kunne have bygget en rytter
statue her, hvis man havde haft de evner og lyster. Følgelig blev hulen
også større end, i hvert fald jeg havde forventet, og vi måtte
gentagende gange have fat i tommestokken for at sikre os at kuglen/hulen
kunne komme ind gennem døren ved Rundetårn.
Ane har været
pileforeningens formand siden 2003. Hun er med i "Indkøbskurve gruppen".
Har været med på flere internationale kurveudstillinger i USA og i
Spanien, hvor hun blev tildelt en pris. I år kommer bogen "Fletterier"
med fotos og tegninger.
Samspillet med Marianne
Mortensen
Marianne Mortensen har
skrevet en bog, "Pil i det fri", hvor hun viser indtil flere eksempler
på huler af både levende og tørret pil, lysthuse og læskærme. Hun har
været underviser på Legepladsforeningens kurser, og hvis der er nogen,
der har beskæftiget sig med hulebyggeri, så er det Marianne.
Der var også flere
forskellige forslag på bordet, da jeg dukkede op på den lille firlængede
gård i udkanten af Karise i januar for at begynde vores fælles projekt.
Det som forekom mig mest tillokkende var en serie gitre af pilegrene
samlet med gummiringe, klippet af cykelslanger, og det blev det.
Selvfølgelig på en transportpalle der danner gulv og fundament for de
lodrette kæppe.
Gulvet blev malet,
arbejdet begyndte, men i løbet af nogen dage besluttede vi at udvide
projektet med endnu en palle. Grundet andet arbejde og byggeriets omfang
stoppede vi efter nogen dage i januar, og fortsatte en måned senere med
at gøre huset færdigt. Ændrede beslutning om taget
og havde en fantastisk dag i omegnen med at hente affaldspapir på et
trykkeri og finde farvepigmenter og bindemidler.
Hvis kæppene er for
tynde, eller har den forkerte farve, henter Marianne fluks nogle andre
enten på lageret eller i marken, men skal der snedkereres eller løftes
op og ned, må vi vente til Søren kommer hjem fra arbejde. Så kommer han
over i værkstedet og laver med stor tålmodighed hvad vi har behov for,
og han laver også dejlig mad.
Indkøbskurve
–
ud med plastikposer, ind med indkøbskurvene!
Hentet fra Eva Seidenfadens hjemmeside følger her lidt om et
særligt udvekslings-flette-projekt, som hun har igangsat i januar 2006
på Vissinggaard.
For at
skabe et fagligt, sagligt og muntert forum samledes 11 flettere for at
designe og flette til gensidig inspiration. Det længere perspektiv er at
udstille sammen for at gøre flet mere synligt i den danske og
internationale kunsthåndværkersammenhæng, og således blande os og
deltage i den offentlige debat om design og funktionalitet. Vi vil
pointere det politiske budskab i nødvendigheden af brugen af kurve og
ikke plastikposer, samt inspirere kreative mennesker til at se
mulighederne i projektet som en ny pædagogisk tilgang i undervisning i
arbejdet med flet.
Målsætningen for projektet rummer endvidere en plan for at skabe en
produktion af indkøbskurve i en ulandssammenhæng på grundlag af det
danske design.
I marts
2007 er to grupper kvinder i Burkina Faso gået i gang med at flette på
metalstativer med forskellige tilgængelige materialer såsom cykelslange
gummi, gedeskind, hirsestængler mv.
Håbet og
målet er at kunne afsætte kurvene dels lokalt i Burkina Faso, dels ved
import til Europa. Hvis mottoet: Ud med plastikposerne – Ind med
indkøbskurvene! skal vinde genklang, må kurvene fra Afrika kunne
erhverves i en Fair Trade sammenhæng, således at de afrikanske flettere
får en ordentlig dagsløn for deres arbejde.
Vi tænker
os kurvene afsat som del af firmagaver, hvor kurvene kan erhverves til
en pris, der samtidig giver plads til gaver i kurven, og i forretninger,
der støtter Fair Trade tanken.
Kurvene vil ligeledes kunne erhverves over internettet.
Gruppen
består af følgende flettere:
Annette
Balle, Anne Folehave, Anne Honoré, Anne Mette Hjørnholm, Ane Lyngsgaard,
Birgit Østergaard-Jensen, Dorte Tilma, Hanne Vistisen, Marianne
Mortensen, Marie Skinbjerg og Eva Seidenfaden
Kurvene har
indtil nu været udstillet, og planlægger at blive udstillet, følgende
steder:
2006:
Fællesskuet i Herning. Pilefestivalen, Moesgaard, Århus. Langenæs
Kirken, Århus
Håndarbejdslærernes årsmøde, Fredericia. Åbne Atelier, Karise.
Vissinggard, Brædstrup
2007:
Rundetårn, København, marts og april. Påskeudstilling, The Pond Cottage
Art Galleri, Løkken. Udstillingen 'Kurv', Silkeborg Bad, maj. Festival
de Vannerie, Vallabregues, Frankrig, august
Henvendelse
vedrørende udstilling af kurvene eller salg af danske eller afrikanske
kurve:
Kontakt Eva Seidenfaden via e-mail,
eva@seidenfaden.net
|